Tulisitko toimeen tällaisen kollegan kanssa?
Minulla on kollega, joka päivittäin kertoo kuinka ei taaskaan pääse lähtemään ajoissa kotiin, "kun on niin paljon tekemistä" ja kuinka hän on taas kotona illalla vasta myöhään (kun on itse todennäköisesti järjestänyt kalenterinsa täyteen ohjelmaa).
Tämä sama kollega myös sellainen tyyppi että on vaikea myöntää olevansa väärässä tai ammattitaidoton ja yrittää miellyttää kaikkia. Jos hänen kanssaan erehtyy joskus väittelemään/olemaan eri mieltä jostaina asiasta tai "vitt*ilemaan* hän varmasti antaa takaisin samalla mitalla (ikää noin 50). Hänellä ei myöskään ole tapana jättää nuorimpia ja kokemattomimpia kollegoitaan omaan arvoonsa vaan vitt*ilee samalla tavalla näillekin. Jos ei hänelle toivota hyvää syntymäpäivää, viikonloppua, lomaa tms. niin hän tulee itse halaamaan ja tekemään selväksi että tämä halattava henkilö ei ole muistanut/välittänyt toivottaa hänelle KOHTELIAASTI ja HYVIEN KÄYTÖSTAPOJEN MUKAISESTI hyvää syntymäpäivää.
Mitä mieltä olette tällaisesta kollegasta? Miten häneen pitäisi suhtautua?
Veikkaan että osa vastaajista haukkuu minut kun tällaisen viestin tänne kirjoitin ja ettei tässä edellämainitusssa ole mitään vikaa jne. mutta kysynpä kumminkin.
Kommentit (18)
Halaamaan?
Toi kuullostaa jo liian tuttavalliselle ja amerikkalaiselle. Itse en halua tulla halatuksi tai muutenkaan kosketuksi työpaikallani vaikka pidän läheisimmistä työkavereistani.
Sinun työkaveri menee liian pitkälle.
Ei minun tarvitsisi suhtautua tuollaiseen mitenkään. Minulla on ammattitaitoinen esimies, joka ryhtyisi toimeen kitkeäkseen moisen käytöksen heti saatuaan tietää siitä.
Juu ei ole kollega amerikkalainen vaan ihan tavallinen suomalainen. Kaiken huippu on se, että tämä halausjuttukin sai alkunsa siitä kun en ollut hänelle toivottanut hyvää syntymäpäivää niin päätti sitten näyttää miten kuuluu toimia kun toisella on syntymäpäivä...
T:Ap
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 20:39"]
Ei minun tarvitsisi suhtautua tuollaiseen mitenkään. Minulla on ammattitaitoinen esimies, joka ryhtyisi toimeen kitkeäkseen moisen käytöksen heti saatuaan tietää siitä.
[/quote]
Mitä osaa tarkoitat tuossa kollegan käytöksessä?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 20:36"]
Halaamaan?
Toi kuullostaa jo liian tuttavalliselle ja amerikkalaiselle. Itse en halua tulla halatuksi tai muutenkaan kosketuksi työpaikallani vaikka pidän läheisimmistä työkavereistani.
Sinun työkaveri menee liian pitkälle.
[/quote]
Joo, en minäkään ap lämpenisi tuollaiselle käytökselle, siis en työpaikalla enkä etenkään siellä jonkun tyypin kanssa josta en edes pidä. Halaus kuuluu niiden ihmisten välille, ketkä sen molemminpuolin tahtovat tehdä. Olisi tuossa kohtaa kyllä minunkin puoleltani aika äkkiä käytös tyyliä näpit irti, pysy nyt siellä omassa lokaatiossasi.
Esimieheni puuttuisi v-uiluun välittömästi ja asettaisi myös rajat fyysiselle kosketukselle työpaikalla sekä luennoisi hieman siitä, missä kulkevat yksityiselämän ja työkaveruuden rajat. Syntymäpäivät ovat yksityisasia. Hän keskustelisi myös henkilön kanssa hänen tavastaan käyttää työaikaa: ylitöiden tekeminen ilman esimiehen lupaa on kiellettyä ja ylitöiden tekemiselle on lain asettamat rajat. Onko henkilöllä kenties vaikeuksia selviytyä työtehtävistään työajan puitteissa?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 21:13"]
Esimieheni puuttuisi v-uiluun välittömästi ja asettaisi myös rajat fyysiselle kosketukselle työpaikalla sekä luennoisi hieman siitä, missä kulkevat yksityiselämän ja työkaveruuden rajat. Syntymäpäivät ovat yksityisasia. Hän keskustelisi myös henkilön kanssa hänen tavastaan käyttää työaikaa: ylitöiden tekeminen ilman esimiehen lupaa on kiellettyä ja ylitöiden tekemiselle on lain asettamat rajat. Onko henkilöllä kenties vaikeuksia selviytyä työtehtävistään työajan puitteissa?
[/quote]
Luulen ettei esimies huomaa edes tätä vitt*ilua. Sen mitä tuota kyseistä kollegaa tunnen niin tämä on päivittäistä mutta yleensä hän ns. kostaa vitt*ilemalla. Ihmettelen kyllä miten ei selviä töisätän työajan puitteissa, koska aikaa kuitenkin jää "turhanpäiväiseen" jutteluun. Jos menisin esim. sanomaan hänelle päin naamaa, että hänellä ei ole edes sen vertaa töitä kuin minulla, tämä kollega aivan varmasti suuttuisi ja uhkaisi kertoa pomolle. Turhantärkeä akka.
Teillähän on täysi kanatarhameininki siellä, nokittelua puolin ja toisin. Eikö pomonne tosiaan ole lainkaan tilanteen tasalla? Onko teillä säännöllisiä keskusteluja esimiehen kanssa? Sellaisen yhteydessä itse avautuisin kollegan (ja muidenkin) käytöksestä. Ei työyhteisöä pidä jättää yksin hoitamaan noin ilmeistä ongelmaa. Ja huom. ongelma ei ole yksin tämä työkaveri, jonka kanssa ap:llä on vaikeuksia, vaan juuri tuo v-uilu. Ei normaalilla työpaikalla sellaista ole.
No oikeesti, tätähän sää epäilitkin, mutta kyllä sulla on maailmanlaajuisesti katsoen itikkaakin pienemmät murheet. Käyttäydy itse hyvin, ajattele hyviä ajatuksia - se kaikki palaa takaisin. Eikä tää nyt paha viesti ollut. Katso, mihin suuntaan olet menossa.
Työpaikoilla on yleensä aina hyvin monenlaista porukkaa. Yleensä siihen pitää vain sopeutua. Minullakin muuten on tuommoinen työkaveri, joka tekee aina pitkää päivää, mutta pystyy silti käyttämään suuren osan työpäivän päiväajastaan puhumiseen työkaverien kanssa yksityiselämänsä kuulumisista ja ongelmista. Ehkä hän sitten tekee suuren osan varsinaisista töistään silloin, kun juttukavereita ei ole paikalla. Mutta muuten hän poikkeaa ap:n kuvaamasta tyypistä, hänellä on paljon erityisalan osaamista eikä hän vittuile kellekään.
Monesti mitä ihmeellisimmin käyttäytyvillä ihmisillä on silti työpaikoilla myös hyviä kavereita, jotka ovat kai samalla aaltopituudella heidän kanssaan, joten jos heistä ei pidä, heitä voi vältellä hyvällä omallatunnolla.
Miksi sä ap vittuilet tälle naiselle ja miksi hän ei saisi antaa samalla mitalla takaisin? Olet itse todella lapsellinen ja ilkeä.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 21:43"]
Miksi sä ap vittuilet tälle naiselle ja miksi hän ei saisi antaa samalla mitalla takaisin? Olet itse todella lapsellinen ja ilkeä.
[/quote]
En vitt*uile tarkoituksessa mutta hän käsittää sen niin. Ja se miksi itse tiedän, että hän tekee sitä, johtuu siitä että hän on itse sen myöntänyt että antaa takaisin. Näitä asioita on vähän vaikea selittää, etten paljasta työpaikkaani. Olen joskus ollut ärsyyntynyt hänen turhantärkeästä olemuksestaan ja siksi antanut takaisin samalla mitalla (en kiusaamallta tai mitään sellaista) ja hän on ottanut sen niin, että vitt*ilen hänelle. Siitä tämä on alkanut. Jopa jos ilmaisen oman mielipiteeni ja se on eri kuin hänen, niin suuttuu ja jotenkin kokee minut uhkana tms.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 21:41"]
No oikeesti, tätähän sää epäilitkin, mutta kyllä sulla on maailmanlaajuisesti katsoen itikkaakin pienemmät murheet. Käyttäydy itse hyvin, ajattele hyviä ajatuksia - se kaikki palaa takaisin. Eikä tää nyt paha viesti ollut. Katso, mihin suuntaan olet menossa.
[/quote]
Voi kuule sä et tiedä mun murheista yhtään mitään. Tule itse tutustumaan tähän kollegaan ja yritä sitten käyttäytyä fiksusti ja tulla toimeen hänen kanssaan.
itsehän se tekee elämästään vaikeaa. Jos se alkaa sanelemaan miten muiden pitää käyttäytyä niin se on voi voi, ei ympäristöään voi hallita. Miten se kuvittelee voivansa kasvattaa aikuisia ihmisiä mieleisikseen jos ei osaa järjestää edes omaa elämäänsä.
Taidan tuntea tyypin! Ollut samaisen naisen kynsissä, tarvitsee ehdottomasti työnohjausta, mutta esimies hyssyttelee eikä osaa/uskalla tarttua tilanteeseen. Olemme tiimissä jättäneet hänet yksin, koska kanssaan on mahdoton toimia. Syyllistää muita siitä, että istuu työpaikalla klo 21.00 asti. Suurin syy tähän on se, että kontrollifriikkinä ihmisenä varmistaa KAIKKI asiat väh. 10 kertaa.Siinähän sitä aikaa kuluu.
Tuo halaushomma on ärsyttävää; sellaista asiaa ei ollekaan, etteikö saa syytä halaukseen. Olen kokenut itsekin asian erittäin epämiellyttävänä.Yrittää sillä keinoin saada sympatiaa itselleen ja esittää "arvostavaa" kollegaa. Onneksi itselläni on teflon päällä hänen kanssaan ja annan asioiden mennä toisesta korvasta ulos. Mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka hänen kanssaan joutuvat päivittäin tekemisiin. Se on henkisesti erittäin raskasta. Ja ne, jotka kommentoivat tätä pikkujutuksi, eivät todellakaan tiedä tilanteita ja ilmapiiriä, missä nämä asiat tapahtuvat. Siksi olisi parempi olla vähättelemättä.
Tsemppiä sinulle ja puhu asiasta esimiehelle. Olisi jo aika ryhtyä toimeen!
Sulla taitaa olla Palsta Mamma työkaverina....