Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, mä en vaan tajua (vaunukopasta rattaisiin siirtymisestä)

Vierailija
19.04.2013 |

Vauva 6 kk ja olisi aika vissiin siirtyä tuosta ahtaasta vaunukopasta rattaiden käyttöön, yhdistelmät siis käytössä. Mutta mitä ihmettä, tähän asti makuupussien sisällä täysissä vällyissä oleva lapsi onkin yhtäkkiä "paljaana", vain päällysvaatteisillaan istumassa rattaissa? Ja joo, tämä ok kun kävellään ja vauva saa katsella maisemia valjaisiin köytettynä. Mutta mitäs sitten, kun olisikin päiväunien aika? Jätänkö vauvan ulos sitten vaan ratasosaan, "taivasalle", vaiko joku peitto päälle? Äitiyspakkauksen makuupussia ei kai pysty varsinaisesti hyödyntämään kun pitäisi ne valjaat kai olla kuitenkin kiinni?

En kertakaikkiaan ymmärrä miten tämä voi olla normaalijärkiselle ihmiselle näin vaikea asia, kait mammahormonit sotkee järjellisen ajattelun. Tuntuu vaan hullulta, että tänään laitoin vauvan vaunukoppaan, makuupussiin ja vielä vaunujen "kannen" päälle, ja huomenna hän retkottaisi vain ratasosan varassa haalareissaan? Olenko mä nyt tajunnut ihan oikein... keneltäkään en tätä kasvotusten kehtaisi kysyä :P

Kommentit (20)

Vierailija
2/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole ratasosaan sitä jalkapussia/suojaa? Vai millä nimellä se jalkaosa kulkikaan?

Mulla lapset nukkui kyllä ihan ratasosassa äitiyspakkauksen pussissa, kun oli se jalkasuoja/pussi rattaisiin. Ei meillä edes ollut koskaan sitä vaunukoppaosaa. Ja peittoa tietty kehiin, ei koskaan pelkässä haalarissa nukkumaan. Vaatetus sään mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tullut vaunujen mukana mitään jalkasuojaa, brion happy-vaunut ostettiin. Täytyy kait hankkia sitten tuollainen lämpöpussi, tosin tuntuu nyt kesää vasten vähän hullulta mutta nyt on kyllä tarpeen näillä keleillä ja tietty taas syksyllä... kiitos teille...

ap

Vierailija
5/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa, kyllä sitä sitten taas ensisyksynä ja talvena tarvitaan sitä lämpöpussia :)

Vierailija
6/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä nyt tässä vaiheessa vuotta mitään lämpöpussia osta, ellet satu halvalla saamaan ja on varastointitilaa. Se lämpöpussi on törkeän lämmin, eli toimii -15 asteen pakkasella. Nyt jos näillä plussakeleillä junttaat lapsiparan lämpöpussiin, niin huh hellettä... Kohta on kesä! Ja kyllä, lapsi pärjää rattaissa ihan ulkovaatteisillaan. Rattaissa istuvalle pitää vain muistaa pukea pikkaisen enemmän päälle kuin itselleen, koska sinulla lämpimämpi olla liikkuessa. Rattaisiin voi laittaa myös vaikka viltin lapsen alle tai päälle, mutta kyllähän tuollainen puolivuotias osaa jo rempoa viltin veks, että siinä on sitten sellainenkin riemu. Kyllä ne lapset hengissä pärjää ja tässä jo ensi viikolla taisi olla luvassa +12 astetta, eli välikausihaalari ja tarvittaessa vähän paksummat sisävaatteet alle -> hyvin pärjää!

Vierailija
7/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa, että nuo lämpöpussit saa toki yleensä avattua "viltiksi", eli voi kiinnittää pussin niillä rattaiden remmeillä ja levittää auki istuinalustaksi näin pikkuviileällä kevätsäällä. Älä kuitenkaan ala survoa lasta sinne lämpöpussiin näin lämpimällä, etenkään ulkovaatteissa..

Vierailija
8/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä olisi alle ihana lampaantaljakin mutta sitten ei saa valjaita kiinni... ne lienee välttämättömät kun poitsu möyrii ja on saanut vaunukopassa tähän asti touhuta laitojen rajoissa, jatkossahan muksahtaisi sitten suoraan alas.

ap

Vierailija
9/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

me käytetään niitä ikean halpoja fleecepeittoja tähän tarkoitukseen.

Vierailija
10/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä jonkinlaiseen pussukkaan lapset kietonut kesälläkin, ainakin aluksi, koska eivät he ole alkaneet "paljaana" nukkua siellä rattaissa - ainakaan kovin hyvin. Olen siis jonkinlaisen pesän koettanut rakentaa, vaikka vilpoisankin. Lämpöpussia en suosittele kesällä, mutta varmasti se tyyliin + 10 asteessa sopii, jos ei laita juurikaan alle vaatetta. 

Täytyy kyllä sanoa, että ensimmäisenä kesänään minun talvivauvani 2010 ei juuri päivällä nukkunut, mikä oli aika kamalaa. Kesä oli kuuma, rattaissa hän ei nukkunut (ilman pussia), mutta ei hän nukkunut sisälläkään. Sitten mentiin päivä 20 min kertatorkahduksilla. Yöt nukkuikin kuin tukki, usein klo 23-09. (Syksyn ja viileän tullen hän nukkuikin aamuisin tunnin ja iltapäivisin 3h putkeen). 

Vierailija
11/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee taljaan aukot valjaille.

Mulla kyllä 1-vuotias on edelleen lämpöpussissa rattaissa. Päikkäreille puen vain villapuvun ja lakin, ohuet käsineet ja villasukat. Jos on hereillä kun liikutaan, hänellä on vk-puku ja pussi on ylhäältä auki. Ei ole lainkaan kuumissaan.

Vierailija
12/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaantaljaan/äp-makuupussiin voi tehdä pienet viillot, niin saa vyöt läpi. 

Vierailija
13/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuhannesti kiitos teille kaikille! Olin varautunut "miten kukaan noin urpo on voinut saada lapsen"- ja " jos et tätä tajua niin parempi luopua vauvasta"-kommentteihin. Ihania mammoja täällä tänään :) nyt pärjätään taas.

Taljaan en viitsisi millään viillellä kun se on ns. "perintötalja" ja kulkenut suvussa ja ollut joskus mummolan ihan oma lammas. Jos olisikin joku ikeasta ostettu niin kiva olisi tehdä viillot (nyt en taas haluaisi maksaa ikeaan, kun on tuollainen luomu-lähilammas käytössä. Toisaalta, näinhän taljan saisi parhaaseen mahdolliseen käyttöön ja se olisi ihan huippu ens talvenakin! ja toisaalta, pienet viillot ei edes välttämättä näkyisi? ...täytyy miettiä asiaa :)

Vierailija
14/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi riittää valjaista pelkkä vyö, jos sen saa laitettua kiinni ilman olkain-osia. Tällöin ei tarvitse viillellä lampaantaljaa tai makuupussia.

Vierailija
15/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vain vahvistaa viiltojen ympäristö esim. liimaamalla kangasta tms. etteivät repeä käytössä. Maitoliima toimii nahalle.

Ymmärrän hyvin jos et halua kajota vanhaan taljaan. Toisaalta jos se nyt ei ole lainkaan käytössä ja noin saisit sen käyttöön, ehkä se on sen arvoista...

12

Vierailija
16/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja Ikean taljat on aivan toiselta planeetalta kuin kotimaiset taljat. Kovia koppuroita ja pieniä kittanoita.

Vierailija
17/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette ihania <3

ap

Vierailija
18/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:21"]

meillä olisi alle ihana lampaantaljakin mutta sitten ei saa valjaita kiinni... ne lienee välttämättömät kun poitsu möyrii ja on saanut vaunukopassa tähän asti touhuta laitojen rajoissa, jatkossahan muksahtaisi sitten suoraan alas.

ap

Veitsellä viillot taljaan valjaiden kohdalle ja valjaat viilloista läpi. Lapsi ulkovaatteisaan taljalle ja valjaat kiinni ja sitten se makuupussi väärinpäin eli vetoketju selän puolelle melkein kiinni siihen päälle pussiksi. Käännät vaan sitä lippaa niin että ei mene kasvoille. Ja sitten myöhemmin ihan vaan joku peite. Sitten jalkapussi ja sadesuoja jos tarvitaan.. ja tämä siis jos ulkona on kylmä, vähennät näitä kerroksia sään mukaan, muist aettä vaunuissa voi ola ltosi lämmin, varsinkin jos sadesuoja on päällimmäisenä.

[/quote]

Vierailija
19/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksivuotias nukkuu lämpöpussissa vielä vetoketju kiinni ja päällä on vanha toppapuku. Yhtään ei ole ollut hikinen näillä keleillä. Jos aurinko paistaa sitten jätän vetoketjun auki. Toppapuvun alla on yleensä body ja housut. Mielestäni on ihan ajankohtaista käyttää vielä lämpöpussia.

Vierailija
20/20 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt ihan samaa :-D ihania vastauksia. Meillä on myös Brio Happyt, tosin nyt vieressä tuhisee vastasyntynyt joten tilanne on ajankohtainen vasta puolen vuoden päästä.

Mulle tuli tästä mieleen tällainen blogipostaus, jossa tehdään vanhasta äp-pussista rattaisiin kevyt lämpöpussi. Vaikka ompelijanvikaa ei olisi päälystämiseen asti, tästä näkee hyvin miten noi reiät on leikattu valjaita varten. Reiät kannattais vahvistaa jotenkin, mut jos sulla esim ei oo ompelukonetta, pyydä joltain ompelevalta ystävältä apua? 

http://www.mutsiavautuu.com/2012/10/vauvan-makuupussin-paallystaminen.ht

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä