Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmisiä vaivaa? Työkaveri osti ikivanhan auton, joka kuluttaa paljon bensaa

Vierailija
01.07.2020 |

Mä en käsitä. Työkaveri osti ison farmariauton, joka on 15 vuotta vanha. Noin vanha auto kuuluu romuttamolle! Bensan kulutus on iso ja päästöt hirveät. Miksi ihmiset ostavat tuollaisia autoja? Ei todellakaan mikään ilmastoteko. Olisi ostanut edes pienemmän auton. Sori nyt kun avaudun, mutta en tietenkään voi päin naamaa näin sanoa. Mä en vaan tajua tollasta itsekkyyttä, ei piitata mistään ja ajetaan vanhalla saastuttavalla autolla. Kohtahan polttoaine on niin kallista, että ei tuolla ole järkeä ajaa.

Maapallo ei tykkää :,(

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotias auto ei välttämättä kuluta enempää kuin uudempi. Liian aikainen auton romuttaminen on luonnonvarojen tuhlausta. Jos auto siis on hyvässä kunnossa, sillä kannattaa ajaa. 

Vierailija
2/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uusi auto on paras. Nuo romut joutaa paalaimeen, ei länsimaissa pitäisi olla noita romuja liikenteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15-vuotias auto ei välttämättä kuluta enempää kuin uudempi. Liian aikainen auton romuttaminen on luonnonvarojen tuhlausta. Jos auto siis on hyvässä kunnossa, sillä kannattaa ajaa. 

Kyllä kannattaa romuttaa, koska raudan voi käyttää uudestaan.

Vierailija
4/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto oli halpa ja kulutuksen kokonaisuus riippuu ajetuista kilometreistä. Vähän ajavalle muutaman litran heitto kulutuksessa ei vuodessa tee isoa summaa.

Vierailija
5/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pösilö

Vierailija
6/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autot tykkää kun niillä ajaa.

Vierailija
7/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa kateutta ilmassa?Osta itelles auto nii ei tarvitse vinkua.

Vierailija
8/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettäs kehtaakin! Millainen sika menee ostamaan autoon kysymättä ensin sopiiko se sinun tämänhetkiseen hysteriaasi vaikka sinä haluuu-uuu-uuut että se ostaa erilaisen auton.

Vierailija
9/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 53 vuotias auto joka kuluttaa 17 litraa satasella.

Vierailija
10/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 53 vuotias auto joka kuluttaa 17 litraa satasella.

Kauniilla ilmalla on varmaan hauska pörrätä vähän. Jos on hyvin pidetty / entisöity niin taatusti nostaa peukkuja kaduntallaajilta.

Vierailija
11/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevä ostos. Luultavasti auto on ollut edullinen. Kohtuullisesti pidetty ja huollettu laatuauto antaa vanhanakin hyvän, vakaan ja turvallisen kyydin. Lisäksi varaosat ovat tässä kohtaa jo puolilmasia. Jos Suomessa ajaa säännöllisesti muuallakin kuin kaupungissa, iso auto on ehdoton.

Vierailija
12/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ystäväsi viherpiipero? Olen huomannut että vegaanit, ja muut hippiäiset ajat niillä kaikkein pahimmilla luonnonpilaajilla, autonrötisköillä. On mietityttänyt miksi näin?

Vierailija
13/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettäs kehtaakin! Millainen sika menee ostamaan autoon kysymättä ensin sopiiko se sinun tämänhetkiseen hysteriaasi vaikka sinä haluuu-uuu-uuut että se ostaa erilaisen auton.

Eikö voisi vähän miettiä muutakin kuin itseään? Täällä on hyvät julkiset liikenneyhteydet. Miksi yksineläjä tarvitsee ylipäätään ison auton?

Ap

Vierailija
14/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi fakta.

Kaikki öljy käytetään.

Vierailija
15/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli ap, hallitus laittaa näille kovat maksut. Minun työkavereilla on myös näitä vanhoja romuja. Vaikka varaa olisi ekologisempiin autoihin. Kyllä se ilmastonmuutos kiinnostaa sitten kun ruoka loppuu ja vedestä soditaan.

Vierailija
16/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on liisattu uusi auto :)

Tosi kiva ja ei tarvitse huolehtia arvonalenemasta tai hajoamisesta.

Vierailija
17/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne piirtää kell on liituu.

Vierailija
18/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin 14 -vuotiaan, vähänajetun auton joka kuluttaa kuutisen litraa satasella. Ajomääräni jäävät alle 10000 kilometriin vuodessa. Olen vahvasti sitä mieltä että maailma saattaisi jopa pelastua jos jokainen keskittyisi tekemään oman osuutensa sen sijaan että omistautuu osoittelemaan toisia sormella.

Vierailija
19/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden auton hinnasta on lähes puolet veroa. Eli 20 000 € auton hinnasta 10 000 € on pelkkää veroa.

Uuten 20 000 € maksaneen auton hinta voi olla 10 vuoden jälkeen 2 000 €. Tuosta on 1 000 € auton arvoa ja 1 000 € veron arvo-osuutta.

Auton arvon alenema koskee myös veroa.  Eli menetät 8 000 € autona arvon alemenana sekä 8 000 € veron arvosta. Auton arvon alemenan vastiikkena saat auton käyttöhyödyn. Vero taas on täysin hukkaan menevä osa sijoitustasi.

Tässä tapauksessa on vain järkevää rahankäyttöä ostaa käytetty 10 000 € auto ja sijoittaa 10 000 € vaikka osakkeisiin.

10 vuoden jälkeen auton ja veron arvo on 2 000 € mutta osakepotin arvo 18 000 € Helsingin pörssin 20 v keskimääräisellä 6,1 tuotto-% Eli näin sinulla on tuo alkupääoman 20 000 € varallisuus tallella.

Suomi on maailman verotetuimpien maiden kärjessä. Se takee mahdottomaksi edelläkävijyyden monilla aloilla kuten liikenteen ilmastopäästöjen hallinnassa. 

Vierailija
20/43 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin vaikka ilman autoa, jos voisin. Ajan vuodessa noin 7000 kilometriä, mutta ne vaan ovat välttämättömiä ajoja. Talvellakin on päästävä töihin ja välillä haluan käydä katsomassa vanhempia toisella paikkakunnalla. Kumpaankaan kohteeseen ei pääse bussilla tai junalla.