Mokasin, nyt on paha mieli =( (Kasvatusasiaa)
Esikoinen sai siirtyä omaan sänkyyn nukkumaan 8,5kk ikäisenä. Sujui yli odotusten, itki vain kaksi yötä. (Otettiin kyllä syliin rauhoittumaan, silitettiin jne mutta tissiä ei saanut eikä päässyt viereen nukkumaan....)
Pitkään nukkuikin hienosti omassa sängyssä, kunnes sitten aamuöisin ruoesi pyytämään viereen.. laiskana sitten oli niin helppoa nukuttaa vielä pariksi tunniksi vierelle ettei tarvinnut kuudelta nousta....
Nyt lapsi on 1v9kk, ja pari kk sitten tilanne oli jotenkin mennyt siihen että häneen on iskenyt kamala hellyydenkipeys ja läheisyydenkaipuu vaikka päivisin halitellaankin paljon, köllötellään yhdessä sohvalla ja luetaan kirjoja jne... mutta ei suostunut ollenkaan nukahtamaan omaan sänkyyn, ja ksoka on oppinut kiipeämään pinnaäsngyn laidan yli pääsi taas meidän sänkyyn nukkumaan. Onkin sujunut ihan hyvin, paitsi että viime aikoina illat on mennyt ihan pelleilyksi, muksu on väsynyt, mutta lähtee koko ajan pois sängsytä, tai potkii, jos käännyn pois niin nipistää minua jne...
Muutama ilta sitten totesin että jos ei pysty olemaan nätisti äidin vieressä, niin ei voi nukkuakaan äidin vieressä vaan sitten nukutaan omassa sängyssä. Hän potki, nostin pinnasänkyyn, armoton itku ja tottakai heltysin kun hän lupaa että makaa nätisti kunhan pääsee takaisin viekkuun... JA parina kertana toimikin, hän jäi nätisiti makaamaan ja nukahti.
No, sen jälkeen päädyttiin siihen että poika itkee, lupaa olla nätisti, ja pelleily vaan jatkuu.....
Nyt olen sitten parina iltana nukuttanut oman sänkyyn, en ole itkusta välittänyt (hän on saanut mahdollisuuden tulla nätisti äidin viekkuun nukkumaan), ja minulla on niin paska olo siitä että siitä omasta sängystä on tullut rankaisupaikka =( Että sinne joutuu jos ei osaa olla kiltisti.. Kyllä minä tiedän että olen tehnyt väärin, mutta en tiedä mitä muutakaan olisin tehnyt.. (Paitsi löytää aikakoneen, palata ajassa taaksepäin, ja olla päästämättä meidän s'nkyyn aamuisin ksoka siitä se kaikki lähti).
Aamuisin kyllä kehun sitten että miten hienosti hän nukkui omassa sängyssä, ja miten reipas ja ihana poju hän on, jos saisi siitä omasta sängystä nyt kuitenkin sellainen kiva paikka mihin hän haluaakin reippaana poikana mennä nukkumaan.....
Kommentit (31)
Yritättekö sitä nukkumaan liian aikaisin? Jos se ei tarvi niin paljon unta? Tai liian myöhään? Menee yliväsymisen puolelle?
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 23:01"]
Luulen, ja voin olla väärässä, mutta epäilen että se haluaisi nyt vain jotkut säännöt nukkumaan menemiselle. Tai se mun kokemus on oman kanssa ollut, että jos lapsi alkaa jossain asiassa temppuilemaan, niin silloin paras lääke on johdonmukaisuus ja huonoin epätietoisuus. Se haluaa että sä olet tilanteen pomo, ja toteutus on vähemmän tärkeä asia, kunhan vaan on jokin sääntö ja äiti joka ei hermostu tai epäröi sitä noudattessaan. Tosin voihan se olla muutakin, mutta tämä tuli mieleen omasta kokemuksesta.
[/quote]
Kuulostaa loogiselta, rajoja hakee kaikessa nyt muutenkin. Ollaan tähän asti päästy vähän liiankin helpolla hymyilevän tyytyväisen pojan kanssa, nyt kostautuu =D
Mutta on kyllä helppoa ymmärtää miksi jotkut sortuu siihen että antavat lapselle periksi kaikessa =D
Lapsi on aika pieni vielä, oliko 1v9kk? Ei sen ikäinen vielä ymmärrä lupauksia ja niiden pitämistä tai osaa säädellä käytöstään lupausten perusteella. Joten älä neuvottele liikaa. Illalla mennään omaan sänkyyn nyukkumaan, ja jos vielä aamulla herätääänkin sieltä, on se hieno juttu!
Voitteko siirtää teidän sängyn kiinni patteriin ja tehdä tilaa lapsen sängylle? TAi laittaa siihen jonkun tyynyt?
Pienihän tuo on, nauti siitä tuhisijasta vieressä!
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 23:37"]
Voitteko siirtää teidän sängyn kiinni patteriin ja tehdä tilaa lapsen sängylle? TAi laittaa siihen jonkun tyynyt?
Pienihän tuo on, nauti siitä tuhisijasta vieressä!
[/quote]
Kuten yllä sanoin, tätä ollaan katottu, http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/S99887444/, olisi ainut mikä sopisi meille, ei haittaisi vaikkei saa seinän viereen, siirettäisiin vain pinnasänky pois sängyn vierestä ja tuo tilalle. Ja juu, olenkin nauttinut tuhisevasta hyrrästäni.... =)
No ei meilläkään aikanaan mitenkään hyvin nukuttu, tai siis nukahdettu. Sinänsä sillä ei ole väliä, nukkuuko lapsi vieressä vai ei, mutta olen ajatellut, että joissain perheissä pyörii joka yö kauhea karuselli, ja sen luulisi sekoittavan lapsen pään totaalisesti. Siis "Emmi meni kiltisti omaan huoneeseensa nukkumaan ja Vaavi nukahti pinnasänkyyn meidän sängyn viereen. Yöllä Emmi tuli x kertaa herättelemään ja meni takaisin sänkyynsä. En jaksanut laittaa Vaavia syötön jälkeen omaan sänkyynsä ja jäätiin vierekkäin. Emmi heräsi eikä suostunut omaan sänkyyn, sitten se meni pinnasänkyyn, mutta myöhemmin menin Emmin kanssa sohvalle nukkumaan ja Vaavi jäi isin kanssa sänkyyn nukkumaan. Vaavi halusi syödä ja minä otin sen sohvalle ja Emmi meni isin viereen. Laitoin Vaavin pinnasänkyyn ja menin itse Emmin sänkyyn nukkumaan JNE. JNE." Ymmärrän, ettei asiat aina mene niin kuin Strömsössä, mutta joillain on oikeasti joka yö tuollainen hulabaloo, enkä kyllä tajua, ketä sekään palvelee. Eli koeta ap päättää jotakin ja pysy siinä :)
Jos sen lapsen ottaa sinne sänkyyn joskus nii sitten ne seuraukset pitää kärsiä. Mukavaahan se on ja helppoa .äidille kun vaan tunkee vauvalle tissin suuhun ja sit koko perhe nukkuu. Mutta sitten kun siihen viereen pitäisi saada toinen tissiin kiinni ja toinen käykin väkivaltaiseksi, niin valitetaan. Tästä syystä meidän lapset eivät nuku meidän sängyssä. Niin makaa kuin petaa.
No et nyt minun mielestäni ole edes juuri mokannut. Tiedän, esikoisen äitinä on kauheaa tuottaa pienelle lapselle pahaa mieltä, ja olen pehmeän kasvatuksen ja myös vierekkäin nukkumisen kannalla (silloin kun se sujuu), mutta tässä tapauksessa ratkaisusi oli oikea, ja lapsi tuskin miettii myöhemmin sananvalintoja, joilla perustelit sitä. Ja jos hän kerran saa paljon läheisyyttä päivällä, niin tuskin yön aikana nääntyy sen puutteeseen. Tietysti jos hän pelkää niin sitten täytyy saada turvaa, mutta siitä ei taida olla ensisijaisesti kyse.
Meidän 1v10kk ei saa huitoa, purra, läpsiä, nipistellä tai potkia muita. Ehdoton ei. Joskus tuota yritti, kun kiellettiin jostain asiasta, mutta huomasi aika pian ettei ole sallittua ja lopetti.
Nukkumaan käy viereen joka ilta ja nukahtaa rauhallisesti ja turvallisesti. Nukkuu vieressä koko yön. Taitaa olla läheisyydenkaipuinen lapsi, koska pynnää itsensä ihan kylkeen kiinni nukkuessaan ja aamulla halailee kovasti. Me vanhemmat olemme onnellisia, että lapsi nukkuu hyvin.
Selkeät rutiinit ja selkeät säännöt. Päätä, missä haluat, että lapsi nukkuu. Koska teille tulossa vauva, niin olisi parasta, että isompi lapsi saisi nukkua jomman kumman vanhemman vieressä. Järjestä lapsille selkeät omat paikat; sivuvaunu tai oma paikka seinän vierestä sängystä (meillä turvareuna estää lapsen kolhimasta itseään patteriin). Ja sitten kielletään se nipistely yms. Lisäksi paljon hellyyttä ja läheisyyttä, mutta selkeyttä siinä, että yöllä nukutaan, eikä melskata mitään muuta.
Meillä on lapsella tuollainen Gulliver-sänky parisängyn sivuvaununa seinän vieressä. Hankittiin se levottomalle esikoiselle kuopuksen odotusaikana. Heillä on 1 v. 9 kk ikäeroa. Teetin ompelijalla esikoiselle pitkän ohuen unipussin, joka on siis siinä määrin pitkä, että sen hännän pystyy taittamaan patjan alle tai vaikka sitomaan sängyn pinnojen ympärille solmuun. Ei neppareita olkapäille, koska sellaiset olisi saanut auki. Vetoketju sivulle tms. kikka, ettei lapsi itse auo sitä. Hyvin on pysynyt sängyssään.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 22:48"]
Ap:llä nukkumisesta on tullut jokin valtataistelu tms., jos lapsi vieressä ollessaan temppuilee, nipistelee tms. Eli ei näyttäisi olevan puhtaasti kiinni nukkumisesta.
[/quote]
Ollaan nukahdettu monta yötä nätisti niin että hän makaa kyljellään käteni päällä, minä laulan/hyräilen ja silitän ja hän nukahtaa. Viime aikoin hän on keksinyt ettei haluakaan nukahtaa, jolloin on ruvennut huitomaan ja potkimaan että pitäisi itseään hereillä.
Pitäisikö siis antaa huitoa ja potkia jotta siitä ei tulisi valtataistelu?
[/quote]
Siis huitooko ja potkiiko se sua kohti? Ei kai se sitä kauan jaksa, ainakaan jos on nukkumaan mennessä väsynyt.
[/quote]
Kuten selitin ylempänä, huitoo niin että osuu minuun(kin) ja kun tätä haluan estää, niin rupee potkimaan, jolloin osuu myös minuun. Ja kyllä, hän on niin jästipää ettet tiedäkään, ekana yönä kun pistin nyt taas omaan sänkyyn nukkumaan ja hän heräsi yöllä, niin valvoi siinä kolme tuntia, joka kerta kun melkein nukahti niin pomppasi pystyyn ja keksi jotain mitä pitäisi saada, tai heitti unilelua pois ja parkui kun se oli poissa jne.... Hän jaksaa huitoa ja potkia myös kauan. Olisikin niin helppoa että vaikka kymmenessä minuutissa kyllästyisi huitomiseen ja nukahtaisi =D
(Vuorotellaan nukuttamisessa mieheni kanssa, mieheeni kun ei satu samalla tavalla jos poika potkii niin onkin saanut rauhoittumaan ja nukahtamaan, mutta kyllä siinä kestää.... )