Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääkutsu!

Vierailija
20.04.2013 |

Voitteko auttaa. Me olemme menossa naimisiin ja olemme olleet yhdessä jo melkein 10 vuotta. Pidämme pieni muotoiset häät aivat lähi sukulaisille ja tuttaville. Tavaaraa meille on kertynyt jo aika runsaasti, mutta meidän kodissa olisi remonttia tiedossa. Miten voisin nätisti laittaa hääkutsuun pyynnön, että tavaa ei mut rahaa remppaan kiitos! Vähän tökeröltä tuntuu pyytää rahaa jos haluaavat muistaa meitä, mutta sille on huomattavasti enemmän kauttoa ku jollekkin asiastolle. Kiitos avusta jo etu käteen :)

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me toivoimme lahjoja (rahaa) häämatkaa varten, koska olemme aikuinen parikunta ja meillä oli jo kaikkea kaapit täynnä. Silti osa vierasta oli yhtä daijua kuin muutamat tähän ketjuun kirjoittavat. Tunkivat juhliin ja toivat jotain helvetin patsasta ja krääsä-seinäkelloa. Myyntiin vaan (tosin sitä kelloa ei ostanut kukaan, joten piti heittää roskiin). Ilmeisesti se kello ja patsasko olisi pitänyt ottaa reissuun mukaan.

Sekö on kivempi lahjanantajan mielestä, että tavaralla ei oikeasti tee mitään ja se pahimmassa tapauksessa menee kaatopaikalle? Ap:lle tiedoksi, että vaikka miten nätisti ilmaisette asia ja toivotte vaikka niitä lahjakortteja jonkin YHTEEN rautakauppaan, saatte kuitenkin jotain typeriä lakanoita (käyttäkää loppusiivoukseen) ja jotain kippoja (nostelkaa semettiä säkistä niillä sitten).

Vierailija
42/51 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 14:57"]

En tie mutta ihan saatanan ihmeellistä porukkaa täällä kun ei voi rahalahjaa antaa kun koko köörin pitäs päästä ilmaiseksi syömään. Jos kutsussa kielletään lapset niin sitten ei ainakaan mennä kun lapsille ei tarjota ruokaa. Juu jättäkää vaan se kuuden euron viinipullo kaappiin ja odottakaa seuraavaa kutsua. Ei teitä oikeesti kukaan halua.

Jos kutsussa on tilinumero niin se ei todellakaan ole kerjäämistä vaan se että viedään oma 5 hengen perhe syömään ja juomaan ystävän kustannuksella ja kun mukuloilla on maha täynnä lähdetään kotiin ja jätetään tarjoustalon maljakko sellofaanissa lahjapöytään.

[/quote]

Minulla on tapana jättää hääparille lasku: tuntipalkkani on 38 e/h + sivukulut eli jos käytän 5 tuntia häihinsä, laskun loppusumma 342 e. Siitä saa vähentää ruuan ja tilavuokran osuuden. Joka tapauksessa minä olen se, joka enemmän joutuu maksamaan kuin hääpari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuontyyppisissä kutsuissa velvoiteta ketään laittamaan rahaa. Usein on tullut kutsuja että kaikkea kodintarviketta löytyy jo tarpeeksi, mutta jos haluatte muistaa jotenkin niin mieluiten rahana. Toki kauniimmin muotoiltuna. Tuo on nykyisin hyvin yleinen tapa. Onko se vieraalta vähemmän pois ostaa jotain krääsää kun antaa suoraan lahjaa vastaavan summan rahana, jolloin välttää siltä pohdinnalta että mitä lahjaksi?

Mielestäni kyse ei ole vieraiden laittamisesta maksumiehiksi. Eikä minun mielestäni mitään käyttökohdetta rahalle tarvitse edes ilmoittaa. Kyse voi olla siitäkin ettei haluta hukkua mihinkään helvetin aaltomaljakkomereen. Ja yleensä häihin, synttäreille yms. on tapana jotain lahjaksi tuoda.

Itseasiassa ei ruokaa varata vieraille jotka eivät ole tulossa. Ainakaan jos on pyyntö ilmoittaa tiettyyn päivään mennessä tulostaan. Silloin ruokatarjoilu järjestetään ja maksetaan toteutuvan vierasmäärän mukaan.

Minulle ainakin on ihan ykshailee mihin pariskunnat lahjarahansa käyttävät. Varmasti menee kuitenkin parempaan käyttöön kuin esim. ne aaltomaljakot ja enemmän tarpeeseen.

Vierailija
44/51 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaisi jos ei kaikki (tai kukaan) anna häälahjaa. Häät maksetaan itse, jos jotain lahjarahaa tulee niin se on sitten bonusta vaan. Tulisi oikeastaan aika paha mieli jos saisi vaikka ison summan joltain opiskelijalta tai työttömältä, joka on vaivautunut tulemaan paikalle ja maksanut ehkä hotellimajoituksetkin siihen.

Tärkeintä olisi että hääparilla ja vierailla on kivaa. Ihme vatvomista tämmöinen. Lahja ei ole pakollinen.

Vierailija
45/51 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan noita tilinumeroita hääkutsussa yli kaiken.,ylenpalttiset lahjalistatkin ovat siinä ja siinä..Itse laitoimme hääkutsuihin kullekin vieraalle tarkan lahjatoiveen tyyliin " 2 kiloa kahvia" tai "5 kiloa pyykinpesuainetta". Ei ole vieraiden asia kustantaa remonttia..mautonta mielestäni. Minusta häihin kutsutaan vieraita siksi, että hääpari haluaa TARJOTA vieraille hyvät juhlat, eikä toisinpäin!

Vierailija
46/51 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a,,, vai lahja ei ole pakollinen! Itse en kuitenkaan kehtaisi mennä ilman lahjaa (tai shekkiä) kenekään häihin! Joku roti!

Lähipiirissä pari toivoi rahaa ja sai kuitenkin monta taulua (ei mahdu seinille yksikään), pyyhkeitä ja pussilakanoita (joita oli yllin kyllin jo ennestään), kirjoja ynnä muuta tarpeetonta. Harmitti heidän puolestaan. Ehkä "kierrättävät" edelleen ne epätoivotut tavarat.

Vierailija
47/51 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pari kertaa antanut häälahjan mutta jättänyt/perhe jättänyt itse menemättä. Serkkuni piti häänsä kerran jonkun tapahtuman aikaan, että kaikki hotellit oli sinä viikonloppuna varattu isolta säteeltä. Siitä on jo aikaa, että en millään saa päähäni mikä tapahtuma silloin oli.

Yleensä me "sairastumme" sopivasti ennen kuin pitäisi lähteä, aina vähän eri tavalla, ettemme jää kiinni. Jollain meistä on ollut vatsatauti emmekä uskalla lähteä tartuttamaan tai joku saa flunssan juuri lähtöpäivän aamuna. Tosin kerran oli tarkoitus, että menen yksin, koska matka olisi silloin ollut lapsille pitkä ja koko porukka sairastui vatsatautiin oikeasti. Emme halua sanoa rikkaille sukulaisille, että todellinen syy on liian kallis reissu ja laitamme vain lahjan. Varsinkin kun olin työtön. Nyt kun olen saanut töitä ja lapset isoja olemme osallistuneet enemmän. 

Yleensä annan kyllä rahaa tai lahjakortin, mutta silti tuntuu kummalta että sitä varta vasten pyydetään. Olen nähnyt tämäntpaisen 50-v synttärikutsun: Lahjoja en tarvitse, mutta innokkaana puutarhaihmisenä en pahastuisi jos jotain tuohon puutarhaan mukana tuo. Tärkeintä on kuitenkin että tulet itse. Miten olisi joku tuollainen? "Tavaraa meillä on tarpeeksi, mutta jos haluat jotenkin muistaa, olemme aikeissa remontoida" Sitten voit kyllä saada muutaman unssin nauloja ja 20 vasaraa, mutta uskoisin, että tuo taktiikka työ myös lahjakortteja rautakauppaan. 

Vierailija
48/51 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 13:37"]

MInä vien nykyisin häihin lahjaksi ruokaa, koska hääpari olettaa saavansa tarjoilujen verran lahjaksi. Vien siis korillisen säilykkeitä jne., joiden arvo on noin 120 e (meitä menee häihin 2 henkilöä). Onnitellessa sanon vielä, että koska te toivoitte rahaa, että voitte maksaa häät, niin tässä on vähän murkinaa huomiseksi, kun kuitenkin tarjoilut maksavat aika paljon. Hääpari on yleensä aika nolona! Eikä syyttä, on aika ankeaa järjestää häät ja sitten pyytää vieraita maksajiksi.

[/quote]

Noloahan tuo on ainoastaan sulle. Hääpari korkeintaan miettii ettei sulla ole ihan kaikki muumit laaksossa.

Vierailija
49/51 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan runo, jossa kerrottiin että mikäli joku haluaa meitä muistaa niin me ei haluttaisi montaa leivänpaahdinta tms vaan mieluummin nähtäisi norsuja ja leijonia. En enää muista miten tuo tarkalleen meni. Sitten se jatkui että mikäli haluaa meille kuitenkin jotakin muuta konkreettista antaa niin lahjalista löytyy paikasta x. Siellä sitten oli kaikenlaista kamaa mitä olin kauppojen tarjouksista katsellut, että tykkäisi kyllä kotiin saada, mutta en niin paljon että itse haluaisin ostaa. Oli meillää yhtenä ehdokkaana lahjakortti nimettyyn rautakauppaankin, niitäkin sitten saatiin ja osteltiin vuoden kuluessa mitä nyt milloinkin mökille tai kotiin tarvittiin. Meillä ei siis ollut tilinumeroa, vaan saatiin eri pankkejen lahjashekkejä ja jopa ihan käteistä kuoressa. Sekä niitä tavaroita listalta. Kaikesta oltiin iloisia. Leijonat ja norsut nähtiin, tosin oltaisi nähty ilman yhtään rahalahjaakin koska matka oli jo varattu ja maksettu, sillä ko reissuun halusimme mennä.

Vierailija
50/51 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinulla ei ole rahaa hääjuhlaan, joten pyydät kutsuttuja juhlan maksajiksi? Ihan sama, vaikka väität, että rempaan ne varat menee. Tosiasissa teillä ei ole molempiin varaa, joten häävieraat saavat itse maksaa sinun juhkapäiväsi.

Aikoinaan häät olivat hääparin kunniaksi järjestetty juhla, joissa ei ollut pääsymaksua. Lahjat olivat mitä olivat, niillä ei varsinaisesti ollut merkitystä, koska häät maksoi morsiamen vanhemmat.

Nyt halutaan isoja juhlia, hienoja esityksiä jne., mutta ei ole rahaa, joten ollaan olevinaan kovasti marttyyria ja laitetaan kutsuun, että tervetuloa nyt kovasti, mitään ei tarvita, mutta tilille voisi laittaa rahaa, että saadaan remontti aikaan. Eli jos ei olisi häitä, saataisiin se huone rempattua, mutta nyt äkättiin, että saadaan teidät maksajiksi, kun ollaan kutsuvinamme teidät, vaikka itse maksatte kaiken.

Häissä ruoka maksaa yleensä noin 50 e. Sillä summalla saisi oikeassa ravintolassa ihan mukavan annoksen, häissä yleensä jotain tusinatavaraa. Kannattaa mennä oman puolison kanssa syömään hyvin ja jättää remonttilainanvälttelyhäät muille.

Vierailija
51/51 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 22:46"]

Minä olen pari kertaa antanut häälahjan mutta jättänyt/perhe jättänyt itse menemättä. Serkkuni piti häänsä kerran jonkun tapahtuman aikaan, että kaikki hotellit oli sinä viikonloppuna varattu isolta säteeltä. Siitä on jo aikaa, että en millään saa päähäni mikä tapahtuma silloin oli.

Yleensä me "sairastumme" sopivasti ennen kuin pitäisi lähteä, aina vähän eri tavalla, ettemme jää kiinni. Jollain meistä on ollut vatsatauti emmekä uskalla lähteä tartuttamaan tai joku saa flunssan juuri lähtöpäivän aamuna. Tosin kerran oli tarkoitus, että menen yksin, koska matka olisi silloin ollut lapsille pitkä ja koko porukka sairastui vatsatautiin oikeasti. Emme halua sanoa rikkaille sukulaisille, että todellinen syy on liian kallis reissu ja laitamme vain lahjan. Varsinkin kun olin työtön. Nyt kun olen saanut töitä ja lapset isoja olemme osallistuneet enemmän. 

Yleensä annan kyllä rahaa tai lahjakortin, mutta silti tuntuu kummalta että sitä varta vasten pyydetään. Olen nähnyt tämäntpaisen 50-v synttärikutsun: Lahjoja en tarvitse, mutta innokkaana puutarhaihmisenä en pahastuisi jos jotain tuohon puutarhaan mukana tuo. Tärkeintä on kuitenkin että tulet itse. Miten olisi joku tuollainen? "Tavaraa meillä on tarpeeksi, mutta jos haluat jotenkin muistaa, olemme aikeissa remontoida" Sitten voit kyllä saada muutaman unssin nauloja ja 20 vasaraa, mutta uskoisin, että tuo taktiikka työ myös lahjakortteja rautakauppaan. 

[/quote]

Voi hemmetti kun olet ajattelematon ja itsekäs:( Eli hääpari maksaa turhaan teidän koko perheen ruuan pitopalvelulle koska ette ilmoita ajoissa, pahimmillaan satoja euroja.