Onko jollain tietoa vanhan huonekalun (tuolin) puhdistamisesta lipeällä?
Olen kuullut, että jotkut huonekaluliikkeet upottavat vanhoja maalattuja huonekaluja lipeäaltaaseen, on hiukan nopeampaa kuin maalipinnan raapiminen kuumailmapuhaltimella ja siklillä.
Tai jos tiedät nettisivun, kerro! Googlettaminen ei oikein ole auttanut. Kiitos! :)
Kommentit (9)
Lipeä todellakin syövyttää ja harmaannuttaa ja pilaa puuta. Ennen tätä on käytetty paljonkin ja käsittääkseni ruotsissa vielä tehdään sitä. Suomessa käytetään paljon maalinpoistoainetta. Itse käytän Nitromors-nimistä ainetta. Suosittelen. Sekin on myrkkyä, joten käytä kumihansikkaita, mielellään myös hengityssuojainta. Tee työ ilmavassa tilassa eli mielellään ulkona. Levitä ainetta reilusti mutta kuitenkin suht pienelle aluelle kerrallaan. Odota että huonekalun pinta alkaa kuplia. Sen jälkeen voit kaapia maalin pois. Pyyhi sen jälkeen kostella rätillä pinnalta aineen jämät pois. Jos ainetta jää paljon pintaan ei uusi mahdollinen maali tai lakka tartu.
Toista käsittely niin monta kertaa kuin mahdollisia maalikerrostumia on sillä kaikki eivät lähde yhdellä kertaa jos on useampia. Hyvässä lykyssä voi kyllä lähteäkin. Ei muuta kuin hommiin !!!!! :)
t. Huonekaluja harrastuksekseen kunnosteleva
Kaapimisessa käytän itse välillä sikliä välillä terävää puukkoa. Ihan mikä tuolin osa kyseessä. Hiomakoneella olen hionut suorat osat lopussa sillä käsinhionnassa kestää aina pitempään.
jos on antiikkia antiikkia niin älä missään nimessä rupea mihinkään lipeäkäsittelyihin. ne todella pilaavat vanhan huonekalun ihan lopullisesti.
Olen itsekin aikaisemmin käyttänyt kuumailmapuhallinta ja myös maalinpoistoainetta. Ongelma vain nyt on se, että tuoleja on kaksitoista kappaletta, ja kaikkien rapsutus vie ihan kamalasti aikaa. Siksi ensimmäistä kertaa mietin lipeäkäsittelyä. Tuolit eivät ole mitään erityisen arvokkaita, vanhoja talonpoikaistuoleja (toki siis arvokkaita, mutteivät kovin harvinaisia). Pinnassa on vain yksi maalikerros, osin irti sekin jo.
Mietin sitä, että miten iso tuo harmaantumisen ongelma on. Lievä harmaus ei haittaa, mutta ihan harmaat tuolit ovat tietysti vähän ikäviä. Ajatus on poistaa maali ja pistää pintaan vaha. Tiedän, että monen mielestä tämäkin on väärin, mutta silti suunnitelma on tällainen että puupinnalle.
Oli paljon hankalampaa kuin kuumailmapuhaltimen käyttö - vai enkö osannut hyödyntää sitä oikein?
ap (myös edellisessä viestissä)
Lipeäkäsittely pilaa myös tuolien antiikkiarvon. Kannattaisi mielummin vaikka hitaalla aikataululla poistaa maalit muulla keinoin kuin pilata tuolit lopullisesti näin rankalla toimenpiteellä, ettei sitten myöhemmin kaduta.
Mikäli aiot maalata uudelleen niin kyllä pelkkä irtomaalin rapsuttelu riittää ja sen jälkeen pintahious. Sitten voikin vetää jo uuden maalikerroksen. Mutta jos haluat laittaa petsiä ja lakkaa tai puuvahaa niin sitten kyllä pitää olla jokíkinen maalihippunen veks. Tällöin varmaan voi olla helpompaa tuo lipeäpesu. Tosin en tiedä kuka sitä enää tekisi.
Teen sitä niin kauan kuin hermot kestää ja mietin lipeää vasta sitten uudestaan... Onneksi noilla ei ole kiire.
lipeä syövyttää. Laitat maalinpoistoainetta, annat vaikuttaa kunnes maali kuplii ja vaikka jollain lastalla rapsutat maalin pois. maalinpoistoaine on myös tosi tujua, ei saa mennä iholla eikä olis hyvä hengittääkään mut ei lipeä on vielä pahempaa