Hassu nimi vahingossa
Monilla on sellainen nimi, että se ns. sananmuuntelun avulla muuttuu toiseksi nimeksi; Mari Kakkonen = Kari Makkonen. Mutta kaikki eivät ilmeisesti osaa sananmuuntelua, kun varsin kyseenalaisiakin nimiä annetaan. Suomessa on monta Sirpa Kylmästä ja Pentti Hirvosta. Pitäisi hiukan miettiä ennen kuin Kuikan perheessä tehdään pojasta Pasi.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:23"]
19:lle sanoisin, että jos nimen muuttaminen on helppoa, tehkää se. Minua nimiteltiin koulussa 'hauskan' nimen takia, ja siihen kyllästyi nopeasti. En toivoisi omalle lapselleni missään tapauksessa samanlaista kokemusta.
[/quote]
Otin jo asiasta selvää, eli nimen muutoksen tai lisäämisen voi tehdä netissä pankkitunnuksilla ja se maksaa 30e. Sitten jos haluaa vaihtaa nimen toistamiseen niin se maksaa enemmän ja vaatii perustelut.
Eli vaikeata se ei ole, ja kun pojallahan ei ole kuin KELA- kortti niin mistään pankkikorttien yms. vaihdostakaan ei tule lisäkustannuksia.
ei Anu S naurata, mutta Anus aukkonen tai anus aukko on kyllä vähän typerä nimi antaa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 09:03"]
Pentit ja Sirpat lienee jo yli 60-vuotiaita suurin osa. Ei sananmuuntelua harrastettu heidän lapsuudessaan. Koko juttu keksitiin myöhemmin. Ja moni sanakin mm "hintti" on nuorempi.
[/quote]
Mummoltani kuulin, että sananmuuntelu oli koululaisten keskuudessa suosittu "tuhma" harrastus jo silloin kun hän kävi koulua, mikä oli 1930-luvun lopulla.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 09:35"]
Ja oikeasti, kuka on miettinyt mitään sanamuunnoksia ennen kuin tv:ssä tuli se pastori-luttinen-tai-mikä-lie.
[/quote]
Kuka ei ole miettinyt?
Kyllä tuo meillä oli suuri hupi ala-asteella 80-90-luvulla. Ei se kyllä enää juuri huvita...
Samaa mieltä nimistä on väännelty ennen paljonkin, silloinhan ei ollut nettiä ja musiikin kuuntelua. Vaarini useinkin mietti kaikkia nimiä. Kylällä oli perhe, jonka lasten nimet olivat Olga, Aina ja Hilja; voi sitten huutaa Olkaa ainaa hiljaa! Nimilaki ei ollut sama ja jotkut nimesivät lapsen melkein näin: Kranaat rits räts poks ja Naima Muisto Tampereelta.
Petri Markus Tapani. Mulla meni aika pitkään tajuta, mikä tuossa muka on hauskaa.
No mikä tuossa muka on hauskaa?
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:36"]
Petri Markus Tapani. Mulla meni aika pitkään tajuta, mikä tuossa muka on hauskaa.
[/quote]
No enpä usko että tuosta aletaan kiusata. Kuinka moni edes tietää luokkatovereidensa toiset tai kolmannet nimet? Eihän niitä missään käytetä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 11:13"]
Juuri kirjoitin pari viikkoa sitten tälle palstalle tästä asiasta kun meillä on pojalla on nimi tyyliin
Jesper Markku Pönttinen. Eli nyt vasta tajuttiin että nimestä löytyy tollanen sana...poika on nyt eskarissa ja tosissaan mietittiin miehen kanssa että muutetaan pojan nimeä tai lisätään toinen etunimi tuohon väliin.
Mitä olette mieltä, vaihdetaanko nimeä vai odotetaanko millon pojalle annetaan koulukavereiden toimesta Mälli-Pönttinen tai joku muu vastaava lempinimi?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:16"]
Samaa mieltä nimistä on väännelty ennen paljonkin, silloinhan ei ollut nettiä ja musiikin kuuntelua. Vaarini useinkin mietti kaikkia nimiä. Kylällä oli perhe, jonka lasten nimet olivat Olga, Aina ja Hilja; voi sitten huutaa Olkaa ainaa hiljaa! Nimilaki ei ollut sama ja jotkut nimesivät lapsen melkein näin: Kranaat rits räts poks ja Naima Muisto Tampereelta.
[/quote]
Joo, nimiä on väännelty kautta aikain. Kerrottiin vitsiä koululuokasta, jonka oppilaat olivat Anna, Aina, Panu, Rauha, Kai, Killle, Lempi ja Ville. Ja kun Usko Kylmänen ja Anna Mäki tapasivat ja esittäytyivät, se meni näin: mä en anna - kyl mä sen usko.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 09:08"]
Mutta kun on joku Saukkonen on antanut lapselleen nimen Anu... Siinä ei tarvi paljon väännellä! Mitä ihmetta on liikunut vanhempien päässä?
[/quote]
Ne antoi veljen nimeksi Per.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:54"]
Tissi Emonen on paras hihi
[/quote]
Essi Timosen paras kaveri on Kyllikki Kurppa, tämä Pentti Hirsjärven tyttöystävä.
Kakkonen, mikä helevatan Honkasen Timo? Se on Hokkasen Timo.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:47"]
No mikä tuossa muka on hauskaa?
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:36"]
[/quote]
[/quote]Kertokaa nyt tyhmällekin.
timanttiset rossit!
tuskaa paatissa!
sotamies rannalla!
nämä ala-asteen naurattajan 90-luvulla XD
Mullakin kesti hetken, mutta siis: Petri Markusta pani
Höh, kyllähän sanamuuntelua on harrastettu kautta aikain, ei se mikään uusi juttu ole. Toiset harrastaa sitä enemmän ja nauraa heti kun "kuulevat" sekunnissa jostain nimestä miten se kääntyy, toiset ei tajua sitä millään vaikka rautalangasta vääntäis. Meidän suvussa ja kaveripiirissä kaikki on aina harrastaneet tota, mutta niin, että juttu kerrotaan totisella naamalla ja muuntaminen jää kuulijalle itselleen, siitä syntyy hauskuus. Eikä niitä selitellä mitenkään, jos tajuat niin naurat, jos et tajua, niin ei sitten mitään.
19:lle sanoisin, että jos nimen muuttaminen on helppoa, tehkää se. Minua nimiteltiin koulussa 'hauskan' nimen takia, ja siihen kyllästyi nopeasti. En toivoisi omalle lapselleni missään tapauksessa samanlaista kokemusta.