Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2,5-v valvoo yöt, kuolen kohta väsymykseen, auttakaa!

Vierailija
22.04.2013 |

Tilanne on se, että minulla on 2,5 vuotias ja 6 kk ikäinen vauva. Yksin olen lasten kanssa, mies lähti jo kuopuksen odotusaikana, sai työperäisen hermoromahduksen jne jne, pitkä tarina. Mies ei osallistu millään tavalla lasten elämään eikä häneltä missään nimessä voi odottaa apua missään lapsiin liittyvässä.

2,5-v on ollut aina huono nukkuja. Hieman alle 1-vuotiaana hän kävi ulkopuolisen tahon tassuttelu-unikoulun, koska heräili n. 20 kertaa yössä ja saattoi valvoa 2-3 tunnin jaksoja keskellä yötä. Tilanne rauhoittui unikoulun jälkeen siten, että heräilyjä oli enää 1-2 ja tuollaiset pitkät valveillaoloajat jäiovät pois. Mutta nyt esikoinen valvoo pitkin yötä ja oikeasti alkaa olla keinot vähissä. Voi olla, että liittyy vauvaan, on mustasukkainen jne, mutta nämä repaleiset yöt tulivat takaisin jo ennen vauvan syntymää ja ennen miehen lähtöä, että tuo miehen lähtökään ei oikein tunnu liittyvän tähän.

Eli selkeiden iltarutiineiden jälkeen (tv kiinni 3h ennen nukkumaanmenoa, puuro, pesut, yhdessä rauhoitutaan kirjan kanssa tai muuten, kuunnellaan unilauluja ja mennään sänkyyn). Nukahtaakin ongelmitta omaan sänkyyn, kuten on aina nukahtanut. Vauva nukkuu omassa pinnasängyssään, joka on minun sängyssäni kiinni sivuvaununa, toinen laita pois.

Klo 1 aikoihin alkaa tapahtua. Saattaa herätä ensin pari kertaa siten, että nukahtaa heti uudelleen, kun vain käyn peittelemässä hänet/silitän hetken päätä tms. Sitten pian alkaa huuto ja saattaa saada uhmaraivarinkin. Käytän yleensä tässä vaiheessa pissalla, mutta sitten alkaa vaatimusten loputon lista: janottaa, pissattaa (saattaa vaatia päästä pissalle useaan kertaan minuutin väleiin eikä tietenkään mitään pissaa tule näillä ekstrakerroilla), peitto on huonosti tai ei halua peittoa ollenkaan, haluaa että hieron hänen jalkojaan, haluaisi kuunnella musiikkia, haluaa herätä kokonaan lukemaan kirjaa tms, lopulta haluaa minun viereeni ja olen niin kuollut tässä vaiheessa, että otan ja jos en ottaisi alkaa tajuton kiljuminen, kuten myös jos en esim anna hänelle vettä tai vie vessään sataa kertaa peräkkäin. Kiljuu siis niin, että lasit helisee ja olen testannut, kiljuu jopa tunnin. Asumme kerrostalossa ja en voi täällä pitää mitään huudatusunikoulua, naapurista on tullut valituksia jo siitä, kun lapsi joskus päiväsaikaan saa uhmaraivarin. Hirveä stressi naapureistakin koko ajan :((.

No, otan sitten viereen nukkumaan ja sama ralli jatkuu sielläkin. potkii, vaatii vettä, peitto on huonosti, laita peitto päälle, ota se pois, hiero, pissattaa, ei nukuta, haluaa valvoa, herätään jo (klo 4). Herää myös useaan otteeseen kiljumaan ja herättää siis vauvan monesti ja kun sitten nukahtaa uudelleen on vauva täysin hereillä. Viimeyönäkin minulta meni sitten yhden kerran 40 min ja toisen kerran 30 min, että sain vauvan takaisin nukkumaan. Itki, kun tietysti pelästyi samassa huoneessa karjuvaa esikoista.

Olen kokeillut siis kaikkea näitä: Esikoinen nukkuu omassa huoneessa omassa sängyssä, nukkuu omassa sängyssä minun huoneessani, nukkuu minun sängyssäni. Olen myös käyttänyt häntä lastenlääkärillä, vyöhyketerapiassa, tarkkaillut ruokavaliota, valitesen tarkkaan mitä hän saa televisiosta katsoa, ulkoilemme päivittäin, pidän paljon sylissä ja suukottelen.

Lastenlääkäri määräsi 1mg melatoniinia kuullessaan miten huonosti esikoinen nukkuu. Mutta eihän siitä ole mitään apua, kun se vaikuttaa vain alkuyön uneen. En siis anna sitä enää. Ja tosiaan kyseessä täysin lunnollinen hormonivalmiste, ei unilääke, ei voi jäädä koukkuun eikä tuosta ole mitään sivuvaikutuksia. Meillä on myös kokeilussa se, että lapsi saa valita tarran joka aamu sellaiseen tauluun, jos yö on mennyt hyvin. Yhden tarran on saanut 2 vkon aikana. Ei siis apua tuollaisesta palkitsemisestakaan. Yritän viettää esikoisen kanssa kahdenkeskistä aikaa, mm. käymme uimassa ja kirjastossa jne. Vauvan vien isovanhemmille siksi aikaa.

Olen siis nyt sellaisessa pisteessä, etten vain enää keksi mitään mitä voisin tehdä. Ainoa on ehkä se, että kunhan vauva lopettaa yösyömiset ja -heräilyt, voisin siirtää hänet tuonne esikoisen huoneeseen ja esikoinen voisi nukkua aina minun sängyssäni. Mutta tähän menee vielä muutama kuukausi vähintään, enkä meinaa jaksaa enää päivääkään nukkumatta yötä edes kohtalaisesti.

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia? Mikä voisi auttaa? Väsyttää aivan sairaasti! Niin ja lapset nukkuu aivan eri aikaan päiväunet, joten niitäkään minulla ei ole mahista nukkua. Ja siis esikoinen nukkuu 1,5h päikkärit ja ihan mielellään ja helposti, niiden kanssa ei ongelmia.

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 13:27"]

Päiväunet pois, yölliset palvelut pois. Saako lapsi vedättää sua päivällä vai miksi on tottunut siihen, että äiti passaa aina kun vähän huutaa?

Menkää toteuttamaan tämä mummilaan jos pelkäät naapureita, tai sit vaan kotona. Ja älä välitä niistä naapureista!! Sulle korvatulpat korvaan vaan.

[/quote]

jepjep! tää on taas niin näitä ohjeita että syyllistetään sinut kun lapsi saa muka pompottaa blaablaa.  joskus niissä yöllisissä hetkissä yleensä tuntuu että tekisi ihan mitä vaan että lapsi olisi tyytyväinen.

Meillä lapsi on päivisin aurinkoinen ihana, mutta öisin täysi terroristi joka voi pompottaa vaikka sitä päivisin ei teekkään.

jaksamista, kyllä kohtalotovereita ainakin löytyy jos apua ei löytyisikään!

Vierailija
42/51 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 13:17"]

miten olisi ensikotiin tai sairaalaan? siellä hoitajat auttavat ja vahtivat yöllä niin saat nukkua.

Nuo huudatusunikoulutkin on vähän  kyseenalaisia... varmasti toimii joihinkin lapsiin mutta jos lapsesi huutaa ihan hulluna, voi mennä itsekin ihan paniikkiin huudosta. Minun kaveri ehdotti minulle anna huutaa vaan, mutta ei ymmärtänyt että ihan oikeasti huutaminen tarkoitaa huutamista eikä mitään pientä hyttysen ininää.  Vie voimat ja järjen äidiltä sellainen touhu.

Minusta tuntuu että tällaiset lapset ovat oma ryhmänsä ja niihin ei päde samat kikat kuin muihin. Me kokeilimme kaikkea. mikään muu ei auttanut kuin aika. Nyt 2,5 nukkuu 33 % öistä hyvin. 33% ihan ok ja 33 % katastrofeja... (1% superhyvin :))

Meillä ei ollut mahdollista ulkopuoliseeen apuun, mutta kokeile ihmeessä isovanhempien apua esikoisen kanssa. Voi olla että lapsesi rauhoittuu eritavalla hoidossa olessa kuin että äiti on siellä palvelemassa. Kannattaa ainakin kokeilla, mutta tietenkin psyykata omat vanhemmat siihen että tulee yötönyö....

Mitenkä muuten EX-miehesi vanhemmat? Olisiko heistä koskaan hoitoapua?

[/quote]

sen verran pakko kommentoida, että harvat lapset itkevät hyttysen ininää. vai oletko sinäkin yksi niistä joka sanoo, että kukaan ei itke niinkuin meidän lapset? 

[/quote]

Ok, onhan se ininä nyt kärjistäen sanottu, mutta olen ollut kaverinin luona yökylässä missä hänen "hankala ja huonosti nukkuva lapsi" huusi sängyssä ja voin kyllä sanoa että jos minun lapseni huutaisi sillälailla voisin huudattaa sitä vaikka joka yö! Omani kuitenkin huutaa niin että voisi tukehtua omaan itkuunsa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä tällähetkeläkin sama.tilanne. valvottu kolme veen kans kaks tuntia. hirveä homma yrittää pitää puoli vuotias vauva unessa ku yks raivoaa ja itkee

Vierailija
44/51 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja tulikin jo reilusti. Tarkastakaa nuo allergiat...

Siirrä vauva esikoisen huoneeseen ja ota esikoinen viereen. Sanot että voi tulla, ja että sinun sängyssäsi nukutaan. Ja hiljaa oltava, koska äiti (!) on väsynyt. Jos paremmin nukkuisi sun vieressä, niin Anna ihmeessä tulla. Pääasia että nukutte jotenkin.

jaksamisia!

Vierailija
45/51 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lopeta nyt vaan ne päiväunet edes kokeeksi. Mitä siitä, vaikka nukahtaisikin nopeasti päiväunille. Tarkoitus on nyt väsyttää se lapsi niin, ettei yöllä herää.

Vierailija
46/51 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutteko kaikki jossain vuokrakämpässä?

OMISTUSasunnosta ei voi häätää ketään.

Vierailija
47/51 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniinin antaminen ei aktivoi elimistön omaa melatoniinin tuotantoa vaan päinvastoin Heikentää sitä.

Vierailija
48/51 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 06:17"]

asutteko kaikki jossain vuokrakämpässä?

OMISTUSasunnosta ei voi häätää ketään.

[/quote] Olet muuten väärässä!

Vierailija
49/51 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea valitsemallasi tiellä. Marttyyrikruunusi suorastaan loistaa tänne saakka.

Sinä siis käytät öisin erikseen pissalla 2,5-vuotiasta? Ihme jos 4-vuotiailla vaippoja käyttävät mammat eivät osaa ehdottaa, että laitetaan yöksi vaippa, niin pissallahyppääminen loppuu.

Lapsi pompottaa sinua täysin, mutta itsehän sinä annat hänen niin tehdä. Pissallakäynnit loppuvat tänään, jos sinä niin päätät. Vettä ei tule, laita tuttipullo viereen yöksi, juokoon siitä jos tulee jano.

MInkä ihmeen takia sinä pidät noin pientä nukkumassa eri huoneessa, kun ei ole enää sitä miestäkään? Elämäsi helpottuisi kovasti, jos esikoinen ei tuntisi itseään yksinäiseksi ja hylätyksi kun on yksi toisessa huoneessa. Toiseksi sinun yöpalvelusi olisi paljon helpompaa, kun palveltavakin olisi vieressäsi. Ei sinun tarvitsisi nousta erikseen ylös valvomaan vaan voisit vetää puoliunessa peiton lapselle, vettä voisi ottaa itse ja pissalla ei enää tarvitsisi yöllä käydä  kun olisi se vaippa.

Elämä on aika paljon juuri niin vaikeaa kuin sen itse antaa olla. Mutta kyllä sinä todella jotain apua tarvitset, yritä järjestää joku yöksi lastesi kanssa ja mene itse vaikka hotelliin nukkumaan.

Vierailija
50/51 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistelmä edellisistä:

- ota esikoinen samaan huoneeseen nukkumaan (ei ole yksin ja sinulla vähemmän vaivaa palvelusta)

- laita vaippa (ei pissallakäyntiä öisin)

- anna vesipullo valmiiksi (ei tarvitse lähteä juomaan)

- vaadi perusteellinen lääkärintutkimus (esim. refluksi tai muu sellainen, joka voi aiheuttaa vaivoja)

- sinulla on kuitenkin veli, joka voi käydä valistamassa naapureita. Miksi ei voisi olla apuna joskus lasten kanssa yölläkin?

- menkää yöksi jonnekin (et sinä tuolla menolla paljon narkkeja ja teinejä viisaampi ole, jos et saa nukkua), jossa on apua tarvittaessa.

Vierailija
51/51 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydä pitkävaikutteista melatoniinia (Circadin), jos vaan onnistuu jotenkin nielemään esim jugurtissa kokonaisen tabletin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan