Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi (julkkikset) Epstein ja Weinstein lausutaan "-stiin", kun (Leonard) Bernstein lausutaan "-stain"?

Vierailija
02.07.2020 |

Kaikki noista tiemmä US-amerikkalaisia.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sille ole muuta syytä kuin se, että ne ihmiset haluavat, että sukunimi lausutaan noin. Alkuperäinen muoto on -štein tai -štain.

Vierailija
2/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bernstein lausutaan myöskin -stiin. Eli amerikkalaisittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sama kuin toiset lausuu -Berg ja toiset -bäri.

Vierailija
4/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalaiset ääntävät stein-päätteiset sukunimet johdonmukaisesti "stiin". Itse osaan saksaa sujuvasti ja pidän amerikkalaisten ääntämistapaa virheellisenä. 

Vierailija
5/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ämörikkalaiset ei kerta kaikkiaan osaa kieliä. Kun ei ole sivistystä on pakko sitten sanoa Frankenstiin, ehehehe...

Vierailija
6/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ämörikkalaiset ei kerta kaikkiaan osaa kieliä. Kun ei ole sivistystä on pakko sitten sanoa Frankenstiin, ehehehe...

On sekin totta, että Yhdysvalloissa ei osata kovin paljon vieraita kieliä, ellei ole maahanmuuttajataustaa, mutta toisaalta siellä on myös ihan hirveästi erilaisia sukunimiä, jotka on sitten sukupolvien saatossa alettu lausua englannin mukaan.

Vierailija
7/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaiset ääntävät stein-päätteiset sukunimet johdonmukaisesti "stiin". Itse osaan saksaa sujuvasti ja pidän amerikkalaisten ääntämistapaa virheellisenä. 

Monet noista -stein-loppuisista nimistä ovat itse asiassa jiddišinkielisiä.

Vierailija
8/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne ovat. En silti usko, että "stiin" on alkuperäinen saati oikea ääntämys. 

Vierailija
9/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin sanon ”wainstain”

Vierailija
10/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne ovat. En silti usko, että "stiin" on alkuperäinen saati oikea ääntämys. 

Ei olekaan, mutta ei se mikään ihme ole, että Yhdysvalloissa nimet ovat mukautuneet englannin lausumisasuun. Eivät suomalaisetkaan osaa automaattisesti lausua kaikkia vierasperäisiä nimiä oikein.

Vierailija
11/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs Einstein? Kyllä mä sanon ainstain. Oon ihmetellyt tuot stiin-lausumista. Siis Epstiin.

Vierailija
12/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää suomi vaan mahtava kieli kun lausutaan kuten kirjoitetaan.

Vierailija
13/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Weinstein ja Epstein lausuttaisiin jiddišin ääntämyksen mukaan, ne lausuttaisiin Vainštein ja Epštein. 

Vierailija
14/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää kun Anthony Bourdain lausutaan bourdein eikä burdään. Jopa itse lausui sukunimensä niin...

Vierailija
15/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bernstein lausutaan "Äböl".

Vierailija
16/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, Trumpin sukukin oli alkujaan Drumpf.

Vierailija
17/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävän kuuloista. Eurooppalaisen vähintään pitäisi ymmärtää, että ne lausutaan Epstain, Wainstain jne.

Todella ärsyttävää.

Vierailija
18/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliittolaisen Elokuvaohjaajan Sergei Eisensteinin nimi äännetään niinkuin kirjoitetaan: Sergei Eisenstein.

Siinä on hyvä esimerkki oikeasta ääntämyksestä. Peter von Baghkin äänsi nimen noin. Jos joku ääntää "Aisenstain", ei tiedä elokuvasta mitään.

Vierailija
19/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa sukunimet Beecham ja Beauchamp äännetään samalla tavalla. Ei näitä asioita voi aina järjellä ymmärtää.

Vierailija
20/89 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peter von Bagh = Peetter von paak