Lastensuojelu ja traumojen hoito
Olen miettinyt tällaista asiaa: millä tavalla lastensuojelussa hoidetaan huostaanoton lapsille ja vanhemmille aiheutuvaa traumaa? Kuuluuko huostaanottoon esimerkiksi automaattisesti terapiaa molemmille vaurioiden minimoimiseksi? Vai millä tavalla asia on hoidettu? Kokemushan on molemmille todella repivä ja tuollainen trauma voi pilata koko loppuelämän kaikilta osapuolilta, vaikka siihen saisikin kaiken mahdollisen avun.
Kommentit (71)
Kuinka moni kärsiikään sossujen mielivaltaisesta toiminnasta.
Jos teet valituksen toiminnasta käsittely kestää vuoden. Mitä sitten. Asia meni jo lapsi kasvaa laitoksessa.
Mitä järkeä: nuori huostaan jossa ja josta sai trauman ja nyt sitä heidän aiheuttamaa traumaa hoidetaan kalliilla terapialla,ehkä loppuelämän? Eli onko tässä tarkoitus vain nuorilla työllistää sossuja ja terapeutteja? Kertokaa. Kotona oli kaikki hyvin vaan huostaanotto tuhosi kaiken. Teki myös minusta eli äidistä työkyvyttömäk eli yhteiskunta maksaa minun elämisen nyt. Ja ei syyt huostaanottoon olleet päteviä,ei ole päihteitä ,ei väkivaltaa. Aivan tuulesta temmattuja syitä sossut esitti hallinto oikeuteen ja ne menivät läpi. Nyt uskon että on laittomia huostaanottoja,en aiemmin voinut uskoa sellaista tapahtuvan. Olen vihainen ikuisesti yhteiskunnalle,en kunnioita enää tätä maata. Se on minun Via Dolorosa.
Koittakaa nyt elää. Itseterapiointi on usein edullisempaa valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä: nuori huostaan jossa ja josta sai trauman ja nyt sitä heidän aiheuttamaa traumaa hoidetaan kalliilla terapialla,ehkä loppuelämän? Eli onko tässä tarkoitus vain nuorilla työllistää sossuja ja terapeutteja? Kertokaa. Kotona oli kaikki hyvin vaan huostaanotto tuhosi kaiken. Teki myös minusta eli äidistä työkyvyttömäk eli yhteiskunta maksaa minun elämisen nyt. Ja ei syyt huostaanottoon olleet päteviä,ei ole päihteitä ,ei väkivaltaa. Aivan tuulesta temmattuja syitä sossut esitti hallinto oikeuteen ja ne menivät läpi. Nyt uskon että on laittomia huostaanottoja,en aiemmin voinut uskoa sellaista tapahtuvan. Olen vihainen ikuisesti yhteiskunnalle,en kunnioita enää tätä maata. Se on minun Via Dolorosa.
Et ole ainoa. Laittomia puuhia tekevät nytkin, koko ajan. Poliisi on mukana, eivät suostu puuttumaan asioihin. Näitä on tullut esiin yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet valituksen toiminnasta käsittely kestää vuoden. Mitä sitten. Asia meni jo lapsi kasvaa laitoksessa.
No tämä justiinsa. Ovat kaikki mukana manipulaatiossa. Tämän mielivallan jälkeen on vaikea saada kontaktia ihmiseen ja se saattaa hämmentää. Tekevät pitkiä sopimuksia ja päätöksiä eivätkä korjaa virheitänsäkään vaikka ne olisivat ilmiselviä vaan yhyeydenpito loppuu eikä kukaan vastaa edes kysymyksiin. Parempi vain jatkaa elämää ja luoda siitä täysin omanlainen eikä jäädä odottelemaan, aikaansa hukkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä vuotta lapseni oli sijoitettuna eikä saanut mitään terapiaa pyynnöistä huolimatta.
Facessakin on monta suljettua ryhmää jossa haetaan vertaistukea ja apua tilanteeseen kun sossu iskee.
Eräällekin lapselle olisi terapia paikat -ja ajat, mutta eivät suostu menemään.
Vanhemmat taas siinä kunnossa, että terapiaan ei oteta ennen kuin käy katkolla.
-terveiset lastenkodin arjesta
Minulla yksi huostaanoton peruste oli lapsen kieltäytyminen terapiasta. Kuitenkin lastenpsykiatri ei kuunnellut meitä tai antanut puheenvuoroa. Vasta huostaanoton jälkeen hän ymmärsi, että olin itse maksanut lasteni harrastukset ja lukiolaisen oppikirjat. Olin pyytänyt lasulta apua harrastusmaksuihin ja terapiamatkojen julkisen liikenteen kuluihin. (Suomessa matka aikuisella 3,30 € suunta, US
Minunkin nyt aikuisella lapsella on huostan seurauksena ptsd diagnosoituna monen muun lisäksi. Peruskoulusta pääsi 18 vuotiaana eikä sen jälkeen ole kyennyt mihinkään elämässä. Ja tosiaan kaikki lähti siitä kun yritettiin saada hänelle diagnoosia keskittymishäiriöön koulussa. Meillä on koko perhe myöhäisdiagnosoituja nepsyjä niin ollaan hyvä viranomais kiusaamisen kohde ja aluksi uskottiin tietysti kaikki mitä meille valehdeltiin, kun ei ymmärretty systeemejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä vuotta lapseni oli sijoitettuna eikä saanut mitään terapiaa pyynnöistä huolimatta.
Facessakin on monta suljettua ryhmää jossa haetaan vertaistukea ja apua tilanteeseen kun sossu iskee.
Minulla yksi huostaanoton peruste oli lapsen kieltäytyminen terapiasta. Kuitenkin lastenpsykiatri ei kuunnellut meitä tai antanut puheenvuoroa. Vasta huostaanoton jälkeen hän ymmärsi, että olin itse maksanut lasteni harrastukset ja lukiolaisen oppikirjat. Olin pyytänyt lasulta apua harrastusmaksuihin ja terapiamatkojen julkisen liik
Ei ymmärrä muutkaan näitä systeemeitä koska kukaan ei kerro niistä mitään ja se kaikki mitä kerrotaan on suoraa valehtelua päin naamaa. Hauskinta ovat jatkuvat valheet joita kerrotaan mutta jokaisella ovat omat valheet, kenellekään eivät jutut ole samanlaiset.
Itse jäin ihan omilleni. Ei mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla yksi huostaanoton peruste oli lapsen kieltäytyminen terapiasta. Kuitenkin lastenpsykiatri ei kuunnellut meitä tai antanut puheenvuoroa. Vasta huostaanoton jälkeen hän ymmärsi, että olin itse maksanut lasteni harrastukset ja lukiolaisen oppikirjat. Olin pyytänyt lasulta apua harr
Kuopiossa mielivaltaisia sossuja. Ihan varoitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla yksi huostaanoton peruste oli lapsen kieltäytyminen terapiasta. Kuitenkin lastenpsykiatri ei kuunnellut meitä tai antanut puheenvuoroa. Vasta huostaanoton jälkeen hän ymmärsi, että olin itse maksanut lasteni harrastukset ja lukiolaisen oppikirjat. Olin pyytänyt lasulta apua harrastusmaksuihin ja terapiamatkojen julkisen liikenteen kuluihin. (Suomessa matka aikuisella 3,30 € suunta, US
Vanhemmat jää yksin. Meillä tilanne tulkittu täysin väärin , paperilla ja käytännössä tilanne on aivan eri. Mutta sosiaalityöntekijä ei suostu korjaamaan . Olen ikuisesti katkera yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt elää. Itseterapiointi on usein edullisempaa valtiolle.
Minä en mene ikinä enää töihin. Sossuja voi siitä kiittää. Pärjää hyvin kelan rahoilla ja sitten hankkii omin avuin käteistä.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelulakiin on tullut vastikään paljon muutoksia.
Juu. On viety viimeisetkin mahdollisuudet puuttua nuorten hatkaamisiin tai väkivaltaiseen käytökseen niin laitoksessa, kouluissa kuin kaduillakin.
- ohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelulakiin on tullut vastikään paljon muutoksia.
Juu. On viety viimeisetkin mahdollisuudet puuttua nuorten hatkaamisiin tai väkivaltaiseen käytökseen niin laitoksessa, kouluissa kuin kaduillakin.
- ohjaaja
Meilläkin on nuoria jotka sijotettuna lintsaamisen ja/tai päihteiden takia.
Saadaan sanoa ettei ole kivaa kun eivät mene kouluun tai narkkaavat. Muuta ei.
Ihme kaksinaismoralismia. Kodilta on vaadittu että pakottavat kouluun ja päihteet on syy kiireelliseen sijotukseen.
Puhuttaisipa tästä enemmän. Mutta sossuja pelätään, toki ihan syystä.
-Toinen
En halua olla heidän Kaa missään tekemisissä
Mene sinne sossun terapiaan, muuta ei ole tarjota. Siihen pitää sitoutua.
Provosoivat vain vanhempia, että saavat lisää "todisteita" laittomalle huostaanotolle ja huomion pois viranomaisrikoksista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama vaikka tekisit lastensuojelusta minkämoisen valituksen, selvityspyynnön tai oikaisupyynnön niin se lentää roskikseen ja saat jonkun onnettoman selityksen. Sen jälkeen et saa yhteyttä koko lafkaan.
Nämä julkishallinnon hommat ovat aina olleet näitä, olen itsekin ollut kaupungin hommissa joten tiedän miten siellä toimitaan ja vähätelläänkin ihmisiä, naureskellaan kun asiakkaat kuvittelevat hakevansa oikeutta.
Minulla yksi huostaanoton peruste oli lapsen kieltäytyminen terapiasta. Kuitenkin lastenpsykiatri ei kuunnellut meitä tai antanut puheenvuoroa. Vasta huostaanoton jälkeen hän ymmärsi, että olin itse maksanut lasteni harrastukset ja lukiolaisen oppikirjat. Olin pyytänyt lasulta apua harrastusmaksuihin ja terapiamatkojen julkisen liikenteen kuluihin. (Suomessa matka aikuisella 3,30 € suunta, USA:ssa aikuisen 24 h lippu oli 2 dollaria! ). Jos olisimme saaneet avohuollon tukitoimina bussimaksut meille, niin terapiat olisivat onnistuneet, tosin pakotettuina.
Lasun oikeuspsykologit testasivat lapsemme ja lapset olivat kuulemassa omista testituloksistaan, jotka koostuivat pelkästään lasten negatiivisten puolien kirjaamisesta ja perheeni arvostelemisesta. Huostaanotettu lapsi saattaa pitää traumaterapiaa lasun kätyrillä käymisenä, koska siitä on ennestään huonot kokemukset.
Noin 40 prosenttia huostaanotetuista kärsii postraumaattisesta stressistä. Yksi lapseni pääsi pois huostasta täysi-ikäistyttyään ja vieläkin karttelee tiettyjä kaupunginosia, joissa asui lastenkodeissa, ja pelkää muita nuoria. Hänet hakattiin ja ryöstettiin lastenkodeissa. Kyllä se lyö itsetunnolle, jos laitoksen henkilökunta ei tunne lasta nimeltä tai ammatillinen perhekoti ei juhli pienen lapsen syntymäpäiviä. Pienin lapseni sairastui anoreksiaan, eikä kukaan huomannut. Lähetin viestin, tälle hajamieliselle lastenpsykiatrille, joka oli yhteydessä lastenkotiin asiasta. Lastenspykiatri sanoi, että pieni lapsi kuivuu herkästi. Lapseni isoveli sai pienen poikani syömään ja hänelle jouduttiin tekemään, kotimme kaltaista, kotiruokaa laitoksessa (muut saivat noutoruokaa.)Lasun tilanne on pahentunut, kun olemme huostaanoton kärkimaa maailmassa. Olemme paluumuuttajia, emmekä käytä päihteitä. Ensimmäisen lastensuojeluilmoituksen teki lääkäri, kun saavuimme maahan. Lastensuojeluilmoituksessa luki, että kotimme on vähävirikkeinen. Siis olimme muuttaneet Suomeen ja lelut jäivät ulkomaille. Joskus terveysalan ammattilaiset ovat ajattelemattomia.