Aikuisen painajaiset ja "kauhukohtaukset" öisin
Olen liki 40 ja ollut aina tosi huono nukkumaan. Se pahenee koko ajan. Melatoniini ei todellakaan auta. Olen välillä syönyt unilääkkeinä Oxaminia, mutta pidän taukoja, etten jää koukuun. Nukkumisolosuhteet ovat optimaaliset.
Ihan kuin minulla olisi eri aivot öisin kuin päivisin. Päivisin olen analyyttinen, ratkaisukeskeinen ja reipas. Öisin tutiseva, säpsähtelevä, panikoituva. Sydän hakkaa, ahdistaa. Saatan herätä ihan paniikissa ja pahat ajatukset valtaavat pääni. Pelot ovat todellisia ja valvon niiden kanssa useasti viikossa.
Aamulla kun herään, kaikki on taas kunnossa. Ongelmia ei ole ja yön ajatukset tuntuvat absurdeilta. Olen päivisin virkeä ja saan aikaiseksi, mutta iltaisin alkaa taas yön peikko kiusata ja odotan ahdistuneena oman pääni sisäisiä kauhuja. Oxamin helpottaa, mutta en salli "kuin" 2 tabua viikossa niitä.
Mitä tälle voi tehdä? Olen joskus käynyt terapiassa muista syistä, tätä ei käsitelty. Pitääkö minun vain sopeutua siihen, että olen Jekyll-Hyde-aivoiltani? Miksi järki lähtee pois öisin? En usko, että lääkärit tajuavat - vai osaako joku suositella jotakin hyvää Hesassa?
Kommentit (3)
Kiitos kamalasti vastauksesta. On tosi lohdullista kuulla, että joku muukin tajuaa, misät on kyse. Mirtatsapiinia pelkään käyttää, koska - tämä on naurettavaa, tiedän - minulla oli vuosia sitten paha syömishäiriö. Se lihottaa ja pelkään, että se laukaisisi sen uudestaan, vaikka olen vuosia voinut sen puolesta hyvin. Tiedän, idiootti...
Mirtatsapiinia on minullekin tarjottu uudelleen tässä välissä, mutten ole huolinut. On oltava vireessä heti aamusta ja ylipainoa on minullakin. Sopisikohan sinule tuo ketiapiini? Kysy ainakin lääkäriltäsi. Se väsytti ensimmäisen viikon myös aamuisin sen verran, etten olisi voinut ajaa autoa, mutta puuroinen olo hävisi myöhemmin. Yksilöllistähän tämä on.
Viikon nukkumisen jälkeen olo alkoi kohentua ihan valtavasti ja nyt nukkumaan meneminen ei enää pelota. Itselläni taustalla ainakin raskasta pikkulapsiaikaa ja järkyttäviä elämäntapahtumia, kierre on varmaan syntynyt vuosia sitten. Nyt toivon sen katkeavan.
Tietysti auttaa myös kaikki "luomukonstit", eli säännöllinen rytmi, syöminen, ulkoilu, rentoutustekniikat... Mutta minulla ne eivät yksin riittäneet.
Minulla on myös vaikeuksia nukkua, olen vaihtanut unilääkkeitä ja nukahtamislääkkeitä. Viimeksi kävin psykiatrilla ja hän arveli, etten pääse syvän unen vaiheeseen lainkaan. Nukahduslääkkeet eivät siksi auta (Imovane, Stella, Stilnoct) ja Tenox nukuttaa, mutta ei vie pois juuri sen syvän unen. Joskus koitettiin mirtatsapiinia, mutta se väsytti ihan ympäri vuorokauden. Sain nyt uuden valmisteen, Ketipinor 25mg ja todellakin nukun sen avulla hartaasti ja hvyin. Annos on erittäin pieni.
Lääke on anipsykootti, kun sitä käytetään satojen milligrammojen annoksella, mutta pienillä annoksilla se toimii unilääkkeenä. Lisäksi käytän pitkävaikutteista melatoniinia eli Circadin 2mg.
Painajaiset ja hereille säpsähtämiset katosivat heti.