Eikö suomalaisia voi velvoittaa poimimaan marjasatoa
Mulla ei mene järkeen tämä että meillä on hätätila kun toiselta puolen maailmaa ei saada nyt tänne marjan poimijoita.
Samaan aikaan tuhannet on työttöminä.
Siis Eikö nyt millään voisi kehitellä jotain systeemiä millä suomalaiset saa omat marjansa poimittua.
Minusta tää on häpeä.
Kommentit (54)
Eikö suomalaiset ihan itse poimi metsämarjansa tai joku heidän tuttava tai ostavat suoraan marjanpoimijoilta, jolloin marjanpoimija saa siitä kunnon hinnan. Esim. viime syksynä myytiin puolukkaa 8l ämpäri 55€.
Ja ne ulkomailta tulevat poimijat keräävät marjat teollisuudella ja niistä suurin osa menee vientiin esim. Kiinaan ja tehdään bisnestä.
Enkä koskaan ole ymmärtänyt, miten jokamiehenoikeudet sopivat bisneksen tekemiseen ja vielä toisen omaisuuden turvin, sillä Suomessa suurin osa metsistä on yksityisten ihmisten omistuksessa - käytetään yksityisteitä, maksamatta siitä mitään, tuhotaan metsää ja varvustua jne.
Miksi ap. ole niin huolissasi marjateollisuudesta ja sinusta kun on ok. hyödyntää toisten omaisuutta (metsää) olisitko sinä vastaavasti valmis majoittumaan nämä poimijat kotiisi, ilman mitään korvausta, samalla tavalla kuin metsänomistajat ovat pakotettu luovuttamaan omaisuutensa bisneksen alttarille. Onko se sinusta moraalisesti oikein?
Vaikka ovat yksityisen metsiä, ei se yksityinen ole niitä luonnonmarjoja sinne istuttanut, ei hoitanut eikä kastellut.
Luonnonmarjojenkin sato riippuu kevään ja kesän sääolosuhteista.
Ja Suomessa on lainsäädäntö, joka sallii jokamiehen oikeudet kaikissa metsissä.
Mutta nuo jokamiehenkin oikeudetkin ovat lailla määrätty. Metsistä ei saa ottaa oksia, sammalta, rauhoitettuja metsäkukkia, ei tehdä nuotioita jne. jne.
Siinä olisikin sekalainen seurakunta metsässä ämpärit kädessä. Osa ihmettelemässä, joku nukkumassa pommiin, kun edelleenkään ei huvita nousta vuoteesta, joku vetää huikkaa pullosta krapulaan, yksi piikittää itseään mättäällä, kilahtaja uhkaa hakata ja tappaa kaikki, lääkkeet jääneet ottamatta, tulkit pitää saada paikalle, tai rollaattorin kanssa on hieman haastavaa liikkua...
Minun omistamaani metsiin ei tule ainuttakaan marjanpoimijaa, ei ulkomailta, eikä Suomesta, joka myy marjansa teollisuudelle. Ostakoon marjateollisuus omat metsänsä ja vieköön sinne poimijansa.
Viime vuodeltakin maksoi omistamastani metsästä veroa sievoisen summan ja syksyllä kun harvemmin ja hoidon metsää, yli puolet keväällä istutetuista kuusen taimista oli poljettu ja isoilla poimurilla vedetty irti. Eikä kukaan korvaa, puhutaan vain, ettei ole muistettu antaa riittäviä ohjeita. Ja metsä oli roskattu ja muovia kaikkialla ja tehty nuotioita.
Mikä estää ap. Ihan itse ostamasta metsää ja viemään sinne poimijansa, eikä varastaa ja tehdä rahaa toisen omaisuudella. Ja vielä yllytät työttömiä kyseenalaisiin puuhiin. Ja viime kesänäkin kyläläiset joutuivat ulkomailta tulleen poimijat vastettamaan ja keräämään rahaa paluumatkoihin. Missä on ap. moraali.
Alkaa metsänomistajien mitta täyttyä, kun jokamiehenoikeuksia käytetään rahantekoon ja suomalaiset kotitaloudet jää itse marjatta, kun ulkomaalaiset keräävät ne raakana ja tuhoavat juuriston.
Meillä oli tänään koeajalla uusi työntekijä. Puheet ja palkkavaateet oli kovia. Todellisuus jotain aivan muuta ja asennekin aivan ihmeellinen. Ohjeistus meni viuhuen ohi korvien. Hyvällä asenteella voi korvata kokemuksen puutteen. Huonoa asennetta on vaikea muuttaa.
Töitä riittäisi ja hyvälle tekijälle maksettaisiin kunnon palkka. Ajokortiton niihailija ei tällä alalla leipäänsä ansaitse.
Ehkäpä siirryn kohta itsekin isoon firmaan rivityöläiseksi. Pääsee helpommalla. Kyseessä fyysinen työ, mutta ei maatalousalalla. Olen itse poiminut aikanaan mansikoita ja jakanut lehtiä. Ei tullut mieleenkään märistä mäkäräisistä tai vessojen puutteesta.
Jos marjatilallinen maksaisi poimijalle vaikkapa kymmenen euroa/ ämpäri luultavasti tekijöitä saattaisi alkaa löytyä. Ämpärihän on noin 10 litraa, minkä määrän myynnistä torilla saa tällä hetkellä 70 euroa. Tämä tarkoittaa sitä että varaa maksaa palkkaa kyllä olisi mutta ei haluja koska Voitto halutaan maksimoida.
AP ime kivee! Mulla on lievä polvivamma mikä vie suurimman osan mahdollisista fyysisistä töistä.
Minä osaan korjata tietokoneita, en todellakaan suostu tollaseen orjuutteluun.
Meneppä kuule ihan itse sinne pellolle!
Ihmettelen ettei tota hommaa ole automatisoitu roboteilla?
Niin se on kyllä kansallinen hätätila, ettei saada marjaa kosmetiikkateollisuuden, kuten Lumenen keskinkertaisen markettikaman valmistukseen.
Ap on hyvä ja aloittaa poimimaan.
Onhan tietysti olemassa sellaisia tilanteita, joissa kansalaisia voidaan velvoittaa toimimaan tietyllä tavalla. Esim. liikenneonnettomuudessa, tulipalossa tms. Sairauskohtauksen saanutta on autettava mahdollisuuksien mukaan, hukkuvalle on yritettävä saada apua jne. Mutta nämä on hätätapauksia.
Samoin sota-aikana voidaan kansalaisille asettaa velvoitteita. Ja tämä pandemiakin tavallaan velvoitti ihmisiä toimimaan tietyllä tavalla, tosin ketään ei voi pakottaa lopullisesti kuitenkaan.
Mutta metsämarjojen jääminen poimimatta ei aiheuta katastrofia maallemme. Niitä jää joka tapauksessa poimimatta hurjat määrät joka vuosi.
Jos tulisi nälkävuodet, niin silloin ehkä voitaisi ihmisiä käskyttää marjametsäänkin. Jos niitä marjoja sitten olisi, nälkävuodet kun on meillä merkinneet epätavallisia luonnonolosuhteita, jolloin voisi olla, ettei marjojakaan kypsyisi.
Mummoni joutui nuorena tyttönä sota-aikana mottimetsään. Jokaisen tietyn iän saavuttaneen (olisko ollut 15 v.) piti tehdä halkomotti. Tosiasiallisesti mummon motin teki joku siihen ihastunut nuori poika ja sai palkaksi jotain ruokaa kotiin vietäväksi. Ei niitä tarkastettu, kuka sen motin teki, kunhan vaan oli tehtynä. Joku kirves-merkki mummolla oli siitä muistona.
Vierailija kirjoitti:
Jos marjatilallinen maksaisi poimijalle vaikkapa kymmenen euroa/ ämpäri luultavasti tekijöitä saattaisi alkaa löytyä. Ämpärihän on noin 10 litraa, minkä määrän myynnistä torilla saa tällä hetkellä 70 euroa. Tämä tarkoittaa sitä että varaa maksaa palkkaa kyllä olisi mutta ei haluja koska Voitto halutaan maksimoida.
Juu, jos maksaisivat sen 10€ ämpäri poimijalle niin metsänomistajatkin suhtausi myönteisemmin.
Nyt rahat ja voitto valuvat epämääräisiin yrityksiin, usein ulkomaille, eräskin thaimaalainen poimija kertoi marjojen välitysfirman ottaneen passiin ja lentokuluihin hänen kotimaassaan 3v palkan ja ihmiset joutuvat ottamaan pankkilainaa, johon mukaan tulee mukaan suku ja usein msrjanpoiminnan tulot eivät kata edes pankkilainaa, vaikka poimijoille luvataan maat ja mannut.
Ja ap. kaltaiset ymmärtämättömät ihmiset vielä syyllistävät työttömät, kun eivät halua sotkeutua harmaaseen talouteen ja orjatyöhön. Mikä estää ap. lähtemästä itseään marjanpoimintaa?
Niin, kyllä on sietämätöntä ap:lle ja muille suomalaisille koulukiusaajille, etteivät voikaan pakottaa toisia ihmisiä haluamiinsa pskaduuneihin - mitä nyt itse kullekin pälkähtää päähän. Tuo marjanpoiminta on siellä kärjessä yhdessä risusavotan kanssa. Näihin hommiin olisi kiva pakottaa itseään alemmiksi katsomansa ihmiset.
Millaista meno olisikaan, jos tavallinen häijy suomalainen saisi päättää asioista vaikka huutoäänestyksellä.
Siinä kohta soihdut ja talikot heiluisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin mennä poimimaan jos joku järjestäisi vaikka päiväpoimintamatkoja.
Miksi aina jonkun muun pitää järjestää, järjestä itse.
Ei nyt ollut kyse siitä, että tämä kirjoittaja kovasti olisi vailla kyytiä. Kertoipa vain, miten hänet saisi poimimaan, jos poimijoita tarvittaisiin.
Työttömät saa poimia ihan niin paljon kuin haluaa ja myydä vetottomana, eikä menetä edes työttömyyskorvausta. Helppoa rahaa.