Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon rajoitit "kiellettyjen ruokien" syömistä raskausaikana?

Vierailija
21.04.2013 |

Siskoni on saamassa ensimmäisen lapsensa ja sai neuvolasta jotain lappuja kotiin luettavaksi, äitini sanoi että sisko saa kyllä syödä kaikkea normaalisti kuten ennenkin eli ohjeisti vähänniinkuin ettei siskoni tarvitse neuvolaa uskoa ja välttää mitään. rajoititko sinä joidenkin ruokien syömistä raskausaikana?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 19:53"]

Eli en ole ehdoin tahdoin syönyt mitään kiellettyä, mutta jos on tehnyt aivan helvetisti mieli maksamakkaraa tai valkohomejuustoa, olen ostanut paketin ja laittanut leivän päälle.

[/quote]

Pakko takertua tähän sanamuotoon, sori vaan: jos olet kiellettyä juustoa syönyt, olet siis ehdoin tahdoin syönyt kiellettyä.

Ja maksamakkarahan ei ole kiellettyä, siinä vaan on käyttörajoitus (kerta-annos 100g, jatkuvassa käytössä päiväannos 30g. Itse popsin hyvillä mielin tuon 30g joka päivä ja syön muutenkin suositusten mukaisesti) :)

Vierailija
22/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välttänyt ruokia, joissa on merkittävä listeriariski. Listeria johtaa sikiön kuolemaan, joten en näe syytä syödä jotain ikivanhaa vakuumipakattua lohta siksi, että se olisi minusta hyvää. Tai herkutella valuvalla camembert'llä. Ei maistu, kun ymmärtää mitä voi tapahtua. Ehdin kyllä syödä niitä myöhemmin.

Mielestäni ap:n äidillä ei ole mitään asiaa arvostella ja johtaa ensiodottajaa harhaan tässä asiassa. Hänkö ottaa vastuun, jos siskon vauva kuolee kohtuun jonkun rempseän juustoherkuttelun jälkeen?? Listeria vielä tekee pahaa jälkeä nimenomaan loppuraskaudessa, joten en voi ymmärtää.

No polttaahan jotkut läpi raskauden, että sikäli...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 20:14"]

Suurin osa noista kielletyistä ruoka-aineista on listalla siksi, että joku on jossain tehnyt jonkinlaisen kokeen, jonka perusteella voitiin olettaa, että on olemassa mahdollisuus riskiin.

[/quote]

Voitko perustella tämän väitteen jotenkin?

Uskoisin että THL:n kaltainen virasto ei vain yhden kokeen perusteella kelpuuta jotain ruoka-ainetta listalleen. Esimerkiksi aspartaamihan on monissa laboratiotutkimuksissa todettu syöpää aiheuttavaksi, mutta koska enemmistö tutkimustuloksista taas puoltaa aspartaamin turvallista käyttöä, THL:n listan mukaan sitä saa nauttia myös raskaana ollessa.

Ja edelleen, tuo listahan on suositus. Sen tarkoitus minusta on enemmänkin tarjota informaatiota, jonka perusteella jokainen odottava äiti voi itse tehdä oman päätöksensä ruokavalionsa suhteen, kuten myös siitä autoileeko raskaana ollessaan tai käyttääkö keittiöveitsiä (tässähän päätöksentekoon pitäisi vaikuttaa eniten empiirinen kokemus keittiössäliikkujan omasta motoriikasta).

Vierailija
24/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listeria on muuten yksi tavallisimmista kohtukuolemasyistä. Sen takia siitä varoitetaan. 

Kohtukuolemien määrä on saatu laskuun mm. ruokavaliosuosituksilla. 

Ja siis listeriariski on moninkertainen siihen verrattuna, että joku randomina ampuisi raskaana olevia Kadulla. Onko niin käynyt ikinä? 

vanhaan aikaan vertaaminen edellyttää sitä, että hyväksyy sen ajan kuolleisuusluvut. 

Mun mielestä on maalaisjärkeä noudatta niitä vähiä ohjeita, joilla voi meekittävästi vähentää kohtukuolemariskiä, lähinnähän esim se koskee tiettyjä kalavalmisteita, ulkomaisia tuorejuustoja ja ulkomaisia pakastemarjoja kypsentämättömivältät

Vierailija
25/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai yritin noudattaa kaikkia ohjeita. Alkuraskaudesta söin vahingossa aspartaamilla makeutettuja karkkeja ja Pariisissa oli vaikea välttyä kielletyiltä juustoilta. Tosin nautin niitä ruuassa kypsennettynä eli pahimmat basillit olivat varmaan kuolleet. Pari kertaa maistoin alkoholia. Lopetin tupakanpolton. Miksi ihmeessä en olisi tehnyt kaikkeani varmistaakseni, että lapseni voi vatsassani hyvin ja syntyy terveenä?  

Vierailija
26/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatin kaikkia.

En ymmärrä miksi en olis noudattanut? Se ei tehnyt elämästäni yhtään vaikeampaa, että järtin graavikalat ja homejuustot hyllyyn. On niin paljon muitakin herkkuja olemassa, jotka ovat kaiken lisäksi sallittuja. 

ENNEN kohtukuolemia oli enemmän, koska listeriaa oli enemmän. Nämä turhat kuolemat on saatu alas juuri näiden listojen ansiosta. Pienihän se todennäköisyys on saada joku listeria, mutta en ymmärrä, miksei äidit kieltäydy varmuuden vuoksi MUUTAMASTA ruoka-aineesta lastensa takia, kun elämä ei tosiaan rajoitu juurikaan.

Vierailija
27/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatin ohjeita melko kirjaimellisesti.

Vierailija
28/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatin rajoituksia. Töissä sain ihmettelyjä (nimenomaan vanhemmilta kollegoilta), että miten voin olla koko raskausajan syömättä homejuustoja, joita rakastan? No, rakastan lastani edelleenkin enemmän kuin niitä juustoja, joten helposti.

Raskausaika on tosiaan niin lyhyt, että en ymmärrä miksei sen aikaa voisi ottaa vähän turhaankin varman päälle. Itse myös ajattelen, että minun tehtäväni nimenomaan oli suojella sitä syntymätöntä lasta, miksi siis tahallani olisin ottanut riskejä?

Vierailija
29/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja täällä: Nimenomaan olen huolissani että äitini joka on käynyt monta raskautta läpi (ja tuskin noudattanut ruokaohjeita lainkaan) sanoo nyt samaa siskolle joka tottakai äitiämme uskoo. Onhan tuo keskenmenon riski pieni mutta kuitenkin.. asia ei minulle kuitenkaan kuulu sinällään. toivottavasti kaikki menee nyt hyvin kuitenkin.

Vierailija
30/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja täällä: Nimenomaan olen huolissani että äitini joka on käynyt monta raskautta läpi (ja tuskin noudattanut ruokaohjeita lainkaan) sanoo nyt samaa siskolle joka tottakai äitiämme uskoo. Onhan tuo keskenmenon riski pieni mutta kuitenkin.. asia ei minulle kuitenkaan kuulu sinällään. toivottavasti kaikki menee nyt hyvin kuitenkin.

Vierailija
31/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia, jotka ovat saaneet keskenmenon tai sairaan lapsen. vaikka ovat noudattaneet kaikkia ohjeita. Ja monia, jotka ovat syöneet sushia ja homejuustoa ja saaneet terveitä lapsia.

Riski on olemassa, mutta se on pieni. Esimerkiksi porkkanaan liittyy ihan samanlainen riski, sitrushedelmiin samoin. Niistä ei puhuta.

Vierailija
32/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatin ohjeita pilkun tarkasti. En olisi voinut elää itseni kanssa, jos olisin saanut keskenmenon syötyäni tarkoituksellisesti jotain kiellettyä ruokaa.

Vierailija
33/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt pahasta pahoinvoinnista raskausaikana ja jotkin ruokalajit tai hajut ovat pahentaneet oloa. Olen siksi kuunnellut eniten vaistojani ja syönyt mitä mieleni eniten tekee. Olen ajatellut, että himot kertovat mitä kroppani tarvitsee ja että tärkeintä on syödä monipuolisesti.

Sekin on jännä juttu, että alkoholin hajukin oksetti eniten raskausviikoilla 7-12, joilloin sen nauttiminen on vaarallisinta raskaanaolevalle. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen olenkin nauttinut joskus pikkulasin punaviiniä.

Vierailija
34/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin piirtein noudatan sitä listaa.. kahvia juon kupin tai maks kaksi, ja vältän muutenkin syömästä niitä kiellettyjä ruokia.. tosin silti joskus hairahdan ja saatan ottaa pastoroimatonta juustoa, tai syyä salmiakkia... tai...

Vierailija
35/35 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista numeroa, joka puhui ostaneensa graavikalaa tiskistä, joissakin paikoissa on se graavikala ihan samaa kalaa ku vakuumipakatut siellä hyllyssä, ne on vaan avattu irtomyyntiä varten... Kannattaa siis varmistaa tällainen asia mikäli tahtoo ostaa sellaista.. Tiedän itse, sillä olen tiskillä töissä. ;) Ja itse olen aikalailla noudattanut juuri noita ohjeita, että en voisi elää itseni kanssa jos tieten tahtoen olisin aiheuttanut oman lapseni kuoleman... :( Oma neuvolatäti juuri sanoi, että yksi äiti oli hänen asiakkaana ollessaan saanut listerian ja vauvansa menettänyt.. :( Mutta jokainen tekee tietenkin niinkuin itse tahtoo, mutta omaa järkeä kannattaa käyttää joidenkin asioiden suhteen. :) Toivottavasti siskosi raskaus menee hyvin :)