Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moottoripyörä on saastutusturhake ja kuluttaa yhtä paljon bensaa kuin auto!

Vierailija
01.07.2020 |

Tekniikan Maailmassa aiheesta juttu:

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/17b-2018/ilmanvastus-maaraa-kulutukse…

"Moottoripyörät ovat paljon autoja pienempiä, mutta silti niiden polttoaineenkulutukset ovat lähes yhtä korkeat. Suurin syy on se, että moottoripyörä on aerodynaamisesti parhaimmillaankin keskinkertainen."

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajan moottoripyörällä säästösyistä. Kulutus 2.1 litraa satasella, on start-stopjärjestelmä jne. ja vakuutukset ovat halvat, pysäköinti ilmaista keskustassa ja ajaminen on kivaa. Yhdellä löytötölkillä ajan kolme kilometriä ja puolen litran muovipullolla 4 kilometriä. Sää, tai oikeammin kylmyys on haaste, joten talvella on ajettava autolla.

Vierailija
62/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mopot, moottoripyörät, moottoriveneet, vesijetit voitas kieltää tavan kansalta. Täysin tarpeettomia. Mopoväelle on saatavilla jo ihan hyviä sähkömopoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi Yamahan nelitahtinen 125-kuutioinen vei Tekniikan Maailman vertailussa maantieajossa 2,0 litraa satasella ja kaupunkiajossa vain 1,9 litraa.

Vertailun vuoksi kaksitahtiset mopot veivät saman lehden vertailussa melkein tuplat, vaikka vauhti on puolet pienempi.

Vierailija
64/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä mulla prätkä vie yhtäpaljoa bensaa, auto vie sen 9-14, riippuen missä ajaa.

Vierailija
65/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikan Maailma on saastutusturhake. Tästä palstasta puhumattakaan. Googlen palvelimet kuluttavat älyttömästi sähköä. Mihin vedät rajan siitä mikä on turhake ja mikä ei?

Vierailija
66/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni autokin on saastutusturhake. Ihmiset ajaa huvikseen. Samoin lentokoneet junat, ravihevoset... Turhaketta maailma pullollaan.

Ero on se, että moottoripyörä on PELKÄSTÄÄN huvisaastutusta varten. Joo, joku yksinäinen urpo voi ajella sillä töihin pari kertaa kesässä kauniilla säällä, mutta se on poikkeus.

On autojakin, jotka on pelkästään huvisaastutukseen. Kilpaautot ja monien autoharrastajien kulkupelit. Pihassa on monilla useita autoja. Huviajelua niillä harrastetaan.

Minulla on useampi auto. En kuitenkaan aja kuin yhdellä kerrallaan. Ergo: ajon määrä ei ole suurempi kuin mitä se olisi yhdellä autolla.

ai niin. Minun ajoni ja kulkemiseni muutenkaan ei kuulu sinulle. Arvon mamma yrittää vaan keskittyä omiin asioihinsa.

Vierailija
67/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekniikan Maailma on saastutusturhake. Tästä palstasta puhumattakaan. Googlen palvelimet kuluttavat älyttömästi sähköä. Mihin vedät rajan siitä mikä on turhake ja mikä ei?

Turhake on sellainen mitä itse en tarvitse.

Vierailija
68/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentely etelän lomakohteisiinkin on turhaa saastuttamista. Ei sellaista kukaan tarvitse.

Vierailija
69/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisen suuri turhake on sellainen vehje jonka haluaisin mutta johon ei ole rahaa eikä sossukaan auta vaikka kuinka mankuu.

Vierailija
70/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisen suuri turhake on sellainen vehje jonka haluaisin mutta johon ei ole rahaa eikä sossukaan auta vaikka kuinka mankuu.

Tai palvelu kuten lomamatka. Kirjoittaja tuossa yllä havainnollisti tätä ansiokkaasti.

Vierailija
71/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikit on ihan turhia ja niihin uppoaa valtavasti luonnonvaroja - kiellettävä.

Vierailija
72/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yleisillä teillä sallitaankin vaarallinen leikki? Ajosta 99% leikkiä, 1% hyötyajoa.

Tosin elimenluovuttajista on kyllä pulaa...

Vierailija
73/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoripyörä on kulkuväline. Pakko olla.

Vierailija
74/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yleisillä teillä sallitaankin vaarallinen leikki? Ajosta 99% leikkiä, 1% hyötyajoa.

Tosin elimenluovuttajista on kyllä pulaa...

Nyt alkaa jo mennä vähän överiksi. Rauhoita vähän ennen kuin verisuoni puhkeaa.

Vierailija
75/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sähkömoottoripyörä HD ja 60-luvun Triumph, jolla ajan noin 200km vuodessa. Vähiin jää päästöt.

Vierailija
76/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ajan itse vain 1000-1500km vuodessa, joten eipä tässä nyt kauheasti saastutella. Työmatkat kuljen julkisilla(Helsinki).

Vierailija
77/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, on kyl olemassa sähkömotskareitakin.

Et hanki sellanen jos haluat olla ns. vihreällä linjalla.

Onks mopoautoja sähkökäyttöisinä?

Vierailija
78/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, en ihan ymmärrä sun pointtia.

Siis jos on mp ja auto, kumpikin, niin ei kuitenkaan voi käyttää kuin yhtä kerrallaan. Joten ihan sama kummassa sitä bensaa palaa ja ilma saastuu.

Liikkumisväline kumpikin.

Ja kuten jo sanottu, on olemassa myös sähköllä toimivia mp:iä.

Vierailija
79/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasit Tekniikan maailman tuon tietääksesi?

Ei tarvinnut tilata kun juttua pääsi lukemaan ihan tarpeeksi pitkän pätkän ilmaiseksikin.

Eri

Vierailija
80/109 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyykin ottaa tuo juttu talteen niin voi näyttää sen kaikille motoristeille jotka alkavat ulista kuinka moottoripyörä on "ekoteko".

Onko tuollaisiakin? Pärräni kuluttaa keskimäärin litran vähemmän satasella kuin automme, mutta en sanoisi olevani mikään ekoihminen. En ole kyllä kuullut kenenkään motoristi sellaiseksi itseään kuvailevankaan. 

Jos joskus on tarpeeksi rahaa, niin ostan sellaisen sähköprätkän. Suomessa kehitetty. Kelpaako se ekoteoksi?

En ole minäkään kuullut, että yksikään motoristi olisi sanonut moottoripyörän olevan ekoteko.

Asia on täysin päinvastoin, motoristi jos kuka tietää että pyörän kulutus on suhteessa paljon suurempi kuin auton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän