Mikä siinä on kun satasen alueella körötellään kaheksaakymppiä...
ja ohituskaistalla sitten nostetaan sataseen, että ohitus olisi mahdollisemman vaikeaa mutta ohituskaistan jälkeen pudotetaan vauhti taas kaheksaankymneneen. Tampiot.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Eikö rohkeus riitä ohittamaan muualla kuin ohituskaistalla tai painamaan ohituskaistalla vain tarpeeksi vauhdilla ohitse?
Tiellä saattaa olla vastaantulijoita juuri silloin, kun olisi hyvä ohituspaikka. Ohituskaistallakaan ei viitsisi ajaa kovin paljon yli rajoituksen, kun ne kaistat on tehty juuri sitä varten että ohittaminen on turvallista ja helppoa.
Yleensä ne ohittelijat ovat siellä 150km myöhemmin samassa risteyksessä heti ensimmäisenä auton puskurista seuraavana. Eli se ohittelu on todellakin täysin hyödytöntä.
Tuota... alinopeus ON rassaavaa ja nostaa onnettomuusriskiä. Olen siitä samaa mieltä.
Mutta mikä vaivaa niitä, jotka kiukuttelevat täsmälleen nopeusrajoituksen mukaan ajaville?
Siis sellaisille, jotka ohituskaistalla tietenkin ajavat nopeusrajoituksen sallimaa 100 km/h, ja sitten hiljentävät kahdeksaankymppiin kun nopeusrajoituskin laskee?
Eli näitäkin on, joiden mielestä muiden pitäisi ajaa alinopeudella, että he pääsisivät helposti ohitse, kun on niin "rasittavaa" ajaa kahdeksankympin alueella kahdeksaakymppiä.
En nyt tietenkään väitä ap:n kuuluvan tähän heinäpääkategoriaan, joka ällistyttävän usein ajaa audilla.
Mutta totta kai kiihdytän, kun se on mahdollista, minulla ei ole mitään velvollisuutta hidastella ja väistää ylinopeutta kaahaavia itsekkäitä mulkvistejä. Alinopeutta en aja, vaan täsmälleen nopeusrajotusten mukaan ja silti noita mulkvistejä ilmaantuu takapuskurin tuntumaan roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö rohkeus riitä ohittamaan muualla kuin ohituskaistalla tai painamaan ohituskaistalla vain tarpeeksi vauhdilla ohitse?
Tiellä saattaa olla vastaantulijoita juuri silloin, kun olisi hyvä ohituspaikka. Ohituskaistallakaan ei viitsisi ajaa kovin paljon yli rajoituksen, kun ne kaistat on tehty juuri sitä varten että ohittaminen on turvallista ja helppoa.
Luuletko, ettei ne vastaantulijat väistä, jos vain rohkeasti ajat niiden kaistalle? Haloo?! Kyllä yleensä ajavat ennemmin vaikka tien sivuun kuin suoran nokkakolarin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu jos ajan vaikka 70km/h?
Ei kuulukaan, jos ymmärrät olla kiusaamatta rajoituksen mukaan ajavia.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä vuosien aikana oppinut, ettei ohittaminen juurikaan kannata. Ja kesänopeusrajoituksetkin on turhia. Se 80km/h riittää hyvin. Nuorempana kyllä tuli painettua ohi, ja aeltua pllurallia. Olen myös ajanut kilpaa, sekä ollut rekkakuskina.
Jos on päivä, ja ajat perus valtatietä, niin rekat kulkevat sen max 90km/h. Voihan sitä perässä kytätä ohituspaikkaa, ja painua ohi. Ei mene montaa kilometriä kun olet seuraavan rekan perässä kyttäämässä taas sitä ohituspaikkaa. Kuinka stressaava tapa ajaa. Kun ihmiset eivät ummärrä, että ne rekat jatkuvat luultavasti määränpäähän asti. Ohittelemalla et paljon aikaa säästä, mutta ajaminen on huomattavasti raskaampaa. Itse jätän sen min. 100m väliä edelläajavaan, jolloin vauhdin tasaisena pito on paljon helpompaa, eikä ajosta tule pumppaavaa.
Joskus yöllä hiljaisella tiellä jossa liikennettä on tosi vähän, voi ohittamalla säästää aikaa. Toki ohitanhan minäkin, jos joku satasen alueella ajaa seittämääkymppiä.
Mutta kannattaa miettiä näitä sanoja, ja kokeilla.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista parasta on se, että kun vastustaja on ohituskaistalla, niin ajaa niin, ettei tämä pääse kääntämään sieltä ohituskaistalta ollenkaan takaisin, eli kiihdyttää, jos tämä yrittää ohitse, ja jarruttaa, jos tämä hiljentää ja yrittää takaisin taakse. Kerran olen saanut vastustajan näin ohituskaistan loppuessa suorastaan paniikkiin, kun oikealla kaistalla takanani oli jonoa, ja alkoi tulla rekkoja vastaan ohituskaistan loppuessa. Taisi lopulta kurvata tien sivuun tien vasemmalle puolelle(!), kun tajusi, ettei oikealle kaistalle ole enää asiaa. Aikalailla nauratti tuolloin.
Tosiasiassa sä ajat sillä savuttavalla tojotallasi siinä oikealla kaistalla talla pohjassa ja nopeus on se hikiset 85 - ja mitä kauemmin ylämäki jatkuu, sitä hitaamminen tojota kulkee. Puristat rattia kun ohitsesi menee bemarit ja mersut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista parasta on se, että kun vastustaja on ohituskaistalla, niin ajaa niin, ettei tämä pääse kääntämään sieltä ohituskaistalta ollenkaan takaisin, eli kiihdyttää, jos tämä yrittää ohitse, ja jarruttaa, jos tämä hiljentää ja yrittää takaisin taakse. Kerran olen saanut vastustajan näin ohituskaistan loppuessa suorastaan paniikkiin, kun oikealla kaistalla takanani oli jonoa, ja alkoi tulla rekkoja vastaan ohituskaistan loppuessa. Taisi lopulta kurvata tien sivuun tien vasemmalle puolelle(!), kun tajusi, ettei oikealle kaistalle ole enää asiaa. Aikalailla nauratti tuolloin.
Paska provohan tämä on, mutta se olet sinä joka päädyt sinne ojaan kun minä ryhmittäydyn takaisin kaistalleni jos änkeät itsesi siihen kylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne ohittelijat ovat siellä 150km myöhemmin samassa risteyksessä heti ensimmäisenä auton puskurista seuraavana. Eli se ohittelu on todellakin täysin hyödytöntä.
Opettele laskemaan. Jos sinä nysväät 75 km/h ja minä tulen 105 km/h sinusta ohi niin olen perillä yli puoli tuntia ennen sinua. Aika pitkät valot siellä teillä päin.
Ja sitten sä laitoit pleikkarin kiinni😂