Eikö suomalaisia voi velvoittaa poimimaan marjasatoa
Mulla ei mene järkeen tämä että meillä on hätätila kun toiselta puolen maailmaa ei saada nyt tänne marjan poimijoita.
Samaan aikaan tuhannet on työttöminä.
Siis Eikö nyt millään voisi kehitellä jotain systeemiä millä suomalaiset saa omat marjansa poimittua.
Minusta tää on häpeä.
Kommentit (54)
Eikö tähänkin vihreät voisi kehitellä jonkun interämpärillisen sektion.
Niin että voiko työttömän velvoittaa tekemään pakkotyötä jonkun yrittäjän firmassa. Ei oikein taida voida. Tietysti voidaan työtön ohjata hakemaan hommia ja jos ei hae niin antaa karenssi. Mutta ei voida pakolla kahleissa viedä töihin poimimaan mustikoita.
Vapaassa maassa se systeemi toimii vähän silleen, että yrittäjät ihan itse pestaa työvoimansa. Jos ei meinaa löytyä niin sitten korotetaan palkkoja tai luvataan muita etuja työvoiman houkuttelemiseksi.
Voihan sitä tietysti yrittää pakottaa, mutta pesti voi jäädä lyhyenlaiseksi ja terveydenhuoltokulut ylittää kustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin mennä poimimaan jos joku järjestäisi vaikka päiväpoimintamatkoja.
Miksi aina jonkun muun pitää järjestää, järjestä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä halpatyövoiman rahtaaminen tänne epäinhimillisiin majoitusoloihin eroa enää oikein mitenkään jostain rodullisesta palvelusväkiajasta.
Rikas maa jossa ollaan niin ylpeitä että mieluummin maksetaan omille miljoonia tyhjästä kunhan ei tarvitse itse työhön alentua.
Siis tuo on niin rankkaa hommaa, että siinä harvalla paikat kestää ellei poimi omaksi ilokseen. Melkein sama jos alettaisiin rakentaa sauli niinistölle pyramidia 30 vuoden päähän ja työttömät pilkkoisi ikikalliota
Kyllä työttömät saisivat jotain tehdä rahansa eteen.
Marjametsään vain ja markkinoikoon marjat siihen hintaan kun haluavat.
Satanen marjarahaa niin kela antaa toisen satasen.
Eiköhän rupea työnteko maistumaan.
Oikeasti näistä työttömistä on melko pieni osa niitä joita haluat metsään poimimaan. Toki suurin osa suoriutuu ihan hyvin, mutta monelle metsäreissu olisi eka joten porukan metsästä löytämiseen menisci aikaa toisin kuin vaikka thaimaalaisten , jotka nauttii ryhmässä olosta :D
Vierailija kirjoitti:
Jos hallitus olisi fiksu se antaisi työttömien pitää tukensa vaikka menisivät marjatilalle töihin. Mutta kun ne ei osaa ja ymmärrä niin minkäs teet.
Tämä olisi todella hyvä tapa toimia.
Onhan se huvittavaa. Blogeissa ja terveysartikkeleisss hehkutetaan miten joku mustikka on niin superfoodia. Otetaan instagramiin kuvia juuri pyöräytetystä mustikkasmoothiesta...
Ja jos joku thaimaalainen ei niitä poimi.. Niin niitä ei.....
Se tästä Koronassa on ihan loistavaa että se on pläjäyttänyt monet kieroutuneet kuviot päin pläsiä
Hei mites se mansikanpoiminta oikeen menee? Millasia työpäiviä niillä poimijoilla on? Saako siellä taukoilla sen verran kun tarvitsee, palkka poimittujen kilojen mukaan, vai tuleeko joku vahtaamaan että oot kyykkyasennossa 7,5 tuntia päivässä? Tekeekö ne tiettyä aikaa, just vaikka 8h tai 12h päivässä, vai onko se enemmän sellasta "tee sen verran kun jaksat ja jos teet/poimit enemmän niin palkkakin on parempi".
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin voisi löytyä omaan tarpeeseen marjoja, jos noita bisnespoimijoita ei olisi. Ne kun riipii alueen tyhjäksi. Lopetin poimimisen, kun ei ollut ikinä enää mitään poimittavaa.
Vähän ääliömäistä että ulkomailta raahataan poimijoita niin ettei suomalaisille riitä itselleen edes suoraan syötäväksi.Naapurin isäntä omistaa ympärillä olevat metsät eikä sille itselleen riitä marjaa, kun ulkomaiset bisnespoimijat on haukkana paikalla heti kun marjat on kypsiä. Jotenkin pitäis jokamiehenoikeus olla vain suomalaisille, esim. Turisteille jne vain oikeus syödä suoraan metsästä.
Täsmälleen samaa mieltä. En ymmärrä, miksi minun metsäni saa olla jonkun yrittäjän raaka-ainevarasto. On OK, että joku kerää itselleen tai itse myydäkseen, mutta satojen thaimaalaisten tuominen maahan ja kylien lähimetsiin on väärin. Minusta kaupallista järjestettyä poimintaa saisi olla vain valtion mailla.
Mikäli aloittaja on työtä tekevä, hän voi tarjota työvoimansa käyttöön loma-aikana.
Millon se mustikka on kypsää? Minä käyn ne keräämässä ni loppuu tämäkin nitinä.
Niin se kuuluisi tehdä.
Työttömiä marjanpoimijoiksi. Eikä tämä mitään porsastelua ole minulta, en ole porvari, vaan ihan palkkaa maksettaisiin niille poimijoille tietenkin.
Suomen tieverkostokin on rakennettu ns. pulatöinä. Eli kun maassa työttömyys oli koholla, valtio työllisti ihmisiä investoimalla infrastruktuuriin. Näin saatiin Suomeen päällystetyt tiet omakustannehintaan. Saksan kuuluisat autobahnit on osittain rakennettu samalla filosofialla.
Ihan sopii marjanpoimintaankin.
Vaikka niitä marjoja kokoaisi taaas ulkomaalaisetkin poimijat, silti niitä jäisi metsiin mätänemään.
Luonnonmarjoja Suomen metsät ovat pullollaan, sillä metsiä on Suomessa paljon laajoilla alueilla.
Tänä vuonna niitä marjoja vaan tavallista enemmän poimimatta.
Nautitaan sitten ensi vuonna ulkolaisista marjoista tehtyjä mehuja ja hilloja ja soseita, eihän siinä muuta.
Luonnon marjojen poimintaan pitäisi kehittää joku aivan oma systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli aloittaja on työtä tekevä, hän voi tarjota työvoimansa käyttöön loma-aikana.
Minä voisin lähteäkin loma aikana. Mutta mihin menisin ja millä.
Kyllä jotain tarttis tehrä.
Aamulla lähdin hommiin, niin naapurirapun parhaassa iässä olevat nuorukaiset rälläsivät edelleen toimettomina pisin pihoja. Parikymppiset miehet ja pari tatuoitua naista! Eikä ole ensimmäinen kerta. Enkä lähtenyt edes aikaisin, joskus 8 pintaan.
Kyllä olisi itselle ollut niin vierasta lorvia päivät ja yöt pitkät toimettomana kesänä 18-25 vuotiaana.
Onko tuet nousseet niin paljon, että tuo on mahdollista? Kun itse olin opiskeluiässä, pakko oli hommia painaa jos meinasi leivässä pysyä. Oliko opintotuki jotain 300 euron päälle siihen aikaan.
Eikä sitä toki isäukkokaan hyväksynyt olisi. Millaisia vanhempia näillä toimettomilla oikein mahtaa olla? Ilmeisen löysiä ainakin.
Miksi eivät ole mansikkatiloilla, metsässä poimimassa marjoja jne? Tuossa iässä jaksaa vaikka 12 h päivässä.
Mitä poimittavaa siellä metsässä nyt on? Mä meem sitte syssymmällä vasta.
Koulussa 60-luvulla oppilaiden piti viedä puolukoita kouluun koulun alkaessa syksyllä.