Mikä aivokemian ongelma on, jos alkoholista tulee normaali olo?
Älkää nyt sanoko riippuvuus, koska asia ei taida olla niin yksinkertainen. En usein tissuttele enkä ryyppää asiaan liittyvien lieveilmiöiden takia. Mutta kun avaan kaljan ja juon sen melkein loppuun, niin tulee olo "ahaa, tällaiselta ehkä pitäis tuntua suuremman osan ajasta". siis tavallinen, tasainen, ihan tyytyväinen, rento olo.
Mietin, että mikä mulla sitten normaalisti on ilman alkoholia. Vähän ahdistusta, hermostuneisuutta, masentuneisuutta? En tunnista oikein kunnolla, mutta joku epämääräinen ikävä olo. Kannattaisiko ihan kokeilla jotain mielialalääkettä, että saisi tasaisen ja paremman olon arkeen? Liikunnat, ruokavaliot jne tiedän jo ja nukun hyvin.
Kommentit (27)
Sama ongelma, tämän takia juon alkoholia ennen töihin menoa, että voin olla kuin normaali ihminen siellä. Itse olen SSRI-lääkkeitä syönyt, niistä ei ole mitään apua, joten ei kannata edes kokeilla.
Tuollaisten ajatusten merkeissä on alkanut monta alkoholistin, pilleristin ja narkomaanin uraa. Jotkut vain ovat luonnostaan herkempiä ja hermostuneempia. Ei sitä voi mitenkään korjata.
Eikö tästä ole joku Spede-elokuva? Mitä enemmän tyyppi joi, sen selvemmältä hän vaikutti. Selvinpäin oli kuin kännissä.
Alkoholi pieninä annoksina (1-2 paukkua tai pulloa olutta) aiheuttaa pienen euforian ja laajentaa verisuonia rentouttaen lihakset. Kuullostaa ehkä uskomattomalta, mutta useimmat ihmiset pystyvät grogin,parin jälkeen ajamaan autoa paremmin tai ampumaan tarkemmin, koska lihakset ovat rennommat. Saman rentouden saavuttaa toki myös esim. joogamalla tai liikunnalla (endorfiinit!) tai monella muullakin tavalla.
Suurempi alttius tulla riippuvaiseksi. Ongelma on vaan se monissa päihteissä, että se alku on ”huijausta”. Lopulta tulee huonompi olo, mitä oli ennen se perusahdistus ennen alkoholia tai muuta päihdettä.
SsRI-lääkkeitä kannattaa kokeilla, jos perusahdistus. Toimii joillakin, ei kaikilla. Toisilla toimii terapia, toisilla meditaatio, jooga, aivotreeni jne. Toisilla ei mikään tai sitten ei riittävästi motivaatiota kokeilla edellä mainittuja. Voi sen elämän elää lievästi ahdistuneenakin, mikä siinäkään. Toki voi myös alkaa ottaa sitä alkoa tasasesti, mutta valitettavasti se vaikutus, mikä silloin tällöin käytöstä tulee katoaa lopulta ja tulee omat lieveilmiöt. Sinänsä harmi homma, että se perusahdistuksen poistamiseen ei ole mitään simppeliä ratkaisua.
Ihmisen normaali olotila on olla hieman ahdistunut (sitä kutsutaan kai usein eksistentiaaliseksi ahdistukseksi), se juuri tekee ihmisestä ihmisen, ajattelevan olennon.
Sulla on mennyt hermoradat ristiin.
Katso Uuno Turhapuro menettää muistinsa - siellä selitys löytyy.
Normaali olo voi tarkoittaa toisille sitä, että on hyvä ja huolettomapi olo.
Kenties heillä on aikaisemmin ollut hyvä, huoleton olo elämässään, kun elämä on muutenkin ollut kaikin puolin järjestyksessä. Eli he ovat eläneet normaalia elämää.
Kun sitten kaikki on jostain syystä käatunut päälle, ja kaikki entinen tavallaan menetetty, ja sen jälkeen on ollut pitkään henkisesti raskasta ja työlästä.
Alkoholia nautittiminen tekee olon huolettomaksi, hyväksi, eikä murheita ajattele koko ajan, eli se on paluu normaaliin elämään.
Erittäin ymmärrettävää.
Dopamiiniaineenvaihdunnassa probleemaa. Siihenpä auttaisi esim. Venlaflaxin. Nostoa hiljalleen väh.150 asti. Tai no, varaa aika lääkärille tästä. Tsemppiä!
Jos jokin kesto-onnellisuuspilleri olisi keksitty ilman sivu- ja haittavaikutuksia, olisi keksijä varmasti maailman rikkain ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Dopamiiniaineenvaihdunnassa probleemaa. Siihenpä auttaisi esim. Venlaflaxin. Nostoa hiljalleen väh.150 asti. Tai no, varaa aika lääkärille tästä. Tsemppiä!
Muista lukea sivuvaikutukset ja käyttäjien lopettamisen vieroitusoireet kestoineen. Mm. itsemurha-ajatuksia, sähköiskuja ja muuta mukavaa.
GABAssa puutosta. Sama homma mulla ja kaikki siihen vaikuttavat aineet tuovat mulle sen ns. normaalin olon kestoahdistuksen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
GABAssa puutosta. Sama homma mulla ja kaikki siihen vaikuttavat aineet tuovat mulle sen ns. normaalin olon kestoahdistuksen sijaan.
Oletko ratkaissut miten? Ap
Mulla se auttaa itsetunto-ongelmiin koska alkoholi, pienikin määrä, vapauttaa minut kaikkein pahimmista estoista/peloista, jotka normaalisti rajoittavat tpimintaani. Eli saan rohkeutta "olla hetken aikaa oma itseni" ilman jatkuvaa itsekriittisyyttä ja pelkoja.
Tietenkin jos juo lisää, niin menee hiprakan ja humalan puolelle, eik se ole enää mitään "omama itsenään" olemista. Tiedostan myös että koska koen alkoholin vapauttavan minua muuten aika vahvoista estoistani (jotka elämä on minulle tehnyt), mulla on potentiaalia päätyä alkoholistiksi. Siksipä koitan pitää alkoholinkäytön tiukassa kurissa.
Joskus myös syöminen tuo vähän samanlaisen hyvän tunteen jälkikäteen. Ahdistuksen oikeastaan huomaa vasta, kun se on väistynyt. En huomaa mitään nälkää tai huonoa verensokeria etukäteen, enkä ole riippuvainen ruuasta. Joka kerta ruokailu ei tee minkäänlaista muutosta mielialaan. Ap
Jos on taipumusta liikaan itsetarkkailuun/kriittisyyteen tai muuten on esimerkiksi kovin estynyt persoonallisuus, niin voi olla että alkoholi vähän helpottaa niitä itselle asetettuja käyttäytymismalleja.
Pidä kulutus tuollaisena, niin se kalja riittää six packin sijaan. Harvalla ihmisellä, jos kenelläkään on aina "hyvä nousu" päällä.