Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistakaa, kun lomautus alkaa!

Pääluottamushenkilö
02.07.2020 |

Ensimmäisenä lomautuspäivänä pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, jos haluatte korvauksia lomautusajalta.
Lomautus voi kestää kuukausia ja ei teillä muita tuloja ole.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa👍

Täällä näyttää tyhmyys ja tietämättömyys rehoittavan.

Vierailija
2/10 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teinkin noin, mut mun työkaveri ei.

Mä sain rahaa, mut työkaveri ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedetään. Rahaa on tulossa seuraavaksi joulukuussa.

Vierailija
4/10 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomautuksen aikana on ts. siis velvollinen ottamaan muuta työtä vastaan?

Vierailija
5/10 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä parempi tehdä tuo ilmoittautuminen TE-keskukseen heti, kun saa lomautusilmoituksen, eikä jätä viime tippaan ts. ensimmäiseen lomautuspäivään.

Vierailija
6/10 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yks aloittaja-itkijä ei ollut niin tehnyt...

Vierailija
7/10 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin maaliskuussa vaihtamassa työpaikkaa. Sain uuden työpaikan, jonka oli määrä alkaa 4.4.

Irtisanoin itseni helmikuussa, niin että viimeinen työpäivä on 17.3. ja ajattelin pitää tuossa välissä kahden viikon talviloman työsuhteiden välissä, koska työpaikan vaihdon vuoksi tulevaksi kesäksi ei olisi tulossa kesälomaa lainkaan.

Irtisanomisilmoituksen jälkeen koronatilanne alkoi eskalaoitua ja koronalomautuksia nopeutettiin sillä seurauksella. Että 4.4. jouduin uudessa työpaikassa suoraan lomautetuksi. Olin hyvilläni että työsuhdettani ei kuitenkaan irtisanottu, eikä koeaikapurettu millään tekosyyllä.

Hain työttömyyspäivärahaa 4.4. alkaen lomautuksen perusteella.

Ei, enpä saanut työttömyyskorvausta, vaan 90 päivän karenssin, koska olin irtisanoutunut edellisestä työpaikasta ilman hyväksyttävää syytä. Todellakin, työpaikan  vaihto ei ole hyväksyttävä syy irtisanoutua. Työsuhteiden väliin jääneeltä ajalta en hakenut työttömyyskorvausta, enkä ilmottautunut työttömäksi. Ilmeisesti jos olisin siirtynyt suoraan katkeamattomasti työpaikasta toiseen, niin että työsuhteiden väliin ei olisi jäänyt aukkoa, niin olisin saanut työttömyyskorvauksen lomautusksen ajalta.

No minua neuvottiin hakemaan toimeentulotukea ja hainkin, mutta en saanut sitäkään, sillä minullahan on ASP-säästöissä tuhansia euroja, jotka pitäisi tietysti käyttää ensin omaan elatukseen, ennen kuin voisin saada toimeentulotukea.

Onneksi vanhemmilla oli sen verran löysää että olen saanut heiltä vähän rahaa lainaan, jonka turvin olen pärjännyt, eikä tarvinnut lopettaa ASP-tiliä, jolloin olisin menettänyt tilin lisäkoron.

Lomautus onneksi loppuu ja huomenna on ensimmäinen työvuoro !

Vierailija
8/10 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomautuksen aikana on ts. siis velvollinen ottamaan muuta työtä vastaan?

Taitaa olla vähän heikosti töitä tarjolla koronalomautusten vuoksi?

Vierailija
9/10 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä parempi tehdä tuo ilmoittautuminen TE-keskukseen heti, kun saa lomautusilmoituksen, eikä jätä viime tippaan ts. ensimmäiseen lomautuspäivään.

Eihän sitä voi tehdä etukäteen, vaan vasta ensimäisenä lomautuspäivänä? Vai voiko? Lomautushan voi peruuntua ennen sen alkamista, joten ainakaan ennen ilmoitusta ei voinut tehdä etukäteen. Tosin ei sitä ennen  voinut tehdä myöskään netissä,  joten voi olla että minulla on vanhaa tietoa.

Vierailija
10/10 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä voi tehdä etukäteen, vaan vasta ensimäisenä lomautuspäivänä? Vai voiko? Lomautushan voi peruuntua ennen sen alkamista, joten ainakaan ennen ilmoitusta ei voinut tehdä etukäteen. Tosin ei sitä ennen  voinut tehdä myöskään netissä,  joten voi olla että minulla on vanhaa tietoa.

Ennen ei voinut tehdä? No riippuu kauanko pitää mennä menneisyyteen, ettei voinut tehdä, mutta omalta osaltani tein edellisen lomautuskierroksen aikana, vuonna 2014, näin eli ilmoittauduin heti kun sain lomautusilmoituksen. Nyt toimin samalla tavalla. Itse asiassa meille ainakin jopa suositeltiin tekemään ilmoittautuminen per heti, kun lomautuslappu annetaan käteen.

Jos lomautus muuttuu, niin sitten ilmoitetaan muutos. Tai jos lomautuspäivien määrä pysyy samana, niin sitten voi tietty sopia pomon kanssa kaikessa hiljaisuudessa päivien muutoksesta, eikä virallisesti kerro tästä omalle palkkakonttorille, TE-keskukselle tahi työttömyyskassallekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän