Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko "valkoinen valhe" ok?

Vierailija
17.04.2013 |

Pyrkimyksenä totuutta henkeen ja vereen, vai pieniä vakoisia valheita Joulupukkineen.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis tuo päivittäinen valehteluhan pitää sisällään normaalin small talkin jossa ei kuulukaan avata yksityisasioitaan muille. Jos joku esimerkiksi töissä avaa keskustelun sanomalla "miten menee" vastaat todennäköisesti jotenkin näin: ihan kivasti menee, ihanasti paistoi tuo aurinkokin tänä aamuna kun käveli töihin. Kukaan ei siis vastaa ksymykseen rehellisesti että väsyttää ja vituttaa, huudettiin ukon kanssa kilpaa koko yö ja lapsella uhmaikä alkamassa.

Vierailija
22/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 22:47"]

Onhan se ihan tutkittu juttu että keskiverto ihminen valehtelee kymmeniä kertoja joka päivä. Tämä perustuu juuri siihen, että kulttuurissamme pätee tietyt käytöstavat ja toiset tulee ottaa huomioon. Jos kaikki olisivat rehellisiä koko ajan, olisi ihmiskunta kuollut varmaan sukupuuttoon sotien vuoksi aikoja sitten.

[/quote] Tarviiko valehdella jotta voi ottaa toiset huomioon? Sekö on sitä aitoa välittämistä? Itse en ainakaan mitään mielistelijöitä kaipaa ja minusta on aika huolestuttavaa että niin monen mielestä täällä valehtelu on ok. itseasiassa monien sotien kimmokkeena on nimenomaan ollut asioiden tyly vääristely ja valehtelu omien pyrkimysten saavuttamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin koittaa etsiä jostain sitä dokkaria missä mies oli valehtelematta tietyn ajan, käytännössä kaikki ihmissuhteet tuhoutui muistaakseni.  Siis valkoiset valheet kuuluu osalta jokaisen sosiaaliseen käytökseen, monissa tilanteissa se on kohteliasta. Miten et ymmärrä tätä eroa mielistelyyn?

Vierailija
24/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 23:09"]

Voin koittaa etsiä jostain sitä dokkaria missä mies oli valehtelematta tietyn ajan, käytännössä kaikki ihmissuhteet tuhoutui muistaakseni.  Siis valkoiset valheet kuuluu osalta jokaisen sosiaaliseen käytökseen, monissa tilanteissa se on kohteliasta. Miten et ymmärrä tätä eroa mielistelyyn?

[/quote] Mielistely yksi valehtelun muoto. Ja se mikä valehtelut erotta toisistaan on tilanteet jossa niihin turvautuu. Ymmärtääkö num 24?

Vierailija
25/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomitsin valehtelun yleisellä tasolla ja mielistelyä esimerkkiä käyttäen. Ymmärtääkö num 24?

Vierailija
26/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän joo, mutta se ei sulje pois sitä seikkaa että valehtelu on yhteiskunnan toimimiseksi välttämätöntä. Se on evoluution muokkaama keino selvitä ja valehtelu on jokaiselle ihmiselle välttämätön työväline arkipäivässä. Jokainen ihminen valehtelee ihan joka päivä monta kertaa, muunlainnen toiminta olisi lähes mahdotonta.

Vierailija
27/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 23:19"]

Ymmärrän joo, mutta se ei sulje pois sitä seikkaa että valehtelu on yhteiskunnan toimimiseksi välttämätöntä. Se on evoluution muokkaama keino selvitä ja valehtelu on jokaiselle ihmiselle välttämätön työväline arkipäivässä. Jokainen ihminen valehtelee ihan joka päivä monta kertaa, muunlainnen toiminta olisi lähes mahdotonta.

[/quote]  Kaikki ei ole patologisia valehtelijoita kuten eräs...

Vierailija
28/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa nyt pari artikkelia mitä aiheesta tuli vastaan, ei parhaita mahdollisia tosin mutta tähän kellonaikaan en jaksa paneutua etsimiseen enempää.

http://www.geo-lehti.fi/tiede/valehtelu-moraalitonta-vai-vaelttaemaetoentae

http://www.terve.fi/henkinen-hyvinvointi/olemmeko-kaikki-valehtelijoita-niin-kuin-lance-armstrong

Vierailija
29/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis mielestäsi patologinen valehtelija sillä perusteella että myönnän toimivani samalla tavalla kuin jokainen muukin ihminen toimii joka ikinen päivä? Sinäkö et koskaan valehtele? 

Vierailija
30/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensä patologinen valehtelu rinnastetaan voimakkaasti psykopatiaan että varsin voimakas argumentti sinulta.

Vierailija
31/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 23:25"]

Tuossa nyt pari artikkelia mitä aiheesta tuli vastaan, ei parhaita mahdollisia tosin mutta tähän kellonaikaan en jaksa paneutua etsimiseen enempää.

http://www.geo-lehti.fi/tiede/valehtelu-moraalitonta-vai-vaelttaemaetoentae

http://www.terve.fi/henkinen-hyvinvointi/olemmeko-kaikki-valehtelijoita-niin-kuin-lance-armstrong

[/quote] Jep, nyt olen todella vakuuttunut.

Vierailija
32/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 23:27"]

Olen siis mielestäsi patologinen valehtelija sillä perusteella että myönnän toimivani samalla tavalla kuin jokainen muukin ihminen toimii joka ikinen päivä? Sinäkö et koskaan valehtele? 

[/quote] Olet siis kaikkien yli 6 miljardin ihmisen pään sisällä samaan aikaan joka sekka ja tiedät että kaikki maailma ihmiset valehtelevat joka päivä useita kertoja kuten sinä? Huh huh pää pipi

Vierailija
33/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Valheen-monet-kasvot/1307/

Et vastannut kysymykseeni valehteletko itse koskaan? Jos valehtelet, millaisia tilanteita nämä ovat olleet?

Vierailija
34/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Taisi tulla vale. Ja kyllä. Minäkin valehtelen, olen valehdellut ja tulen vielä paljon valehtelemaan. En niin väittänytkään.

Vierailija
35/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 23:31"]

[/quote] Olet siis kaikkien yli 6 miljardin ihmisen pään sisällä samaan aikaan joka sekka ja tiedät että kaikki maailma ihmiset valehtelevat joka päivä useita kertoja kuten sinä? Huh huh pää pipi

[/quote]

Mistä näitä avohoitopotilaita riittää? Sinäkö et koskaan ole valehdellut, etkä valehtele? Silloin valehtelet, yksinkertaisesti. Ei ole ihmistä, joka ei valehtele, koskaan. Joka muuta väitää, on patologinen valehtelija.

Vierailija
36/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään ole kaikkien ihmisten pään sisällä, mutta useat tutkimukset väittävät että keskivertoihminen valehtelee useita kertoja päivässä, ei tämä ole minun mutu tietooni perustuva väite. 

Vierailija
37/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 23:36"]

[/quote]

Mistä näitä avohoitopotilaita riittää? Sinäkö et koskaan ole valehdellut, etkä valehtele? Silloin valehtelet, yksinkertaisesti. Ei ole ihmistä, joka ei valehtele, koskaan. Joka muuta väitää, on patologinen valehtelija.

[/quote] Niinpä ja lukutaidottomia sellaisia. En niin väitä. Mutta en käytä sitä järjsetelmällisenä tapana ja yleisesti hyväksyttävänä kuten sinä, mutta meissä taitaa muutenkin olla paljon eroa kuten lukutaito ja äänien kuuleminen...

Vierailija
38/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos sinäkin myönnät valehtelevasi ja tiedät valehtelevasi jatkossakin, miksi väite lähes kaikkien ihmisten päivittäisestä valehtelusta on minun pääni sisäinen ongelma?

Vierailija
39/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 23:36"]

[/quote]

[/quote] Niinpä ja lukutaidottomia sellaisia. En niin väitä. Mutta en käytä sitä järjsetelmällisenä tapana ja yleisesti hyväksyttävänä kuten sinä, mutta meissä taitaa muutenkin olla paljon eroa kuten lukutaito ja äänien kuuleminen...

[/quote]

Olen eri kirjoittaja, kenen kanssa väittelit samasta asiasta, mutta ilmeisesti kaikki muut, paitsi sinä kuulevat ääniä ja näkevät pään sisälle...paitsi että sinäkin kuvittelet näkeväsi minun pääni sisälle, kun väität, että pidän valkoista valhetta yleisesti hyväksyttävänä. Missäköhän tuossa ensimmäisessä ja ainoassa viestissä kirjoitin näin? Olisikohan uudelleen lukemisen paikka. En ottanut millään tavalla moraalisesti kantaa valehteluun, totesin vain tosiasioita, jotka ovat tosia riippumatta siitä, onko se moraalisesti oikein vai ei. Ihme räkyttäjä olet, ota iltalääkkeet jooko?

Vierailija
40/51 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loput viestit taisikin olla minulta, tähän aikaan illasta en kuitenkaan jaksa väitellä enempää, varsinkaan kun et viitsi vastata asiallisesti. Yritin valottaa sitä tosiasiaa, että kaikki valehtelvat, joka päivä, ja tämä on yhteiskunnan toiminnan kannalta väistämätöntä. Ihan periaatteesta en viitsi keskustella tuntemattoman ihmisen kanssa joka leimaa minut perusteettomaksi patologiseksi valehtelijaksi ja väittää minun kuulevan ääniä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme