Miksi (julkkikset) Epstein ja Weinstein lausutaan "-stiin", kun (Leonard) Bernstein lausutaan "-stain"?
Kommentit (89)
Bernstein lausutaan myöskin -stiin. Eli amerikkalaisittain.
Varmaan sama kuin toiset lausuu -Berg ja toiset -bäri.
Amerikkalaiset ääntävät stein-päätteiset sukunimet johdonmukaisesti "stiin". Itse osaan saksaa sujuvasti ja pidän amerikkalaisten ääntämistapaa virheellisenä.
Koska ämörikkalaiset ei kerta kaikkiaan osaa kieliä. Kun ei ole sivistystä on pakko sitten sanoa Frankenstiin, ehehehe...
Vierailija kirjoitti:
Koska ämörikkalaiset ei kerta kaikkiaan osaa kieliä. Kun ei ole sivistystä on pakko sitten sanoa Frankenstiin, ehehehe...
On sekin totta, että Yhdysvalloissa ei osata kovin paljon vieraita kieliä, ellei ole maahanmuuttajataustaa, mutta toisaalta siellä on myös ihan hirveästi erilaisia sukunimiä, jotka on sitten sukupolvien saatossa alettu lausua englannin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset ääntävät stein-päätteiset sukunimet johdonmukaisesti "stiin". Itse osaan saksaa sujuvasti ja pidän amerikkalaisten ääntämistapaa virheellisenä.
Monet noista -stein-loppuisista nimistä ovat itse asiassa jiddišinkielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne ovat. En silti usko, että "stiin" on alkuperäinen saati oikea ääntämys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne ovat. En silti usko, että "stiin" on alkuperäinen saati oikea ääntämys.
Ei olekaan, mutta ei se mikään ihme ole, että Yhdysvalloissa nimet ovat mukautuneet englannin lausumisasuun. Eivät suomalaisetkaan osaa automaattisesti lausua kaikkia vierasperäisiä nimiä oikein.
Entäs Einstein? Kyllä mä sanon ainstain. Oon ihmetellyt tuot stiin-lausumista. Siis Epstiin.
On tää suomi vaan mahtava kieli kun lausutaan kuten kirjoitetaan.
Jos Weinstein ja Epstein lausuttaisiin jiddišin ääntämyksen mukaan, ne lausuttaisiin Vainštein ja Epštein.
Minua ärsyttää kun Anthony Bourdain lausutaan bourdein eikä burdään. Jopa itse lausui sukunimensä niin...
Niin, Trumpin sukukin oli alkujaan Drumpf.
Ärsyttävän kuuloista. Eurooppalaisen vähintään pitäisi ymmärtää, että ne lausutaan Epstain, Wainstain jne.
Todella ärsyttävää.
Neuvostoliittolaisen Elokuvaohjaajan Sergei Eisensteinin nimi äännetään niinkuin kirjoitetaan: Sergei Eisenstein.
Siinä on hyvä esimerkki oikeasta ääntämyksestä. Peter von Baghkin äänsi nimen noin. Jos joku ääntää "Aisenstain", ei tiedä elokuvasta mitään.
Englannissa sukunimet Beecham ja Beauchamp äännetään samalla tavalla. Ei näitä asioita voi aina järjellä ymmärtää.
Peter von Bagh = Peetter von paak
Ei sille ole muuta syytä kuin se, että ne ihmiset haluavat, että sukunimi lausutaan noin. Alkuperäinen muoto on -štein tai -štain.