TE-toimisto on täysi vitsi. Miten sinua on kyykytetty?
Aloitetaan vaikka siitä että sinne ei saa yhteyttä. Soitat puhelin"palveluun". Nauhoite kertoo että jonotus on maksullinen. Puolen tunnin kuluttua yhteys katkaistaan, koska "jonotustasi ei voida enää jatkaa". Maksu meni, mitään ei tapahdu.
En edes aloita "kätevästä nettipalvelusta". Miten niillä TE:n ressukoilla voi olla kaikki niin vaikeaa? Verottajakin saa oman palvelunsa toimimaan selkeästi ja hyvin, samoin moni muu. TE- toimisto vaan lähettelee kapulakieleisiä sössötyksiä ihmisille. En tiedä että KUKAAN olisi sen kautta työllistynyt. Voitaisko vaan lopettaa koko mammutti?
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Valittaisitteko eteenpäin? Sain karenssin koska irtisanouduin työstä jossa työpaikalla työnantaja poltti tupakkaa tunnin välein ja siinä täytyi olla vieressä valvomassa, taukoja ei ollut, työsopimukseen kirjatut osapäiväiset tunnit ei pitäneet paikkaansa vaan viikossa 55 tuntia esim. (Työ: henkilökohtainen avustaja)
TE-toimiston vastaukseen oli kirjattu ettei nämä olleet päteviä syitä irtisanoutua, vaan nämä epäkohdat olisi tullut selvittää työsuojelun tai ammattiliiton avulla kuntoon. Siis mitä? Työntekijänkö tulee laittaa työpaikan epäkohdat kuntoon, eikä työnantajan?!! Tässähän vastuu on nyt sysätty TE-toimiston mielestä täysin työntekijälle!
Oli sitten viimeinen avustajantyö jota hain koskaan enää ikinä, jos vammaisilla ei ole mitään vastuuta.
Työttömyysturvalaissa on lueteltu pätevät syyt erota työstä eikä niitä kovinkaan paljoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin te toimistosta soiteltiin aiemmin todella omituisina ajankohtina niitä tarkistuspuheluita. Minulle on soitettu kahden vuoden sisällä heinäkuun ensimmäisenä perjantaina sekä jouluaaton aattona neljältä, eli juuri sellaisina päivinä jolloin voisi olettaa jopa työttömän olevan lomamatkalla työssä käyvän mukana. Aivan varmasti jos olisin vastannut jossain lentokentällä tai autossa niihin puheluihin, olisi kyselty missä olen. Ja tosiaan nyt soitettiin yllättäen myös keskellä talvilomaviikkoa kun olin jo ajatellut sen ohjaajan olevan varmaan itse lomanvietossa.
Mikäli ohjaajat todella jatkossa ilmoittavat etukäteen tekstiviestillä, minkä ajan ovat varanneet soittamista varten, se on valtava parannus. Saapa nähdä osuuko vielä ajat juuri yleisten lomalle lähtöpäivien iltapäiviin.
Mulle ne soittelee pari kertaa ja kun en vastaa ne lähettää tekstarin ja kertoo soittoajan. Jos en vastaisi silloinkaan, ne luultavasti lähettäisivät kirjeen kotiin ja kertoisivat ajankohdan henkilökohtaiselle tapaamiselle. Karenssia ei puhelimeen vastaamattomuudesta voida antaa.
Kyllä voi, jos et vastaa varattuna ajankohtana, etkä siirrä sitä aikaa, jos sulle se ei sovi.
Tuntuu, että TE-toimiston tärkein tehtävä on pitää ihmiset työttömänä. Karenssi pukkaa päälle jos edes ajattelet tekeväsi muuta kuin ne pakolliset neljä hakemusta kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Valittaisitteko eteenpäin? Sain karenssin koska irtisanouduin työstä jossa työpaikalla työnantaja poltti tupakkaa tunnin välein ja siinä täytyi olla vieressä valvomassa, taukoja ei ollut, työsopimukseen kirjatut osapäiväiset tunnit ei pitäneet paikkaansa vaan viikossa 55 tuntia esim. (Työ: henkilökohtainen avustaja)
TE-toimiston vastaukseen oli kirjattu ettei nämä olleet päteviä syitä irtisanoutua, vaan nämä epäkohdat olisi tullut selvittää työsuojelun tai ammattiliiton avulla kuntoon. Siis mitä? Työntekijänkö tulee laittaa työpaikan epäkohdat kuntoon, eikä työnantajan?!! Tässähän vastuu on nyt sysätty TE-toimiston mielestä täysin työntekijälle!
Oli sitten viimeinen avustajantyö jota hain koskaan enää ikinä, jos vammaisilla ei ole mitään vastuuta.
Totta kai työpaikalla eteentulevien ongelmien ratkaisemiseksi pitää yrittää ensin tehdä jotain, juurikin esim. pyytämällä ammattiliitto mukaan. Muutenhan kuka tahansa voisi väittää mitä tahansa ja irtisanoutua koska haluaa ja työttömyyskorvaus alkaisi heti juoksemaan. Kun pyytää ammattiliitolta apua ongelmiin, tästä jää myös mustaa valkoiselle, eli todiste siitä ettet keksi asioita.
Lähihoitajan koulutus on tuolla vitsi, jonne voi pakottaa kaikki ongelmatapaukset. TE-toimisto on yksi suurimmista syyllisistä lähihoitajien huonoon arvostukseen. En nyt jaksa kirjoittaa omista traumaattisen huonosti kokemuksistani muuta kuin, että apua en ole saanut ja kohtelu on ollut niin järkyttävän huonoa, että syvät traumat on jäänyt. Nykyään olen kuntakokeilussa, mutta yhtä huono ja turha sekin on.
Nyt kun ajattelen niin en minäkään tiedä ketään joka olii työllistynyt te-toimiston kautta. Kaikki korkeakoulutetut tuttavani jotka ovat olleet tekemisissä te-toimiston kanssa ovat sanoneet että koko laitos on oikeasti ihan naurettava. Yleensä korkeakoulutetut löytävät töitä linkedinin tai suhteiden kautta, jotain mitä te-toimiston fossilit ei edelleenkään vuonna 2023 ymmärrä.
Huvittavinta on ollut se kun te-toimiston laitoistuneet "asiantuntijat" jotka eivät varmasti ole olleet päivääkään töissä yksityisellä puolella yrittivät opettaa jollekin entiselle Nokian DI-insinöörille millaisen CV:n kuuluu tehdä.
Minulla on oikein mukava omavalmentaja, mutta silti hän teki minulle ikävän källin. Hän selitti puhelimessa johonkin valmennukseen osallistumisen olevan täysin vapaaehtoista, jolloin sanoin osallistuvani siihen ja minut saa ilmoittaa sinne, ja sen jälkeen hän kertoi ilmoittautumisen olevan sitovaa ja toiminnan kestävän vuoden ajan! Eli luulin lupautuessani toimintaan mukaan sen olevan vapaaehtoista ja voivani keskeyttää sen jos en koe siitä hyötyväni tai jos vaikka terveys ei kestä pitkiä istumisia, mutta nyt olenkin siinä kiinni hemmetti soikoon vuoden ajan! Tai tulee karenssia.
No täytyy vain yrittää saada varattua aikaa terveyskeskukseen, jos joku vaivoistani aiheuttaisi sairaslomaa. Keväällä takaisinsoitto tuli terveyskeskuksesta vasta kaksi viikkoa myöhemmin, joten en saanut aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne noudattaa lakia. Muussa tapauksessa kävisi niin, että työttömille ei maksettaisi euroakaan korvauksia. Veronmaksajana olen sitä mieltä, että se olisi hyvä vaihtoehto. Jokainen voisi ottaa oman työttömyysvakuutuksen ja pärjätä sillä. KUn rahat loppuu, voisi työkin kiinnostaa.
Ne muuten ei lässytä kenellekään.
Se on sit verommaksajalle kiva ku joutuu asemaan jossain aidatuissa yhteisöissä niinkun usa:ssa ja saa jatkuvasti pelätä ulkona
70-luvulla ei ollut nykyistä paapomisyhteiskuntaa, joten tuskin ne feikkimasentuneet ja narkkarit saa edes yhdessä aikaan mitään muuta pelottavaa kuin toistensa ryöstelyn.
70-luvulla oli ihmisille töitä kuten myös 80-luvulla. Kaksio maksoi yhden ihmisen vuositulojen määrän. Näin on kerrottu.
Olen nyt on/off sompaillut TE-toimiston kanssa 5 vuotta. Väliin on mahtunut määräaikaista työpätkää. Pakko sanoa, että yhtä poikkeusta lukuunottamatta asiointi on heidän kanssaan ollut todella helppoa. Se yksi kupru syntyi siitä, että vuonna 2022 syksyllä jouduin tekemään kattavan selonteon kaikista tekemistäni freelance-töistä (viimeisten kahden vuoden ajalta).
No, tein selvityksen ja freelanserius katsottiin sitten - kuten pitikin - sivutoimiseksi.
Koskaan ei ole tyrkytetty työkokeilua tai mitä-nämä-nyt-on, ei ole tarvinnut osallistua pupuleikkikursseille tai hyllyttää paikallisessa S-marketissa (mitkä toimenpiteet tuntuvat olevan todella yleisiä).
Eikä työkkäristä ole KOSKAAN soiteltu ad hoc; aina on tullut tekstiviesti, että otamme yhteyttä puhelimitse silloin ja silloin. Ei ole iso vaiva olla saavutettavissa.
Myös kysymyksiin on vastattu tosi nopsaan ja asiallisesti. Muistetaan nyt että tosi harva työttömän ongelma vaatii toimenpiteitä samana päivänä. Sen kun laitat sivuston kautta yhteydenottopyynnön ja soitto tulee parissa päivässä.
Taitaa olla joko se tyypillinen, suomalainen herraviha mikä pistää nämä TE-jutuista änkyröivät takajaloilleen. Tai sitten se, että äly ei vaan riitä siihen, että hoitaa välillä omia asioitaan itse eikä odota, että se työpaikka jostakin tullaan tuomaan kotiovelle.
Työnhakuvelvoite on yhtä tyhjän kanssa. Mulla se on 4 paikkaa/kk. Ei tee tiukkaakaan. Hakeahan voi ja pitää myös sen kotipitäjän ulkopuolella. Jos hyvässä lykyssä saat kutsun haastatteluun, tämä palsta on täynnä ketjuja, joissa kerrotaan miten EI tule valituksi.
Kaikkina näinä vuosina olen yhden kerran tavannut TE-tyypin naamatusten. Oli hyvä tapaaminen. Sen jälkeen sain rauhassa keskittyä hakemiseen.
Ehkä te, joilla menee rusina nekkuun pienestäkin TE-toimiston taholta tulleesta velvoitteesta, voisitte vähän relata ja vaan pelata sääntöjen mukaan.
Itse olen saanut kaksi kertaa "muistutuksen" jostakin asiasta, jonka olin unohtanut hoitaa - yksi tuli siitä, että en mennyt paikkakuntani TE-infoon, toinen unohtuneesta työnhakuvelvoitteen raportoinnista. Eivät vaikuttaneet elämääni millään tavalla.
Minun olisi pitänyt mennä kurssille opettelemaan ohjelmaa jota olin aiemmin työssä käyttänyt vuosikaudet. Odottelen sitä kun minulle tarjotaan sorvaajan töitä.
Virkailijat ovat muuten hyvin todennäköisesti punavihervasemmistolaisia. Saat parempaa kohtelua kun lipsautat rivien väliin maininnat Jeesusksesta tai Jumalasta. Punavihervasemmistolainen virkailija menettää otteensa uskonnollisen asiakkaan kanssa eikä käytä vihaavaa energiaansa voittaaksesi sinut.
Noiden puljujen vitsi on siinä, että ne eivät voi vaikuttaa siihen, kenet hakijoista palkkaava yhtiö valitsee työhön. Siksi turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvalaissa on lueteltu pätevät syyt erota työstä eikä niitä kov
Milloin tahansa on mahdollista sanoa itsensä irti, jos on pätäkkää takataskussa. Sitä on hyvä olla säästössä sen verran, että ei pääse työnantajat vittuilemaan.
Mitä jos hakisit töitä eikä tarttis olla te-toimiston asiakas?
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt on/off sompaillut TE-toimiston kanssa 5 vuotta. Väliin on mahtunut määräaikaista työpätkää. Pakko sanoa, että yhtä poikkeusta lukuunottamatta asiointi on heidän kanssaan ollut todella helppoa. Se yksi kupru syntyi siitä, että vuonna 2022 syksyllä jouduin tekemään kattavan selonteon kaikista tekemistäni freelance-töistä (viimeisten kahden vuoden ajalta).
No, tein selvityksen ja freelanserius katsottiin sitten - kuten pitikin - sivutoimiseksi.
Koskaan ei ole tyrkytetty työkokeilua tai mitä-nämä-nyt-on, ei ole tarvinnut osallistua pupuleikkikursseille tai hyllyttää paikallisessa S-marketissa (mitkä toimenpiteet tuntuvat olevan todella yleisiä).
Eikä työkkäristä ole KOSKAAN soiteltu ad hoc; aina on tullut tekstiviesti, että otamme yhteyttä puhelimitse silloin ja silloin. Ei ole iso vaiva olla saavutettavissa.
Myös kysymyksiin on vastattu tosi nopsaan ja asiallisesti. Muistetaan nyt
Asutko pienellä paikkakunnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kysymyksiin on v
Voi kuule, olen tämän 5 vuoden aikana asunnut sekä suurimmalla että yhdestä pienimmällä. Ei eroa siinä, miten TE kohtelee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos hakisit töitä eikä tarttis olla te-toimiston asiakas?
Logiikassasi on virhe, töiden hakeminen ei mitenkään estä TE-toimiston asiakkuutta. Ainoastaan töiden saaminen estää sen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terveyskeskuslääkäri ja TE-toimisto kyykyttää ainakin julkista terveydenhuoltoa armotta. Vaativat jatkuvasti lääkärinlausuntoja asiakkaidensa terveydentilasta, sillä eivät usko asiakkaidensa puheista mitään ilman lääkärin lappua. Nykyään ovat vielä tiukentaneet linjaa niin, että muutaman lauseen lausunto kuten Asiakas ei kykene terveydentilansa vuoksi tekemään fyysisesti raskasta työtä, johon kuuluisi esim. kumartelua tai taakkojen nostelua. ei enää kelpaa heille. Jokaisesta vaativat kattavan B-lausunnon, jossa on kuvattu koko terveydentila ja työkykyarvio. Näitä pyytävät myös vaikka asiakas olisi omasta mielestäänkin täysin työkykyinen, sairausloman tai kuntoutuksen tarve on toki erikseen. Ja lääkärin on pyynnöstä pakko kirjoittaa lausunto, johon tuhraantuu 1-3 h työaikaa. Näitä voi olla useampikin päivässä. Ei tarvitse ihmetellä
Sitten on vielä nämä tapaukset, kun täysin terveistä perheenäideistä ja kotirouvista yritetään leipoa alkoholisteja tai masennuspotilaita. Nuo case on järkyttäviä.
Katsos kun täytyy ihan pakosti tehdä jotain toimenpiteitä.
Täysin terveistä työnhakijoista on yritetty puoliväkisin leipoa päihde- tai masennuspotilaita.
Mulle ne soittelee pari kertaa ja kun en vastaa ne lähettää tekstarin ja kertoo soittoajan. Jos en vastaisi silloinkaan, ne luultavasti lähettäisivät kirjeen kotiin ja kertoisivat ajankohdan henkilökohtaiselle tapaamiselle. Karenssia ei puhelimeen vastaamattomuudesta voida antaa.