Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkeekö suomalaisuude/ruotsalaisuuden naamasta? Laivan taxfreessä

Vierailija
17.04.2013 |

kassat osaavat aina palvella oikella kielellä vaikka asiakas ei olisi sanonut sanaakaan. Vai ostoksetko ne on, jotka paljastaa?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa minua on luultu usein ruotsalaiseksi.. Sanoisin, että ruotsalaiset on trendikkäämpiä ja tyylikkäämpia, hoikempia.

Vierailija
2/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei suomalaisesta voi erehtyä, suomalaisen ryhti, tuijottelu ja kävelytyyli erottuu aina joukosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle puhutaan laivalla kyllä aina ruotsia vaikka suomalainen olenkin.

Vierailija
4/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin ulkomailla suurkaupungissa, huomasin että suomalaisen turistin bongaaminen oli usein helppoa. Kehon kieltä ei voi peittää millään vaatteilla. Pälyilevä, lymyilevä ja paikalla oloaan itsekin ihmettelevä tyyppi on usein suomalainen. Verrattuna esim. ruotsalaiseen, jonka itsevarmuus oikein hehkuu ryhdissä ja liikkeissä.

Vierailija
5/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on luultu monesti ruotsalaiseksi tai suomenruotsalaiseksi, vaikka en ole. Ihan Suomessa luultu ja kerran olen ollut laivalla ja siellä myös. Ehkä kokeilevat tuurilla?

Vierailija
6/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäön perusteella, meillä miestä palvellaan aina ruotsiksi ja minua englanniksi, kerran kysyin että miksi niin näytän kuulemma keskieurooppalaiselta ja mies, tietty, ruotsalaiselta. Ei sillä, Kanariallakin mies saa kaikki sisäänheittokutsut tarjoilijoilta ruotsiksi, en voi sanoin kuvailla, kuinka paljon se miestä vatuttaa.

Vierailija
7/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tullut ajatelleeksi tuota että tosiaan usein osuu laivalla asiakaspalvelijan kieli oikeaan. Jopa mulle on aina puhuttu siellä suomea, vaikka sitten kauempana ulkomailla minua ei koskaan ajatella suomalaiseksi koska olen tumma, pieni ja siro, ja etelämpänä ajattelevat usein että suomalaiset on pitkiä ja blondeja. Toisaalta ruotsalaisissa on vielä suurempi osuus niitä blondeja, joten ehkä ruotsinlaivalla tumma nainen on todennäköisemmin suomalainen kuin ruotsalainen.

Vierailija
8/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan nuo arvaukset joskus menna pieleenkin. En tieda, voiko suomalaista varmuudella tunnistaa. Minulta on usein tultu matkoilla ollessani kysymaan neuvoa, miten paastaan johonkin tiettyyn paikkaan. Niin ovat tehneet turistit seka paikalliset. Tata tapahtunut useissa eri maissa.

Vierailija
9/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskoisin että kuitenkin se on esim että suomalainen sanoo moi ja ruotsalainen hej. sit on jotkut ihme keskiarvokäsitteet, kyllähän ne syntyy jos laivalla on duunissa. Ja jotkut tavarat, marimekot ja muut.

Itse tunnistan joensuulaiset keskiluokkaiset naiset marimekon t-paidoista. Meillä on mökki Joensuussa. Ne pitää melkein pelkästään semmosia kesällä.

Minä ihmettelin viime vuonna legolandissa että kylläpä on paljon suomalaisia liikkellä (Marimekon kesäkassit) Sit huomasin että ne kesäkassimammat puhui järestään rikssvenskaa  Ne kesäkassit  tuli ruotsissa muotiin vasta viime kesänä

Vierailija
10/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin ne taxfree-myyjät tekee kokonaisanalyysin: jos hihnalla on konjakkipullo ja tupakkakartonki matkalla Hki - Sto, niin ostaja on ruotsalainen. Jos taas reitillä Sto - Hki, niin silloin matkustaja on suomalainen. Ja toki se ulkonäkökin jotain kertoo.

Vierailija
11/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin vaatteiden ja olemuksen perusteella. Minua luullaan aina ruotsalaiseksi varsinkin Moderna Museetissa, olen keski-ikäinen, lyhyttukkainen ja pukeudun ekologisen näköisesti. Tai sitten siellä ei paljon laivaturisteja näy :)

Vierailija
12/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miestä luullaan usein hollantilaiseksi, kun on pitkä ja hoikka ja hiukset keskiruskeat luonnonkiharat. Helsingissä sille usein puhutaan ensimmäiseksi englantia. Ei voi olla kuin hyvillään :D

Vierailija
13/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 11:04"]

Varmaankin ne taxfree-myyjät tekee kokonaisanalyysin: jos hihnalla on konjakkipullo ja tupakkakartonki matkalla Hki - Sto, niin ostaja on ruotsalainen. Jos taas reitillä Sto - Hki, niin silloin matkustaja on suomalainen. Ja toki se ulkonäkökin jotain kertoo.

[/quote]

Aivan. Lisäksi ne näkevät usein sen maihinnousukortin, jossa vielä väännetään lisää rautalankaa aiheesta.

Vierailija
14/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan parhaita nää analyysit, että ruotsalaiset on tyylikkäämpiä ja itsevarmempia. Ja siihen perään vielä tietysti lisätään että itseä on aina luultu ruotsalaiseksi. Niinpä niin. :-D

Vierailija
15/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se menee niin, että myyjä sanoo ensin hei/hej (käy molemmilla kielillä) ja asiakkaan vastauksesta tietää kummalla kielellä jatkaa. Siis jos asiakas sanoo esim. moi tai tjena, niin ihan selvä tapaus, tai vaikka sanoisikin hei niin ääntämys helposti paljastaa.

Vierailija
16/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se ulkonäkö ja olemus on se ykkönen tunnistamisessa. olen työkseni tunnistellut turisteja eri maista ja kyllä suomalaiset menee melkein 100% oikein. enkä puhu vaatetuksesta ja tyylikkyydestä..

Vierailija
17/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas tervehditään aina venezuelan kielellä laivallakin, koska oon niiiiin kaunis ja pitkäjalkainen, ja laiha.

Vierailija
18/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva työ sulla, turistien tunnistaminen..

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 12:23"]

kyllä se ulkonäkö ja olemus on se ykkönen tunnistamisessa. olen työkseni tunnistellut turisteja eri maista ja kyllä suomalaiset menee melkein 100% oikein. enkä puhu vaatetuksesta ja tyylikkyydestä..

[/quote]

Vierailija
19/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 12:32"]

Mua taas tervehditään aina venezuelan kielellä laivallakin, koska oon niiiiin kaunis ja pitkäjalkainen, ja laiha.

[/quote]

Ai? Mä olenki ihmetelly, miks mua aina puhutellaa jemeniks!

Vierailija
20/50 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 12:33"]

Kiva työ sulla, turistien tunnistaminen..

eikö ookkin! ja maksetaan vielä hyvin ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi