Jos nyt sisustaisit itsellesi yksiön, mikä olisi olennaisinta sisustuksessa?
Joudun työ- ja opiskelukuvion vuoksi asumaan seuraavat vuodet kahdessa kaupungissa. Toiselta paikkakunnalta olen hankkinut pienen yksiön, mutta vietän siellä vähintään yhtä paljon aikaa kuin kotona. Olen tottunut asumaan suuressa omakotitalossa, ja pienen tilan sisustaminen toimivaksi tuntuu haastavalta.
Mitkä olisivat sinun parhaat vinkkisi toimivaan yksiöasumiseen? Mitä kannattaa hankkia ja mitä ei? Kyseessä on pieni, 29 m2 asunto, johon ei ihmeitä mahdu. Eniten mietityttää nukkuminen: haluaisin kovasti hankkia asuntoon 160 cm parisängyn, jotta puolisoni voisi myös välillä tulla mukaan ja yöpyä asunnossa. Onko tässä mitään järkeä, vai olisiko sittenkin parempi hankkia esimerkiksi (hyvä) vuodesohva? Kuinka toimiva sellainen on käytännössä?
Mitä muita vinkkejä osaisit antaa yksiön sisustamiseen yhdelle aikuiselle (ja välillä vierailevalle puolisolle)? Mitä et ainakaan tekisi ja mitkä ratkaisut ovat sinun mielestäsi toimivia?
Kommentit (142)
Mulla on tilaratkaisuna parvisänky, joka lisää pienessä asunnossa tilaa. Alla on työpiste. Kaappien määrä on omassa asunnossani säilytystilaa ajatellen riittävä, mutta jos sun asunnossa on niukasti kaappitilaa, niin joku kompakti hyllyratkaisu varmaan olis ihan hyvä olla.
Jos tilan tuntua haluaa lisää, niin kannattaa valita tarpeeksi isoja mattoja, jotta ne yltävät huonekalujen jalkojen alle. Liian pienet matot tekee äkkiä semmoisen vaikutelman, että tilaa on niukasti. Muutama huonekasvi tuo myös yllättävästi lisää tilan tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon peti ja kunnon sosiaalinen tila vieraille (soffa ja yms) ja somehommat ja tv siinä se. Kahvinkeitin ja pari kattilaa ja pannu. Säilytystilat sängyn alla. Yksi korkeatasoinen taideteos. Ja kestäviä kukkasia. Eteisen kuramatto ja OH matto siinä ne. Verhot ehkä.
Kunnon vuode. Pöytä ja hyvä tuoli siihen.Istua ja opiskella. Vieraita ei tarvitse kestitää kutsua,Menen itse vierasille.Opilaitoksissa hyvä halpa ateria ,syöt siellä edes 1 aterian päivässä, Kaverit jos tulee ihan eri asia. Siinä voi lattialla istua ja höpistä.Juoda teetä,kahvia. Itse päätät sisustus,ei muut.Kukaa älä ota riesaksi. Sen enempää taide tauluja. Kaiken ansaitseman rahsi opiskelun lisäksi. Käytät terveys,vuokra,puh.netti. Asialiset vaateet. Jotta et vilustu.
parvisängyt on tosi epäkäteviä nukkumiseen
koitas yöllä tai aamulla könytä vessaan sieltä puolinukuksissa pimeässä..
jos on huonekorkeutta niin mieluummin työpiste sinne parvelle
Ensinnäkin pohdi haluatko nukkua edes yksin 80 senttiä leveässä sängyssä. Sitten riittäisikö 120 senttinen vierailujen ajaksi. Hyvä sänky helpottaa nukkumista. Klaffipöytä on minulle sopiva ratkaisu - yksin ollessa pienenä parilla mukavalla nojatuolin omaisilla tuolilla ja vieraita varten pari taittojakkaraa, joskus ollut penkki tasona ja se sitten vierasistuimiksi. Jos et itse käytä sohvaa sitä ei kannata hankkiakaan, se vie turhaan tilaa. Hanki mahdollisimman vähän huonekaluja, mutta ne mieleisiä. Hyvä ilmapatja voi olla vierassänkynä yksi ratkaisu.
Hommaisin hyvän sängyn ja käyttäisin sitä sohvan tapaan loikoiluun ja tvn katsomiseen ja lisäksi hommaisin jonkun mukavan mutta vähän ryhdikkäämmän nojatuolin. Sitten joku tilaan sopiva ruokapöytä... Itse en huomaa suurta eroa työpöydän tai ruokapöydän ääressä työskentelyyn, jos on hyvä säädettävä työtuoli (itsellä satulatuoli niin on myös kätevän pienikokoinen).
Jos haluat tvn niin hommaisin sen alle jonkun vähän korkeamman laatikoston jossa on isot laatikot, niihin saa minusta tavaraa kivemmin kuin vaikka kaappeihin. Tv on siitä hyvä että voi myös käyttää läppärille näyttönä jos tarvii.
Korkea sänky (ei kuitenkaan parvisänky) jonka alle mahtuu säilytystilaa, esim. vetolaatikoita on tosi kätevä. Seinähyllyjä. Ei sohvaa mutta muhkea nojatuoli. Pitkähkö pöytä jonka toiseen päätyyn ruokailunurkka ja toiseen työpiste (tietokoneessa iso näyttö joka toimii myös televisiona). Ihan hyvin viihtynyt tällaisella kokoonpanolla 25 neliössä.
Olen vat tilanteessa. Käyn töissä toisella paikkakunnalla.
Minulla on isohko huone ja vieressä toinen huone, jossa vetää. Talo on vanha rintsikka.
Vetoisassa huoneessa on tällä hetkellä sukset, luistimet, liikuntavälineitä ja laukku.
Huoneessa on pieni pöytä ikkunan edessä, muutama tuoli pöydän ääressä, sänky, yöpöytä, sängyn päässä sohva ja sen edessä telkkari.
Mieheni ei ole käynyt täällä, mutta lapset ovat, yksitellen. Parisänky on kiva.
Meillä on kakkosasunnossa kunnon pöytä (vähintään kuudelle) ja valaisin (nämä design-juttuja), kun oli kiva sisustaa :)
Sohva on kulmasohva, minkä voi tilapäiseen yöpymiseen avata kahdelle vuoteeksi. Yhden hengen sänky on. Taso, jossa TV. Matto kokoaa olohuonetilan. Parvena en olisi halunnut sitten mutenkään, menee jotenkin tukkoon.
Lisäksi on suuri parveke, jossa on istuimet ja pieni pöytä.
Hyvä sänky, 120-140cm leveä, että mieskin mahtuu kyläillessään nukkumaan. Ei mitään parvia tai vuodesohvia. Ruokapöytä, johon mukavat tuolit, jotta voit tehdä töitä/opintoja pöydän ääressäkin ellei tule erillistä työpöytää. Ehkä yksi mukava nojatuoli lukemista ja telkkaria varten?
Oleellisinta on tavara: Vie vain se mitä todella tarvitset ja käytät.
Pohja ratkaisee eniten!! Mahdotonta Mielestäni sanoa mitään yleispäteviä vinkkejä. Johonkin asuntoon pohja antaa myöten jopa parisängyn ja pienen sohvan, joissain taas pelkkä parisänkykin tukkii tilan.
Itse ton kokoisessa asuessa panostin sänkyyn, työpöytään ja pieneen oleskelunurkkaukseen ja tietysti parvekkeeseen. Sänky oli tosin vain 90cm ja satunnaiset vieraat sai nukkua patjalla. Mutta hyvästä työpöydästä ei kannata mielestäni tinkiä. Samoin oli kivaa, että oli oleskelua varten nojatuolista tehty pieni olonurkkaus. Tosi usein tuli syötyäkin siinä... ei tarvitse koko päivää kökkiä työpöydän ääressä ja sänky säästyy nukkumiseen, ainakin itselleni unihygienia on välttämätöntä kun olen niin huono nukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Tukeva parvi plussaa tilan.
Pöydäksi joku taitettava seinälle nostettava hommeli niin saat tilaa kun pöytää ei tarvitse.
Pöytää tarvitsee aina, ei se jouda seinälle nostettavaksi
Itselläni oli 26 neliön opiskelijaluukussani 160cm leveä sänky sijoiteltu niin, että siitä näki hyvin katsoa televisiota. Telkkarin alla lipasto, jossa hyvin säilytystilaa. Kunnollinen tukeva ja pienehkö ruokapöytä, mitä käytin myös työpöytänä. Myöhemmin hankin asuntooni vielä nojatuolin vieraita varten. Useinmiten kuitenkin istuimme ruokapöydän ääressä. Keittiönpöydän kanssa minulla oli kaksi tuolia ja eteisessä vielä kaksi pinottavaa jakkaraa, jos tuli enemmän väkeä kylään. Mikäli mahdollista, niin ota mahdollisimman vähän tavaraa mukaan ja vain sellaista, mitä tulet käyttämään. Pieni asunto näyttää helposti ahtaalta, jos on paljon koriste-esineitä yms. Jos sohva olisi mahtunut fiksusti, olisi se ollut asuntoon ihan kiva lisä vieraiden kannalta.
Vuodesohvat on yleensä per---stä, eikä ne välttämättä edes kestä yhtä hyvin kuin normaali sänky.
Futon kuitenkin on ihan hyvä, ja monet voi laittaa sohva-asentoon, ja levittää sängyksi. En siitä sohvasta niin tiedä, ei kannata koko tilaa täyttää huonekaluilla, mutta se futon käivisi myös sohvasta jos on vieraita, ja kaveriksi joku kiva tuoli tai pari. Säilytystila on hyvä muistaa. Vaaleat värit saavat tilan näyttämään isommalta, samoin peilit. Hyödynnä parveketta silloin kuin voi.
Ystävälläni on masennustaustaa. Hänen kanssaan puhuttiin siitä, kuinka helppoa yksiössä on vain jäädä koko päiväksi sänkyyn, kun se on oikeastaan ainoa mukava paikka. Eli suosittelisin miettimään, minkä kokoinen sänky kannattaa olla suhteessa siihen, että muutakin kuin nukkumista ja koneella notkumista aikoisi asunnossaan tehdä. Minä ehdotin ystävälleni hyvän/mukavan kevyen nojatuolin tai työtuolin hankkimista keittokomeroon, sinne juuri ja juuri sellainen mahtuisi pienen pöydän kanssa. Olisi kuitenkin erillinen työtila opiskeluihin ja mahdollisiin etätöihin.
Mulla oli tuon kokoisessa parisänky, kirjahylly ja lasikantinen ruokapöytä, ei muuta.
Isossa sängyssä hyvä istua ja nukkua, mitään sohvaa ei tarvita kun ei tilaan vieraita mahdu. Jos joku tulee kahville tai syömään, niin pöydän ääressä istutaan.
Kirjat, asiakirjat ja viihdelaitteet mahtuivat kirjahyllyyn, joka mulla edelleen on 30 vuoden jälkeen: 4 kpl 45 cm leveitä valkoisia hyllyjä. Ne sopivat suoraan riviin tai kulmaan.
Jos iso telkku on välttämätön, sille hankkisin One for all-telineen, joka on siro kolmijalka ja jonka voi vapaasti sijoittaa.
Mainitut kalusteet ovat 30 vuotta kulkeneet mukana, joten eivät ole ihan huonoja. Terästä, lasia, massiivipuuta, mustaa ja valkoista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on isohko huone ja vieressä toinen huone, jossa vetää. Talo on vanha rintsikka.
Vetoisassa huoneessa on tällä hetkellä sukset, luistimet, liikuntavälineitä ja laukku.
Huoneessa on pieni pöytä ikkunan edessä, muutama tuoli pöydän ääressä, sänky, yöpöytä, sängyn päässä sohva ja sen edessä telkkari.
Mulla on vähän sama tilanne, työpaikkakunnalta vuokrasin muutama vuosi sitten yksiön koska oma koti on aika kaukana.
Alle 30 neliötä, pieni keittiö ja kylppäri. Hommasin 90 cm leveän sängyn (en kääntelehdi nukkuessani), Ikeasta 2 halvinta puristepahvipöytää (niitä pikkuisia, toinen yöpöytä ja toinen "krääsäpöytä"), kevytnojatuoli (Ikea ei enää valmista sitä), Kallax-hylly (2x4 "ruutua", pistin siihen jalat ja on vaakatasossa kirjahyllynä) ja kaksi halpaa Holmö-lattiavalaisinta/jalkalamppua (todella mukavat, riisipaperivarjostin hajoittaa valon). Myöhemmin olen hakenut Jyskistä kaksi halpaa pientä bambuhyllyä DVD:ille ja käsilaukuilleni.
Työpöytää tai työtuolia en ole kotonani tarvinnut, makailen mieluusti ihan sängyssä ja katselen läppäriltä sarjoja tai leffoja. Sänky on kyllä se tärkein, ensimmäiset kaksi viikkoa nukuin patjan ja petauspatjan päällä lattialla, koska sängyn kehikko ei mahtunut muun muuttokuormani sekaan autooni ja paikallinen Jysk oli toooodella hidas tilaamaan sopivaa (ja sitten vielä unohtivat sanoa, että pohjaritilä ei kuulu pakkaukseen...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän sama tilanne, työpaikkakunnalta vuokrasin muutama vuosi sitten yksiön koska oma koti on aika kaukana.
Alle 30 neliötä, pieni keittiö ja kylppäri. Hommasin 90 cm leveän sängyn (en kääntelehdi nukkuessani), Ikeasta 2 halvinta puristepahvipöytää (niitä pikkuisia, toinen yöpöytä ja toinen "krääsäpöytä"), kevytnojatuoli (Ikea ei enää valmista sitä), Kallax-hylly (2x4 "ruutua", pistin siihen jalat ja on vaakatasossa kirjahyllynä) ja kaksi halpaa Holmö-lattiavalaisinta/jalkalamppua (todella mukavat, riisipaperivarjostin hajoittaa valon). Myöhemmin olen hakenut Jyskistä kaksi halpaa pientä bambuhyllyä DVD:ille ja käsilaukuilleni.
Työpöytää tai työtuolia en ole kotonani tarvinnut, makailen mieluusti ihan sängyssä ja katselen läppäriltä sarjoja tai leffoja. Sänky on kyllä se tärkein, ensimmäiset kaksi viikkoa nukuin patjan ja petauspatjan päällä lattialla, koska sängyn kehikko ei mahtunut muun muuttokuormani sekaan autooni ja paikallinen Jysk oli toooodella hidas tilaamaan sopivaa (ja sitten vielä unohtivat sanoa, että pohjaritilä ei kuulu pakkaukseen...)
98 jatkaa: ai niin, on mulla myös paikallisesta Jyskistä ostettu työ/meikkipöytä kahdella lipastonlaatikolla. En vain koskaan käytä sitä, niin unohtui. Sen vieressä on Ikeasta yksi pehmustettu puinen ruokapöydän tuoli, ja pari vuotta sitten Lidlistä ostettu puinen säilytyskirstu käsityötarpeille (langat, kankaat, kutimet).
Ottaisin hotellihuoneista mallia.
Oi kun saisikin hävittää kaikki täysin turhat koriste esineet