Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulunkäyntiavustaja, kysymyksiä aiheesta

Vierailija
15.04.2013 |

Millaista työ on? Kannattaako kouluttautua, onko töitä? Olen lähemmäs 40v alan vaihtaja, mietin ammattitutkintoa koulunkäyntiavustaja/ilttisohjaaja.

Kiitos!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa työtä, mutta tosi huono palkka! Opiskelu oli yllättävänkin vaativaa (tosin tiedän, että kaikissa oppilaitoksissa ei näin ole), mutta antoisaa. Kohta vaan koulunkäyntiavustajia on rutkasti liikaa, koska meitä koulutetaan niin hillittömällä tahdilla.

Vierailija
2/8 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös avustajien tehtävä nimenomaan ole ottaa monisteita yms?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 16:33"]

No eikös avustajien tehtävä nimenomaan ole ottaa monisteita yms?

[/quote]

Avustaja on oppilaista/oppilaita varten. Ei niinkään opettajien piika.

t. entinen kouluavustaja

Vierailija
4/8 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä avustaja tosiaankin on oppilaita varten.. Itse olen yläasteella avustajana ja tykkään kovasti.

Vierailija
5/8 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään  nimike on yleisimmin koulunkäynninohjaaja. Tuo avustaja-sana antaa  väärän kuvan työstä. Se sopii silloin, jos on kyse esim. vammautuneesta aikuisesta, jota todella avustetaan arkipäivän toiminnoissa. Kun on kyse koululaisista, on ohjaajan tehtävä ohjata oppilasta tekemään ja selviytymään itse mahdollisimman paljon. Onhan sitten tietenkin liikunta-tai näkövammaisia oppilaita, joilla ei ole oppimisvaikeuksia muuten. Heidänkin  kohdallaan voidaan puhua avustamisesta.

Koulunkäynninohjaajan työ on vaativaa, mutta antoisaa, jos sen kokee omakseen. Pitkää pinnaa, itseluottamusta ja kekseliäisyyttä se vaatii. Sekä tietenkin hyvät taidot esim. äidinkielessä.

Vierailija
6/8 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkö kukaan?

Vierailija
7/8 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljolti siitä, millaiseen kouluun ja työyhteisöön päätyy työskentelemään.

Homma on kaikkea aina apuopettajuudesta kenkiensitojaan.

Opehuoneessa rooli voi olla yhdenvertainen muun henkilökunnan kanssa tai pahimmillaan olet avustaja myös opettajille (eli otat monisteet, keität kahvin ym.), mihin ei tietenkään kannata alistua.

Vierailija
8/8 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös siitä onko kyseessä normi vai erityislapset. Itse oon avustaja erityisluokalla eskareiden ja ekaluokkalaisten kanssa niin ei kyllä aikaa jää mihinkään ylimääräseen tuntien aikana. Henkisesti ja välillä vähän fyysisestikkin rankkaa ainakin erityispuolella mutten muuuten ihana ala! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme