Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nykynaisten tapa puhua vihloo korvia

Vierailija
02.07.2020 |

Anteeksi jo etukäteen, mutta olen ihmetellyt mitä Suomessa on tapahtunut viime vuosina. En voi kävellä ohi yhden jumppasalin, kun sieltä kuuluu kauhean rumaa rääkymistä kovaäänisistä tielle asti. Tuntuu, että pitäisi mennä kysymään, että mikä hätänä?
Toinen tilanne oli kun yritin katsoa TV-ohjelmaa "Olet mitä syöt". Naiset ovat ottaneet tavakseen puhua jotenkin niin kolkolla tavalla, ilmeisesti jotain auktoriteettia tai armeijan tyyliä sillä haetaan.

Toista se oli ennen, Suomi oli vielä sivistysmaa, jossa Annen jumpat TV:ssä puhuttiin normaalin kuuloisesti. Kari Lumikero puhui MTV:llä, puhumattakaan Veijalaisesta ja Kahilasta. Voisiko Mirja Pyykkö tulla kouluttamaan nykynaisia?
Ja puistoista roudata ne rääkyvät jumppamaikat huutamasta? Teija Sopasta muistelen lämmöllä.

Joskus en voi katsoa edes A Talkia (englanninkielinen nimi suomenkieliselle puheohjelmalle) tai kuunnella eduskunnan täysistuntoa, ilman että korvat särkyy kun joku kansanedustaja tulee huutamaan niin kuin navetan ovelta lehmiä pellolle ajaessaan. Ei ennen edes agraari-Suomessa huudettu näin ihmisten ilmoilla.
Tiedän olevani vanhempaa ikäpolvea ja herkkäkorvainen papparainen ja onneksi kuulolaitteet voi jättää kotiin toisinaan.

Mitä muut olette mieltä nykypuheesta? Volyymistä ja tyylistä?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat laudat narisevat

Vierailija
2/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskyttämistyyli menee nopeasti jakeluun. Ei tarvitse toistaa itseään ja viesti menee perille. Näin eliminoidaan "harmaa alue" ja jankkaajat. Ei haaskata aikaa keskinkertaisuuksiin!

Pehmeästi puhuvaa naista ei oteta vakavasti, eikä häntä kuulla/ kuunneella. Valitettavasti hän jää syrjään, ellei ryhdistäydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Asiansa voi tuoda julki sivistyneestikin.

Vierailija
4/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa joidenkin miestenkin puhuminen. Ruokaohjelmissa miehet lässyttävät ja vääntävät sanoja: Ruakaa, hianoa jne. Jääkiekko selostajilla on samanlaista vääntämistä tosin ilman lässytystä: Kiakko, lyädään, puali...

Vierailija
5/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilu saisi jäädä kielenkäytöstä pois. Karmeaa kuunnella, kun joillakin sanasepoilla joka toinen sana alatyyliä. Ei mitenkään tehosta viestiä, päinvastoin.

Vierailija
6/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytän sua Elisabeth Rehn, naiseni on kapiaiainen.

Vierailija
7/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteen puhuminen ei minua häiritse.

Vierailija
8/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komentoora kirjoitti:

Käskyttämistyyli menee nopeasti jakeluun. Ei tarvitse toistaa itseään ja viesti menee perille. Näin eliminoidaan "harmaa alue" ja jankkaajat. Ei haaskata aikaa keskinkertaisuuksiin!

Pehmeästi puhuvaa naista ei oteta vakavasti, eikä häntä kuulla/ kuunneella. Valitettavasti hän jää syrjään, ellei ryhdistäydy.

Eli Suomi on koventunut, viidakon lakien mukaan vain kovaääniset pärjäävät.

Vierailija
9/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskyttämisen voi tehdä matalammallakin äänellä. Ei siihen falsettia tarvita.

Vierailija
10/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radio-ohjelmia kuunnellessa ihmetyttää äänien narina. Jopa toimittajat narisevat Ylellä, mitä ihmettelen. Eikö siellä ole äänen huoltoa?

Haastateltavat narisevat myös ja erityisesti akateemiset ihmiset.

Vierailija
11/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten nro2 sanoi. Pitää käskyttää. Kun nainen puhuu niin ihmisillä on sellainen vamma, että se naisen puhe on jotenkin vain 40% todesta otettavaa jos sen sanoo nätisti. Mutta kun kireällä ja terävällä äänellä käskytät ( sattuu myös minun korviin ) niin ymmärretään, että ihan oikeasti, se on niin kuin se sanoo, ei mitään ehkä tai sinnepäin. Minusta on rasittava käskyttää ja tylyttää ihmisiä, mutta kun ei muuten mene perille. Minulla on valitettavasti todella nätti ja naisellinen/tyttömäinen ääni, joten minun pitää kuulostaa sille, että kiskon pääsi irti jos ei mene jakeluun.

Vierailija
12/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komentoora kirjoitti:

Lääkkeet ottamatta?

Vierailija
13/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla ja tiedän, mitä tarkoitat. Vaikka Etelä-Euroopassakin osataan äänekkäitä olla, ei siellä huudeta yhtä paljon, kuin Suomessa jossa tosiaan ei puhuta kovaa, vaan HUUDETAAN. (Naapurinakin nyt sellainen... ja 2 poikaansa samanlaisia.) Yhdistän sen vähemmän sivistyneeseen sukuun. Mikä pahinta, suomalaisille on usein perinnöllistä sellainen "säreilevä" ääni.

Vierailija
14/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin säröilevää ääntä

Vierailija
15/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla myös kuulokojeen käyttö kyseessä, jos vain toinen huutaa

Vierailija
16/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat laudat narisevat

Nuoret laudat mörisevät.

Vierailija
17/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kimeääninen piipittäjä ja jotkut miehet eivät voi sietää kimeyttä :D

Vierailija
18/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut tällaista ilmiötä.

Vierailija
19/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komentoora kirjoitti:

Lääkkeet ottamatta?

Voimia sinne! Ainoastaan otettu lääke auttaa! Mene lepäämään.

Vierailija
20/51 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten nro2 sanoi. Pitää käskyttää. Kun nainen puhuu niin ihmisillä on sellainen vamma, että se naisen puhe on jotenkin vain 40% todesta otettavaa jos sen sanoo nätisti. Mutta kun kireällä ja terävällä äänellä käskytät ( sattuu myös minun korviin ) niin ymmärretään, että ihan oikeasti, se on niin kuin se sanoo, ei mitään ehkä tai sinnepäin. Minusta on rasittava käskyttää ja tylyttää ihmisiä, mutta kun ei muuten mene perille. Minulla on valitettavasti todella nätti ja naisellinen/tyttömäinen ääni, joten minun pitää kuulostaa sille, että kiskon pääsi irti jos ei mene jakeluun.

Kuulostaa ihan tietoiselta valinnalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän