Jos nyt sisustaisit itsellesi yksiön, mikä olisi olennaisinta sisustuksessa?
Joudun työ- ja opiskelukuvion vuoksi asumaan seuraavat vuodet kahdessa kaupungissa. Toiselta paikkakunnalta olen hankkinut pienen yksiön, mutta vietän siellä vähintään yhtä paljon aikaa kuin kotona. Olen tottunut asumaan suuressa omakotitalossa, ja pienen tilan sisustaminen toimivaksi tuntuu haastavalta.
Mitkä olisivat sinun parhaat vinkkisi toimivaan yksiöasumiseen? Mitä kannattaa hankkia ja mitä ei? Kyseessä on pieni, 29 m2 asunto, johon ei ihmeitä mahdu. Eniten mietityttää nukkuminen: haluaisin kovasti hankkia asuntoon 160 cm parisängyn, jotta puolisoni voisi myös välillä tulla mukaan ja yöpyä asunnossa. Onko tässä mitään järkeä, vai olisiko sittenkin parempi hankkia esimerkiksi (hyvä) vuodesohva? Kuinka toimiva sellainen on käytännössä?
Mitä muita vinkkejä osaisit antaa yksiön sisustamiseen yhdelle aikuiselle (ja välillä vierailevalle puolisolle)? Mitä et ainakaan tekisi ja mitkä ratkaisut ovat sinun mielestäsi toimivia?
Kommentit (142)
Itse hommaisin sen 160cm sängyn ja jättäisin sohvan kokonaan hommaamatta. Sängyssä löhöillen voi katsoa telkkaria kun hankkii tyynyjä, joiden avulla pääsee istuvampaan asentoon. Sängyn alle sängynalualaatikot lakanoille ja niille tyynyille, jos ei halua, että ne on kokoaikaa sängyssä. Tarvitsetko kirjoituspöytää? Oletan niin, kerran opiskelet. Voisiko sen jotenkin yhdistää ruokapyödän kanssa niin, ettei tarvitse kahta pöytää? Jos sulla on esim läppäri, kirjotuspöytä ja ruokapöytä voi olla yksi ja sama pöytä. Tuolien kanssa täytyy sitten toki miettiä vähän, että ne sopii sekä syömiseen, että työskentelyyn. Komppaan noita, jotka ehdotti, että hommaat vähän ainakin kaksi vähän nojatuolimaista ruokailupöydän tuolia. Lisäksi voi olla pari kevyempää tuolia, jotka saa pois tieltä, jos tulee lisää porukkaa joskus. Itse olen asunut 5 vuotta opiskeluaikana 27 neliöisessä yksiössä ja mulla tosiaan sänky (120cm) toimitti myös sohvan virkaa, jos tuli kavereita kylään. Laitoin vaan päiväpeiton päälle ja tyynyjä, jotta saattoi olla jotenkin istuvassa asennossa. Ruokapöytä mulla ei ollut, ainoastaan työpöytä, jonka ääressä myös söin :D. Ei ollut mikään illanistujaisratkaisu tämä kyllä, mutta yksin kun asui ja vieraita kävi aika harvoin niin toimi.
Jos on korkea huone, säilytysratkaisut ylöspäin. Isoa ja hienoa sohvaa ei tarvitse. Rahi, jossa voi nukkua - kavereita tulee nuorena yöksi ja tarjotin sen päällä ajaa tason asemaa. Opiskellessa tarvitsee hyvän ja ergonomisen tason läppärille, ettei pilaa ryhtiään. Sen korjaaminen on vanhemmiten kallista ja kivut tyrmääviä. Käsipainot sängyn alle ja yläkropalle jumppaa. Hyvät lenkkarit, että voi ulkoilla. Mieti, mitä toimintoja voi yhdistää - hifistelee huonekaluilla sitten, kun on enemmän tilaa. Tilantuntu vaikuttaa asumismukavuuteen. Tyynyillä, verhoilla ja kivalla matolla tai niiden puuttumisella saa sitten taitettua omanlaiseksi.
Ketju on jo yli vuoden vanha joten AP tuskin hyötyy vinkeistä enää. 😃 Mulla on pari tuota 29 neliötä isompi yksiö ja hyvin sain mahtumaan parisängyn ja kolmen istuttavan sohvan, näppärästi vielä pieni yöpöytä siihen väliin. Sen lisäksi olkkarissa on pieni koripöytä ja TV-taso eikä näytä ollenkaan ahtaalta. Tietysti pohjaratkaisulla on iso merkitys siinä, miten kalusteet voi sijoittaa. Itse suosin vaaleaa sisustusta joten sekin tuo lisää valon- ja tilantunnetta. Toivottavasti AP sait kivan kämpän ja sisustettua mieleiseksi. 😃
Miksi laitetaan vanhoja aloituksia!? Kiva sitten miettiä ja kirjoittaa nöyränä apuna... Taidan veivata itseni pois näiltä sivustoilta - hullun hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi laitetaan vanhoja aloituksia!? Kiva sitten miettiä ja kirjoittaa nöyränä apuna... Taidan veivata itseni pois näiltä sivustoilta - hullun hommaa.
Ulkomainen lainanmainostaja nosti, itsekin olin vastaamassa, kun huomasin, että on vanhasta ketjusta kyse. Ne mainokset on nyt siivottu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomainen lainanmainostaja nosti, itsekin olin vastaamassa, kun huomasin, että on vanhasta ketjusta kyse. Ne mainokset on nyt siivottu pois.
Kiitos tiedosta! :) Tästä lähtien tiedostan toisella tapaa aloituspäivämäärän.
Jättikokoinen matto -> antaa tilasta suuren vaikutelman
Hyvä pehmeä nojatuoli, ehkä recliner
Pieni ruokapöytä kahdella hyvinistuttavalla tuolilla, eikä saa olla mikään baaripöytä!
Parisänky 120 tai 140 cm levee, riippuen kuinka likellä pystytte oleen
Mulla oli opiskeluaikana nojatuoli, rahi, tietokonepöytä, hyvä työtuoli, sänky (140), sohvapöytä, kirjahyllyä ja piano. Riippuu varmaan paljon yksiön pohjasta, mutta tuo toimi mulla. Mulla sänky meni kätevästi syvennykseen. Kaverilla samalla pohjalla pianon sijasta pieni ruokapöytä.
Parvisängyt kuuluu lastenhuoneeseen, ei aikuisen kotiin.
Minulle kotona tärkeintä on hyvä sänky (eli ehdoton ei kaiken maailman vuodesohville, ei niillä kestä montaa yötä nukkua) ja sohva (tai edes nojatuoli).
Asuin joskus 23 neliön yksiössä ja sinne mahtui hyvin 160cm sänky ja pieni sohva telkkaritasoineen. Pienenpienen 2 hengen ruokapöydänkin sain mahdutettua.
Siinäpä kaikkein tärkeimmät. Hyvä sänky jossa nukkua, sohva/nojatuoli jolta katsella telkkaria tai lukea kirjoja ja pieni pöytä jonka ääressä syödä tai tehdä töitä.
Suuri, moottoroitu sänky ja telkkari vastapäiselle seinälle. Yölamput seinälle.
Ei päiväpeittoa, joka on suurimman osan ajasta viemässä tilaa lattialla tai tuolilla. Parit yksiväriset lakanat ja korkeintaan joku torkkupeitto jalkopään suojaksi siltä varalta että satunnainen vieras siinä istuskelee.
Yksi pöytä, joka toimii ruoka-ja työpöytänä
Tuolit, jotka toimivat ruoka- ja työtuoleina.
Kookas lipasto.
Ei avohyllyjä.
Ei raheja, koristetyynyjä tms. turhaa pieneen tilaan.
Laadukas ja kaunis matto.
Kokovartalopeili seinällä.
Mahdollisimman vähän yhtään mitään tavaraa.
Asuin yksiössä omasta valinnastani kaksikymmentä vuotta.
Hyvä parvisänky, asuntoon mittojen mukaan ja kiinteäksi rakennettu, on tärkein. Sen jälkeen kaiken saa toimimaan.
Mittojen mukaan kiinteä parvi kiinnitetään yhdestä kulmastaan ylös tai sivulle siten, ettei ainoan huoneen keskelle tule mitään rajoittavaa pylvästä tai parvisängyn jalkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestä just niin kuin itse tykkäät. Mulle ihan sama. Ihan kuin varmaan sinullekin on ihan sama miten joku muu tyyppi haluaa asuntonsa järjestää.
Tai jos et vaan osaa, niin hanki sisustussuunnittelija pohtimaan kanssasi tätä perin tärkeää asiaa.
Oletpa sinä äksyllä päällä, miksi ihmeessä? Tietysti järjestän asunnon niin kuin itse katson parhaaksi, mutta nyt ajattelin kysyä siihen vinkkejä muilta. Maailmassa on taatusti tärkeämpiäkin asioita, en väitä muuta, mutta kyllä meillä kaikilla on näitä arkisia pikku pulmia, joita on välillä kiva miettiä yhdessä esimerkiksi tällaisella palstalla.
Ap
Oon huomannut, että monissa ketjuissa ensimmäinen vastaus on yleensä trollaus, asiaton, ilkeä, kiukkuinen tai sarkastinen. Vasta sen jälkeen alkaa tulla niitä asiallisiakin vastauksia, jostain syystä. Ehkä tuollaiset ihmiset ovat niitä, jotka viettävät eniten aikaa av:lla ja kärppänä vastaavat mahdollisimman moneen uuteen ketjuun?
Jessöss mitä ongelmia.
Laifa vaikka yks hästwns keskelle ja pöytä ja tuoli.
Hei!
Minusta yksiön sisustus alkaa huoneen mallista. Missä ikkunat ovat, onko suuret parvekkeen ovet/ ei ja sitä kautta, miten tilaa voi jakaa osiin. Haluatko, että tila on avoin kaikelle vai jollain lailla jaettu siis ' makuusoppi', ' olohuone', keittiö- tyyppisesti:)?
Kaikki on kyllä mahdollista, mutta tilan malli vie tiettyyn suuntaan. Katso siis ensin tilaa ja anna sen viedä.
Sellaisia kuin laverisänky oli joskus, ehkä yhä saa. Sellainen antaisi tilaa huoneeseen + hyvä silloin tällöin majoittuvalle miesystävälle. Kaksi patjaa siihen.
120 cm leveä sänky myös ok. Silloin yksi hyvä nojatuoli kauniisti lukutuoliksi ihanan lampun kera. Mieleisesi hyllyt/ kaappi + hylly +kirpparilta osa esineistä, jtain laadukastakin esille. Korkeintaan kaksi taulua.
Värit 3- 4 väriä, harkitse nämä, mitä kaipaat nyt? Sovita yhteen. Sisusta niillä:)
Ruokapöytä kyllä mahtuu 4 hengellekin.
Mieleisesi tuolit. Tilan mukaan viherkasvit, jos haluat. Tilavaa, ilmavaa, vaaleaa laittaisin + muutama hyvä väri mukaan. Verhot, tyynyt ehkäpä hyvin yhdistellen.
Kupit + lautaset ovat osa sisustusta.
Itse tein pieneen tilaan kerran vihersermin jakamaan ' olkkarin' ja työtilan.
Sermi muodostui kauniista metallisermistä, johon kiersin kultaköynnöksiä ruukuista, jotka siellä työtilan puolella. Siitä tuli todella kaunis. Silloin minulla oli 2 istuttava sohva, matto, iso rahi + matala tv- taso siinä. Olotila oli soppimainen huoneen mallin takia.
Vastapäätä oli suuri taulu.
Onnea uuteen elämään + mukavia sisustushetkiä:)
oli aikoinaan sänky eteisen yläpuolella seinään ja kattoon kiinnitettynä ja siis niin että alta mahtui kävelemään suorana alitse
sänkyä ei nähnyt eikä huomannut asuntoon tullessa, monet luulivat että nukun sohvalla ja ihmettelivät aina miten paljon tilaa asunnossa oli, livebändikin (rummut,basso,kitara.laulu) mahtui bileissa vetämään keskellä olohuonetta ilman mitään järjestelyjä ja neliöitä oli 24, toki ruokapöytääkään ei ollut kun söin aina sohvalla ja käytin tuolia "pöytänä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitte minut vakuutettua siitä, että 160 cm sänky on tuon kokoiseen asuntoon turhan suuri. Mies on kyllä aika isokokoinen, mutta mahdumme varmasti silti nukkumaan 120 cm sängyssä niinä aikoina, kun hän asunnossa vierailee. Sen kokoisen sängyn hyvä puoli on se, että sängyn voisi asettaa myös pitkittäin seinää vasten ja hankkia niitä jonkun suosittelemia heittotyynyjä, jolloin sänky toimisi hyvin myös sohvana. Mahtavia ideoita, kiitos! Lisääkin saa kertoa. :-)
Ap
Jos on iso mies, ette mahdu 120 cm sänkyyn. Me kokeiltiin sitä mun työkämpässä, se sänky oli edellisen asukkaan peruja. Siinä ei pystynyt kylkeä kääntämään kumpikaan ja minä olen normaalimittaista ihmistä pienempi. Päädyttiin erilliseen ilmapatjaan isännälle silloin, kun hän oli käymässä. Sittemmin kyllästyin tuohon patjaesteeseen lattialla ja ostin 160 cm runkopatjasängyn, mahtui just ja just alkoviosaan. Päätös, jota en ole katunut hetkeäkään. Helmalakana piilotti sängyn alle tungetut ylimääräiset säilytettävät tavarat.
140 cm leveys on hyvä välimuoto, kyllä siihen jo mahtuu satunnaisvierailuille.
Parvet yksiöissä on kyllä kamalia. Ahtauttaa tilaa. Mieluummin kunnon sänky, joka toimii löhösohvana. Alle säilytystila, esim yövieraan peitoille ym. Pieni ruokapöytä ja pari mukavaa tuolia, käy myös työpöydästä. Joku yöpöydäksi sopiva kaluste, ei mitään turhaa tingeltangelia. Yksi iso viherkasvi ikkunalla tuo eloa, kaunis seinäkello, mahdollisesti jokin kehystetty grafiikanlehti.
Televisiota en tarvitse itse lainkaan.
Mahdollisimman vähän tavaraa näkyvissä. Siistit kaapit, komerot ja laatikot. Esteetön tila imurointiin. Parvekkeelle sähköpistokkeet. Valoisaa, mutta itselle hämyisä oleskelusoppi tai ihana nojatuoli.