Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen esikoisen synnytys sinulla, joka et revennyt?

Vierailija
22.04.2013 |

Katsoin tilastoja, Suomessa tehdään jopa puolelle ensisynnyttäjistä välilihan leikkaus! Ja kuinka moni sitten repeää itse? Kumpi on parempi sitten...

Onko täällä ketää, joka on säilynyt ilman leikkausta ja ilman repeämiä ensimmäisestä synnytyksestä? Millainen synnytys oli? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio

Vierailija
2/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys oli pitkä, 32 tuntia, ja ponnistusvaihe 20 minuuttia. Minulla oli ponnistuvaiheessa epiduraali, minkä ansiosta ponnistusvaihe oli kivuiltaan siedettävä ja hyvin hallittavissa, eli ponnistin tasaisesti ja rauhallisesti. Toisessa ei ollut puudutusta, ponnistusvaihe kesti 5 minuuttia ja repesin, koska vauva tuli ulos niin voimalla ja vauhdilla ettei kudokset ehtineet mukaan. Minulla siis tärkein tekijä oli epiduraali, mikä teki ponnistustilanteesta rauhallisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10,5h, ponnistus n.20 min. Pieni nirhauma tuli, ei vaatinut tikkejä.

Vierailija
4/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunniteltu sektio, kesti tunnin, pääsin kotiin 3. päivänä, viikon päästä ihan terve.

Vierailija
5/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En revennyt epparin ansiosta. vauvakin oli yli 4kg, joten repeämiä olisi tullut ilman epparia.

Vierailija
6/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ponnistusvaihe oli nopea silloin kun sinulla ei ollut puudutusta? Oliko sinulla niin kova tarve ponnistaa vauva ulos? 

Vierailija
7/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti alakautta synnyttänyt, kummallakaan kerralla ei tikin tikkiä. Synnytyksetkin kuin eri planeetolita, esikoisen synnytys kesti toista vuorokautta ja ponnistusvaihe jotain 45 min, kuopus syntyi supistusten alettua 1,5 tunnissa. Luulen, että kyse on ihmisen kudostyypistä? En saanut esim. edes raskausarpia.

Vierailija
8/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys oli "onko täällä ketään, joka on selvinnyt ilman leikkausta ja ilman repeämiä" 

Sektio on leikkaus eikä sitä lasketa.

Vierailija
9/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en revennyt, mutta väliliha leikattiin.

Syynä iso vauva, py 38 cm. Ei olisi mahtunut leikkaamatta, sillä tunnin ponnistin turhaan, kunnes episiotomian jälkeen tuli ulos suht nopsaan.

Ei kannata turhaan pelätä repeämistä/epparia. Ne tulee, jos on pakko tulla. Asiaan vaikuttaa ratkaisevasti kudostyyppi (joustaako hyvin), ponnistusvaiheen kesto ja vauvan koko.

Sen sijaan, jos mahdolliset repeämät tai epparihaavat eivät parane nopeasti, niin kannattaa hakeutua mahdollisimman nopeasti gynekologille, eikä kärsiä turhista vaivoista.

Vierailija
10/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen vastaa, että siksi juuri se ponnistuvaihe oli niin nopea, että ponnistin vauvan paniikissa ulos, koska se kipu oli niin sietämätön. Kätilöt kyllä hokivat, että lopeta, lopeta, mut se nyt vaan oli mahdotonta siinä vaiheessa.

3

Vierailija
11/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei epparia eikä repeytymisiä kummallakaan kerralla. Eka synnytys 8h, 10min ponnistus, toinen 1h ja 3min ponnistus. Ei mitään erikoista synnytyksissä, spontaanisti käynnistyneitä alatiesynnytyksiä ja lapsetkin syntyessään n. 3,5kg.

Vierailija
12/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei leikattu en revennyt. Synnytys nopea, ponnistusvaihe 12 min. Pieni nirhauma, "unelmasynnytys". Ei puudutteita tai muita.

Silti toipuminen kesti minusta melko pitkään (nirhaumat kirvelivät kovasti ja vessassa käynti oli pitkään tuskallista). Mutta lopulta parannuin tosi hyvin ja olen palautunut lähes aivan ennalleen kokonaan. 

Vierailija
13/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 17:14"]

Kysymys oli "onko täällä ketään, joka on selvinnyt ilman leikkausta ja ilman repeämiä" 

Sektio on leikkaus eikä sitä lasketa.

[/quote]

Mutta kontekstissa puhutaan välilihan leikkauksesta... Jos tuolle haluamallesi linjalle lähdetään, niin joo, kysymykseesi vastaten: ei kai kukaan ole selvinnyt. Minultakin on umpisuoli leikattu, ja nahkaakin on joskus kaatuessa revennyt. Sisälukutaito ei näköjään tule viisastelijoillekaan syntymälahjana. 

Vierailija
14/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontekstista tulee selkeästi ilmi, että kysymys on alatiesynnytyksestä. Silloin on näsäviisasta vastata, että selvisi ilman repeämiä, koska lapsi otettiin ulos keisarinleikkauksella. 

Vierailija
15/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys käynnistettiin oksotosiinitipalla, meni 4h tipanlaitosta niin minulla oli lapsi sylissä. Ponnistusvaihe 7min, en revennyt, pientä "asvaltti-ihottumaa" tuli.

Vierailija
16/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla oli ihan tavallinen alatiesynnytys, josta ei seurannut repeämiä eikä episiotomiaa edes harkittu. Avautumisvaihe kesti 6 tuntia, epiduraalin sain 3-4h kuluttua synnytyksen alusta. Kalvot puhkaistiin kun kohdunsuu oli täysin auki touhun nopeuttamiseksi. Ponnistusvaihe oli rauhallinen, kesti 45min, läheskään kaikilla supistuksilla en itse edes aktiivisesti ponnistanut. Lapsi voi hyvin koko ajan niin ei ollut kiirettä puskea ulos. Itse voin myös mainiosti heti samantien synnytyksen jälkeen, olo oli vähän kuin rankemman urheilusuorituksen jälkeen. Kätilön mukaan rauhallinen ponnistusvaihe auttoi repeämien välttämisessä minun kohdallani. Lapsi painoi 3800g ja päänympärys oli 37cm.

Vierailija
17/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksen kesto jotain 9 h, ponnistus 14 min. Vauva syntyi avotarjonnassa, yksi pieni nirhauma taisi tulla - tais olla meikäläisellä isot paikat kun avotarjonnasta huolimatta ei tullut mitään! =)Tosin vauvani oli pienipäinen 32 cm ja avosuisena siis ehkä vain 35-36 cm pään läpimitta. ...

Vierailija
18/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme lasta ja ei kertaakaan leikattu.

eka vauva oli 4300g ja sain pienen nirhauman, johon laitettii varmuuden vuoksi kaksi tikkiä :) ponnistuvaihe 15 minuuttia. käynnistetty synnytys, vuorokauden kituminen sängyssä maaten ja epiduraalipuudutus (aika myöhään), rv 40+6

toka vauva 3900g, 4h synnytys kaikkine vaiheineen, ei naarmuakaan, 

kolmonen 3980g, 5pv käynnistelyn jälkeen rv 37+6, eikä viikoista huolimatta naarmuakaan :)

Vierailija
19/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus tai repeämä = VÄLILIHAN... eli ei sektio, ei umppari.

Taysissa episiotomia tehdään 20% synnyttäjistä. Repeämiä tulee kun kielletään leikkaamasta, syöksysynnytyksissä jne. Kudostyypistä, vauvan ja äidin koosta riippuen. Jos haluat ettet repeä, sano kätilölle että leikkaavat heti jos näyttää siltä että on tarvetta. Leikkausjälki on helpompi korjata kuin repeämä.

Vierailija
20/23 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin eppari, en revennyt, lapsi 3kg ja siro päänympärys 33cm.