Laihduttajat/treenaajat. Miten pystytte syömään maitorahkaa?
Kauheeta jankkia, tuntuu etten saa alas edes tuota 250 gramman purkkia.
Saati useampi päivässä.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 11:09"]
Nro. 6: Kai tiedät että laihduttaja tarvitsee paljon proteiineja ja rasvattomat rahkat on yksi parhaimmista proteiinin lähteistä?
[/quote]
Ei, ei laihduttaja tarvitse mitään ihmemääriä proteiinia. Se suositus 15% ravinnon energiasta proteiineista riittää oikein hyvin myös laihduttajalle. Eikä myöskään normaali kuntoilutreenaaja tarvitse mitään jättimäärää proteiineja. Nuo on taas noita kouluttamattomien personal trainerien ties minkä hömppäjuttuja nuo kehotukset syödä oikeasti tarpeettoman suuria määriä proteiineja.
Minä seuraan syömistäni Kiloklubin päiväkirjalla ja saan proteiinisuositukseni täyteen ihan tavanomaisella sekaruoalla ilman että keskityn erityisesti proteiinipitoisiin ruoka-aineisiin. Mulla on yleensä ravinnon laatumittareista aina vihreällä muut paitsi kuitua liian vähän Kiloklubin mukaan, koska syön aika vähän leipää.
[/quote]
Huokaus, tietysti av-mamma tietää tämänkin asian niiin hyvin. Näet sieltä töllösi äärstä miten me treenaamme ja miten laihdutamme.Ala selvännäkijäksi
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 11:03"]
Minusta maitorahka on normaalia ruokaa, samalla tavalla kuin raejuusto, ihan joka päivä syön enkä edes laihduta. No, tällä palstalla normaali ruoka tuntuu olevan suklaa ja sipsi joten sen valossa en ihmettele kommenttiasi
[/quote]
Ei minusta mitään normaalia ruokaa syödä joka päivä. No ehkä jotain leipää tulee syötyä päivittäin, mutta muuten kyllä vaihtelee paljonkin. Pitää kyllä todella tykätä rahkasta ja raejuustosta että sitä haluaa joka päivä syödä. Meille ei varmaan osteta noita kuin kerran kuussa jos sitäkään.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 11:03"]
Minusta maitorahka on normaalia ruokaa, samalla tavalla kuin raejuusto, ihan joka päivä syön enkä edes laihduta. No, tällä palstalla normaali ruoka tuntuu olevan suklaa ja sipsi joten sen valossa en ihmettele kommenttiasi
[/quote]
Ei minusta mitään normaalia ruokaa syödä joka päivä. No ehkä jotain leipää tulee syötyä päivittäin, mutta muuten kyllä vaihtelee paljonkin. Pitää kyllä todella tykätä rahkasta ja raejuustosta että sitä haluaa joka päivä syödä. Meille ei varmaan osteta noita kuin kerran kuussa jos sitäkään.
[/quote]
Ai ei ole normaalia? Mä treenaan salilla 4-6 kertaa viikossa ja haluan syödä proteiinipitoista ruokaa. Joka aamu syön puuron jonka päälle laitan raejuustoa ja illalla syön iltapalaksi rahkaa ja marjoja. Mikä kohta tässä oli se epänormaali?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 11:18"]
Nro. 6: Kai tiedät että laihduttaja tarvitsee paljon proteiineja ja rasvattomat rahkat on yksi parhaimmista proteiinin lähteistä?
[/quote]
Ei, ei laihduttaja tarvitse mitään ihmemääriä proteiinia. Se suositus 15% ravinnon energiasta proteiineista riittää oikein hyvin myös laihduttajalle. Eikä myöskään normaali kuntoilutreenaaja tarvitse mitään jättimäärää proteiineja. Nuo on taas noita kouluttamattomien personal trainerien ties minkä hömppäjuttuja nuo kehotukset syödä oikeasti tarpeettoman suuria määriä proteiineja.
Minä seuraan syömistäni Kiloklubin päiväkirjalla ja saan proteiinisuositukseni täyteen ihan tavanomaisella sekaruoalla ilman että keskityn erityisesti proteiinipitoisiin ruoka-aineisiin. Mulla on yleensä ravinnon laatumittareista aina vihreällä muut paitsi kuitua liian vähän Kiloklubin mukaan, koska syön aika vähän leipää.
[/quote]
Juu, me hömppätreenaajat vaan kun haluamme laihtuessa polttaa rasvaa eikä lihaksia joten anna meidän syödä rahkaa. Sä saat syödä vaikka pieniä kiviä jos haluat.
[/quote]
Tutkimusten mukaan runsaasta (normaaleja suosituksia runsaammasta) proteiinin syömisestä vaan ei ole asiassa mitään apua. Sen miten paljon lähtee rasvaa ja miten paljon lihasta, määräävät laihtumisnopeus (mitä nopeammin laihdutat, sitä enemmän suhteessa lähtee lihasta), sekä toki lihastreenin määrä - jos laihduttaa samoilla miinuskaloreilla ilman liikuntaa tai lihaskuntoa kasvattavan liikunnan kanssa, toki lihaksen menetys on kuntoilevalla vähäisempää. Proteiinin syönnin merkitys vaan tutkimusten mukaan on aika olemattoman vähäinen asiassa, siis kunhan ihminen nyt saa normaalin määrän proteiinia eikä ole pelkällä hiilarihötöllä.
Tulipa tästä taas väittely.
Itse laihdutin normaalipainon sisällä 5,5kg kolmessa kuukaudessa. Ja söin aamulla kaura-kauralesepuuroa ja raejuustoa päälle+ pellavansiemenrouhetta+ vajaa 0,5dl protskujauhetta.
Välipalaksi rahkaa ja marjoja
lounaaksi kasviksia ja lihaa,broileria tai kalaa
välipalaksi jotain missä myös protskua mukana
päivälliseksi samoin kuin lounaalla, mutta lisänä esim riisiä tai makaroneja vähäsen
iltapalaksi rahkaa tuunattuna + proteiinijauhetta.
Rasvaprosenttini tippui 5% ja lihasmassan osuus kiloina nousi. Kävin tietty salillakin ja treenasin niin raskailla kuin pystyin, kaksi kertaa viikossa + hölkkä ja kävelylenkit ja tanssitreenit päälle + työmatka pyöräily.
Kyllä katsoisin että runsas proteiinien saanti on tärkeää, jotta lihakset säilyy ja rasvis tippuu. Samoin salitreeni.Pelkkä lenkkeily ei riitä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 11:18"]
[/quote]
[/quote]
Juu, me hömppätreenaajat vaan kun haluamme laihtuessa polttaa rasvaa eikä lihaksia joten anna meidän syödä rahkaa. Sä saat syödä vaikka pieniä kiviä jos haluat.
[/quote]
Tutkimusten mukaan runsaasta (normaaleja suosituksia runsaammasta) proteiinin syömisestä vaan ei ole asiassa mitään apua. Sen miten paljon lähtee rasvaa ja miten paljon lihasta, määräävät laihtumisnopeus (mitä nopeammin laihdutat, sitä enemmän suhteessa lähtee lihasta), sekä toki lihastreenin määrä - jos laihduttaa samoilla miinuskaloreilla ilman liikuntaa tai lihaskuntoa kasvattavan liikunnan kanssa, toki lihaksen menetys on kuntoilevalla vähäisempää. Proteiinin syönnin merkitys vaan tutkimusten mukaan on aika olemattoman vähäinen asiassa, siis kunhan ihminen nyt saa normaalin määrän proteiinia eikä ole pelkällä hiilarihötöllä.
[/quote]
Onko tässä joku väittänyt syövänsä sitä rahkaa ja raejuustoa ihan ylettömästi? Voi herranjumala kun tähänkin ketjuun eksyi joku besserwisseri joka luulee tietävänsä taas kaiken.
Hyötyä tai ei, kyllä rahka auttaa minua laihtumaan. Proteiinirikas ruokavalio on pitänyt minut vähemillä kaloreilla kylläisempänä kuin suositusten mukainen. Lisäksi jos tiedän, että työpäivästä tulee kiireinen ja pitkä eikä suositusten mukaisiin ruokailuväleihin pysty, syön aamupalaksi ja lounaaksi jotain todella proteiinipitoista ruokaa ja olo pysyy hyvänä myöhään iltaan asti, kunnes saa vasta päivällisen. Hiilarit eivät pidä nälkääni poissa, proteiini pitää.
Täällä on ihan turha yrittääkään antaa mitään asiallisia neuvoja/kommentteja. Aina tulee p*skaa niskaan! :) Toki asioista ollaan montaa mieltä ihan asiantuntijoittenkin keskuudessa, mutta tuota proteiinin saantia koskien ollaan kyllä aika yksimielisiä. Eli jos haluaa polttaa rasvaa ja säilyttää/saada lisää lihaksia, niin kyllä se saisi olla ainakin sellaisen 1,5 g painokiloa kohden vrk:ssa (naisilla). Siis ihan peruskuntoilijallakin.
Ja nyt sitten taas yritän näköjään jaella neuvoja, taidankin lähteä tästä syömään rahkaa! :D
Mulle rahka on herkku, nam, marjoilla tai mehukeitolla :) Samoin raejuusto, kuuluvat ilman muuta jokapäiväiseen ruokavalioon! On hyviä ja tekevät hyvää. Treenaan kovaa ja tarviin extra protskua, ja noilla sen saa herkuttelemalla :)
Elämä on ihanaa.
Mun suosikki: maitorahkaa, kermavaahtoa, sokeria, hedelmiä tai marjoja. Käy välipalasta tai jälkiruuasta. Myös valmiit maustetut rahkat ovat hyviä. Liikun paljon ja yritän säilyttää nykyisen painoni.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 12:03"]
Mun suosikki: maitorahkaa, kermavaahtoa, sokeria, hedelmiä tai marjoja. Käy välipalasta tai jälkiruuasta. Myös valmiit maustetut rahkat ovat hyviä. Liikun paljon ja yritän säilyttää nykyisen painoni.
[/quote]
Aika harva treenaaja vetää väli- tai iltapalaksi kermaa ja sokeria! :D
Mä oon sekoittanut muastamantota rahkaa maustettuun tai vaikkapa maustetun jogurtin sekaan. Itsellä tökkii paljaaltaan, mutta jos laittaa sekaan vähän omaa lempijogurttimakua, tulee hyvää :)
Mä luotan klassikkoon: ananasta, banaania ja rasvatonta rahkaa. Maistuu ihanan makealle ja on terveellisempää kuin sokerijukurtti saati karkit.
Valehtelematta vedän tuota sekoitusta yli puoli kiloa päivässä. Söisin enemmänkin, mutta joku roti se tässäkin. Se vaan maistuu niin hyvälle. Ihan herkkuva, näin "kurinpalautuskauden" aikana.
Hyvin pystyy ihan sellaisenaankin syömään, mutta usein sekoitan rahkaan blenderissä 100 grammaa mansikoita tai mustikoita. Tulee tosi hyvää, ei tarvitse mitään makeutusaineita ja maistuu mielestäni ihanalta herkulta, ei pakolliselta pahalta. Pitää myös nälän poissa erinomaisesti.
Eri valmistajien maitorahkat muuten maistuvat aika erilaisilta.
Sekoitan Ehrmanin rahkaan 1tl kylmäpuristettua rypsiöljyä/250g purkki ja makeutan stevialla. mausteeksi pakastemarjoja. Hyvää!
Milbonan rahka on muuten tosi hyvää ja edullista. Alle euron 500 gramman purkki. Lidlin tuote siis. Ainoa miinus, (iso sellainen) että ei ole mainittu minkä maalaisesta maidosta tehty... Ei siis ainakaan suomalaisesta.
Proteiini-uskovaisten kannattaisi muistaa, että eläinproteiineilla on myös ihmiselle todettuja haittavaikutuksia, joita ei kasvikunnan proteiineissa ole. Kannattaisi ehdottomasti korvata osa eläinproteiinista kasviperäisellä, itse en esimerkiksi uskaltaisi syödä joka päivä puolta kiloa rahkaa.
Marjojen kanssa menee. En kyllä syö joka päivä, vaan myös kananmunaa, raejuustoa, vähärasvaista fetaa, profeel-jugurtteja, salin jälkeen palautusjuomia ym. Nuo "syön vain tavallista ruokaa niukasti" mussuttajat ovat niitä jojo-laihduttajia, jotka lihovat ja laihtuvat vuoron perään, ja lopputuloksena lihaksia saa etsiä suurennuslasilla.
Laita sekaan marjoja tai mehukeittoa? tai hedelmä
Rahka on erityisen hyvää kun siihen sekoittaa raejuustoa, marjoja ja vaikka vähän hilloa makeutta tuomaan. Samantyyppistä saa kaupasta ostettua valmiinakin.