Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos nyt sisustaisit itsellesi yksiön, mikä olisi olennaisinta sisustuksessa?

Vierailija
02.07.2020 |

Joudun työ- ja opiskelukuvion vuoksi asumaan seuraavat vuodet kahdessa kaupungissa. Toiselta paikkakunnalta olen hankkinut pienen yksiön, mutta vietän siellä vähintään yhtä paljon aikaa kuin kotona. Olen tottunut asumaan suuressa omakotitalossa, ja pienen tilan sisustaminen toimivaksi tuntuu haastavalta.

Mitkä olisivat sinun parhaat vinkkisi toimivaan yksiöasumiseen? Mitä kannattaa hankkia ja mitä ei? Kyseessä on pieni, 29 m2 asunto, johon ei ihmeitä mahdu. Eniten mietityttää nukkuminen: haluaisin kovasti hankkia asuntoon 160 cm parisängyn, jotta puolisoni voisi myös välillä tulla mukaan ja yöpyä asunnossa. Onko tässä mitään järkeä, vai olisiko sittenkin parempi hankkia esimerkiksi (hyvä) vuodesohva? Kuinka toimiva sellainen on käytännössä?

Mitä muita vinkkejä osaisit antaa yksiön sisustamiseen yhdelle aikuiselle (ja välillä vierailevalle puolisolle)? Mitä et ainakaan tekisi ja mitkä ratkaisut ovat sinun mielestäsi toimivia?

Kommentit (142)

Vierailija
41/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista hankkia kunnon pimennysverhot. Yksiötä ei saa helposti tuuletettua, kun ei ole läpivetoa. Siksi kannattaa pitää asunto kesäisin mahdollisimman viileänä. Jyskissä myytävät pimennysrullaverhot ovat hyviä, vaikka kaupan tarjonta muuten on huonolaatuista.

Kumma kun minun yksiössä on sitten ikkunat asunnon molemmissa päissä ja saa hyvin tuuletettua. Samoin oli myös edellisessä yksiössä.

No kivat sulle. Suurimmassa osassa alle 30-neliöisistä yksiöistä on ikkunat vain yhteen suuntaan.

Vierailija
42/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Ikean nätti sohvasänky laatikoilla.Se levitettävä.Toimittaa sohvan virkaa samalla.Ostaisin pyöreän pöydän ja siihen erivärisiä tuoleja,pinnatuoleja.Kivat värit ja mukavia tyynyjä,sekä matto/mattoja.Väreiksi valitsisin mustaa ja valkoista,sekä keltaista tai turkoosia piristykseksi.Kivoja tekstitauluja seinille.Itse voi printterillä tehdä.Kehyksiin vaan laittaa sitten. Lisäksi hylly/hyllyjä koreilla. Ja ehkä jotain seinähyllyjä koriste-esineille.Siinä se...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko talossa pesutupa? Jos ei niin hanki kuivaava pesukone/pesutorni jos kylppäriin mahtuu. Muuten saa talvella kuivata pyykkejä narulla päiväkaupalla.

Onneksi on pesutupa. En aio hankkia ollenkaan pesukonetta, joten näin pieneen kylppäriin mahtuu joku korkeampi kaappi/hylly, jolle saa esim. pyyhkeitä, pesuaineita ja hygieniatarvikkeita. Umpinainen olisi ehkä käytännöllisempi, niin saisi tavarat piiloon ja samalla myös suojaan kosteudelta. Sen lisäksi ehkä joku lattian ja katon väliin viritettävä teline suihkuun shampoopurkeille tai joku imukuppimalli kaakeliin kiinnitettäväksi?

Ap

Vierailija
44/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat asunnosta hotellihuone-tyylisen, iso sänky sopii oikein hyvin. Sitten ei kyllä mahdu minkäänlaista sohvaa. Ehkä isommat ruokapöydän tuolit korvaavat sen puutteen? Seinälle tarpeeksi iso taulu tai kaksi, ei pientä piperrystä. Iso peili ikkunan vastaiselle seinälle maksimoi valon ja tilan tunteen.

Ostitko oman yksiön vai muutatko vuokralle? Vuokra-asuntoon ei saa välttämättä lupaa laittaa seinälle mitään isompaa, joka vaatisi poraamista.

Iso peili on suunnitelmissa juuri tuohon tyyliin. Ikkunoita on seinän leveydeltä, mutta asunto on aika matala, joten peilillä saisi vähän lisää avaruutta. Asunto on oma, joten saan onneksi porata sille seinään kiinnikkeet.

Ap

Vierailija
45/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pohjakuva, auttaa hahmottamaan mitä sinne mahtuisi?

Vierailija
46/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkuvioiden takia kakkosasunto tuollainen yksiö toisessa kaupungissa. Mulla on 140cm leveä sänky JA pieni kahden istuttava sohva. Tässä sängyssä nukun itse mainiosti ja mieskin mahtuu käydessään.

Itse tarvitse ehdottomasti työpöydän erikseen, ruokapöydällä ei ole kiva tehdä töitä, koska a) se on väärällä korkeudella joten hartiasärkyä on luvassa jos yrittää ja b) sitten joutuisi työt korjaamaan jonnekin piiloon joka kerta kun haluaa syödä, vaikka hommat muuten olisi kesken. Keittiöön kuitenkin mahtuu pieni ruokapöytä.

Telkkaria ei ole, koska en katsele sitä. Pyykinpesukone on (yhteen aikaan ei ollut ja kävin itsepalvelupesulassa. Sen saa toimimaan halutessaan, mutta ei ole ihanteellinen ratkaisu.

Kaikki pyyhkeet ja astiat ja keittiötavarat mulla on hyviä ja miellyttäviä ja juuri sellaisia kuin haluankin ilman mitään tilansäästökärvistelyä. Samoin mulla on seinillä oikeaa taidetta, joten tunnelma on mukavan rauhallinen ja kotoisa, ei laitosmaisen valkoinen eikä seinät ole opiskelijakämppämäisesti pelkkää kauhtunutta levyä. Kun joutuu olemaan paljon poissa rakkaittensa luota, ei kannata tehdä olostaan yhtään kurjempaa kuin on pakko.

Vierailija
47/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitte minut vakuutettua siitä, että 160 cm sänky on tuon kokoiseen asuntoon turhan suuri. Mies on kyllä aika isokokoinen, mutta mahdumme varmasti silti nukkumaan 120 cm sängyssä niinä aikoina, kun hän asunnossa vierailee.  Sen kokoisen sängyn hyvä puoli on se, että sängyn voisi asettaa myös pitkittäin seinää vasten ja hankkia niitä jonkun suosittelemia heittotyynyjä, jolloin sänky toimisi hyvin myös sohvana. Mahtavia ideoita, kiitos! Lisääkin saa kertoa. :-)

Ap

Jos on iso mies, ette mahdu 120 cm sänkyyn. Me kokeiltiin sitä mun työkämpässä, se sänky oli edellisen asukkaan peruja. Siinä ei pystynyt kylkeä kääntämään kumpikaan ja minä olen normaalimittaista ihmistä pienempi. Päädyttiin erilliseen ilmapatjaan isännälle silloin, kun hän oli käymässä. Sittemmin kyllästyin tuohon patjaesteeseen lattialla ja ostin 160 cm runkopatjasängyn, mahtui just ja just alkoviosaan. Päätös, jota en ole katunut hetkeäkään. Helmalakana piilotti sängyn alle tungetut ylimääräiset säilytettävät tavarat.

Vierailija
48/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liv, lav, lääf -tapetit.

Vierailija
49/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työkuvioiden takia kakkosasunto tuollainen yksiö toisessa kaupungissa. Mulla on 140cm leveä sänky JA pieni kahden istuttava sohva. Tässä sängyssä nukun itse mainiosti ja mieskin mahtuu käydessään.

Itse tarvitse ehdottomasti työpöydän erikseen, ruokapöydällä ei ole kiva tehdä töitä, koska a) se on väärällä korkeudella joten hartiasärkyä on luvassa jos yrittää ja b) sitten joutuisi työt korjaamaan jonnekin piiloon joka kerta kun haluaa syödä, vaikka hommat muuten olisi kesken. Keittiöön kuitenkin mahtuu pieni ruokapöytä.

Telkkaria ei ole, koska en katsele sitä. Pyykinpesukone on (yhteen aikaan ei ollut ja kävin itsepalvelupesulassa. Sen saa toimimaan halutessaan, mutta ei ole ihanteellinen ratkaisu.

Kaikki pyyhkeet ja astiat ja keittiötavarat mulla on hyviä ja miellyttäviä ja juuri sellaisia kuin haluankin ilman mitään tilansäästökärvistelyä. Samoin mulla on seinillä oikeaa taidetta, joten tunnelma on mukavan rauhallinen ja kotoisa, ei laitosmaisen valkoinen eikä seinät ole opiskelijakämppämäisesti pelkkää kauhtunutta levyä. Kun joutuu olemaan paljon poissa rakkaittensa luota, ei kannata tehdä olostaan yhtään kurjempaa kuin on pakko.

Tässä oli monta hyvää pointtia. Olen itsekin pohtinut erillisen työpöydän tarvetta juurikin mainitsemistasi syistä. Pitää mennä vielä mittanauhan kanssa sovittelemaan ja katsomaan, jos sellaisen saisi mahdutettua. Hyvä työskentelytila on kuitenkin minulle tosi tärkeä. Kiitos kommentista!

Ap

Vierailija
50/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko talossa pesutupa? Jos ei niin hanki kuivaava pesukone/pesutorni jos kylppäriin mahtuu. Muuten saa talvella kuivata pyykkejä narulla päiväkaupalla.

Onneksi on pesutupa. En aio hankkia ollenkaan pesukonetta, joten näin pieneen kylppäriin mahtuu joku korkeampi kaappi/hylly, jolle saa esim. pyyhkeitä, pesuaineita ja hygieniatarvikkeita. Umpinainen olisi ehkä käytännöllisempi, niin saisi tavarat piiloon ja samalla myös suojaan kosteudelta. Sen lisäksi ehkä joku lattian ja katon väliin viritettävä teline suihkuun shampoopurkeille tai joku imukuppimalli kaakeliin kiinnitettäväksi?

Ap

Sellainen lattian ja katon väliin viritettävä teline on hyvä, siihen mahtuu ihmeen paljon tavaraa. K-Raudassa myydään nättiä metallista mallia, en ainakaan itse löytänyt muualta muita kuin muovisia pari vuotta sitten kun tuollaisen ostin.

Vierailija
51/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitte minut vakuutettua siitä, että 160 cm sänky on tuon kokoiseen asuntoon turhan suuri. Mies on kyllä aika isokokoinen, mutta mahdumme varmasti silti nukkumaan 120 cm sängyssä niinä aikoina, kun hän asunnossa vierailee.  Sen kokoisen sängyn hyvä puoli on se, että sängyn voisi asettaa myös pitkittäin seinää vasten ja hankkia niitä jonkun suosittelemia heittotyynyjä, jolloin sänky toimisi hyvin myös sohvana. Mahtavia ideoita, kiitos! Lisääkin saa kertoa. :-)

Ap

Jos on iso mies, ette mahdu 120 cm sänkyyn. Me kokeiltiin sitä mun työkämpässä, se sänky oli edellisen asukkaan peruja. Siinä ei pystynyt kylkeä kääntämään kumpikaan ja minä olen normaalimittaista ihmistä pienempi. Päädyttiin erilliseen ilmapatjaan isännälle silloin, kun hän oli käymässä. Sittemmin kyllästyin tuohon patjaesteeseen lattialla ja ostin 160 cm runkopatjasängyn, mahtui just ja just alkoviosaan. Päätös, jota en ole katunut hetkeäkään. Helmalakana piilotti sängyn alle tungetut ylimääräiset säilytettävät tavarat.

Ei se optimaalinen vaihtoehto ole (ainakaan kesähelteillä), mutta olemme kyllä sellaisessa joskus nukkuneet. Tietysti on myös kompromissikoko eli 140 cm, joka on myös vielä harkinnassa. 

Ap

Vierailija
52/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt joskus yksiössä nukkumisparven keittiön päällä.

Vierailija
53/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun yksiössä ja mulla on pk-seudulla työn vuoksi toinen yksiö. Kummassakin olen kokenut kätevämmäksi vuodesohvan. Pienestä asunnosta varsinainen sänky vie liikaa tilaa, eikä mahdolliselle vieraalle jää oikein kivaa istumapaikkaa.

Teen melko paljon töitä kummassakin asunnossa. Toisessa asunnossa on vain ruokapöytä, toisessa asunnossa on vain työpöytä. Molemmilla on yhtä hyvä työskennellä, kunhan tuolina on säädettävä toimistotuoli tai minun tapauksessani satulatuoli. Pöydän on oltava joka tapauksessa tarpeeksi suuri, onpa se keittiönpöytä tai toimistopöytä. Ei kannata sen takia ostaa liian pientä pöytää että sattuu asemaan yksiössä.

Kauniit matot ja verhot tekee yllättävän paljon, että asunto on viihtyisä. Pientä asuntoa on kiva sisustaa, sillä vähä riittää. Kunhan on laadukasta ja kaunista.

Vierailija
54/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut yksin 2 vuotta ja yhdessä mieheni kanssa toiset 2 vuotta 31 neliöisessä yksiössä.

Alkuun minulla oli yhden hengen sänky ja hyvä levitettävä vuodesohva, jota käytimme miehen käydessä. Miehen muutettua sänky vaihtui 160 cm leveään. Vuodesohva mahtui edelleen asuntoon. Mun suositus on, että ostakaa kunnollinen 160 cm sänky. On paljon kivempi, kun sohvaa ei tarvitse käyttää sänkynä. 120 cm sänkyä en suosittele. Sellaistakin on tullut kokeiltua ja mieluummin nukuin yön lattialla kuin miehen vieressä, koska sängyssä ei saanut nukuttua, kun ei pystynyt vaihtamaan asentoa ja heräsi, jos toinen liikkui vähänkin.

Sängyn lisäksi pieni sohva, kirjoituspöytä, työtuoli ja ruokapöytä ja tuolit. Ruokapöydäksi suosittelen neliskanttista, koska se vie vähemmän tilaa kuin pyöreä. Ekassa asunnossani oli pyöreä pöytä ja se vei paljon turhaa tilaa. Pöytä oli työnnettynä seinän viereen, joten kaikki paikat eivät olleet normaalisti käytössä. Jos olette yleensä kahden, niin tavallinen noin 120 cm pitkä pöytä riittää. Jatkettavaa pöytää voi harkita, jos teillä käy usein vieraita. Itse en ostaisi jatkettavaa - ainakin Ikean jatkettavassa pöydässä on karmea kokoaminen verrattuna tavalliseen pöytään. Jos ruokapöydän ympärillä ei ole paljoa tilaa, niin kaksi tuolia riittää. Lisäksi voi ostaa pari jakkaraa.

Tiloista riippuen voi hankkia lipaston ja tv-tason. Opiskelutarvikkeille ja - kirjoille on hyvä olla joku säilytyspaikka esim. Tv-tason yhteydessä tai erikseen.

Mittaa ja suunittele etukäteen, jotta tiedät, millaiset kalusteet mahtuvat.

Vierailija
55/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin kuitenkin levitettävää sänkyä. Yksin ollessa nukut 2 patjan päällä, mies kun tulee levität parivuoteeksi. Joskus voi tulla tilanne että sukukainen/kaveri tulee yöksi, silloin toinen patja lattialle varavuoteeksi. Ellet elä ihan erakon elämää, noita muitakin yövieraita voi tulla, harva kuitenkaan haluaa nukkua sukulaisten/kaverien kanssa "lusikassa" kuten puolison kanssa.

Vierailija
56/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon sänky mutta ehkä vähän kapeampana 120-140 cm leveänä, riippuen kuinka lähekkäin tykkäätte nukkua.

Itse hankkisin sohvan sijaan mukavan nojatuolin ja työpöydän. Tavarat on kivempi jättää siihen työpöydälle levälleen, eikä siivota ruokapöytää ruuanlaittoa ja ruokailua varten, joka välissä. Nojatuoliin on mukava käpertyä lukemaan töiden jälkeen.

Sisustuksessa panostaisin siihen, että asunto tuntuu omalle. Muutama huonekasvi tuo viihtyisyyttä ja amppelissa ne ei vie lattiatilaa. Kultaköynnös on esimerkiksi helppohoitoinen.

Vierailija
57/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, mitä haluat tehdä siellä. Kuinka paljon vietät vapaa-aikaasi siellä? Mitä mahdollisesti teet silloin?

Itselleni sänky olisi se tärkein. Pieni ruokapöytä, ja jonkinlainen työpöytä, missä olisi tietokone, tai sitten yksi vähän isompi pöytä, johon mahtuisi tietokone ja ruokailu, samalle pöydälle. Jotain musavehkeitäkin minulla pitäisi siellä olla, jotta pysyisin järjissäni.

Vierailija
58/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut kohta neljä vuotta 27 neliöisessä yksiössä. Mulla on 120cm sänky joka on juuri sopivan kokoinen sinne, kolmen istuttava sohva, lipasto jonka päällä on telkkari ja joka samalla toimittaa yöpöydän virkaa, sekä työpöytä- ja tuoli. Ainoa mikä harmittaa on se ettei asuntoon mahdu divaanisohvaa tai sohvapöytää. Tai no mahtuisi kyllä mutta menisi liian ahtaaksi.

Nukun yksin joten 120cm sänky riittää kyllä ja suosittelen kyllä hankkimaan sen kolmen istuttavan sohvan sillä itselleni ainakin on tärkeää päästä siihen loikoilemaan ja katsomaan telkkaria. Mukavalla sohvalla voi hätätapauksessa nukkuakin:)

Vierailija
59/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen asunut kohta neljä vuotta 27 neliöisessä yksiössä. Mulla on 120cm sänky joka on juuri sopivan kokoinen sinne, kolmen istuttava sohva, lipasto jonka päällä on telkkari ja joka samalla toimittaa yöpöydän virkaa, sekä työpöytä- ja tuoli. Ainoa mikä harmittaa on se ettei asuntoon mahdu divaanisohvaa tai sohvapöytää. Tai no mahtuisi kyllä mutta menisi liian ahtaaksi.

Nukun yksin joten 120cm sänky riittää kyllä ja suosittelen kyllä hankkimaan sen kolmen istuttavan sohvan sillä itselleni ainakin on tärkeää päästä siihen loikoilemaan ja katsomaan telkkaria. Mukavalla sohvalla voi hätätapauksessa nukkuakin:)

Tämä on oikeasti hyvä vaihtoehto. Jos mies ei vieraile joka viiikko, niin voisi toimia hyvin. Jos sänky tuntuu ahtaalta, niin voi siirtyä nukkumaan sohvalle. Muut vieraat voisivat myös käytttää sohvaa. Yksin nukkuvalle 120 cm sänky on mukavan kokoinen. - se 31 neliöinen

Vierailija
60/142 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkisin futonin ja sille paljon tyynyjä. Klaffipöydän, ehkä sähköjalat jos välillä seisoisin pöydän ääressä. Kaunis matto sisustaa pienen huoneen.

Pieni mikro ja vedenkeitin. Yleensä keittiöhommat vievät tilaa, joten minimoisin ruuanlaiton. Yhtenäiset ja sievät astiat on parempia kuin parittomien kokoelma.

Kylppärissä tavaroille kaappi. Kaupungeissa voi käydä myös itsepalvelupesulassa.

Siisti matkalaukku on näppärä myös tavaroiden säilytykseen. Saattaisin tinkiä teeveestä ja katsoa läppäriltä ohjelmat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi