Onko mitään järkeä hakea sihteerin virkaa, kun ei ole
koulutusta eikä edes työkokemusta? Koulutusvaatimuksia ei ollut, mutta useamman vuoden työkokemusta toivotaan. Tuskin tällaisella vuosia kotona olleella olisi mitään saumoja... Mitä sanotte?
Kommentit (25)
Niin, epätoivoisena sitä yrittää jo ties mitä... Mutta älä huoli, enköhän minä anna tuon paikan olla.
ap.
Ainahan sitä hakea saa mutta tuskin tulet pääsemään edes haastatteluun.
Mutta mihinkään ei pääse jos ei ensin hae ;)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 23:14"]
Ei vi..u. Kaiken maailman kotiäidit luulevat 10 vuoden lapsenhoitokokemuksella olevansa päteviä ammattiin kuin ammattiin ilman koulutusta ja työkokemusta.
[/quote]
Ja sinä taas olet pätevä ammattiin kuin ammattiin ja erityisesti arvioimaan muiden elämäntilanteita, koska..?
Laita hakemus vaan jos uskot että olisit tehtävään sopiva. Yrittänyttä ei laiteta.
Itse olen ollut vuosia virassa ilman virkaa ja nykyään vakityösuhteessa periaatteessa samalla työnantajalla vaikkei mulla loppututkintoa ole. Hyvin todennäköistä tosin että palkkaavat tutkinnon omaavan henkilön niin ei tarvitse perustella ja palkata alkuun pätkiksi. Oikea työnteon asenne kuitenkin ratkaisee hyvässä paikassa ja paskaan virastoon ei kannata jäädä muhimaan vaan jatkaa matkaa.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 23:27"]
Niin, epätoivoisena sitä yrittää jo ties mitä... Mutta älä huoli, enköhän minä anna tuon paikan olla.
ap.
[/quote]
Hemmetti sentään, ap! Nyt mä potkin sua persuuksille ja haet sitä paikkaa!! Kukaan meistä ei täällä tiedä mikä sun koulutus on ja millaisia töitä sä olet aiemmin tehnyt. Ja arvaa vaan, kuinka monta esim. opettajaa on niitä epäpäteviä viroissaan kun ei ole ollut hakijoita! Monessa muussa virassa ihan sama juttu.
Sut voidaan hyvin valita 'virkaatekeväks' jos sun muodollinen koulutus ei riitä. Ja oikeesti hei... aika moni vt. on istunut niillä palleillaan aika monta vuotta...
Laitat nyt sen sun CV:n kuntoon ja teet itses tiettäväks siihen virkaan, paikkaan, työhön!
Mitään et saa jos et koskaan yritä! Tsemppiä!! :)
Periaatteessa kaikki työ on sellaista minkä oppii tekemällä mutta on perusasioita joihin ei saa mennä liikaa aikaa. Muistan muutaman vuoden takaa yhden kotoatulleen mamman joka ei osannut edes soittaa puhelimella ulos talosta (otetaanko tähän nolla eteen???). Joko hän oli todella toope tai sitten äärimmäisen fiksu koska tuntui että teimme loppujen lopuksi hänenkin työnsä vierihoitona ainakin vuoden ajan...
Perusohjelmat pitää olla hallussa assarin/sihteerin työssä (word, excel, pp, outlook jne).
Tuolle joka sanoi ettei sihteerillä (tai assarilla) ole valtaa - minun ja vastapuolen kollegani käsissä on joka päivä se toteutuuko joku palaveri vai ei. Kyse on miljoona/miljardiluokan kansainvälisistä kaupoista:) Jos me kämmäämme tai emme viitsi nähdä vaivaa tapaamisen eteen voi ko kaupan mennä sivusuun. Sanoisin että valtaa on ja paljon!
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 12:43"]
Periaatteessa kaikki työ on sellaista minkä oppii tekemällä mutta on perusasioita joihin ei saa mennä liikaa aikaa. Muistan muutaman vuoden takaa yhden kotoatulleen mamman joka ei osannut edes soittaa puhelimella ulos talosta (otetaanko tähän nolla eteen???).
[/quote]
Niin no, yhtä useammassa talossa työskennelleenä voin kertoa sinulle, että kyllä ne systeemit vaihtelevat ulossoiton suhteen eri taloissa. Että en mä ainakaan tuosta kysymyksestä mitenkään järkyttynyt. Sä sen sijaan kuulostat juuri sellaiselta tyypiltä, joka on merkonomiksi valmistumisensa jälkeen ollut vähän liian monta vuosikymmentä yhdessä ja samassa talossa töissä. Oman talon tavat ovat tietysti sinulle tuttuja. Jopa niin tuttuja, että on ihan mahdoton kuvitella, että yhtä asiaa voi tehdä useammalla tavalla. Ja joskus jopa joku muu kuin se oma, vuosikymmeniä vanha tapa, voi olla tehokkaampi.
Eiköhän itsestäänselvyys ole että pitää olla koulutusta ja sen päälle työkokemustakin.
Olen samaa mieltä että saa hakea ja eri mieltä siitä, että virassa olisi epäpäteviä opettajia.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2013 klo 12:43"]
Periaatteessa kaikki työ on sellaista minkä oppii tekemällä mutta on perusasioita joihin ei saa mennä liikaa aikaa. Muistan muutaman vuoden takaa yhden kotoatulleen mamman joka ei osannut edes soittaa puhelimella ulos talosta (otetaanko tähän nolla eteen???).
[/quote]
Niin no, yhtä useammassa talossa työskennelleenä voin kertoa sinulle, että kyllä ne systeemit vaihtelevat ulossoiton suhteen eri taloissa. Että en mä ainakaan tuosta kysymyksestä mitenkään järkyttynyt. Sä sen sijaan kuulostat juuri sellaiselta tyypiltä, joka on merkonomiksi valmistumisensa jälkeen ollut vähän liian monta vuosikymmentä yhdessä ja samassa talossa töissä. Oman talon tavat ovat tietysti sinulle tuttuja. Jopa niin tuttuja, että on ihan mahdoton kuvitella, että yhtä asiaa voi tehdä useammalla tavalla. Ja joskus jopa joku muu kuin se oma, vuosikymmeniä vanha tapa, voi olla tehokkaampi.
[/quote]
Väärin. Olen työskennellyt suurissa kansainvälisissä yrityksissä Suomessa ja ulkomailla keskimäärin 5v yhdessä talossa. Pisin yhtäjaksoinen työura on 14 vuotta samalla työnantajalla ja sekin 3 eri yksiksössä.
Tuo puhelinjuttu oli ajalta jolloin oli vielä pöytäpuhelimia ja jokainen päivänkin elämässään työtä tehnyt tiesi tuon soittojutun. Yhden kerran tuo olisi vielä mennyt mutta kun tuo onneton kysyi tuota vielä viikkojen kuluttua... Tietenkin perehdytettiin vielä 2 kollegan voimin (tosin mua ei ole koskaan perehdytetty vaan aina olen joutunut opettelemaan työt itse) ...
Virka pitää olla jos on vähänkään päätösvaltaa. Maksatuspäätökset tai etuisuusratkaisut mm. kuuluvat aika monenkin eri alan sihteerin perustehtäviin julkisella sektorilla.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 23:14"]
Ei vi..u. Kaiken maailman kotiäidit luulevat 10 vuoden lapsenhoitokokemuksella olevansa päteviä ammattiin kuin ammattiin ilman koulutusta ja työkokemusta.
[/quote]
Yllättävän monen työnantajan mielestä kotiäitiys pätevöittää moneen hommaan. Itse hain 8 vuoden kotiäitiyden jälkeen pomon paikkaa taloushallinnon alalla enkä uskonut sitä saavani, mutta niin vain pääsin haastattelun ja sain paikan.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 22:19"]
koulutusta eikä edes työkokemusta? Koulutusvaatimuksia ei ollut, mutta useamman vuoden työkokemusta toivotaan. Tuskin tällaisella vuosia kotona olleella olisi mitään saumoja... Mitä sanotte?
[/quote]
Hmm. miten julkisen puolen virkaan voidaan ottaa joku jolla ei ole edes koulutusta??? Virkaehtosäännöt jo itsessään vaativat koulutuksen määrittelyn. Ettet nyt kuitenkin puhuisi sihteerin työsuhteesta yksityisellä puolella? Se on aivan eri juttu kuin virka tai toimi julkisella puolella. Kaksi täysin eri asiaa, vaikka työn sisältö voi olla sama.
Ei, kyllä se on ihan virka. Ainakaan ilmoituksessa ei ollut mitään koulutusvaatimuksia.
ap.
Katsoin uudelleen, niin onhan siellä sittenkin kohta, että "luemme eduksi soveltuvan ammatillisen tutkinnon". Ei suoraan vaadita, mutta ehkä nyt sitten kuitenkin sitä haluavat.
Juu, antaa olla...
ap.
kannattaa hakea jos oot oikeesti kiinnostunut. Silloin se välittyy työnantajallekin haastattelussa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että sihteerin (joita nykyään kutsutaan assistenteiksi ainakin meidän virastossa) hommat ei sovi kaikille. Etenemismahdollisuuksia ei juuri ole ja pitää olla yhteistyökykyinen ja auttamishaluinen.
Miten voi olla virka, jos siihen ei liity virkaan kuuluvia velvollisuuksia? Virkaan kun liittyy tietty toimivalta ja vastuu.
Tällä hetkellä tuollaisiin työpaikkoihin on kauheasti hakijoita, joten voi olla, että ilman koulutusta ja kokemusta ei oikein ole saumoja...
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 22:30"]
Miten voi olla virka, jos siihen ei liity virkaan kuuluvia velvollisuuksia? Virkaan kun liittyy tietty toimivalta ja vastuu.
[/quote]
samaa ihmettelen
terv. viranhaltija