Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

äitiyslomalla, mies töissä -> kotitöiden jakaminen

Vierailija
21.04.2013 |

Melko pian vauva syntyy enkä tiedä tarkkaan, miten tämä asia menee mutta haluan kuulla erilaisia kokemuksia jo nyt.

Minä siis olen äitiyslomalla eikä vauva aivan vielä ole syntynyt... Mutta siis: miten te muut jaatte äidille kuuluvat hommat äitiyslomalla ja mitkä hommat kuuluvat isälle, kun saapuu kotiin?

Meillä mies siistissä sisätyössä, on n. klo 17 kotona, joskus tekee kylläkin ylitöitä. 

Minun ongelma ehkä nyt tällä äitiyslomalla ainakin se ollut, että ajattelen mielessäni, että kun mies on töissä ja tuo rahan pöytään, niin hän sitten saa lepäillä illalla minkä haluaa... En siis patista häntä tekemään iltaisin mitään.

Mutta tosiaan näkökulmia haluaisin siihen, mitkä hommat kuuluvat äitiyslomalaiselle ja mitkä sitten isälle, kun töistä tulee. Vai muokkautuvatko nämä vasta, kun lapsi syntyy? :-) 

Tietysti voisin ottaa miehen kanssa tämän puheeksikin, mutta toisaalta enhän nyt vielä ennen lapsen syntymää tiedä arjen pyörittämisestä lapsen kanssa mitään. En halua olla katkera kotiäiti, joka tekee kotityöt väsyneenä miehen käydessä töissä... Ja kun tosiaan olen ehkä ajatellut nyt ainakin äitiyslomalla (kun vauva ei vielä ole syntynyt) että kaikki kotityöt kuuluvat minulle.. Mutta miten oikeasti on? :-) Ja haluan vielä sanoa, että meillä lapsuudenkodissani ainakin isäni on tehnyt tasapuolisesti äidin kanssa kotitöitä... 

Näkökulmia kaivataan, vaikkakin tekstini on melko sekava.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi 40 kysyi! 

Olen monta ketjua lukiessani miettinyt ihan samaa. Miten jonkun tiskikoneen tyhjennys ja täyttö + käynnistys voi olla ponnistus? Miten on mahdollista, että joka päivä pitää ihan siivota? Kamoja tietysti laitetaan paikalleen, mutta että oikein siivotaan. Ja joka päivä pyykkiä? Meidän 5-henkisessä perheessä tiskataan koneellisesti kerran päivässä, pestään pyykkiä pari keraa viikossa ja siivotaan kerran viikossa. Ruokaa laitetaan joka päivä, mutta kun vähän suunnittelee ja kokkailee pakastimeen viikonloppuna, iin siinä ei kauan nokka tohise.  

Vierailija
42/46 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 08:33"]

No jos aattelit että isä iltaisin vain lepää niin sinä hoidat yksin vauvan sitten iltaisinkin??

[/quote]

Mitä ihmeen hoitamista te keksitte sen vauvan kanssa, että se on niin raskasta. Ikinä ei ole ollut niin tylsää, kuin vauvan kanssa kotona.

Vauva nukkui, söi, istui sylissä, köllötteli lattialla. Mitä ihmeen hoitamista te keksitte. Meillä ei ole ikinä ollut niin siistiä kuin silloin, kun olin äitiyslomalla. Eihän silloin herranen aika ole mitään tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloman aikana tein kotitöitä sen verran kuin ehdin. Joinain päivinä en mitään, joinain päivinä hoidin pyykki- ja tiskirumbaa. Illalla sitten toinen hoiti lasta ja toinen teki tarvittavat kotityöt (emme ole todellakaan mitään himosiivoojia).

Vanhempainvapaan jaoimme miehen kanssa 50-50. Suunnilleen sama peli jatkui silloin. Tosin vauvan ollessa isompi, pystyi päivän aikana tekemään vähän enemmän kotitöitä, kun äitiysloman aikana.

Ja sille, joka kysyi, mitä hoitamista vauvassa on, niin ainakin meidän esikoinen söi käytännössä koko päivän ensimmäiset 1-2 kk, ja sittenhän äitiysloma jo pian loppuukin. Päiväunet (siis yli 5 min) nukkui vain ulkona liikkuvissa vaunuissa. Kun lykkii vaunuja ulkona, ei paljon tee kotitöitä... Tiedän, että jotkut tekee kotitöitä samalla, kun imettävät, mutta itse en siihen revennyt.

Vierailija
44/46 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 12:08"]

Äitiysloman aikana tein kotitöitä sen verran kuin ehdin. Joinain päivinä en mitään, joinain päivinä hoidin pyykki- ja tiskirumbaa. Illalla sitten toinen hoiti lasta ja toinen teki tarvittavat kotityöt (emme ole todellakaan mitään himosiivoojia).

Vanhempainvapaan jaoimme miehen kanssa 50-50. Suunnilleen sama peli jatkui silloin. Tosin vauvan ollessa isompi, pystyi päivän aikana tekemään vähän enemmän kotitöitä, kun äitiysloman aikana.

Ja sille, joka kysyi, mitä hoitamista vauvassa on, niin ainakin meidän esikoinen söi käytännössä koko päivän ensimmäiset 1-2 kk, ja sittenhän äitiysloma jo pian loppuukin. Päiväunet (siis yli 5 min) nukkui vain ulkona liikkuvissa vaunuissa. Kun lykkii vaunuja ulkona, ei paljon tee kotitöitä... Tiedän, että jotkut tekee kotitöitä samalla, kun imettävät, mutta itse en siihen revennyt.

[/quote]Buahahaaaaa, onpa ollut ihmeellinen vauva, jos on kaksi kuukautta syönyt koko ajan ja nukkunut vain 5 minuuttia päivässä :DD

on tainnut rouvalla aika mennä aihevapaalla ja naamakirjassa, jos rehellinen olet

Vierailija
45/46 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 12:08"]

[/quote]Buahahaaaaa, onpa ollut ihmeellinen vauva, jos on kaksi kuukautta syönyt koko ajan ja nukkunut vain 5 minuuttia päivässä :DD

on tainnut rouvalla aika mennä aihevapaalla ja naamakirjassa, jos rehellinen olet

[/quote]

Tällä "rouvalla" ei ollut esikoisen syntymän aikoihin nettiä kotona, joten pieleen meni arvaus :). Ja lapsen tyypilliset päiväunet oli tosiaan ilman vaunulenkitystä 3*5 min / päivä. Öisin nukkuikin sitten 5-8 h putkeen.

Vierailija
46/46 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 23:42"]

Meillä ei ole hotellia enkä äitiyslomalla elänyt miehen rahoilla. Siksi ei käynyt edes mielessä, että olisin tehnyt kotityöt. Hoidin vauvan eli lapsen ruokkiminen ja pyykki olivat minun vastuullani, mutta miehen ruoka, vaatehuolto , sotkujen siivoaminen jne, oliva miehen oma juttu. Siivosin omat jälkeni, mies omansa.

Mies sai iltaisin hoitaa vauvaa ihan niin paljo kuin tahtoi ja minä saatoin iha hyvin lähteä vaikka 3 tunnin lenkille. Vauva nukkui ja söi, ei se vahtia tarvinnut.

[/quote]

Wau! Tässä taas esimerkki siitä miten itsenäisiä suomalaiset naiset ovat. Kannetaan yksin vastuu jopa yhteisestä lapsesta aiheutuvista kuluista, miehen ei tarvitse kantaa vastuutaan siitä että lapsen saaminen muuttaa taloudellista tilannetta. Taidat olla vähän tyhmä?

Onneksi olen itse parisuhteessa missä rahat on yhteisiä, kotityöt tehdään jaksamisen mukaan ja lapset hoidetaan yhdessä siten että molemmilla on oikeus ottaa myös omaa aikaa. Näin on menty jo 20 vuotta ja edelleen onnellisesti yhdessä <3

[/quote]

Et tainnut ihan ymmärtää pointtia? Ap sanoi että kokee että koska elää miehen siivellä taloudellisesti niin hän on velvollinen hoitamaan kaikki kotityöt. Useampi on jo sanonut, että tukien vuoksi ei äitiysvapaalainen ole täysin miehensä elätettävä eikä näin ollen ole velvollinen hoitamaan miehensä asioita "taloudellisesta velvoitteesta". Ihan jokaisen oma asia miten raha-asiansa hoitavat, itse ainakin olen niin hyvätuloinen että maksan puolet laskuista myös äitiysvapaan aikana ja ostelen sitten ylimääräiset asiat omilla rahoillani. Mielestäni mieheni ei ole velvollinen ostamaan vaimolle ja vauvalle kaikenmaailman tavaroita joita vaimo haluaa. Tämä on minulle taloudellista itsenäisyyttä. Eikä siis niin että maksan itse kaikki lapsen kulut.

Ja koska maksan osani, en myöskään toimi miehen kotiorjana. Olen lapsen kanssa kotona, hoidan lapsen ja teen sen lisäksi mitä jaksan ja ehdin. Mies tekee loput ja osansa kun tulee kotiin töistä. Ja mies tottakai saa nukkua työviikot. Ja minä viikonloppuisin jos haluan. Mies pitää myös oman, 2 kk osuutensa vanhempainvapaasta. Se ei tainnut teillä 20 vuotta yhdessä olleilla onnistua tasavertaisessa  parisuhteessanne?

[/quote]

Meillä rahat on aina olleet yhteisiä. Mutta jos tuloja ja menoja laskettaisiin, pitäisi miehen ehdottomasti maksaa lapsen äidille hyvitystä siitä, että hänen tulonsa laskevat lapsen syntymän myötä. Tämä olisi sitä tasa-arvoa. Se, että ottaa yksin vastuun tulonmenetyksistä on typeryyttä eikä itsenäisyyttä!

Näissä perheissä missä nipotetaan rahasta, nipotetaan usein myös kotitöistä, sen olen huomannut ihan omasta ystäväpiiristäni.

Eikö parisuhteeseen kuulu jousto ja halu toimia yhteisen hyvän eteen? Itse ajattelen, että

on aivan naurettavaa olla tekemättä kotitöitä päivällä jos siihen on aikaa. Varsinkin jos hoidettavana on vain yksi vauva/ lapsi niin onhan sen arki pääsääntöisesti aika leppoisaa verrattuna työntekoon.

Vanhempainvapaata ei ole meillä mies pitänyt. On tehnyt lyhennettyä työaikaa jotta olemme saaneet hoidettua lapset pitkään kotona limittämällä työaikojamme :)