Mulle opettiin lapsena, että suojatien yli mennään ripeästi. Miten nykyään?
Nykyään nuoret ja nuoret aikuiset matelevat suojatien yli kaikessa rauhassa, jotkut jopa räpläävät puhelintaan. Ei mitään kiirettä tunnu olevan. Oletteko huomanneet saman?
Kommentit (34)
Välillä kyllä pistää silmään että suorastaan valutaan sen suojatien yli vaikka autot odottaisi.
Ohiksena, minulle opetettiin lapsena ettei suojatien yli saa juosta ja jotenkin 7-vuotiaana tulkitsin tämän niin että jos juoksee niin autot saa ajaa yli. :D
Kannattaa katsoa myös tarkasti, ettei auto tule päälle, vaikka olisi vihreät. Liian kiireisiä autoilijoita tuntuu riittävän. Kyllä autoilijan pitää pystyä odottamaan se aika rauhassa, kun ihmiset ylittävät suojatien. Joskus liian nopea ylittäminen voi olla myös vaarallista, jos vaikka toinen autoilija laskee tien yli ja viereisen kaistan kuski päättääkin olla pysähtymättä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mulle opetettiin, että sen yli mennään omaa tahtia. Jos siinä on valot, niin siinä ajassa, kun valo vaihtuu.
Olivatko vanhempasi serkuksia kenties? Monestihan myös kääntyvälle autoilijalle palaa vihreä eikä se pala sen kauempaa kuin kävelijänkään valo.
Jokainen menee yli omaa tahtia. Kaikki terveysongelmat eivät näy päälle.
Se hidastelu on varmaan kosto siitä kun osa autoilijoista ei pysähdy kun kävelijä on odottamassa suojatielle pääsyä.
Mutta oikeasti, jokainen menee omalla tahdillaan.
Ripeästi mutta varovasti! Aina ympärille katsoa kun voi auton takaa tulla toinen auto.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mulle opetettiin, että sen yli mennään omaa tahtia. Jos siinä on valot, niin siinä ajassa, kun valo vaihtuu.
Outoa. LIikenteessä mennään sujuvasti tilanteen mukaan, EI OMAA TAHTIA. Siellä kun pitää huomioida myös muut.
Yleinen suojatiespektaakkeli on sellainen missä jalankulkija odottaa suojatien reunassa kaukaa lähestyvää autoa vaikka ehtisi hyvin yli ilman että lähestyvän auton tarvitsisi varta vasten pysähtyä ja viittilöidä jalankulkijalle että voisi mennä yli.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan onkin terveysongelmista kyse, kun teinilauma matelee suojatien yli pysähdellen ottamaan selfieitä tai näpyttelemään viestiä.
Tai kai ne jonkinlaisia pään ongelmia voi olla.
Omaa tahtia menee vain rollaattorien tai keppien varassa kulkevat. Muut pyrkivät hoitamaan homman niin, että liikenne sujuu kaikin puolin soljuvasti. Siihen suojatielle ei jäädä viestittelemään tai pörräämään muuten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan onkin terveysongelmista kyse, kun teinilauma matelee suojatien yli pysähdellen ottamaan selfieitä tai näpyttelemään viestiä.
Tai kai ne jonkinlaisia pään ongelmia voi olla.
Päätät sitten tahallasi ymmärtää väärin.
Vierailija kirjoitti:
Omaa tahtia menee vain rollaattorien tai keppien varassa kulkevat. Muut pyrkivät hoitamaan homman niin, että liikenne sujuu kaikin puolin soljuvasti. Siihen suojatielle ei jäädä viestittelemään tai pörräämään muuten vaan.
Ihmisellä voi olla kävelynopeuteen vaikuttavia terveysongelmia, vaikka hänellä ei ole (näkyvää) apuvälinettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. LIikenteessä mennään sujuvasti tilanteen mukaan, EI OMAA TAHTIA. Siellä kun pitää huomioida myös muut.
Kaikki eivät pysty marssimaan reippaaasti. Ratin taakse ei mennä, jos pienikin odottaminen käy kupolin päälle.
Mulle opetettiin, että kun auto päästää, niin täytyy juosta pää kolmantena jalkana yli koska MINUN takia on juuri AUTO pysähtynyt. :D Mielestäni riittää, että kävelee reippaasti, mutta silti välillä juoksen. Kuvitelkaa 30v nainen joka juoksee tien yli niin lujaa kun pääsee :D
Vierailija kirjoitti:
Yleinen suojatiespektaakkeli on sellainen missä jalankulkija odottaa suojatien reunassa kaukaa lähestyvää autoa vaikka ehtisi hyvin yli ilman että lähestyvän auton tarvitsisi varta vasten pysähtyä ja viittilöidä jalankulkijalle että voisi mennä yli.
Mistä sinä tiedät, ehtisikö ko. ihminen tien yli? Monet ihmiset liikkuvat tavallista hitaammin.
Odota jos vaikka joku auto lähtisi helsingistä turkuun ja arvo astuakko vai eikö...astut sitten viime hetkillä kun auto on jo lähes suojatiellä.
Meidän kaupungissa max noin 50% autoilijoista päästää jalankulkijan suojatien yli. Silloin harvoin kun annetaan tietä niin pyrin kulkemaan mahdollisimman ripeästi.