Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko USVA-nimi kaunis vai outo?

Vierailija
20.04.2013 |

Olen ihastunut tuohon Usva-nimeen, ja se sopisi meidän vauvalle kuin nakutettu. Mutta onko se liian erikoinen tai jotain, en jotenkin aikuiselle naiselle taas osaa yhtään kuvitella..? Ja kuulostaako ulkomailla aivan pölhöltä (puoli sukua asuu ulkomailla). Mitä mieltä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaunis, en kai muuten olisi antanut sitä tyttärelleni :)

Vierailija
22/40 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii erinomaisesti. Varsinkin suomenhevostammalle, mutta käy kyllä koirallekin.

Lapselle en laittaisi, varsinkaan Suomessa asuvalle.

Kaasu liittyy usva-sanaan siten, että kaasun muodossa oleva vesi eli höyry muodostaa usvaa eli sumua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuo nimi assosioituu hörhöilyyn. Kun ollaan "usvassa", ei olla ihan tällä planeetalla eikä hetkessä kiinni. Ehkäpä ollaan jopa pilvessä.

Vierailija
24/40 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis ja outo. Jamaa sarjaa kuin Myrsky, Salama jne

Vierailija
25/40 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis ja hiukan erikoinen, mut ei kumminkaan. :) Mietippä sisarukset Usva, Aava, Sumu, Pyry, Pilvi, Tuuli, Kukka... Siinä olisi uskovaisen perheen lapsikatras ;)

Vierailija
26/40 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nätti nimi on! Tuskin vaikea ulkomaillakaan.

Vierailija
27/40 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei olen 10 vuotias ja Usva nimi on kaunis sekä minun nimeni on Usva.

Täytän tänä vuonna 11 vuotta.

Vierailija
28/40 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset nimeää lapsiaan nykyään koirien nimillä? Tunnen kaksi Usvaa, toinen on samojedinkoira ja toinen sekarotuinen.

Lapsena meillä oli Iida-niminen koira, nyt kahdella tutulla on Iidat lapsina. Sirut, Leevit ja Jadet ym. muotinimet on myös perinteisiä koirien nimiä.

Miksei vauvoja voi nimetä ihmisiksi, vaikka Noora, Heikki, Markus, Elina tms. Kauniita perinteisiä suomalaisia nimiä.

Vierailija
29/40 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Usva on enemmän miehen nimi.

Vierailija
30/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, no minä tiedänkin koiria ja kissoja nimeltä Onni, Antti, Iivari, Oona ja pariin Nooraankin on tultu tutustutta. Ei se kyllä niistä silti tee "eläimen nimiä".

Kyllä se Usvakin on ollu käytössä jo 1980-luvulla ainakin ja Iida jo 1900-luvun alussa. Ja Leevi tulee raamatusta, ei koirista. Sekin ollut käytössä ihmisille jo vaikka kuinka kauan.

Vierailija
31/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis on! Viimeaikoina luontonimet ja erityisesti sääilmiöihin liittyvät nimet ovat olleet 'in', joten ei ole ikäluokassaan erityisen erikoinenkaan.

Vierailija
32/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin pojalleni nimeksi Tena. Ja sitten menin Prismaan..

Vierailija
33/40 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana on! :) En tunne yhtäkään Usvaa, haluisin tuntea. Pelkän nimen perusteella oikein kiva ihminen tulee ajatuksiin

Vierailija
34/40 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on paha teko lasta kohtaan jos annetaan tämä nimi.

Vierailija
35/40 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että. Romanttinen, goottimainen, tulee mieleen Baskervillen koirat, nummet ja mysteerit. Ja pää pilvissä tai pilvessä.

Vierailija
36/40 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän ei ole nimi, vaan sää. Aava on nimi, vrt. esim. näyttelijä Ava Gardner.

Miten tuo U ääntyy eri kielillä?

Ulkomailla nimi tuskin herättää huomiota (varsinkaan monikulttuurisissa maissa), mutta mietityttää miten sumea tai sumuinen vauvanne on, mietteliäs, kostea, millainen? :)

"My name means fog", hän kertoo aikuisena uteliaille englanninkielisille ystävilleen. "Je m'appelle Brume."

Usva ehkä kuitenkin enemmän mist tai fog englanniksi. Aavalla taas ei ole mitään tekemistä Ava Gardnerin kanssa.

Kaunis nimi mielestäni ja voin hyvin kuvitella aikuisellekin naiselle. Ainakaan parikymppiselle tuo "usvaa putkeen" -sanonta, jonka joku toi ilmi ei sano oikeastaan mitään, joten en usko, että tuossa nimessä on mitään sen kummempaa kiusaamispotentiaaliakaan. Ulkomailla tuskin sen kummempi kuin mikään muukaan suomalainen luontonimi, äänteellisesti kuitenkin suht. helppo lausua useimmissa maissa.

Vierailija
37/40 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse täytin tänä kuukautena 16. Muistan vieläkin kun loin tämän kommentin ja olen yhä samaa mieltä. 

Vierailija
38/40 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🍑💨

Vierailija
39/40 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usva on kaunis etunimi ja Usvalehto on aivan ihana sukunimi, se oli vähän aikaa sitten jossain äänestyksessä.

Vierailija
40/40 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usva on ihan kaunis nimi, mutta sukupuoleton. Tunnen paljon nuoria aikuisia ja voin sanoa, että nämä luontonimet viestivät siitä, että sukupuoli-identiteetin kanssa on joku prosessi tai menossa. Itse ajattelisin asiaa pidemmällä tähtäimellä ja laittaisin tytölle naisen ja pojalle miehen nimen. Ihan arkisen ja perinteisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi