Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksun harrastajat, hoi

Vierailija
15.04.2013 |

Olen aiemmin tehnyt pitkiä lenkkejä kävellen reipasta vauhtia ja nyt viikon aikana juossut puolet matkasta. Ensimmäisen juoksun jälkeen seuraavana päivänä reidet olivat tosi kipeät ja sitten seuraavalla lenkillä kipeytyivät pohkeet. Kuuluuko asiaan? Onko tarpeen pitää välipäiviä? Suunnittelen, että  juoksen 3x viikossa ainakin näin aluksi. Kävelyitä tein lähes päivittäin.Onko sopiva rytmi?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai venyttelet joka lenkin jälkeen kunnolla?

Vierailija
2/7 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että olet juossut liian lujaa. Muista aloittaa harrastus tooodella rauhallisesti, juosten ekat viikot sellaista tahtia ettet puuskuta lainkaan, ja vain lyhyitä matkoja kerrallaan, max puoli tuntia alkuun. Lisäksi venyttely jonkin ajan kuluttua, ei ihan heti lenkin päälle koska lihakset voivat olla ylilämmenneet ja rikot paikkasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se hyvä rytmi oo jos meet jumiin. Sitten vaan pienempiä matkoja. Itse en koskaan venyttele juoksun jälkeen. Ei kaikkien tarvii.

Vierailija
4/7 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, juoksu rasittaa sen verran jalkoja että kannattaa aloittaa rauhallisesti ettei tarvi heti alkuun pitää pitkää vammojen parantelutaukoa. Ja hyvät kengät pitää olla. Nimimerkillä hankin itselleni ensitöikseni plantaarifaskiitin ja sitä saikin sitten parannella.

Vierailija
5/7 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu on rankka laji. On normaalia että alussa lihakset ottaa kipeää. Muista venytellä juoksun jälkeen. Itse venyttelen aina etureidet, takareidet, sisäreidet ja pohkeet. Lyhytkin venyttely auttaa paljon.

Luultavasti teet myös sen aloittelijan virheen että juokset liian kovaa kuntoosi nähden. Seuraa sykettäsi, peruslenkillä se ei saisi olla yli 80% maksimista.

Lihaksiakin tarkemmin seuraa tukielimiä, jos nilkoissa alkaa olla liikumista haittaavaa kipua tai sääret alkaa aristaa, niin kevennä lenkkejä.

Vierailija
6/7 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/7 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitkin jo hyviä vinkkejä ap! Näiden lisäksi sitten esim. älä juokse kotiovelle saakka vaan hiljennä kävelyksi jo aiemmin. Palautuminen alkaa kävellessä. Kotona ota jotain palauttavaa juomaa tai ruokaa, itse tykkään maidosta vaikkei se ehkä parasta olekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän