Sanokaa ihan mikä ala vaan joka ottaa töihin ilman kokemusta.. En siedä enää ravintola-alaa hetkeäkään!!
En todellakaan enää tee sitä, se on kamalaa ja se joka ei ole töissä alalla ollut, ei tiedä kuinka kuormittavaa se on fyysisesti sekä henkisesti. Molemmat puolet kuluu tasa-vertaisesti.
En kestä sitä enää päivääkään, mielummin vaikka kiipeen puuhun ja hyppään sieltä alas päivittäin kun jatkan paska-alaa paskaehtoineen.
Mun vuodet on alalla lusittu.
Pitäskö mennä vaikka puhelinmyyjäksi? Ehdottakaa jotain.
Tietysti lähden opiskelemaan mutta toistaiseksi teen jotain muuta hommaa eikä matala-palkka haittaa kun siihenkin on jo totuttu.
Anteeksi vauhkoominen mutta olen aivan kypsä koko touhuun.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen kassoille pääsee aivan ilman mitään koulutusta. Osa-aikaista työtä.
Ei todellakaan pääse 😂
No periaatteessa kyllä, mutta noihin on paljon hakijoita joilla on jo kaupan alan kokemusta ja koulutusta, joten kilpailijoita kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalaan tai hoivakotiin voi päästä osastoapulaiseksi ilman koulutusta. Kärräämään pyykkejä ja ruokaa, vaihtamaan lakanoita, tekemään iltapalaleipiä hoidettaville, jne. Siis muuta kuin hoitotyötä.
Jos harkitset lähi- tai sairaanhoitajaksi opiskelua, tuosta näkisi vähän sitä hoitoalan maailmaa.
Hoitoala on vielä kauheampaa ja huonommin palkattua kuin ravintola-ala, en suosittele.
Mut on paljon mukavampaa olla selväjärkisten ihmisten kanssa töissä, kuin humalaisten. Sitähän tavalliset ihmiset ovat, mutta hoitoalaa voi toki kehittää siihen, et lisätään liikuntaa vanhuksille, kun se on ainoa konsti ehtiä itse wessaan. Hankkisin pari tuollaista alkuun, aivan mahtava:
https://kickbike.fi/esla_fi/potkupyorat/citypotkuri-3600.html
Lentokentälle turvatarkastajaksi (ne kouluttaa, parin viikon kurssi), sulla on taustalla tottuminen vuorotyöhön ja asiakaspalvelukokemusta. Juuri nyt ei varmaan oo paikkoja, mutta kun maailma aukeaa, on sielläkin taas hommia. Vuorotyön takia saa ihan hyvät tulotkin, vuorot on sellaisia 12-13h niin jää vapaapäiviäkin. Itse ole siis ollut- ihan toiselta alalta.
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalaan tai hoivakotiin voi päästä osastoapulaiseksi ilman koulutusta. Kärräämään pyykkejä ja ruokaa, vaihtamaan lakanoita, tekemään iltapalaleipiä hoidettaville, jne. Siis muuta kuin hoitotyötä.
Jos harkitset lähi- tai sairaanhoitajaksi opiskelua, tuosta näkisi vähän sitä hoitoalan maailmaa.
Hoitoala on vielä kauheampaa ja huonommin palkattua kuin ravintola-ala, en suosittele.
Mut on paljon mukavampaa olla selväjärkisten ihmisten kanssa töissä, kuin humalaisten. Sitähän tavalliset ihmiset ovat, mutta hoitoalaa voi toki kehittää siihen, et lisätään liikuntaa vanhuksille, kun se on ainoa konsti ehtiä itse wessaan. Hankkisin pari tuollaista alkuun, aivan mahtava:
https://kickbike.fi/esla_fi/potkupyorat/citypotkuri-3600.html
https://www.kalajokilaakso.fi/uutinen/577552
Tuossahan tulee hyvin koronaetäisyyskin ihan luonnostaan/ itsestään:-D
Ap, tosi paljon tsemppiä! Ihan käsinkosketeltava turhautuminen.
Miten olisi joku supermarketin/distribuutiokeskuksen työntekijä? Kierrätyskeskus? Olin itse opiskelijana töissä kierrätyskeskuksessa ja oli tosi rentouttavaa lajitella kivoja vanhoja tavaroita, lytätä pahvilaatikoita, joskus kuunnella asiakkaiden tarinoita ('tämä on sikarimuotti, me prässättiin ja kuivattiin niitä joskus 40-luvulla blablabla' jne). Tehtaan prosessinvalvoja? Näin facebookissa mainoksen että etsivät työntekijöitä suklaatehtaalle.
Itse jos haluan joskus vielä nollata pääni ja downshiftata, hankin vuohilauman Islannissa tai menen just noihin posti/tehdas/supermarketti-tyylin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Alko on täynnä ravintola-alaan väsyneitä tyyppejä. Vaadittavaa osaamista on kuitenkin jo paljon, ruoka/juoma -tietämys, alkoholilain tuntemus ja asiakaspalvelu.
Kummalla puolella kassaa? :D
muinaismuija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://kickbike.fi/esla_fi/potkupyorat/citypotkuri-3600.htmlhttps://www.kalajokilaakso.fi/uutinen/577552
Tuossahan tulee hyvin koronaetäisyyskin ihan luonnostaan/ itsestään:-D
https://www.esla.fi/content/uploads/2016/07/pib_3600_pun_0201.jpg
en löydä sitä videota, joka tuli keväällä usein telkkarista. Kotimainen tuote. Jossakin kahvilassa voisi olla pari kokeilussa pientä vuokraa vastaan. Ei sun varmaan sitä kahvilaa kannata silti perustaa, mut jos samalla olis jälleenmyynti, saisit päivät pitkät opastaa ihmisiä jarruttamaan:-D
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla kauppoihin on myös paljon tulijoita. Vuokrafirman kautta voit päästä tekemään kaupan vuoroja. Vakkarityöhön ei välttämättä palkata ketään suoraan. Tai riippuu varmaan paikasta.
Vuokratyöllä kyllä elää ja voi olla ihan mukavaa vaihtelua tehdä vuoroja eri paikoissa ja toisaalta kyllä paikat haluavat käyttää myös samaa työntekijää, jos on hyvä työntekijä. Meilläkin on vakkarivuokratyöntekijöitä. Siinä on kyse siitä, että ei haluta sitoutua puolin ja toisin (työntekijällä on vaikka niin epäselvät aikataulut, ettei haluakaan vakkarityötä).
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi joku supermarketin/distribuutiokeskuksen työntekijä? Kierrätyskeskus? Olin itse opiskelijana töissä kierrätyskeskuksessa ja oli tosi rentouttavaa lajitella kivoja vanhoja tavaroita, lytätä pahvilaatikoita, joskus kuunnella asiakkaiden tarinoita ('tämä on sikarimuotti, me prässättiin ja kuivattiin niitä joskus 40-luvulla blablabla' jne). Tehtaan prosessinvalvoja? Näin facebookissa mainoksen että etsivät työntekijöitä suklaatehtaalle.
Itse jos haluan joskus vielä nollata pääni ja downshiftata, hankin vuohilauman Islannissa tai menen just noihin posti/tehdas/supermarketti-tyylin töihin.
Miksei Suomessa nyt?
Valtava määrä pukkikileä tapetaan heti synnyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pääse 😂
No periaatteessa kyllä, mutta noihin on paljon hakijoita joilla on jo kaupan alan kokemusta ja koulutusta, joten kilpailijoita kyllä riittää.
https://yle.fi/uutiset/3-11413966
Kyllä myyntikokemuksesta on aina hyötyä, mutta siinä kassalla sitä olennaista asiaa myymisestä ei mitenkään voi oppia;-)
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei Suomessa nyt?
Valtava määrä pukkikilejä tapetaan heti synnyttyä.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/kilej%C3%A4-tapetaan-kosk…
---vaikka se liha on todella maukasta. Tarvii vaan ostaa suolatonta luomuvoita kaupasta, ettei pala pannuun. Ja nahkasta saa maailman parasta mokkaa - sellaista pehmeää säämiskää.
Onpa tullut vastauksia! Kiitos ideoista!
Tämä päivä on mennyt aikamoisessa tarmossa työnhaun kanssa.
Tuntuu, että oikein pursuan energiaa, että vain pääsen asiassa eteenpäin ja pystyn toteuttamaan aloitukseni suunnittelman enkä enää palaa alalle, ainakaan ravintolaan. :D
Hakemuksia olen laittanut aika paljon ja toivoa on, paljon. Tuli jo yhteydenottokin haastatteluun teollisuusalalle ja raksalle. Toivottavasti käy hyvin!
Kerrankin on fiilis, etten välitä kyllä pätkääkään mitä mieltä muut ovat valintojeni suhteen, tämä on joku erityisen voimakas tunne ja päätös, että muutoksia täytyy tehdä.
Kiitos tsempeistä :)
Ap
Jo opiskelu ravintola alalla oli yhtähelvettiä. On luojan lykky et oon hengissä viellä vuonna 2020. T: vuoden alaa opiskellut N 22 v
Vierailija kirjoitti:
Jo opiskelu ravintola alalla oli yhtähelvettiä. On luojan lykky et oon hengissä viellä vuonna 2020. T: vuoden alaa opiskellut N 22 v
https://www.aspcapro.org/resource/shelter-health-poison-control/aldicar…
Tulosta mukaan sellaista, mikä ei ketään kiinnosta;-)
Ravintola-ala ei taida tarkoittaa keityiöpuolen koulutusta? Jos olisi, niin supermarkettien palvelutiskit on hyviä työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-ala ei taida tarkoittaa keityiöpuolen koulutusta? Jos olisi, niin supermarkettien palvelutiskit on hyviä työpaikkoja.
No nimenomaan kokin hommia enkä vähättele tarjoilijoidenkaan työtä.
En siis kertakaikkisesti pysty enää.
Olen yrittänyt jo sinnitellä pitkään, pari uupumusta takana koska lujaa on menty alalla.
Kuvittelin, että kyllä vielä sopeudun ja innostuskin kasvaa mutta ei näy enkä tahdo edes yrittää enää.
On kyllä todellakin pissattu silmään vuosien aikana. Ensimmäiset vuodet menivät ilman oikeutettuja ilta- ja viikonloppulisiä, edes sunnuntaista ei maksettu koskaan ylimääräistä. Sanottiin vain aina jotain ympäripyöreää ja minua oli joskus vielä helppo vedättää. Tein oikeastaan kaiken mitä pyydettiin ilman minkäänlaista sanaharkkaa ja tein töitä hulluna pitkiä päiviä.
Työtehtävät muuttuivat, tein jopa esimiehen työtehtäviä, tuli vastuuta ja siinä vaiheessa aloin tappelemaan jo oikeuksistani, lisistä ja palkankorotuksesta. Siitäkin on jo aikaa ja se kyllä kannatti.
Työpaikkoja olen vaihdellut kokemuksenkin kannalta ja hierarkia kyllä on joka paikassa sama.
Enää en edes jaksa siinä meressä uida, sillä edes intohimoa ei löydy enää.
En sovi alalle ainakaan enää, sen olen myöntänyt. Parempi löytää jotain muuta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan kokin hommia enkä vähättele tarjoilijoidenkaan työtä.
En siis kertakaikkisesti pysty enää.
Olen yrittänyt jo sinnitellä pitkään, pari uupumusta takana koska lujaa on menty alalla.
Kuvittelin, että kyllä vielä sopeudun ja innostuskin kasvaa mutta ei näy enkä tahdo edes yrittää enää.
On kyllä todellakin pissattu silmään vuosien aikana. Ensimmäiset vuodet menivät ilman oikeutettuja ilta- ja viikonloppulisiä, edes sunnuntaista ei maksettu koskaan ylimääräistä. Sanottiin vain aina jotain ympäripyöreää ja minua oli joskus vielä helppo vedättää. Tein oikeastaan kaiken mitä pyydettiin ilman minkäänlaista sanaharkkaa ja tein töitä hulluna pitkiä päiviä.
Työtehtävät muuttuivat, tein jopa esimiehen työtehtäviä, tuli vastuuta ja siinä vaiheessa aloin tappelemaan jo oikeuksistani, lisistä ja palkankorotuksesta. Siitäkin on jo aikaa ja se kyllä kannatti.
Työpaikkoja olen vaihdellut kokemuksenkin kannalta ja hierarkia kyllä on joka paikassa sama.
Enää en edes jaksa siinä meressä uida, sillä edes intohimoa ei löydy enää.
En sovi alalle ainakaan enää, sen olen myöntänyt. Parempi löytää jotain muuta.
Ap
Hienoa, että osaat olla itsellesi rehellinen. Siitä on hyvä jatkaa:-)
Postia jakamaan tai lajittelemaan.
Kirjelajittelu ei ole raskasta, aika lepposaa touhua oikeastaan, kunhan opit vähän tuntemaan postinumeroalueita. SOLin kautta ainakin pääsee hyvin tekemään noita hommia :) Palkka riippuu tessistä, onko siis se jakelun tes vai se PAU:n neuvottelema, mutta jotain 10-12e/h lähellä todellisuutta.