nykynaisten tapa puhua vihloo korvia
Anteeksi jo etukäteen, mutta olen ihmetellyt mitä Suomessa on tapahtunut viime vuosina. En voi kävellä ohi yhden jumppasalin, kun sieltä kuuluu kauhean rumaa rääkymistä kovaäänisistä tielle asti. Tuntuu, että pitäisi mennä kysymään, että mikä hätänä?
Toinen tilanne oli kun yritin katsoa TV-ohjelmaa "Olet mitä syöt". Naiset ovat ottaneet tavakseen puhua jotenkin niin kolkolla tavalla, ilmeisesti jotain auktoriteettia tai armeijan tyyliä sillä haetaan.
Toista se oli ennen, Suomi oli vielä sivistysmaa, jossa Annen jumpat TV:ssä puhuttiin normaalin kuuloisesti. Kari Lumikero puhui MTV:llä, puhumattakaan Veijalaisesta ja Kahilasta. Voisiko Mirja Pyykkö tulla kouluttamaan nykynaisia?
Ja puistoista roudata ne rääkyvät jumppamaikat huutamasta? Teija Sopasta muistelen lämmöllä.
Joskus en voi katsoa edes A Talkia (englanninkielinen nimi suomenkieliselle puheohjelmalle) tai kuunnella eduskunnan täysistuntoa, ilman että korvat särkyy kun joku kansanedustaja tulee huutamaan niin kuin navetan ovelta lehmiä pellolle ajaessaan. Ei ennen edes agraari-Suomessa huudettu näin ihmisten ilmoilla.
Tiedän olevani vanhempaa ikäpolvea ja herkkäkorvainen papparainen ja onneksi kuulolaitteet voi jättää kotiin toisinaan.
Mitä muut olette mieltä nykypuheesta? Volyymistä ja tyylistä?
Kommentit (51)
Mä en vaan kuule omaa ääntäni. Innostuneena alan selittämään kovempaan ääneen enkä yhtään huomaa sitä, että volyymi nousee.
Nariseva ääni on muotia ja rasittavaa. Mielestäni se tulee USAsta, siellä monella naisella on todella rasittava ääni, tv:n perusteella.
Ihmisiltä puuttuu nykyisin filtteri eli siivilä sen eteen mitä suustaan ulos päästää, niin sisällöllisesti kuin tyylillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten nro2 sanoi. Pitää käskyttää. Kun nainen puhuu niin ihmisillä on sellainen vamma, että se naisen puhe on jotenkin vain 40% todesta otettavaa jos sen sanoo nätisti. Mutta kun kireällä ja terävällä äänellä käskytät ( sattuu myös minun korviin ) niin ymmärretään, että ihan oikeasti, se on niin kuin se sanoo, ei mitään ehkä tai sinnepäin. Minusta on rasittava käskyttää ja tylyttää ihmisiä, mutta kun ei muuten mene perille. Minulla on valitettavasti todella nätti ja naisellinen/tyttömäinen ääni, joten minun pitää kuulostaa sille, että kiskon pääsi irti jos ei mene jakeluun.
Kuulostaa ihan tietoiselta valinnalta.
Se onkin tietoinen valinta. On pitänyt opetella, koska aina on joutunut jyrätyksi ja mitätöidyksi. Kun ei mitään voi nätisti sanoa. Se on sama kuin suutaan aukoisi, mutta ääntä ei lähtisi.
Kari Lumikero, vastahan sekin tuli maikkarille. Nuori mies, missä se piilottelee?
Mulla oli amk:ssa nuori nainen opinto-ohjaajana, ja kun se nainen ekan kerran puhui, jouduin tunkemaan sormet korviini :D Sellainen korvia vihlova ajoittain kimeytensä takia hajoava puolirääyntä, nasaalinen narina, kaikki pahimmat yhdessä. Samassa huoneessa ei kestänyt olla ilman jotain suojaa korvilla. Pidin nappikuulokkeita ilman musiikkia korvissa ekan kerran jälkeen, pitkillä hiuksilla piilotin ne piuhat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli amk:ssa nuori nainen opinto-ohjaajana, ja kun se nainen ekan kerran puhui, jouduin tunkemaan sormet korviini :D Sellainen korvia vihlova ajoittain kimeytensä takia hajoava puolirääyntä, nasaalinen narina, kaikki pahimmat yhdessä. Samassa huoneessa ei kestänyt olla ilman jotain suojaa korvilla. Pidin nappikuulokkeita ilman musiikkia korvissa ekan kerran jälkeen, pitkillä hiuksilla piilotin ne piuhat.
Mutta miten tässä käy jos pitää kahden kesken puhua opinto-ohjaajan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kari Lumikero, vastahan sekin tuli maikkarille. Nuori mies, missä se piilottelee?
Ruotsin TV:ssä on muuten paljon eläkeikäisen näköisiä uutistenlukijoita ja ajankohtaistoimittajia.
SVT:llä ja TV4:llä, katsomassa huviksenne joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, se olis ollut ihan katastrofi :D Ei koskaan tarvinnut onneksi! Muutkin kyllä sanoi että on ihan kauhea ääni tuolla naisella, mutta mä olen tosi herkkä äänille niin reagoin paljon vahvemmin siihen. Yksi opiskelukaveri sanoi että aina opon tunnin jälkeen soi korvat loppupäivän :D
Sama täällä. Myös kotimaisissa TV sarjoissa nykyisin kuvitellaan, että draamaa saa aikaan lähinnä huutamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, se olis ollut ihan katastrofi :D Ei koskaan tarvinnut onneksi! Muutkin kyllä sanoi että on ihan kauhea ääni tuolla naisella, mutta mä olen tosi herkkä äänille niin reagoin paljon vahvemmin siihen. Yksi opiskelukaveri sanoi että aina opon tunnin jälkeen soi korvat loppupäivän :D
Tässähän on sitcomin ainekset, opiskelija pitää luureja korvilla opinto-ohjauksessa ja yrittää lukea huulilta opoa.
Mitä tarkoitat nykynaisilla? Tarkoitatko nuoria naisia? Vai kaikkia naisia "nykyään"?
On niillä nuoremmilla miehilläkin muuten ärsyttävä puhetyyli nykyään... Huutamisesta en osaa sanoa, mutta se narina on aivan kauheaa kuunneltavaa. (Narinaa esiintyy kyllä enemmän naisilla).
Vierailija kirjoitti:
Kiroilu saisi jäädä kielenkäytöstä pois. Karmeaa kuunnella, kun joillakin sanasepoilla joka toinen sana alatyyliä. Ei mitenkään tehosta viestiä, päinvastoin.
Ihan fiksuille nuorilla joka toinen sana on kirosana. Monta kertaa meinannut käydä sanomassa että putsatkaas tuo puhetyyli. En kuitenkaan saippuaa kehtaa suositella.
Vierailija kirjoitti:
On outoa joidenkin miestenkin puhuminen. Ruokaohjelmissa miehet lässyttävät ja vääntävät sanoja: Ruakaa, hianoa jne. Jääkiekko selostajilla on samanlaista vääntämistä tosin ilman lässytystä: Kiakko, lyädään, puali...
Ei kannata niitä Kari Aihisen ohjelmia katsoa, jos ei Turun murre nappaa.
Se kun on vaikea puhua. Yleensä valitetaan liian hiljaisrta puheäänestä. Jos haluaa saada äänensä kuuluviin on pakko puhua itselle normaalia kovempaa, joka taas johtaa ehkä tyhmän kuuloiseen ulos antiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On outoa joidenkin miestenkin puhuminen. Ruokaohjelmissa miehet lässyttävät ja vääntävät sanoja: Ruakaa, hianoa jne. Jääkiekko selostajilla on samanlaista vääntämistä tosin ilman lässytystä: Kiakko, lyädään, puali...
Ei kannata niitä Kari Aihisen ohjelmia katsoa, jos ei Turun murre nappaa.
Kari Aihisen ääni on suomalaisten äänten aatelia, oikein hyvä sointi jää korviin pehmeydestä ja murteen letkeästä rytmistä. Parhautta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on sitcomin ainekset, opiskelija pitää luureja korvilla opinto-ohjauksessa ja yrittää lukea huulilta opoa.
Kyllä sen kuuli turhankin hyvin niiden kuulokkeidenkin läpi :D Ne vaan teki siitä kuuntelusta siedettävää :D Sillä naisella oikeasti on KOVA ääni! Hoidin kaikki omat asiani sähköpostitse hänen kanssaan :'D
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat nykynaisilla? Tarkoitatko nuoria naisia? Vai kaikkia naisia "nykyään"?
On niillä nuoremmilla miehilläkin muuten ärsyttävä puhetyyli nykyään... Huutamisesta en osaa sanoa, mutta se narina on aivan kauheaa kuunneltavaa. (Narinaa esiintyy kyllä enemmän naisilla).
Taidan nuorehkoja naisia tarkoittaa, 18-45 vuotiaiden paikkeilla olevia. Minusta esimerkiksi Marja Ylä- Anttila puhuu korvilleni sopivasti, niin onko hän sitten vanhan koulun kasvatteja?
Miestoimittajista Jan Andersson, Jan Erola, Pasi Heikura, Simo Frangeen käyttävät normaalin kuuloista narisematonta tyyliä. Ei ihan nuoria nämäkään.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut ulkomailla ja tiedän, mitä tarkoitat. Vaikka Etelä-Euroopassakin osataan äänekkäitä olla, ei siellä huudeta yhtä paljon, kuin Suomessa jossa tosiaan ei puhuta kovaa, vaan HUUDETAAN. (Naapurinakin nyt sellainen... ja 2 poikaansa samanlaisia.) Yhdistän sen vähemmän sivistyneeseen sukuun. Mikä pahinta, suomalaisille on usein perinnöllistä sellainen "säreilevä" ääni.
Toinen ulkkarifenne tässä. Ääni on karheutunut ja karkeutunut minun mielestä viime vuosina Suomessa.
Joskus yllättän ihmisiä Suomessa tervehtimällä käytävillä ja kuulostaa siltä että vastaantulija ei odottanut sitä ja tervehdys tulee vähän viiveellä, ikään kuin äänihuulia pitää käynnistää ensin ennen kuin niistä pääsee ääni. Siitä ehkä narina, äänihuulet vapaalla. Samoin suomalainen perus zombie ilme pitää puhekoneiston lötkönä.
Minulla repii korvia joidenkin naisten käyttämä lapsenomainen puhetyyli. Luulevat varmaan olevansa söpömpiä niin. Ette ole.