Voiko fanaattinen uskovaisuus olla lasun paikka?
Esimerkiksi että lapsi pakotetaan nousemaan ylös joka yö jopa kaksikin kertaa rukoilemaan? Jos ei nouse, niin seuraa huutoa ja sängystä ylös repimistä. Tai että eristetään muista ikätovereista, kielletään kevyet vaatteet helteellä jne.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää puhua uskonnollisesta väkivallasta ehdottomasti! Ja varsinkin jos se koskee puolustuskyvyttömiä lapsia. Tämä on ehdottoman tärkeä asia eikä sillä ole MITÄÄN tekemistä kiusaamisen kanssa. Nyt herätys.
Olisi vähän eri asia aloittaa keskustelu otsikolla "uskonnollinen väkivalta" kuin keksiä päästään stoori ja lisäillä siihen juonenkäänteitä kun se ei sellaisenaan ehkä ollutkaan niin hyvä. Tämä tarina on ihan vaan huomion ja yläpeukkujen kalastelua, jotta ihmiset pääsisivät kauhistelemaan. Harmi, että faktat menivät sekaisin.
Ap tässä. Se että maailmassa tapahtuu kaikenlaista ikävää ja jopa uskomatonta, ei tee siitä provoa vaikka niin haluaisit. Olen nähnyt ja kokenut paljon muutakin sellaista mitä et varmaan uskoisi.
Sanotko sitten suoraan, että miksi et heti kirjoittanut viestiisi, että paastoepisodi oli jo vuonna 2019?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää puhua uskonnollisesta väkivallasta ehdottomasti! Ja varsinkin jos se koskee puolustuskyvyttömiä lapsia. Tämä on ehdottoman tärkeä asia eikä sillä ole MITÄÄN tekemistä kiusaamisen kanssa. Nyt herätys.
Olisi vähän eri asia aloittaa keskustelu otsikolla "uskonnollinen väkivalta" kuin keksiä päästään stoori ja lisäillä siihen juonenkäänteitä kun se ei sellaisenaan ehkä ollutkaan niin hyvä. Tämä tarina on ihan vaan huomion ja yläpeukkujen kalastelua, jotta ihmiset pääsisivät kauhistelemaan. Harmi, että faktat menivät sekaisin.
Ap tässä. Se että maailmassa tapahtuu kaikenlaista ikävää ja jopa uskomatonta, ei tee siitä provoa vaikka niin haluaisit. Olen nähnyt ja kokenut paljon muutakin sellaista mitä et varmaan uskoisi.
Sanotko sitten suoraan, että miksi et heti kirjoittanut viestiisi, että paastoepisodi oli jo vuonna 2019?
Jankuti jankuti jankuti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jankuti jankuti jankuti.
Niin, syyhän oli siinä ettet ymmärtänyt tarkistaa paaston ajankohtaa ja/tai sinulla ei ole lapsia, joten unohdit että koulut olivat keväällä kiinni :D
Vierailija kirjoitti:
Miksette käy ovella, siis ihan rehellisesti? Joku veitsi tms. varmuudeksi mukaan.
Miksi tämäkään ei aloittajalle kelpaa kerran lasua ei ole saanut aikaiseksi tehdä? Olet ap yksi näistä is lamisaation kannattajista.
Miten paljon paaston ajankohta vaihtelee? Olin kerran töissä loppuvuonna ja silloin oli paastoaika. Työkaveri oli väsynyt, kun söi yöllä. Päivällä kun ei saanut laittaa mitään suuhunsa.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon paaston ajankohta vaihtelee? Olin kerran töissä loppuvuonna ja silloin oli paastoaika. Työkaveri oli väsynyt, kun söi yöllä. Päivällä kun ei saanut laittaa mitään suuhunsa.
Menee kuun mukaan, eli kiertää vuoden ympäri. Mutta siis, paastohan on sidonnainen auringonnousuun ja -laskuun. Kesällä paastoaika voi olla jopa 18 tuntia (mutta moni noudattaa jonkun toisen maan kellonaikoja ja pitäytyy 12 tunnissa), talvella se on vain muutaman tunnin kun talvella aurinko laskee niin aikaisin. Paaston voi myös siirtää - moni Suomessa asuva paastoaa ramadanin talvella, jos ei kesällä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla kaverisi muista syistä nälkäinen, talvisin paasto on 4h. Vai tapahtuiko tämä jossain muussa maassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee kuun mukaan, eli kiertää vuoden ympäri. Mutta siis, paastohan on sidonnainen auringonnousuun ja -laskuun. Kesällä paastoaika voi olla jopa 18 tuntia (mutta moni noudattaa jonkun toisen maan kellonaikoja ja pitäytyy 12 tunnissa), talvella se on vain muutaman tunnin kun talvella aurinko laskee niin aikaisin. Paaston voi myös siirtää - moni Suomessa asuva paastoaa ramadanin talvella, jos ei kesällä jaksa.
Parin vuoden päästä taitaa olla linjassa kristillisen Suuren Paaston kanssa, siitä taas ehkä 5 vuotta niin on Joulupaaston kanssa samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, mitä jos lapsesi kieltäytyy paastoamasta ja noudattamasta elämäntapaasi? Painostatko häntä vai annatko valita uskonnottomuuden ja heittää arvosi nurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, mitä jos lapsesi kieltäytyy paastoamasta ja noudattamasta elämäntapaasi? Painostatko häntä vai annatko valita uskonnottomuuden ja heittää arvosi nurkkaan.
Olen kristitty, lapseni eivät vielä paastoa. Nuorin halusi tänä vuonna yrittää Suurta Paastoa, en antanut. Heillä on omaa paastotekemistä ja paastokalenteri.
on eli islamilaisuus koska se on fanaattisuutta muutenkin
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e046bd30-2f61-42f0-9424-feeb7ef8b6d0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla kaverisi muista syistä nälkäinen, talvisin paasto on 4h. Vai tapahtuiko tämä jossain muussa maassa?
Suomessa ei yleensä, tai ei ainakaan läheskään aina, paastota "Suomen auringon" mukaan. Silloinhan nää ressukat eivät voisi syödä ramadanin aikana milloinkaan, jos se sattuu keskikesälle.
Mitäs jos niistä eri kulttuureihin ja uskontoihin kuuluvista asioista ottaisi vähän selvää ja tutustuisi ihmisiin ennen kuin alkaa mesomaan?
Jokaisen kulttuurin ja uskonnon sisällä on erilaisia ihmisiä. Toiset ajattelee ja toimii kuin täyspäiset, toiset ei. Itse olen pannut merkille, että eniten vouhottavat ja mesoavat kuuluu siihen toiseen ryhmään taustoista riippumatta. En tiedä mitä eroa sillä kulttuurilla on, jos erivärikarttaan kuuluvat ihmiset perseilee ihan samalla tavalla
Tietämättömyys ja alhainen koulutustaso lisäävät vastakkain asettelua. Kukkahattuilu ärsyttää. Missä se keskitie on?
Olen mesoavien ja vouhottavien ihmisten suhteen varuillani ja hidas tutustumaan, kuuluivat he omaan kulttuuriini tai johonkin toiseen.
Lasten asioiden parantamiseksi saisi tehdä aika paljon enemmän ihan joka paikassa. Ne jää aina puolustuskyvyttöminä mesoavien aikuisten jalkoihin.
Uskovaisimmat muslimit paastoavat ajoittain myös muulloin kuin Ramadanin aikaan ja tiettyinä juhlapyhinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei yleensä, tai ei ainakaan läheskään aina, paastota "Suomen auringon" mukaan. Silloinhan nää ressukat eivät voisi syödä ramadanin aikana milloinkaan, jos se sattuu keskikesälle.
Jep, paaston voi paastota kesällä jonkun muun maan mukaan, tai (mieluummin) siirtää talvelle, jolloin paastoaika on muutama tunti keskipäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette käy ovella, siis ihan rehellisesti? Joku veitsi tms. varmuudeksi mukaan.
Miksi tämäkään ei aloittajalle kelpaa kerran lasua ei ole saanut aikaiseksi tehdä? Olet ap yksi näistä is lamisaation kannattajista.
Saisitko vouhotukseltasi aikaiseksi opetella sisälukutaidon? Olisit vähän vakuuttavampi.
Vai onko sillä väliä?
T. Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisimmat muslimit paastoavat ajoittain myös muulloin kuin Ramadanin aikaan ja tiettyinä juhlapyhinä.
Ramadan (30 päivää) ja vapaaehtoiset paastot ovat kumminkin alle puolet ortodoksipaastoista, joista tulee yli 100 päivää paastoamista. Moni ortodoksi kyllä syö päivän aikana, muttei lihaa tai muita kiellettyjä aineita. Osa syö vain kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tosiasia on se ettei lapsilla ole uskonnonvapautta, vaan he ovat vanhempiensa orjia siinä asiassa. Uskonto alkaa olla niitä viimeisiä instansseja jotka saavat ihan lain mukaan pahoinpidellä lapsia uskonnonvapauden nojalla. ikävä kyllä.
No haloo, eipä lapsilla ole mahdollisuutta valita omaa kulttuuriaankaan. Tai asuinkaupunkia tai vanhempiaan eikä pidäkään olla. Sen sijaan oikeus kasvaa vanhempiensa uskonnossa on kansainvälisissä sopimuksissa määritelty lapsen oikeus eikä lasu voi siihen puuttua. Jos puuttuu se rikkoo lakia.
Uskontojen varjolla on monissa perheissä kaltoinkohdeltu lapsia - myös Suomessa ja ihan ”kotimaistenkin” uskontojen voimin. Uskonnonvapauden varjolla ei kuitenkaan ole oikeutta rikkoa muita lakeja. Esimerkiksi pahoinpitely on pahoinpitely, vaikka sitä kuinka perustelisi uskonnollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ramadan (30 päivää) ja vapaaehtoiset paastot ovat kumminkin alle puolet ortodoksipaastoista, joista tulee yli 100 päivää paastoamista. Moni ortodoksi kyllä syö päivän aikana, muttei lihaa tai muita kiellettyjä aineita. Osa syö vain kerran päivässä.
Mä en tajua mikä ihmisiä vaivaa aina jos puhutaan itselle vieraista tavoista esim. paastosta. Miksi kuvittelette vanhemmat heti natsihirviöiksi? Hehän opettavat lapsia aikuisuutta varten eivätkä oleta että lapsi heti oppii jotain vaikeaa kuten paastoamisen. Eihän kukaan suhtaudu pyörällä ajoonkaan siten että antaa lapselle pyörän ja lyö heti raipalla jos ei aja heti täydellisesti. Mikä teitä vaivaa?
Olette siis kaikki alaikäisiä?