Miksi en laihdu vaikka syön pelkkiä pussikeittoja?
Olen nyt kolmatta viikkoa pussikeitolla ja en ole laihtunut kuin 5 kiloa. Painoa on pudotettavana vaikka kuinka paljon mutta ensimmäisen viikon jälkeen lähti tuo 5 kiloa ja sen jälkeen ei yhtään, missä vika? Juon paljon (3litraa ainakin päivässä).
Olen aiemminkin ollut pusseilla ja paino tippui paljon enemmän.
Kommentit (32)
Liikunta ja fyysinen aktiivisuus on olennainen osa laihdutusprojektia, ei millään litkukuureilla jaksa lenkkeillä! Ei ole kivaa olla 20 kg laihempi, heikko, löysä, väsynyt, pahantuulinen, makeanhimoinen, nälkäkuoleman partaalla oleva, sairaan näköinen ja mitä muuta vielä....löysäläski laiska possu. Ylös sieltä sohvalta!
Vetäkää ne tuulipuvut niskaan ja ulos lenkille ja antakaa hien virrata!
Syödä saa ja pitää, vedelkää kasviskeittoja ja tuorepirtelöitä ihan kaksin käsin, ne tekevät elimistölle rasvojen poltosta kevyemmän taakan, liikkukaa ja syökää proteiineja, saatte kiinteyttä vartaloon ja lihakset säilytettyä ja kauniin ulkomuodon ja hehkeän ihon.
Ei tarvi mitään personal traineria, ei mitään muuta kuin että satsatkaa jääkaapin sisältöön ja maalaisjärkeen.
Minun jaksaa hämmentää miten paljon tietoa on painonpudotuksesta saatavilla ja silti ollaan silmät leipälautasen kokoisena hämmästemässä, kun ei yhdessä yössä olla muututtu normaalipainoiseksi, kun ollaan ensin vuosia kerätty sitä painoa.
Jatkuvasti kuluttajaviranomaiset muistuttavat, että että useimmat ravintolisiksi luettavat laihdutustuotteet esim. pussikeitot ovat käytännössä huijausta.
Ai niin juu...laihduinhan minä viimeksikin...olisiko iällä jotakin tekemistä sen kanssa, että esim. aineenvaihdunta on hidastunut tai mites hormoonitoiminta...Pitäkää kilonne...
Te liikutte liian laiskasti. Mikään joka päivä tunnin ajan kävelyä(joku aiemmin näin sanoi tekevänsä) ei riitä mihinkään, täytyy olla oikeaa liikuntaa, joka laittaa aineenvaihdunnan käyntiin!
Ap vastaa
Eli kiitos vaan kaikille laiska, läski possukommenteille :) Olen lihonnut 30 kiloa neljäössä vuodessa liikuntarajoiteen ja kovien kipujen myötä. Ennen olin aktiiviliikkuja, kävin salilla jumpissa monta kertaa viikossa mutta nyt se ei enää ollut eikä ole mahdollista. Kiloja kertyi kun liikuntaa ei voi harrastaa, ei puhettakaan mistään jumpista tai kilometrien kävelystä saati juoksusta.
Kaipaan liikuntaa, siitä ei ole kyse ettenkö viitsisi. Ruokavalioni ei myäskään sisällä suklaanmakuisia höttöjä vaan edelleen rakastan kasviksia, salaatteja ja hyvää ruokaa. Ehkä liiankin hyvää koska ainoa harrastukseni nykyään on hyvän ruuan laitto. Tiedän että ruuissani on liikaa hyvää (kermoja, hyviä juustoja jne.) Näistä pitää karsia.
Elämä ei aina mene niinkuin suunnittelee... sairaus ja liikuntarajoitteet saattaa tehdä teistäkin läskejä porsaita vaikka ette voisi tätä ikinä kuvitellakkaan. Kun elämässä kuitenkin pitää olla myäs jotain hyvää, herkkua, niin olen löytänyt sen ruuanlaitosta. Tämä tietysti ikävää mutta totta. En mätä kasoittain karkkia, suklaata, sipsejä tai roskaruokaa vaikka moni niin saattaa painoni mukaan kuvitellakkin.
Saan liikaa energiaa kulutukseen nähden. Tiedän sen. Mutta koska liikunta ei enää voi tuoda minulle iloa niin olen sen löytänyt sen ruuanlaitosta.
Nyt ei kyse kuitenkaan ollut siitä miksi olen läski possu vaan siitä että olen koittanut aloittaa painonpudotuksen, saada siihen hyvän startin pussikeitoilla, En kuvittele syöväni pusseja loppualämääni ja tiedän että pussien jälkeen on tehtävä ruokaremontti.
En ole pahantullinen makeanhimoinen enkä edes nälkäkuoleman partaalla, en ole myöskään laiska. Ihmettelin vain että voiko olla mahdollista että päivän tarpeeni kulutukseen nähden onkin vain se 500 kaloria koska paino ei tipu.
Kiitos myös asiallisista vastauksista!
OHO! Ap:n kommentti saikin läskiporsaanhuutelijat hiljaisiksi!
Hyvä ap, pussikeitoilla on hyvä aloittaa ja siitä jatkat suunnitellusti ruokaremonttiasi. Tsemppiä!
Ap, jossain viestissäsi sanoit että olet laihduttanut useasti, viimeksi 2 vuotta sitten (?). Jos näin on, niin sitä vaikeampi sinun on laihduttaa ja siksi sinun kannattaisi tällä kertaa valita joku "pitkäaikaisempi" tapa, esim tapaaminen ravintoterapeutin kanssa + liikuntaohjeet.
Vaikka kaikkitietävät sanovatkin että ihminen laihtuu kun syö vähemmän kuin kuluttaa niin se ei pidä paikkaansa - aina. Ja tämä on ihan tutkittu juttu. Esim. jojo-laihduttaja joka laihdutuskerta vaikeuttaa seuraavaa laihdutuskertaa sillä soluilla on metabolinen muisti. Elimistö on tarkoitettu keräämään energiaa aina kun sitä saa ja vastustamaan energiavajetta. Siksi jojoilijat esim lihoavat helposti laihdutuksen jälkeen koska elimistö pyrkii takaisin sille tuttuun olotilaan.
Kroppa oppii tunnistamaan erilaiset laihdutuskeinot. Kerran kun pudotat kymppikilon pussikuurilla, niin kannattaa pitää tästä tuloksesta kiinni, koska toisella kertaa kroppa jo "tietää", mitä tuleman pitää ja osaa varautua.
Just tämä on kitukuurien ongelma. Yritetään päästä siitä, mistä aita on matalin eli kitkutetaan kaks viikkoa ja odotetaan ihran sulavan.
Parikymppisenä toi pussikuuri taatusti tehoaakin, mutta perinteisellä nelikymppisellä jojolaihduttajalla ainoa keino on pistää ruokavalio kokonaan uusiksi ja ottaa rinnalle tunti liikuntaa päivässä.
Oikeasti, joku jo vastasikin sinulle niistä nesteiden häviämisestä ja palautumisesta, eli kyllä sinä olet laihtunut oikeasti niillä pusseillasi. Se vain näkyi ensin kertarysäyksenä ja kohta sitten taas näkyy vaa'assa lisää pudotusta. Ei sinun päivittäinen kulutuksesi voi olla vain 500kcal eli kyllä se laihtuminen vielä jatkuu.
Jos et yhtään pysty liikkumaan niin se toki hidastaa pudotusta koska liikunta auttaa kehonkoostumuksen muokkaamiseen ja aineenvaihduntaan, mutta toki silti voit laihtua.
Niin, ap on laihtunut noin puolet lihaksista ja tulee laihtumaan samaan malliin, hitaasti kitumalla, mikäli jatkaa tuota kitukuuria....ja kuinka nätti on lopputulos?
Olen tullut siihen tulokseen, että lihavat on oikeasti mukavuudenhaluisia nautiskelijoita, ja niitä pitää hieman potkia perseelle että ymmärtävät, koska tuntuvat olevan hiukan tyhmiä myöskin.
Lukekaa, opiskelkaa aihetta, unohtakaa kuurit, juuri niin kuin joku sanoi, hämmästyttävää että joku vielä ostaa näitä "nesteenpoistokuureja", tyhjennetään hiilarivarastot ja ylimääräiset nesteet, sen jälkeen maataan sohvalla nuutuneena ja odotetaan ihmettä tapahtuvaksi. Elimistö laittaa kampoihin kaikin keinoin, että laihtuminen olisi mahdollisimman hidasta! Sen sijaan oikealla ravinnolla elimistö tekee kaikkensa, että ylimääräisestä painolastista, rasvasta, kuonasta pääsisi eroon. Elimistö haluaa parantua ja olla vahva ja terve ja normaalipainoinen, ja te pilaatte sen mahdollisuudet pussikitukuurilla!
Lihavat ei kestä totuutta, edes pussikuureista. Kuinka vaikeaa on syödä lihaa ja salaatteja ja kasviksia ym. terveellistä, verrattuna pussilitkuihin... ei ole vaikeaa!!!
Ihan turhaa olet kuureilla. Otappa ruokavaliosi perustaksi proteiini ja maltillisesti hiilarit ja hyvät rasvat. Mitään karppausta ei tartte harrastaa, syödä vana hyvälaatuista ruokaa järkeviä annoksia ja laihdutuksen tueksi kunnon liikuntaa, ei mitään käveleskelyä. Haluat varmasti päästä eroon läskistä etkä vähäisistä lihaksistasi, eikö?
Veratilun vuoksi: itse lihoin 2v aikana reilun 10kg kilpirauhasen vajaatoimintaan sairastuttuani. Illat meni nukkuessa, päivät sumussa ja väsymykseen parasta ruokaa oli rasvat ja hiilarit. Uuden vuoden tienoilla naksahti päässä ;) Päätin etten enää halua olla huonokuntoinen, väsymys on jo reilun vuoden lääkityksen jälkeen hävinnyt. Mulle tuli ihan sellainen sisäinen päätös että yhtään kesää en halua enää olla ylipainoinen ja huonossa kunnossa! Nyt aikaa on mennyt kohta 4kk; kiloja on tippunut vain pari, mutta vyötäröltä on lähtenyt 6cm, lantiolta saman verran ja hauis on alkanut pikkuhiljaa näkymään edes himppasen. Olen syönyt paaaaljon kasviksia, proteiinia lihasta/kanasta/kalasta, ei rasvakastikkeita, leipää en syö enää juuri ollenkaan. Mulla lähtöpaino oli 73kg ja risat, nyt olen siinä kiikun kaakun 69 ja jotain. Pituutta 169cm. Palailen pikkuhiljaa salitreeneihin, koko ajan kunto kasvaa ja painoja saa lisätä. Vielä kun pääsen juoksemisen makuun niin eiköhän tämä iloksi muutu.
Mutta pointti oli se että heivaa ne pussikeittosi mäkeen ja rupea oikeasti miettimään miten haluat loppuelämäsäi syödä ja elää. Noilla keitoilla kiusaat vain itseäsi etkä opi mitään uutta ruoasta ja oikeista elintavoista
Aplle tiedoksi että itse en ole päässyt 1,5 vuoteen liikkumaan kipujen ja rajoitteiden takia mutta paino ei ole noussut yhtään. Sitä kutsutaan itsekuriksi. Miksi ihmeessä haluaisin olla läski kun elämä on muutenkin jo kurjaa. Ja syön mielummin ruokaa kuin pussikeittoja.
Ihmetyttää nuo kommentit siitä, miten kalliita pussikeitot ovat.. Itse ostin juuri paketin, jossa oli 25 annosta, hintaa vähän vajaa 20 euroa. Hintaa jää 0,8 euroa per annos ja kun päivässä tulee syödä 4-5 annosta, hintaa päivän ruuille jää 3,20-4,00 euroa. Jos söisin normaalisti, mulla maksaisi pelkkä lounas työpäivänä 9 euroa...