Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytännössä tarvitseeko Tallinnan risteilylle passia?

Vierailija
22.04.2013 |

Lyhyt oleskelu maissa. Teoriassa siis tietty tarvitsee, mutta eihän sitä oikeasti kysytä missään? Kaveri sanoi, että siinäkin tapauksessa että kysytään, vanhentunut passi käy hyvin?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos myöhästyt omasta paatistasi, niin pelkkä ajokortti tai vanhentunut passi ei kä, kun haet vaihtoehtoista laivaa. Jos passittomalla meneekin se jalka poikki ja joutuu Tallinnassa sairaalaan niin se passi on hyvä. Joku väliaikainen viritys suomen suurlähetystöstä maksaa n.500e Eestin puolelta.

Vierailija
2/27 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä, jos kaikki menee hyvin niin ei tarvitse. Mutta tietty jos jotain sattuu, niin sitten joku hyväksytty henkilöllisyystodistus pitää olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kuvallinen henkilökorttikin käy. Ite en ottais riskiä ja passittomana/paperittomana lähtis.

Vierailija
4/27 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa  henkilökortti riittää.

En lähtisi pelleilemään ja matkustamaan puutteellisten matkustusasiakirjojen kanssa.

Vasta kävi tuttavaperheelle niin että ukkoa ei päästetty laivaan kun ei ollut passia tai henkilökorttia, ei tosin ollu edes ajokorttia, joka on ilmeisesti joskus hyväksytty, vaikka ei virallisesti käykkään. Sielä oli rouvan kiva matkustella 20 vuotishääristeilyä yksi sviitissä. Eivät päästäneet rouvaakaan pois laivasta, koska oli merkitty 19 vuotiaan poikansa valvojaksi, joka oli kavereidenssa kanssa samalla laivalla synttärimatkalla.

Vierailija
5/27 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 08:55"]

Lyhyt oleskelu maissa. Teoriassa siis tietty tarvitsee, mutta eihän sitä oikeasti kysytä missään? Kaveri sanoi, että siinäkin tapauksessa että kysytään, vanhentunut passi käy hyvin?

[/quote]

Vaikka nyt ei ole kyse sen eksoottisemmasta paikasta kuin viro, niin aika iso harmi siitäkin tulisi jos ei otettaisi paluumatkalla laivaan, kun ei ole matkustusasiakirjat kunnossa.

Vierailija
6/27 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama periaate kuin ajokortissa. Eihän sitäkään tarvita ennenkuin virkavalta kysyy sitä esim kolaritilanteessa. En ymmärrä miksi Viron reissulle on niin vaikeaa ottaa se passi mukaan.

Vierailija
7/27 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi joskus niin et oli menny passi vanhaks enkä ollut tajunnut uusia sitä, silti päästiin ihan mukavasti shoppailureissulle Tallinnaan. En nyt menis sanomaan että kannattaa ilman passia yrittää jos ei ole aivan pakottava pakko. Omalla kohdalla onnistui ongelmitta, mutta paljon mahdollista ettei sitten pääse laivaan/takasin tms.

Vierailija
8/27 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on ihan tuurista kiinni. Valtiorajarikoshan se on eli sinun pitää punnita hyödyt ja haitat. Passi vie hyvin vähän tilaa, joten en tajua, miksi sitä ei  mukaan ottaisi. Kustannus lienee kuitenkin pienempi kuin valtiorajarikoksesta saatavat sakot.

Vierailija
9/27 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kysytty passia tai henkkaria kaksi kertaa Tallinnan-laivalle mennessä ja mun yhdeltä täysi-ikäiseltä lapseltakin on kysytty. Ja nämä kaikki kolme kertaa olivat viime vuonna.

Vierailija
10/27 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut melko paljon Helsingin ja Tallinnan väliä, ja välillä se passi on kysytty.

Vierailija
11/27 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan tämä spekulointi on täysin turhaa. Ap tietää, että se voi osua kohdalle tai sitten ei. Täällä voi viisi sanoa, että ei olla kysytty ja toinen mokoma sanoa, että on kysytty.

Miksi ET ottaisi sitä mukaan?

Vierailija
12/27 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 09:20"]

Sama periaate kuin ajokortissa. Eihän sitäkään tarvita ennenkuin virkavalta kysyy sitä esim kolaritilanteessa. En ymmärrä miksi Viron reissulle on niin vaikeaa ottaa se passi mukaan.

[/quote]

Tuo vähän ontuu. Jos on voimassa oleva ajokortti, mutta se ei ole siinä kolaritilanteessa mukana, niin sen kyllä voi esittää jälkeen päin. Ei saa syytettä ajokortitta ajosta.

Vierailija
13/27 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/27 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 09:20"]

[/quote]

Tuo vähän ontuu. Jos on voimassa oleva ajokortti, mutta se ei ole siinä kolaritilanteessa mukana, niin sen kyllä voi esittää jälkeen päin. Ei saa syytettä ajokortitta ajosta.

[/quote]

Kyllä ajokortitta ajosta voi saada rikesakon.  Jos ei ole korttia mukana eikä voi todistaa henkilöllisyyttään, niin matkateko voi katketa siihen. Ajo-oikedetta ajamiesta voikin sitten saada jo 6kk vankeutta.

Vierailija
15/27 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyseli siksi, että matka oli tilattuna ja huomasin passin olevan vanhentunut, henkilökorttia ei minulla ole. 

Vierailija
16/27 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten jännää, että vaikkapa Keski-Euroopan reissulle ihmiset automaattisesti ottavat asianmukaisen matkustusasiakirjan mukaan, vaikka sitä ei välttämättä reissun aikana kysyttäisikään. Mutta kun kyse on Tallinnan risteilystä, niin kysellään uskaltaako ilman matkustusasiakirjaa matkustaa...

Vierailija
17/27 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mä hankkisin sen passin. Pieni riesa.

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 08:27"]

Ap kyseli siksi, että matka oli tilattuna ja huomasin passin olevan vanhentunut, henkilökorttia ei minulla ole. 

[/quote]

Vierailija
18/27 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vanha ketju, mutta tää ongelma voi olla ajankohtainen esim tällaisessa mun tapauksessa .. Passi unohtui 300km päähän mökille, nyt on ilta ja aamulla on lähtö... Liput varattu ja yksin olis kurjaa jäädä kotiin itkemään kun kaverit ja poikaystävä kahvittelee Tallinnassa. Mulla ei ole mitään muita henkkareita kuin passi.. Voin joutua sairaalaan tai jäädä rannalle helsinkiin tai jumiin Tallinnaan ja saada sakkoja ja se on ihan tuurista kiinni. Voi olla että kaikki menee hyvin. Tuurista kiinni. Päätän olla tyhmä ja rikkoa lakia. Saas nähdä.

Vierailija
19/27 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 21:45"]

Tää on vanha ketju, mutta tää ongelma voi olla ajankohtainen esim tällaisessa mun tapauksessa .. Passi unohtui 300km päähän mökille, nyt on ilta ja aamulla on lähtö... Liput varattu ja yksin olis kurjaa jäädä kotiin itkemään kun kaverit ja poikaystävä kahvittelee Tallinnassa. Mulla ei ole mitään muita henkkareita kuin passi.. Voin joutua sairaalaan tai jäädä rannalle helsinkiin tai jumiin Tallinnaan ja saada sakkoja ja se on ihan tuurista kiinni. Voi olla että kaikki menee hyvin. Tuurista kiinni. Päätän olla tyhmä ja rikkoa lakia. Saas nähdä.

[/quote]

Tuu sit kertoo, miten kävi!

Vierailija
20/27 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonolla tuurilla sakot ja uusi passi on tonnin lasku