Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö lestadiolaisilla on se käytäntö, että kaverit pitää hylätä teini-iässä?

Vierailija
22.04.2013 |

Ekaluokkalaisellani on laaja kaveripiiri, josta yksi ystävä näyttää tulevan koko ajan läheisemmäksi. Mutta tuon ystävän perhe on ilmeisesti lestadiolaisia, tällainen aavistus minulle on tullut.

Mahtaako lestadiolaisilla olla ympäri Suomea sellainen käytäntö, että teini-iässä vanhat, "syntiset" kaverit pitää hylätä? Pohjois-Suomessa näin ainakin kävi silloin kun olin itse lapsi ja se oli hylätyille kavereille vaikea pala, ei sitä voinut ymmärtää. Asumme nyt Keski-Suomessa, en tiedä onko täällä sama tapana. Mietin vain, että jos tämä on yleinen käytäntö, niin selvitän tarkemmin onko perhe todella lestadiolaisia ja yritän ohjata lapseni toisten kavereiden seuraan.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myos muissa opillisesti hyvin tiukoissa uskonnollisissa ryhmissa Suomessa on sama kaytanto, etta kaveri hylataan. Ei koske vain lestadiolaisia.

Vierailija
2/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sama käytäntö.  Älä anna lapsesi ystävystyä lestan kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ikää 40 vuotta ja olen edelleen ystävä lestadiolaistytön kanssa. Ystävyytemme alkoi jo ala-asteella. Ja pohjoisessa asutaan.

En ole kuullukaan että heillä tuollaista sääntöä olisi. Ainakaan VL:illä.

Vierailija
4/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena ystävänä lesta, ollaan väleissä vieläkin. Toiseen lestaan tutustuin vasta teini-iässä (lukiossa) ja oltiin tosi hyvät ystävät koko lukion ajan. Lukion jälkeen muutti toiselle paikkakunnalle,kun meni naimisiin. Joten ei sitten hirveästi olla oltu tekemisissä. Mutta esim. fb.ssa molemmat ovat kavereitani.

Vierailija
5/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttösi ja lestadiolaisen kiinnostuksenaiheet ja arvot pysyvät jotakuinkin samana, ei ole mitään tarvetta 'kasvaa erilleen'. Mutta jos toista kiinnostaa seksi, alkoholi, meikit ja tanssi ja toista ei, tapahtuu luonnostaan erkaantumista, on uskotoa välissä tai ei.

Vierailija
6/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tällaista sääntöä olleen ainakaan eteläsuomalaisten vanhoillislestadiolaisten piirissä, mutta ei-uskovia kavereita ei kyllä suositeltu edes pikkulapsille.

Vierailija
7/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, nyt kun rupesin muistelemaan, niin näin se todellakin taisi mennä. Ala-asteella oltiin kavereita lestojenkin kanssa, mutta yläasteelle kun siirryttiin, niin samalla lestat siirtyivät omiin piireihinsä. Olivat keskenään vaan, ja kaikki muut sitten jäivät ja unohtuivat. Ei siinä mitään, oli meidän koulussa muitakin kun lestoja :)

Meillä myös opet suosivat lestoja, suurin osa opeista kun oli kans lestoja. Huhhuh! Oli se hullua, ja tästä syystä en edelleenkään kovin suopeasti heihin suhtaudu, enkä kyllä kovin hyvällä siihenkään jos oma lapseni aikoinaan ystävystyy jonkun lestadiolaisen kanssa...

Vierailija
8/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti  juuri teini-iässä lestadiolaisen ja ei-lestan intressit ja menot muuttuu niin erilaisiksi, että yhdessäolo ja yhteiset menot monesti vähenee. Näin mulle itelle ainakin kävi; yhdessäolo väheni siitä syystä, että kavereita alko kiinnostaan ryyppääminen ja bilettäminen, mua ei. Toisaalta sain riparin ansiosta paljon hyviä lestadiolaisia kavereita, joiden kanssa yhdessäolo oli helpompaa ja ehkä turvallisempaakin; intressit oli samat ja menot yhteiset.

Kukaan ei mulle koskaan sanonu, että tuon ja tuon kaverin kanssa et saa enää olla. Koulussa me oltiin edelleen kaikkien kanssa kavereita ja vapaa-ajalla käytiin toistemme luona sillon tällön, mutta viikonloppumenot meillä lähti hyvin eri suuntaan. Myöhemmin muutin toiselle paikkakunnalle, ja yhteydenpito heihin on nykyään hyvin satunnaista.

Toki olen myöhemmällä iällä saanut useita uusia ei-lest kavereita eri yhteyksistä ja joidenkin heidän kanssa olen hyvinkin paljon tekemisissä.

Niin, itse olen aina asunut Etelä-Suomessa. En tunne pohjoisen meininkiä, mutta näin meillä. :)

Vierailija
9/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat niillä mitään tuommoista sääntöä ole, mutta eihän kukaan järkevä ihminen (oli lesta tai ei) ole kaveri ympäriinsä huoraavan känniääliön kanssa (näitä on Suomessa valitettavan paljon ja siinä teini-iässä tämä touhu yleensä alkaa).

Vierailija
10/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 13:57"]

Paskat niillä mitään tuommoista sääntöä ole, mutta eihän kukaan järkevä ihminen (oli lesta tai ei) ole kaveri ympäriinsä huoraavan känniääliön kanssa (näitä on Suomessa valitettavan paljon ja siinä teini-iässä tämä touhu yleensä alkaa).

[/quote]

Niinpä!

Vierailija
11/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on taas keksitty juttu! Ikinä ei oo meil ollu tollasta sääntöö, sitähän ois saanu olla sit aina itekseen, kun ei ollu muita VL:ia koulussa/ töissä.

Vierailija
12/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Mistä sää tommosta oot kuullut, ei meilläpäin ainakaan(pohjosessa)...

Lapsena joo oltiin kaikki kaikkien kavereita, samoin ylä-asteella. Sen jälkeen(ylä-asteellakin jo) ei-lestoja alko kiinnostamaan kännääminen viikonloppuisin ynnä muut, niin sitten oltiin enää koulussa ja viikolla kavereita, mutta lestat ja ei-lestat vietti sitten eri tekemisissä viikonloput.

Pakko kyllä myöntää, että itse kiinnostukseni alkoi myös valumaan tuonne menevämpiin viikonloppuihin, ja en nykyäänkään ole lesta, mutta suurin osa kavereistani, ja varsinkin parhaista ystävistäni on lestoja. Tai no ei hekään ihan mitään himolestoja, niinkun ei kukaan tänä päivänä enää..

Ja kyllähän ne kaveripiirit muutenkin vaihtuu, kun lähdetään opiskelemaan eri paikkoihin, mutta tosi ystävät tietenkin säilyy, oli uskonto mikä vaan.

Vierailija
13/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin tuo käytäntö on jo aika pienestä asti. Suositaan kavereiksi niitä oman uskoisia.

Muut kun tekevät paheellisia asioita. Ottavat korvakorut, harrastavat joukkueurheilua, saavat joskus uusia tavaroita jne. Kateushan on kamala tauti kun kymmenpäisessä kersalaumassa ei voi saada niitä juttuja mitä kaikilla ei-lest. kavereilla on.

Lestadiolaistytöt ovat usein myös sellaisia että ovat aina oikeassa, muita katsotaan nenänvartta pitkin. Ollaan "vähän parempia".

Vierailija
14/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehehee. Nuo uskistytöt ovat juuri pahimpia tupakoijia, alkoholilla läträäjiä ja seksinharrastajia. Monet tavis luttikset, ns. tapauskovaiset, käyttäytyvät paljon paremmin kristillisten normien mukaan. Mm. tuo itsensä pitäminen parempana rikkoo raamatun sanaa 'älä tuomitse ettei sinua tuomittaisi'. Muutenkin kultainen käsky ym. perusjutut ovat kadoksissa joiltain.

Vierailija
15/15 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin saada jatkoa syntilistaan seka tarkennusta. Olen uskistytto ja haluan parannusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi