Miksi uupumus ei oikeuta palkalliseen sairauslomaan?
Mitä sitten syyksi? en mielestäni ole masentunutkaan, ainakaan vielä, tai en ainakaan pahasti...
Terv.yksityisellä sektorilla viim 6kk 2-3hlön työt päivittäin tehnyt+aina vain paheneva työilmapiiri ja kiusaaminenkin.
Kommentit (14)
Niinpä :´(
Tosin olen ymmärtänyt, että lääkärit yleensä "hoitavat" sen diagnoosin siihen todistukseen niin että se on nimenomaan sille työntekijälle eduksi (masennusdiagnoosi=oikeus palkalliseen sairauslomaan), mutta on se vaan silti ihan pirun kummallista ja väärinkin kun tosiaan työnantaja tässä minunkin tapauksessani selvä syy tähän olooni:(
Tässä on vaan sekin että työpaikallani ei toimi mm salassapitovelvollisuuskaan ja jos pomo soittaa palkkoihin johon todistus toimitettava ja kysyy sitä syytä mikä siihen on laitettu niin nehän laulavat sen hälle..tosin sitä en usko että pomo alkaisi asiaa riitauttamaan, ei se sitä uskaltaisi tehdä jos kerta lääkärin diagnoosi ja todistus on. Mutta paskaa silti tuo toimintansa.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 17:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 17:27"]
Mitä sitten syyksi? en mielestäni ole masentunutkaan, ainakaan vielä, tai en ainakaan pahasti...
Terv.yksityisellä sektorilla viim 6kk 2-3hlön työt päivittäin tehnyt+aina vain paheneva työilmapiiri ja kiusaaminenkin.
[/quote]
Samaa olen ihmetellyt etenkin kun työuupumuksessa alkuperä on nimenomaan se TYÖ eikä mikään muu. Siis työnantaja on omalla toiminnallaan ensin aiheuttanut sen ja sitten kieltäytyy korvaamasta sitä.
[/quote]
Siksi, että jos teet 2-3 hengen työt, kyseessä ei ole sairaus, vaan työnjohdollinen ongelma. Jos ei pomon kanssa keskustelut auta, ota yhteys pomon pomoon, työsuojelupiiriin, liittoon, vaadi työnohjausta jne. Ei nuo ongelmat sairauslomalla parane.
Pakko tehdä koska homma ei muuten toimi. Ja olen ottanut yhteyttä pomoon ja omistajatahoon mutta eipä ole apuja, vastaus on sama "ei ole varaa palkata lisählökuntaa". niinpa me, pieni yksikkö kyseessä, teemme aivan kaiken, sen oman työmme lisäksi ja ohella. Pomo ja omistajat eivät välitä koska money talks.
Ja en aio takertua tuohon uupumusproblematiikkaan vaan haen sairaslomaa muilla syillä, ihan sama vaikka keksisin itselleni hyppykupan tai neekerisankkerin mutta rajansa se on minullakin.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 17:45"]
Siksi, että jos teet 2-3 hengen työt, kyseessä ei ole sairaus, vaan työnjohdollinen ongelma. Jos ei pomon kanssa keskustelut auta, ota yhteys pomon pomoon, työsuojelupiiriin, liittoon, vaadi työnohjausta jne. Ei nuo ongelmat sairauslomalla parane.
[/quote]
Niin. Teet toki, kuten parhaaksi näet. Mutta kyselit aluksi, miksi työuupumus ei oikeuta palkalliseen sairauslomaan ja vastasin vain kysymykseesi. Näin tämä asia vain oikeasti työterveyshuollossa ja työnantajien (esim. monet kuntatyönantajat) keskuudessa nähdään. Sairauslomalle ei ole perustetta, jos varsinainen ongelma on vaikkapa tehtävänkuvan älyttömyys.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 17:51"]
Pakko tehdä koska homma ei muuten toimi. Ja olen ottanut yhteyttä pomoon ja omistajatahoon mutta eipä ole apuja, vastaus on sama "ei ole varaa palkata lisählökuntaa". niinpa me, pieni yksikkö kyseessä, teemme aivan kaiken, sen oman työmme lisäksi ja ohella. Pomo ja omistajat eivät välitä koska money talks.
Ja en aio takertua tuohon uupumusproblematiikkaan vaan haen sairaslomaa muilla syillä, ihan sama vaikka keksisin itselleni hyppykupan tai neekerisankkerin mutta rajansa se on minullakin.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 17:45"]
[/quote]
[/quote]
Uupumus ei ole sairaus, se on "vain" oire jostakin. Vähän kuten nuha ei ole sairaus vaan vain pelkkä influenssan oire.
koskeeko tämä kaikkea uupumusta? Minulla on masennusta, josta puhuin neuvolassa. Lääkäri määräsi pari viikkoa sairaslomaa, kysyi, haluanko työnantajan tietävän masennusoireista. Sanoin, etten mielelläni. Laittoi sairausloman syyksi gravitation exhaution tmv. elikkäs raskausuupumus? Tarkoittaako se, etten saakkaan palkkaa sairasloma-ajalta?
Miksi ei muka uupumus oikeuta palkalliseen sairaslomaan; kyllä meillä ainakin saa palkan jos on uupumisen vuoksi saikulla. Esim. omaisen kuolema ei oikeuta palkalliseen sairaslomaan vaan diagnoosi tulee olla esim. stressireaktio, jolloin palkka juoksee vaikka taustalla olisi omaisen kuolema. Itse olin saikulla R-diagnoosilla (oirediagnoosi) ja palkka tuli silti.
Uupumus johtuu nimenomaan työnantajasta, vaikka työntekijän työmatkat olisi päivässä yli 100 km / meno-paluu ja työntekijä selkeästi ylivelkaantunut. Vika on aina työnantajassa.
Millä syillä olette hakeneet ja saaneet sairaslomaa?
Mä olisin laittanut tuon palkattomaksi, mutta sitten oltaisiin alettu jotkut muut tukitoimet.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 19:55"]
Miksi ei muka uupumus oikeuta palkalliseen sairaslomaan; kyllä meillä ainakin saa palkan jos on uupumisen vuoksi saikulla. Esim. omaisen kuolema ei oikeuta palkalliseen sairaslomaan vaan diagnoosi tulee olla esim. stressireaktio, jolloin palkka juoksee vaikka taustalla olisi omaisen kuolema. Itse olin saikulla R-diagnoosilla (oirediagnoosi) ja palkka tuli silti.
[/quote]
Selkävaivat on aika hyvä veruke saada saikkua.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 17:27"]
[/quote]
Samaa olen ihmetellyt etenkin kun työuupumuksessa alkuperä on nimenomaan se TYÖ eikä mikään muu. Siis työnantaja on omalla toiminnallaan ensin aiheuttanut sen ja sitten kieltäytyy korvaamasta sitä.