Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ollut psykiatrisella osastolla. Haluatko kysyä jotain?

Vierailija
18.04.2013 |

Eli jos joku haluaa tietää jotain, minulla olisi hetki aikaa vastailla.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 21:22"]

Koitko että hoitohenkilökunta oli osaavaa? Minkälainen oli/on mielestäsi hyvä hoitaja psykiatrisella osastolla, osaatko kuvailla? Muita ajatuksia nimenomaan sairaan- ja mielenterveyshoitajista (tms)?

t. hoitsu itsekin

[/quote]

Anteeksi ap, varastan vähän ketjuasi, mutta haluan myös vastata tähän kysymykseen :). Minun kohdallani osa hoitohenkilökunnasta oli osaavaa, osa ei. Jotkut olivat sellaisia määräilijöitä ja pompottajia, piti päästä jotenkin johtamaan johtamaan. Esim yksi juhla piti väkisin järjestää, vaikka kukaan ei olisi halunnut, kaikkia harmitti niin kovasti osastolla olo. Tästä tämä hoitaja suuttui, alkoi mesoamaan ja pakotti järjestämään juhlan tuntua. Yksi taas oli sellainen, että piti päästä aukomaan päätään kaikista mahdollisista asioista. Minä olen yleensä sellainen aika sovinnollinen ihminen, joka yrittää viimeiseen saakka tulla toimeen muiden kanssa, mutta jos toinen käyttäytyy todella tökerösti, annan oman osani takaisin. Hyvä hoitaja on sellainen, joka kuuntelee ja välittää aidosti, on läsnä. Ei toimi diktaattorimaisesti kaikissa tilanteissa, mutta on jämäkkä, ei kuitenkaan pikkutarkka eli ei simputa niin sanoakseni. Osaa olla rauhoittava eikä mene potilaan tunnekuohuihin mukaan, ei ota niitä henkilökohtaisesti. Esim. minun osastolle joutumiseni oli aika tunteikas, käyttäydyin nurkkaan ajetun eläimen lailla, sillä en olisi halunnut missään nimessä suljetulle. Yksi hoitaja tuli rauhallisesti luokseni, ei uhkaillut ei mitään, ymmärsi pahan oloni ja ihan sillä myötäelämisellä sai minut rauhoittumaan.

Minä olisin kaivannut osastolle enemmän aktiviteetteja, mutta hankalaahan se on, kun niin erilaisia potilaita hoidetaan. Osa on skitsofreenikkoja ynnä muita, joiden toimintakyky riippuu ihan lääkkeistä ja sairauden jaksosta, masentuneilla tilanne saattaa olla helpompi. Hyvää on ylipäätänsä se osastolla olo, mahdollisuus nollata, olla rauhassa ja turvassa

Vierailija
22/32 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 21:13"]

Mukavaa, että täältäkin löytyi kohtalontoveri :)

Toipuminen oli sellaista, että kaksi askelta eteen ja yksi taakse. Kymmenisen vuotta siinä meni ihan kokonaisuudessaan. Tosin varsinaisen hoidon piirissä olin vain muutaman vuoden. Muu oli sellaista itsekseen kasvamista, oppimista ja kehittymistä. Nyt asiat ovat  olleet reilassa jo jonkin aikaan, mutta kuka sitä nyt voisi edes sanoa olevansa psyykeltään täysin terve? Eli siis ihan tavallisena ihmisenä itseäni pidän, vaikkakin joskus tuntuu suoranaiselta ihmeeltä, että kaiken sen jälkeen olen tässä.

-AP

[/quote]

Aivan kuin minun kynästäni :). Minäkin koen itseni suht normaaliksi ja tasapainoiseksi, vaikka pieneltä ihmeeltä tämä kaikki minunkin kohdallani tuntuu. Hyvää ja huonoa on se, että on saanut ja joutunut tutustumaan itseensä niin perusteellisesti ja kai minusta on tämän myötä kasvanut ehkä keskivertoa empaattisempi ja oikeudenmukaisempi ihminen. Saattaa kuulostaa hullulta, mutta on jtenkin lohdullista kuulla, että kohtalontovereita on muitakin. En ole vuosikausiin törmännyt elämässäni ihmisiin, jotka olisivat käyneet läpi samanlaisia asioita mitä minä ja pikkuhiljaa on tullut sellainen olo, että olenko minä aivan yksin...toki tiedän että muitakin on, heihin ei vaan ikinä törmää, missään, ja omista lähtökohdistaan johtuen sitä tuntee itsensä välistä niin yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 22:23"]

Toipuminen oli sellaista, että kaksi askelta eteen ja yksi taakse. Kymmenisen vuotta siinä meni ihan kokonaisuudessaan. Tosin varsinaisen hoidon piirissä olin vain muutaman vuoden. Muu oli sellaista itsekseen kasvamista, oppimista ja kehittymistä. Nyt asiat ovat  olleet reilassa jo jonkin aikaan, mutta kuka sitä nyt voisi edes sanoa olevansa psyykeltään täysin terve? Eli siis ihan tavallisena ihmisenä itseäni pidän, vaikkakin joskus tuntuu suoranaiselta ihmeeltä, että kaiken sen jälkeen olen tässä.

-AP

[/quote]

Aivan kuin minun kynästäni :). Minäkin koen itseni suht normaaliksi ja tasapainoiseksi, vaikka pieneltä ihmeeltä tämä kaikki minunkin kohdallani tuntuu. Hyvää ja huonoa on se, että on saanut ja joutunut tutustumaan itseensä niin perusteellisesti ja kai minusta on tämän myötä kasvanut ehkä keskivertoa empaattisempi ja oikeudenmukaisempi ihminen. Saattaa kuulostaa hullulta, mutta on jtenkin lohdullista kuulla, että kohtalontovereita on muitakin. En ole vuosikausiin törmännyt elämässäni ihmisiin, jotka olisivat käyneet läpi samanlaisia asioita mitä minä ja pikkuhiljaa on tullut sellainen olo, että olenko minä aivan yksin...toki tiedän että muitakin on, heihin ei vaan ikinä törmää, missään, ja omista lähtökohdistaan johtuen sitä tuntee itsensä välistä niin yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi. 

[/quote

Puhut kuin omasta suustani! Olisi kiva jutella enemmänkin jossain :)

Vierailija
24/32 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 21:19"]

En ole kertaakaan "upittanut" ketjuani :D

-AP

[/quote]

Siis nuo muutamat ensimmäiset kysymykset olet itse kirjoittanut kun noin monta tullut parin minuutin välein putkeen ja ensimmäinen kysymys tuli jo muka kahden minuutin päästä aloituksesta. Yeah right

[/quote

Nyt täytyy kyllä tähän tuumata se vanha juttu (jota en ole koskaan itse aiemmin sanonut), että ne pahimmat tapaukset on suljettujen ovien ulkopuolella :DD

-AP

Vierailija
25/32 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 22:23"]

-AP

[/quote]

[/quote

Puhut kuin omasta suustani! Olisi kiva jutella enemmänkin jossain :)

[/quote]

Niin olisi, mutta millä tavalla? Luottamus ihmisiin on hieman hakusessa ja olen aika varovainen uusien ihmisten suhteen. S-postilla esim.?

Vierailija
26/32 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma rahikaisella.. Voidaan toki täälläkin jutella, tosin rajoittunuttahan se toki on :)

Vierailija
27/32 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 23:13"]

Sama ongelma rahikaisella.. Voidaan toki täälläkin jutella, tosin rajoittunuttahan se toki on :)

[/quote]

Toisaalta voihan sitä luoda jonkun anonyymin spostiosoitteenkin :)

Vierailija
28/32 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin härkää sarvista ja loin itselleni uuden s-postin, laita postia osoitteeseen lissukainen@gmail.com

Nimi on vähän tyhmä, mutta en äkkisiltään jaksanut rueta tämän nokkelammaksi.

Vierailija
29/32 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 22:55"]

-AP

[/quote]

Siis nuo muutamat ensimmäiset kysymykset olet itse kirjoittanut kun noin monta tullut parin minuutin välein putkeen ja ensimmäinen kysymys tuli jo muka kahden minuutin päästä aloituksesta. Yeah right

[/quote

Nyt täytyy kyllä tähän tuumata se vanha juttu (jota en ole koskaan itse aiemmin sanonut), että ne pahimmat tapaukset on suljettujen ovien ulkopuolella :DD

-AP

[/quote]

Et vissiin sitten osannut muuta sanoa? Voithan sinä väittää mitä haluat mutta kyllä tuon huomaa selvästi

Vierailija
30/32 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 00:30"]

-AP

[/quote]

[/quote

-AP

[/quote]

Et vissiin sitten osannut muuta sanoa? Voithan sinä väittää mitä haluat mutta kyllä tuon huomaa selvästi

[/quote]

Niin ja mistä tiedät että on ovien ulkopuolella? ":DD"

Vierailija
31/32 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 00:30"]

-AP

[/quote]

[/quote

-AP

[/quote]

[/quote]

Niin ja mistä tiedät että on ovien ulkopuolella? ":DD"

[/quote]

Oletko sinä se sama riidanhaastaja, joka todella monessa ketjussa kuvittelee ap:n nostelevan itse ketjua, näkee kaikki kirjoittajat toinen toisensa sivupersoonina ja tarkoituksenaan vain ja ainoastaan riidan haastaminen hymiöiden kera?

Vierailija
32/32 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yksi, mutta olin yli kaksi vuotta.. Olin ensin lasten- ja sitten nuortenpsykiatrisella, välillä olin aikuistenkin puolella pätkiä, alaikäisenä sekin.