Näkeekö suomalaisuude/ruotsalaisuuden naamasta? Laivan taxfreessä
kassat osaavat aina palvella oikella kielellä vaikka asiakas ei olisi sanonut sanaakaan. Vai ostoksetko ne on, jotka paljastaa?
Kommentit (50)
Kyllä niitä päätä kääntämättömiä pälyilijöitä näkee ihan kaikkialla maailmassa busseissa ja junissa, ei vain Suomessa. Suomalaiset ovat ihan samanlaisia yksilöitä kuin ihmiset muistakin maista, en oikein ymmärä tällaisia kategorisointeja ja rotuoppeja.
Ruotsissa on tiettävästi paljon maahanmuuttajia, kuten monessa euroopan maassa, joten on normaalia että luullaan paikalliseksi. :D
Vähän kuin se että New Yorkissa on valta-osa katukuvan perusteella maahanmuuttajia, joten se että suomalaista luullaan paikalliseksi, ei tarkoita sitä että puhuu englantia ilman aksenttia, kuten niin moni luulee.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 10:06"]
Voihan nuo arvaukset joskus menna pieleenkin. En tieda, voiko suomalaista varmuudella tunnistaa. Minulta on usein tultu matkoilla ollessani kysymaan neuvoa, miten paastaan johonkin tiettyyn paikkaan. Niin ovat tehneet turistit seka paikalliset. Tata tapahtunut useissa eri maissa.
[/quote]
Oma kokemukseni on että ihminen joka tulee kysymään tietä, ei bongaa sinua sillä perusteella että näyttäisit paikalliselta. Siinä tilanteessa ajatukset ovat jossain ihan muualla kuin ihmisten ulkomaalaisessa tai paikallisessa ulkonäössä, ja sitten vain kysytään neuvoa siltä joka nyt saattuu tulemaan vastaan tai sattuu olemaan nopealla vilkaisulla helposti lähestyttävän näköinen. JOS eksynyt valitsee sinut jonkin seulan perusteella tiennäyttäjäksi, hän voi ajatella että olet paikallinen, joten tiedät suunnat, TAI hän voi vaihtoehtoisesti esim. ajatella että näytät juurikin suomalaiselta tunnolliselta turistilta joka on etukäteen tutustunut vieralemaasi kohteeseen ja karttakin voi taskustasi löytyä, joten osaisit ehkäpä neuvoa tien hänelle hyvin.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 16:02"]
Jossain määrin suomalaiset tunnistaa, mutta jos on itse suomalainen, ei tottumuksen takia huomaa niitä erityispiirteitä, joita muut huomaa. Osa näistä on ihan pieniä rodullisia erityispiirteitä.
Ruotsalaisilla on suomalaisia useammin punaista pigmenttiä hiuksissa sekä pisamia.
Venäläisillä naisilla näkee usein sellaisia "nukkemaisia" kapeita kasvoja. Heillä on myös kapeammat nenät.
[/quote]
Suomalaisilla on jotenkin sellaiset leveät ja lattanat kasvonpiirteet, isohko nenä ja pienet silmät (ja ylipainoa!). Kansainvälisiä konferensseja kun kuvataan, niin joistakin katsoo heti, että tuo on suomalainen :D Sitten jos katsoo meitä "tavallisia suomalaisia" vaikkapa Satuhäät- ohjelmassa, niitä häiden osanottajia, niin kyllä se porukka näyttää vaan niin... suomalaiselta. Mutta kai ne kansalliset yleispiirteet löytyy joka maasta.
Ruotsinlaivailla tax freessä minua ei ole koskaan puhuteltu ruotsiksi. Ehkä heillä sitten tosiaan on tarkempi silmä, sillä Tukholmassa minua puhutellaan aika ruotsiksi, kaupitellaan kuntosalijäsenyyksiä, kysytään tietä jne. Ja kuten joku kertoi Kanarian sisäänheittäjistä, niin meillekin huutelevat aina ruotsiksi. Myös venäläiseksi minua on luultu usein.
Eiköhän se ole katsojan silmässä, tiedä sitten mistä vetävät johtopäätöksensä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 16:02"]
Ruotsalaisilla on suomalaisia useammin punaista pigmenttiä hiuksissa sekä pisamia.
Venäläisillä naisilla näkee usein sellaisia "nukkemaisia" kapeita kasvoja. Heillä on myös kapeammat nenät.
[/quote]
Hmm mulla on punapigmenttiä ja pisamia sekä pieni naama ja nenä. Ehkä ne on ne sitten :D
Toisaalta mulla on myös huono ryhti ja ohuet hiukset mikä on kai tyypillisen suomalaista stereotyyppisesti ajateltuna, ja käytän silmälaseja, mitä esim. venäläiset naiset käyttävät harvoin.
-47
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 15:46"]
Kasvojenpiirteesi ovat epäsuomalaiset?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 15:40"]
Mitä se kertoo kun mua on luultu venäläiseksi? pitkä ja vaalea olen, mutta en todellakaan käytä mauttomia tai ylinaisellisia vaatteita enkä edes meikkaa paljoa!
[/quote]
[/quote]
Mua kans usein luullaan venäläiseksi ja olen suomalaiseksi aika eksoottisen näköinen kai, sillä toisinaan epäillään ulkomaalaistaustaiseksi Suomessa ollessanikin. Oon mielestäni vähän sellainen ei-mistään-tietystä-länsimaasta olevan näköinen. Mulla on keskiruskeat hiukset, vihreänruskeat silmät, olen hoikka, siroluinen ja melko lyhyt. Pukeudun yksinkertaisesti, mutta naisellisesti. Meikkaan huomaamattomasti, hiukset luonnollisen näköiset (ei mustapunaista kananpersettä ;))
Olen työskennellyt asiakaspalvelussa alueella, jossa on lähes yhtä paljon suomen- ja ruotsinkielisiä, jolloin taktiikkani on aina seuraava: kohtelias heij kaikille, ja jos vastaus on selkeä jompaan kumpaan kieleen nojautuen, niin vaihdan siihen. Muussa tapauksessa puhun asiat molemmin kielin kunnes varmuus asiasta on! En missään nimessä käy arvioimaan ulkonäköä / vaatetusta / kasvonpiirteitä, ei kuulosta kovin ammattimaiselta. Laivalla tosin voi olla eri meininki, don´t know ;)
Jossain määrin suomalaiset tunnistaa, mutta jos on itse suomalainen, ei tottumuksen takia huomaa niitä erityispiirteitä, joita muut huomaa. Osa näistä on ihan pieniä rodullisia erityispiirteitä.