Haaveilen salaa siivoojan työstä, siinä ei joutuisi olemaan ihmisten kanssa niin paljon
Siivous on useimmiten itsenäistä, ja saa tehdä työtä yksin. Olen lopullisen kyllästynyt hoitajan työhön, kun joutuu koko ajan olemaan tekemisissä hankalien ja raskaiden ihmisten kanssa. Kuitenkin tiedostan, että siivous on huonosti palkattua. Kannattaisiko vaihtaa hoitoala siivousalaan?
Kommentit (30)
Riippuu siivouskohteesta, mut valitettavasti ihmiskontakteja on melkein kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siivouskohteesta, mut valitettavasti ihmiskontakteja on melkein kaikkialla.
Kyllä siivoajan ihmiskontaktit on hyvin minimaalisia verrattuna johonkin hoitajaan. Itse olen lähinnä joutunut moikkaamaan ihmisiä siivoojana, eikä sekään ole aivan välttämätöntä. Eri asia toki jos työ pitää tehdä parina, silloin pitää olla sosiaalinen sen työparin kanssa.
Meidän taloa vastapäätä olevassa toimistorakennuksessa siivotaan yöllä kahden kolmen aikoihin, kun joskus vilkaisen ikkunasta niin siellä nainen yksin huhkii kovalla kiireellä. Siivoojien työ on monesti useassa eri paikassa ja autolla pitää liikkua. Lisäksi työ on ripoteltu pitkin vuorokautta, jos haluaa saada tarpeeksi tunteja palkan takia. Ei ole kauhean turvallista hommaa liikuskella noihin aikoihin yksin. Mua ainakin pelottaisi, jos joku väijyy autoa varastaakseen sen. Hui
Suomeen pitäisi kehittää hiljaisia aloja ja etätöitä. Rauhan kammioita. Vaikka voisihan sekin rasittaa ihmisiä, ellei ole joustava aika ja tehtävä määrä pienempi. Osalle ehkä sopii vain ajattelu.
Hoitolaitoksessa, jossa työskentelet, ei ole yhtään laitoshuoltajaa, jota voisit jututtaa? Ammattilaisen peruspalkka julkisella on n 2000 euroa, ylikin paikkakunnasta riippuen. Privaatti ei kannata ajatella ellet saa neuvoteltua 15 euron tuntipalkkaa. Harva ei-ammattilainen saa.
Ja kyllä kannattaa, kun löydät hyvän työpaikan. Esim tehostetun palveluasumisen piirissä työ on naurettavan helppoa verrattuna hoitajien painiin.
Oon siivooja. Siivoan toimistoja. Joudun koputtamaan oveen ja kysymään et saako siivota. Sit siellä se toimistotyöläinen mulkoilee vihamielisesti koko sen ajan kun yritän tehdä työni. "missasit kohdan". Aha. Pääsispä hoitajaksi, ois helpompaa.
No kyl meidän rappusiivooja ainakin sanoo hei kaikille rapussa liikkuville ja noi vanhukset jää juttelemaankin.
Siivojaksi enemmin kanssa, kuin paluu hoitoalalle, kyllä siivojalla varmasti helpompaa
Vierailija kirjoitti:
Oon siivooja. Siivoan toimistoja. Joudun koputtamaan oveen ja kysymään et saako siivota. Sit siellä se toimistotyöläinen mulkoilee vihamielisesti koko sen ajan kun yritän tehdä työni. "missasit kohdan". Aha. Pääsispä hoitajaksi, ois helpompaa.
Olen hoitaja. Työkavereista osa veemäisiä ja kohtelee kuin roskaa, asiakkaat lyö, raapii, sylkee, sotkee ulosteilla jne. Omaiset haukkuvat kun ei hoideta tarpeeksi hyvin. Helppoa?
Ei. Ihmiset ei yleensä puhuttele siivoojaa. Huutaa kyllä. Eli pitää olla valmis siihen että ikinä ei olla tyytyväisiä mihinkään ja olet henkinen nyrkkeilysäkki koska sinua pidetään alempiarvoisena ihmisenä. Ihmiset myös sotkee tahallaan tehdäkseen kiusaa siivoojalle.
Mun mielestä olis kamalaa siivota jotain rappuja, kun koskaan et tiedä mitä pulsuja tai narkkeja tulee vastaan. Sama ostoskeskuksissa. Mutta siis mm. tästä syystä arvostan siivoojia todella paljon, alipalkattu työ ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja. Työkavereista osa veemäisiä ja kohtelee kuin roskaa, asiakkaat lyö, raapii, sylkee, sotkee ulosteilla jne. Omaiset haukkuvat kun ei hoideta tarpeeksi hyvin. Helppoa?
Ei taida olla sitten normi hoitajan työ. Onhan toki kamalia työpaikkoja silläkin alalla. Täysin ylimitoitettua tuo ulvonta työolosuhteista hoitoalalla. Mistäköhän johtuu. Itse tiedän vastauksen.
Siks mä olin ihan tyytyväisenä siivooja monta vuotta,
sai olla rauhassa ja useimmiten ihan yksin töissä,
mukavaa oli.
Vierailija kirjoitti:
No kyl meidän rappusiivooja ainakin sanoo hei kaikille rapussa liikkuville ja noi vanhukset jää juttelemaankin.
Aika harva siivooja haluaa oikeasti jäädä jubailemaan niiden vanhusten kanssa, jos ei ole lyhyt juttutuokio, silloin eri. Työaika siinä pitenee.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olis kamalaa siivota jotain rappuja, kun koskaan et tiedä mitä pulsuja tai narkkeja tulee vastaan. Sama ostoskeskuksissa. Mutta siis mm. tästä syystä arvostan siivoojia todella paljon, alipalkattu työ ehdottomasti.
Siivouskohteita on moneksi. Mulla on tehdas, siellä ei narkkeja pyöri. Ja ihmiset on mukavia, sen mitä heidän kanssa tulee kontaktia. Aika vähän - pientä smalltalkkia joskus, ja välillä joutuu toimittamaan jotain asiaa koskien jotain sellaista tuotetta, joka ei kulje siivousfirman vaan suoraan asiakkaan kautta. Ison osan päivästä saa puuhailla ihan itsekseen. Palkka on muuten parempi kuin jossain rappusiivouksissa, tehdasympäristön takia.
Aika moni sellainen työ missä ei tarvinnut ennen ottaa kovin paljon kontaktia muihin ihmisiin on nyt muuttunut sellaiseksi missä edellytetään yhteydenottoa ja yhteydenpitoa muihin ihmisiin ja se tuntuu olevan monelle ongelma. Esimerkiksi palveluita myyvässä yrityksessä ei enää välttämättä palkata erikseen palveluiden suorittajia ja yrityksen palveluiden myyjiä vaan palveluiden suorittajien (käytännön työn tekijä) täytyy myös myydä yrityksen tuottamia palveluita ja oma osaamisensa ja se saattaa olla monille vaikeaa jos työhön on palkattu ennen erilaisilla vaatimuskriteereillä, kaikki eivät vain pysty myyntityöhön eikä edes kommunikoimaan asiakkaiden kanssa.
UUN ALUEELLE
Tehtävänäsi on huolehtia Turun alueella sijaitsevien asiakaskohteidemme toimitilojen päivittäisestä puhtaanapidosta ja viihtyvyydestä. Pääset työskentelemään monenlaisissa kohteissa, kuten myymälätiloissa, oppilaitoksissa ja toimistoissa, joissa tehtäviisi kuuluu kohteen monipuoliset siivoustehtävät. Toivomme hakijalta kokemusta siivoustyöstä ja sujuvaa suomen kielen taitoa, sekä voimassa olevaa B-ajokorttia. Työssä käytetään apuna siivouskonetta, jonka käyttöön meillä perehdytetään kunnolla heti alkuun. Työtä tehdään pääasiassa arkisin maanantaista perjantaihin klo 6-14 välisenä aikana, mutta valmius työskennellä toisinaan myös iltaisin ja viikonloppuisin on eduksesi. Työsuhde solmitaan kokoaikasena ja vakituisena, jossa työtunteja kertyy täydet 37,5 h viikossa. Tässä tehtävässä saat mukavasti vaihtelua työviikkoosi etkä taatusti kyllästy samojen seinien tuijotteluun! Tässä tehtävässä noudatetaan Kiinteistöpalvelualan TES:n mukaista palkkausta.
Mee hoitoon!