Mikä ihmisiä vaivaa? Työkaveri osti ikivanhan auton, joka kuluttaa paljon bensaa
Mä en käsitä. Työkaveri osti ison farmariauton, joka on 15 vuotta vanha. Noin vanha auto kuuluu romuttamolle! Bensan kulutus on iso ja päästöt hirveät. Miksi ihmiset ostavat tuollaisia autoja? Ei todellakaan mikään ilmastoteko. Olisi ostanut edes pienemmän auton. Sori nyt kun avaudun, mutta en tietenkään voi päin naamaa näin sanoa. Mä en vaan tajua tollasta itsekkyyttä, ei piitata mistään ja ajetaan vanhalla saastuttavalla autolla. Kohtahan polttoaine on niin kallista, että ei tuolla ole järkeä ajaa.
Maapallo ei tykkää :,(
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Uuden auton hinnasta on lähes puolet veroa. Eli 20 000 € auton hinnasta 10 000 € on pelkkää veroa.
Uuten 20 000 € maksaneen auton hinta voi olla 10 vuoden jälkeen 2 000 €. Tuosta on 1 000 € auton arvoa ja 1 000 € veron arvo-osuutta.
Auton arvon alenema koskee myös veroa. Eli menetät 8 000 € autona arvon alemenana sekä 8 000 € veron arvosta. Auton arvon alemenan vastiikkena saat auton käyttöhyödyn. Vero taas on täysin hukkaan menevä osa sijoitustasi.
Tässä tapauksessa on vain järkevää rahankäyttöä ostaa käytetty 10 000 € auto ja sijoittaa 10 000 € vaikka osakkeisiin.
10 vuoden jälkeen auton ja veron arvo on 2 000 € mutta osakepotin arvo 18 000 € Helsingin pörssin 20 v keskimääräisellä 6,1 tuotto-% Eli näin sinulla on tuo alkupääoman 20 000 € varallisuus tallella.
Suomi on maailman verotetuimpien maiden kärjessä. Se takee mahdottomaksi edelläkävijyyden monilla aloilla kuten liikenteen ilmastopäästöjen hallinnassa.
No ei kyllä ole 20 000 € autoja, joiden hinnasta puolet veroa. Ei uusia autoja saa 10 000€ (autoveroton hinta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettäs kehtaakin! Millainen sika menee ostamaan autoon kysymättä ensin sopiiko se sinun tämänhetkiseen hysteriaasi vaikka sinä haluuu-uuu-uuut että se ostaa erilaisen auton.
Eikö voisi vähän miettiä muutakin kuin itseään? Täällä on hyvät julkiset liikenneyhteydet. Miksi yksineläjä tarvitsee ylipäätään ison auton?
Ap
Ehkä se miettii muitakin kuin itseään, vaikka vanhenevia vanhempiaan joiden luona pitää käydä pitkän ajomatkan päässä tai joita pitää kuskata. Mitä vi**ua se sinulle kuuluu miksi kukakin valitsee mitä valitsee.
Se 15-vuotias auto ei todellisuudessa kuluta yhtään enemmän kuin vaikka se 5-vuotias auto. 15 vuotta sitten autonvalmistajat eivät valehdelleet kulutusta ja päästöjä niin railakkaasti kuin alkaen jostain vuodesta 2006 jolloin päästöt ja kulutus alkoi vaikutti autojen verotukseen suuruuteen. Sen jälkeen päästöarvoja etenkin mutta myös kulutusarvoja on valehdeltu korvat heiluen. 2005 valmistetun auton päästö ja kulutusarvot ovat todenmukaiset. 2006 vuoden jälkeen valmistettuihin autot pitäisi verottaa todellisten mitattujen päästöjen mukaan, koska ilmoitetut päästöt voi pahimmillaan olla jopa 60% pienemmät kuin todelliset päästöt. Googlaa jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden auton hinnasta on lähes puolet veroa. Eli 20 000 € auton hinnasta 10 000 € on pelkkää veroa.
Uuten 20 000 € maksaneen auton hinta voi olla 10 vuoden jälkeen 2 000 €. Tuosta on 1 000 € auton arvoa ja 1 000 € veron arvo-osuutta.
Auton arvon alenema koskee myös veroa. Eli menetät 8 000 € autona arvon alemenana sekä 8 000 € veron arvosta. Auton arvon alemenan vastiikkena saat auton käyttöhyödyn. Vero taas on täysin hukkaan menevä osa sijoitustasi.
Tässä tapauksessa on vain järkevää rahankäyttöä ostaa käytetty 10 000 € auto ja sijoittaa 10 000 € vaikka osakkeisiin.
10 vuoden jälkeen auton ja veron arvo on 2 000 € mutta osakepotin arvo 18 000 € Helsingin pörssin 20 v keskimääräisellä 6,1 tuotto-% Eli näin sinulla on tuo alkupääoman 20 000 € varallisuus tallella.
Suomi on maailman verotetuimpien maiden kärjessä. Se takee mahdottomaksi edelläkävijyyden monilla aloilla kuten liikenteen ilmastopäästöjen hallinnassa.
No ei kyllä ole 20 000 € autoja, joiden hinnasta puolet veroa. Ei uusia autoja saa 10 000€ (autoveroton hinta)
Ei puolia, mutta kolmannes esim. normivolkkarista on veroja.
Käy ostamassa sille uusi auto, sillähän sä tuskasta pääset.
Vierailija kirjoitti:
Järkevä ostos. Luultavasti auto on ollut edullinen. Kohtuullisesti pidetty ja huollettu laatuauto antaa vanhanakin hyvän, vakaan ja turvallisen kyydin. Lisäksi varaosat ovat tässä kohtaa jo puolilmasia. Jos Suomessa ajaa säännöllisesti muuallakin kuin kaupungissa, iso auto on ehdoton.
Uusi keskikokoinen auto on sekä turvallisempi että mukavampi matka-ajossa kuin 15 vuotta vanha iso auto. Näin se valitettavasti vain on. Kehitys kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
. Googlaa jos et usko.
Automerkkien ilmoittamat lukemat ovat mitattuja.
Googlaa jollet usko.
Minä olen suosinut bemaria joka tietyllä tavoin ajettua kuluttaa niukasti, mutta toisella tavalla ajettuna löytyy tehoa.
Biimeri 335 2007 hiukka viritetty jotain yli 400hp. Todellinen kaupunki kulutus noin 8l.
Minusta kaikki autoilussa olevat verot pitäisi olla polttoaineessa. Se ohjaisi pienikulutksellisiin autoihin.
Autovero on hölmö kateusvero, jonka tuotto on ollut kertaluontoinen, nyt se vaan on taloudellisen hyvinvoinninkuristaja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikki autoilussa olevat verot pitäisi olla polttoaineessa. Se ohjaisi pienikulutksellisiin autoihin.
Ja tuon sanoi itärajan tuntumassa asuva.
Jos ei ole rahaa, niin on ostettava vanha romu, joka kuluttaa paljon. Ap voi lähettää valituksen verottajalle, jonka vuoksi Suomessa uudet autot on kalliita.
Ja kuka nyt coronaepidemian aikaan haluaa/uskaltaa matkustaa julkisilla, kun ei ole maskipakkoakaan. Tästä ap voi nillittää Varhilalle, THL:lle ja STM:lle. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Googlaa jos et usko.
Automerkkien ilmoittamat lukemat ovat mitattuja.
Googlaa jollet usko.
Minä olen suosinut bemaria joka tietyllä tavoin ajettua kuluttaa niukasti, mutta toisella tavalla ajettuna löytyy tehoa.
Biimeri 335 2007 hiukka viritetty jotain yli 400hp. Todellinen kaupunki kulutus noin 8l.Minusta kaikki autoilussa olevat verot pitäisi olla polttoaineessa. Se ohjaisi pienikulutksellisiin autoihin.
Autovero on hölmö kateusvero, jonka tuotto on ollut kertaluontoinen, nyt se vaan on taloudellisen hyvinvoinninkuristaja.
Kyllä näin on. Ostamisen ja omistamisen verottaminen rankalla kädellä on jotain käsittämätöntä. Iso auto pienillä kilometreillä saastuttaa vähemmän kuin pieni auto isoilla kilometreillä. Silti sitä iso rankaistaan isoilla veroilla.
Suurimmalla osalla suomalaisista ei ole varaa uuteen autoon.
Jos työkaveri tarvitsee ison auton perheensä takia, turha hänelle on pikkuautoa tyrkyttää.
Pätkätyöläiselle pelkät uuden auton määräaikaishuollot ovat ylivoimaisen kalliita, yksi huolto maksaa enemmän kuin kottero, jolla ajaa pari vuotta ennen romuttamoon myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos työkaveri tarvitsee ison auton perheensä takia, turha hänelle on pikkuautoa tyrkyttää.
Pätkätyöläiselle pelkät uuden auton määräaikaishuollot ovat ylivoimaisen kalliita, yksi huolto maksaa enemmän kuin kottero, jolla ajaa pari vuotta ennen romuttamoon myyntiä.
Kyseessä yksineläjä. Mä luulen, että haluaa herättää vaan huomiota. Ei sitä kyllä tule saamaan, kun auto on tuollainen laatikko. Olisi ostanut edes sähköauton.
Ap
Myös tämmöisenä poikkeusaikana, kuin nyt ihmiset keskittyy lyhyen tähtäimen tavoitteisiin ja pärjäämiseen.
Valitettavasti pitkän tähtäimen tavoitteet, kuten ilmastonmuutos tahtoo unohtua. Sori vaan, tämmöinen on ihmisluonto.
Ei pitäs tuon ikäinen auto olla mikään bensarosvo. Autossa täytyy olla jokin vika, jos yli 7-8 litraa sataselle kuluttaa. Olikohan 2001 jolloin tuli aika tiukat päästöstandardit.
Ihmettelen kanssa kun meillä töissä moni nainen ajaa citymaasturilla yksin parinkilometrin verran töihin.Itse kun jouduin vaihtamaan autoa ostin pienikulutuksisen pienen kauppakassin koska joudun ajamaan 80km päivä.Noistakin osa ostivat autonsa minun jälkeeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä yksineläjä. Mä luulen, että haluaa herättää vaan huomiota. Ei sitä kyllä tule saamaan, kun auto on tuollainen laatikko. Olisi ostanut edes sähköauton.
Ap
Eiköhän se ole parahin ap jo aika unohtaa tämä provo. Se ei lähtenyt lentoon eikä sitä enää saa korjattua sähköautohorinoilla.
Mullapa onkin 23 vuotta vanha auto.
Ajan vuodessa 50 000 km vanhalla turbodieselillä. Lentokoneella en ole koskaan matkustanut, joten voin hyvillä mielillä ajaa autoa josta pidän.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kanssa kun meillä töissä moni nainen ajaa citymaasturilla yksin parinkilometrin verran töihin.Itse kun jouduin vaihtamaan autoa ostin pienikulutuksisen pienen kauppakassin koska joudun ajamaan 80km päivä.Noistakin osa ostivat autonsa minun jälkeeni.
En ikinä ostaisi pientä kauppakassia paljon ajavana. Sillä kun jysäyttää moottoritiellä peurakolarin niin mitä jää jäljelle.
Näin on. Meillä on 12-vuotias auto ja ajetan 10.000 km vuodessa.
Uusia autoja propagoivat haluavat että vanhojen autojen omistajat luopuisivat joukkoliikenteellä kulkemisen, se on uusien autojen ja autokappiaiden pahin vihollinen, ostaisivat uuden auton ja ajaisivat kaikki matkat vain autolla.