oletteko tietoisia lapsianne päiväkotiin vievät..
että päiväkodin tädit arvostelevat teitä äitejä jatkuvasti ja supattelevat keskenään myös lapsistanne arvostelevaan sävyyn ja antavat merkittäviä katseita toisilleen.
itse olen toiminut ryhmäavustajana kolmessa eri päiväkodissa ja tuntuu että aina ovat päivittelemässä lapsien äitejä ja isejä negatiiviseen sävyyn milloin mistäkin. itsellä ei ole tarvetta. inhaa tuollainen että naamatusten esitetään niin mukavaa ja voiettä ku lapsi on ollu reipas ja ihana tänään., mutta selän takana heti arvostellaan. tuntuu varmaan mukavalta teistä? :D
Kommentit (46)
Millaisia juttuja arvostelevat? Vaatteita, ulkonäköä, käytöstä, hakuaikoja..
Juu, eipä muakaan juuri hetkauta, kunhan lapset tulee hoidettua.
Mitä ne puhuu?
Koska kotiasiat ei juurikaan kuulu sinne. Ei ne tiedä kenenkään yksityiselämästä. Puhuuko ne ehkä miten lapsi ja vanhempi on pukeutuneet vai mitä? :D
Kuulostaa paremminkin joltain seinähullulta kotimammalta tämä avaus. :)
Ihan varmasti tekevät niin, suurinosahan on niistä naisia.
Ja sen takia ei olla hoidatettu lapsia koskaan vieraalla. ;)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 18:07"]
että päiväkodin tädit arvostelevat teitä äitejä jatkuvasti ja supattelevat keskenään myös lapsistanne arvostelevaan sävyyn ja antavat merkittäviä katseita toisilleen.
itse olen toiminut ryhmäavustajana kolmessa eri päiväkodissa ja tuntuu että aina ovat päivittelemässä lapsien äitejä ja isejä negatiiviseen sävyyn milloin mistäkin. itsellä ei ole tarvetta. inhaa tuollainen että naamatusten esitetään niin mukavaa ja voiettä ku lapsi on ollu reipas ja ihana tänään., mutta selän takana heti arvostellaan. tuntuu varmaan mukavalta teistä? :D
[/quote]
Olen ajatellut että noin varmaan tekevät. Samapa tuo minulle. Jostain kai heidänkin täytyy hupinsa repiä. Kyllä itsekkin juoruan töissä milloin kenestäkin.
Olen laittanut lapsen vaatteisiin kiinni pienen huomaamattoman kuuntelulaitteen ja arvatkaapa vaan, mitä kaikkea paskaa siellä puhutaan!
Ihan sama. Se on vaan luonnollista, että "juoruavat selän takana". Ihmisiäkin ne päiväkodin ohjaajat ovat. En ole kokenut itse mitään utelua perheemme asioista, mutta varmasti lapsen puheista suodattavat tietoa.
No, mitä sitten arvostelevat? Jos kerrotaan, että lapsi ollut reipas, niin onko lapsi vain itkeä nyhjöttänyt nurkassa? Valehtelevatko siis? Lapsihan voi olla reipas ja ihana, vaikka minä äitinä olisinkin arvostelun kohteena.
Eli mitä äitiydestäni arvostelevat? tapaani puhua, tapaani olla? Vaatetustani? Ulkomuotoani? Lapsen vaatteita? lapsen puheita? Perhetilannettani? Autoani?
Ei yhtään kiinnosta. Oikeasti mitä väliä on mitä joku on minusta mieltä? Ystävät ja perhe tietty on tärkeitä mutta joku päikyn hoitaja. Aivan sama.
NO mitä sitten? Ihan inhimillistä ja normaalia. Mun lapsen päiväkodissa olen aina ollut oma itseni ja avoin, niin mulle jopa eskarin opet välillä aukovat päätään ja "vittuilevat". Olemme siis huumorintajuisia ihmisiä :) Lapsen hoito on erinomaista.
Eiköhän tuo ole tosi yleistä huonosti palkatuilla aloilla, joissa vain naisia töissä.
sama kuin siivousalalla - maristaan koko ajan kaikesta, työstä, pomosta, työkaverista..
En ole ikinä lyhyissä työsuhteissa mennyt mukaan tuohon suohon. Se on niin masentavaa. Täysin päinvastainen kokemus onkin sitten valtion virkamiehenä työskentelemisestä - työyhteisö oli kannustava ja iloinen ja valitusta tuli vain kahdenkesken, jos siihen oli todella aihetta, ei päivittäin marimarivalivali.
Onneksi iloisia poikkeuksiakin löytyy. Meidänkin lasten pk:ssa on kaksi hoitajaa, jotka ovat iloisia ja selvästi pitävät myös meistä vanhemmistakin. Muista hoitajista huomaankin, että he näkevät lähinnä lastemme kulahtaneet vaatteet ja arvioivat meitä sen perusteella. (Kyllä, käytämme pk:ssa niitä huonoimpia vaatteita)
Kateelliset kanat kaakattaa. Mitäs tuosta.
Sama ilmiö on hoitoalalla. Kahvihuoneessa puretaan stressiä ja paineita arvostelemalla milloin ketäkin. Potilaita, omaisia, toisia hoitajia, lääkäreitä, julkkiksia. Milloin ketäkin.
Tottakai. Eikö se ole ihan inhimillistä? Minusta olisi tosi outoa, jos he eivät keskustelisi lasten vanhemmista tai lapsista - ja usein varmaan negatiiviseen sävyyn. Kyllä mekin minun työpaikallani heitämme herjaa joistain asiakkaista näiden selän takana. Mitä siitä sitten? Jos osaa kuitenkin hoitaa työnsä ammattitaidolla ja palvella asiakkaita kohteliaasti, niin so what?
Mua ei haittaa pätkääkään mitä puhuvat. Ja myönnän että pari kertaa olen provosoinutkin heitä ihan tahallaan. Muutama ruttunaama, mutta osa ihan kivoja "tätejä".
Ei liikuta pätkääkään. Lapseni aloittaa syksyllä koulun, joten ihan sama.
Kyllä tiedän, mutta en katso voivani asialle mitään joten valitsen olla ajattelematta sitä.
Kaupankassakin varmaan nauraa seläntakana! :D
Juoruilu ja selän takana puhuminen ovat ominaisuuksia joita en arvosta ihmisissä. Useimmiten se juoruaminen antaa paljon huonomman kuvan siitä juorun kertojasta ja kuuntelijasta, kun siitä itse juorujen kohteesta. Oli mikä tilanne tahansa.
Jos on sanottavaa, palautetta, risuja tai ruusuja niin antakaa se palaute kahden kesken vähän muista sivummalla, kasvotusten - ei ruikutusta selän takana jollekkin muulle jolle asia ei kuulu, se on todella rasittavaa.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 18:25"]
Mitä ne puhuu?
Koska kotiasiat ei juurikaan kuulu sinne. Ei ne tiedä kenenkään yksityiselämästä. Puhuuko ne ehkä miten lapsi ja vanhempi on pukeutuneet vai mitä? :D
[/quote]
Kyllä ne vaan tietävät useimpien yksityiselämästä aika paljon, kun lapset niistä asioista luonnostaan puhuvat.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 18:38"]
Eli mitä äitiydestäni arvostelevat? tapaani puhua, tapaani olla? Vaatetustani? Ulkomuotoani? Lapsen vaatteita? lapsen puheita? Perhetilannettani? Autoani?
[/quote]
Kaikkea edellämainittua. Olin harjoittelussa päiväkodissa, jossa vakkarit ruotivat (varsinkin erään arkkitehtiäidin) olemusta, vaatteita, sanomisia ja sanavalintoja. Arvosteltiin lasten (samassa päiväkodissa perheen kaikki 3 lasta) liian kalliit ja hienot vaatteet. Hoitsujen mielestä oli kaikki liian hienoa; äidin uusi kello, auto, komea ja koulutettu aviomies (lasten isä siis), joka oli mukana lapsiperhearjessa. Naisen edessä olivat mielinkielin ja oven sulkeuduttua kerrottiin uusimmat huomiot vaatteista tai hiuksista. Sellaista paheksuvaa naputusta ja kateellisten jorinoita.
Eivät varmasti ymmärtäneet, että arkkitehtitoimiston omistajan tulee olla ulkoasultaan hieman huolitellumpi, kuin lastenhoitajan tarhan hiekkalaatikolla.
Mulle on ihan sama mitä selän takana puhuvat, mukavia aina ovat olleet ja suoraan sanovat jos on ollut joku huonosti... eihän kukaan ole täydellinen.. vai onko???
Olen tietoinen, koska sen näkee ilmeistä ja eleistä. :-) Olette hoitotädit surkeita peittämään ajatuksianne.
Saahan sitä supatella ja juoruilla jos ei ole parempaa tekemistä - eikä oikein tietoakaan asioiden todellisesta laidasta. Tietämättömyys ja uteliaisuus aiheuttavat juoruilua. Eräs tädeistä ihan rennosti, sillai niinku ohimennen, tenttaa minua milloin mistäkin asiasta jos kukaan muu ei ole lähellä. Hymyilen kauniisti ja vastaan ympäripyöreitä. Asiani eivät kuulu hänelle.
He hoitavat kuitenkin lapseni hyvin ja se on pääasia.