IS: Hänkö muka ylipainoinen? Emmi, 24, on urheillut koko ikänsä, mutta painoindeksi sanoo toista
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006560484.html
"Varsinais-Suomessa asuva Emmi on 171,5 senttiä pitkä ja hän painaa 81,5 kiloa. Painoindeksissä se tarkoittaa lievää ylipainoa ja lukemaa 27,70. Jotta Emmi olisi painoindeksin mukaan normaalipainoinen, hänen olisi pudotettava painostaan noin kahdeksan kiloa.
Lähes päivittäin treenaavan Emmin kuvia katsoessa ajatusta ylipainosta on vaikea käsittää."
https://www.instagram.com/p/CBIsthMlQG6/?utm_source=ig_embed
https://www.instagram.com/p/CBWE3faF8k7/?utm_source=ig_embed
---
Onko ylipaino haitallista, jos kyse on lihasmassasta? Sama rasitehan siinä tulee elimistölle liikapainon vuoksi. Toki terveyshaitta on suhteellisesti kai pienempi kuin jos pelkkää rasvamassaa se ylipaino on, mutta terveellisempää olisi olla kuitenkin kevyempi tämänkin Emmin tapauksessa. On tuo Emmikin kuitenkin "iso", vaikka hänellä lihastakin on.
Miksi IS:llä on jokin pakkomielle muuten nostaa esille tällaisia bmi-juttuja koko ajan? :D
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hei, maha on helppo vetää sisään yhtä kuvaussessiota varten, ja jättää aamiainen ottamatta ja olla juomatta vettä, näin saadaan hoikempi olemus kuviin, itsekin tein joskus näin :)
ELi kyllä hän on ylipainoinen, ei käsivarret tuolta näytä normaalilla, vaikka treenaisikin kovasti. Sillon lihakset erottuisi selvemmin jos ei olisi rasvaa paljon. Hän on lihava. Piste.
ETENKIN kun hän on 171 cm pitkä, jolloin hoikkana olo olisi helpompaa kuin lyhyille.
Ihan ihme defenssit päällä. Tosin oli mullakin kun olin lihava. En millään olisi halunnut myöntää sitä
Olet väärässä. Piste.
Kävisit katsomassa hänen muita kuvia, esim:
https://www.instagram.com/p/B6017pml9mf/
https://www.instagram.com/p/CCD1uCNllpD/
https://www.instagram.com/p/B8hAWHulhRt/Ei ole lihava, vaan lihaksikas.
Sitäpaitsi useat mallit ja huippu-urheilijat ovat näyttäneet, että heilläkin on mahaa, vaikka ovat niinsanottuja huippuja.
Ja ei, kun on terve rasvaprosentti niin lihakset eivät piirry iholle. Itseasiassa jos haluat sellaiset jatkuvasti näkyvät superlihakset, niin sulla pitää olla ensiksi olematon rasvaprosentti JA sen lisäksi et saa juoda tyyliin päivään ja jännität niitä. Näin saadaan lihakset todellakin näkymään. Tämän takia useissa kehonrakennuskisoissa varsinkin naiset eivät juo ennen kisoja, jotta lihakset näkyy selkeämmin.Terveellä urheilijalla ja kehonrakentajalla on rasvaa kehossa.
Noissakaan kuvissa ei käsissä näy juuri mitään lihaserottuvuutta. Mä olen 167cm/57kg enkä harrasta aktiivista liikuntaa. Mun käsivarsissa on saman verran vaihtelua olkapäiden ja hauiksen paksuuksissa kuin Emmillä. Eli aika tasaiselta pötköltä ne näyttävät. Omat käsivarteni ovat kuitenkin huomattavasti kapoisemmat.
Reisissä hänellä on kyllä huomattavasti enemmän lihasta kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla, mutta on Emmi aika skrode omaan silmään. Ei ilmeisesti missään bikini fitnessissä kisaa?
Hänellä on kyllä rasvaakin aika paljon, kun lihakset eivät erotu käsissä millään tavalla. Harrastaa itsepetosta ja yrittää hakea huomiota petokselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosissaanko meillä on niin huonolla tolalla tämä terveydenhoitosysteemi, että joka paikassa Emmiä kiustaan noin, ettei terkka tai muu tajua et Emmi on pelkkää lihasta? Pliis oikeesti ihmiset. Älkää uskoko näitä kaikenmaailman ulisijoita. Joku Emmissä on vähän muutakin ja kommentit ovat aiheellisia, tai huolestun todella ammattitaidon puutteesta.
kato fitnessmalleja, tai muita nyrkkeilijöitä jotka myös on pelkkää lihasta, ei niillä läskit peitä lihaksia, vaan kädet on rautaa. Tolla läskiä.
Enhän minä tuota Emmiä uskokaan !
Suomen terveydenhuollossa haukutaan aikuinen nainen joka kehtaakin painaa yli 50kg, pituuksista ja lihaksista viis. Nimim. kokemusta on. Sairaalassa sh kauhisteli painoani, joka on normaalisti noin 60kg. Rankasti laihtuneena osastolla oli non 50kg, ihmetteli mikä minussa oikein painaa niin paljon:p Lapsuudesta kokemuksia, kun lapsenpyöreitä vihjailtiin laihdutuskuureille terkkarit ym.ja siis muitakin kuin minua luokaltani. Herkempiä ajaa anoreksian ym.syömishäiriöiden tielle takuuvarmasti. Ja kyllä kun itse katsoo noita terkan "ammattilaisia", on itsellään todella monella sitä ylipainoa +20kg...Luennoivat sit alentuvina ylipainosta itseään kymmeniä kiloja hoikemmille, uskottavaa joo :o
Lihaserottuvuus on kyllä aika heikko. Mutta ei kaikki lihaksiaan haluakaan saada esiin, joten sinänsä ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä (huom. ehkä) jollain bodarilla valtava lihasmassa saattaa olla rasite elimistölle, mutta tuon Emmin kohdalla ei kyllä olla todellakaan siinä pisteessä. Mielestäni artikkeli havainnollisti hyvin sitä, miten väärän kuvan painoindeksi voi joskus antaa.
Kyllä bodarille se bmi on oikeasti terveydellinen haitta.
Joku bmi 27 nyt vielä vähän tyhjän kanssa, jossei se rasva kerry vyötärölle, minun mielestäni. Tämä vaikuttaa taas näiltä iltalehtien väkisin tehdyiltä ylipainonpuolustusjutuilta.
Vaikea uskoa, että kukaan terveydenhuollon ammattilainen alkaisi tälle Emmille aukomaan päätään painosta.
Kaikki terveydenhuollon ammattilaiset tekee saman. Oma tytär on 178/88 , Aina ollut ikäisekseen pitkä ja roteva sekä erittäin aktiivinen liikkuja ja treenaja. Joka ikisessä terveystarkastuksessa on tullut pyyhkeitä ylipainosta. Suullisen arvion lisäksi kotiin on jopa laitettu lapulla tieto ylipainosta ja ohjeita painon tarkkailuun ja muka "oikeaan" ravitsemukseen. Voin kertoa ettei oikein suju terkkarin koulutuksella se ravintoneuvonta. Monet nuoret ovat epävarmoja kehostaan ja tällainen kommentointi voi laukaista ihan turhaan syömisongelmia ja häiriöitä ja vahvistaa väärää kehokuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla, mutta on Emmi aika skrode omaan silmään. Ei ilmeisesti missään bikini fitnessissä kisaa?
Hänellä on kyllä rasvaakin aika paljon, kun lihakset eivät erotu käsissä millään tavalla. Harrastaa itsepetosta ja yrittää hakea huomiota petokselleen.
Luuletko, että nämä fitnesstyypit ovat kisakireitä kokoajan? Kannattaa paneutua asiaan ennenkuin aukoi päätään.
Kyllä mullakin näkyy lihasten muoto käsivarsissa, vaikka rasvaprosentti yli 20%. Etenkin tuollaisissa poseerausasennoissa näkee selvästi mistä lihas alkaa ja mihin se päättyy. Silloin kun oli hoikempi niin suonet pullisteli olkapäihin asti, mutta siitä on jo aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että nämä fitnesstyypit ovat kisakireitä kokoajan? Kannattaa paneutua asiaan ennenkuin aukoi päätään.
Mietipä itse mistä tämä Emmi avautuu ja mieti sitten omaa typerää kommenttiasi siihen koko pääpointtiin verrattuna.
Ohis
En sanoisi että kuvan naisella on läskiä mutta helkkarin oudon muotoinen siinä yhdessä kuvassa, liian maskuliini if you know what i mean..
onhan tuollaki ihraa kun ei lihakset erotu tai suonet näy, mutta lihasta kans toki.
helposti lähtis 10kg rasvaa pois.
Kylläpä tämä ketju kokosi kaikki tikkukintut ja harjanvarret kadehtimaan. Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Tuskin kukaan on väittänytkään, että nainen olisi rasvaton tai vähärasvainen, vaan rasvaprosentti lienee normaalialueella. Painoindeksin mukaan ylipainoa olisi noin 8 kg. Jos hänellä ei olisi noin massiivisia lihaksia, menisi hän varmasti normaalin painoindeksin rajoihin, eikä kukaan mussuttaisi yhtään mitään, vaikka rasvaa olisi tasan yhtä paljon kuin nyt. Ja tuo lihasmäärä EI ole vielä uhka hänen terveydelleen. Ylipainoa ei ole kymmeniä kiloja, ja lihakset tukevat niveliä. Vanhuksillakin lievä ylipaino suojaa luunmurtumilta ja osteoporoosilta, koska luut vahvistuvat kuormittuessaan (ja ei, en suosittele tuota BMItä kenellekään aikakaan ilman vastaavaa kehonkoostumusta, mutta lihaksista tuleva paino tuossa mittakaavassa ei vielä ole terveysriski).
Monia kommentoijia nyt vaan ärsyttää, kun naisen kuuluisi olla siro ja pienikokoinen, oli sitten ihrava tai timmi. Miesmäisyys on kauhistus. Pitää ottaa luulot pois tuollaiselta, joka ei istu muottiin ja kehtaa pitää itseään hyvännäköisenä ja hyvinvoivana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä (huom. ehkä) jollain bodarilla valtava lihasmassa saattaa olla rasite elimistölle, mutta tuon Emmin kohdalla ei kyllä olla todellakaan siinä pisteessä. Mielestäni artikkeli havainnollisti hyvin sitä, miten väärän kuvan painoindeksi voi joskus antaa.
Kyllä bodarille se bmi on oikeasti terveydellinen haitta.
Joku bmi 27 nyt vielä vähän tyhjän kanssa, jossei se rasva kerry vyötärölle, minun mielestäni. Tämä vaikuttaa taas näiltä iltalehtien väkisin tehdyiltä ylipainonpuolustusjutuilta.
Vaikea uskoa, että kukaan terveydenhuollon ammattilainen alkaisi tälle Emmille aukomaan päätään painosta.
Kaikki terveydenhuollon ammattilaiset tekee saman. Oma tytär on 178/88 , Aina ollut ikäisekseen pitkä ja roteva sekä erittäin aktiivinen liikkuja ja treenaja. Joka ikisessä terveystarkastuksessa on tullut pyyhkeitä ylipainosta. Suullisen arvion lisäksi kotiin on jopa laitettu lapulla tieto ylipainosta ja ohjeita painon tarkkailuun ja muka "oikeaan" ravitsemukseen. Voin kertoa ettei oikein suju terkkarin koulutuksella se ravintoneuvonta. Monet nuoret ovat epävarmoja kehostaan ja tällainen kommentointi voi laukaista ihan turhaan syömisongelmia ja häiriöitä ja vahvistaa väärää kehokuvaa.
Minä olin armeijassa 180/77-82 riippuen siitä kuinka pitkä metsäreissu tule ennen lomaa tehtyä. Vaatekoko M/50-52.
Mun mies on entinen urheilija, 192 cm ja 124 kg. Sixpack erottuu ja tiukkaa lihasta on, painonnosto ja lenkkeily jatkuu, vaikka kilpaurheilu on ohi. Kemiallista lihastenkasvatusta ei ole ollut.
No meni lääkäriin näyttämään kipeää olkapäätä. Lekuri tuijottaa Bmi:tä; "sun pitäs tota painoa pudottaa".
Just.
Facepalm.
Otat nimenomaan esimerkiksi henkilön, joka treenaa käsivarsia ja keskittyy niihin. Hyvä. Jes. Loistava esimerkki!
Ota nyt vielä kuva nyrkkeilijästä. Älä missään nimessä yritä edes etsiä normien treenaavien ihmisten kehoja, jotka eivät keskity teetättämään isoja käsilihaksia normaalilla rasvaprosentilla.
Muuten noissa kuvissa tuo henkilö nimenomaan jännittää käsivarren lihaksia. Facepalm.