Mikä aivokemian ongelma on, jos alkoholista tulee normaali olo?
Älkää nyt sanoko riippuvuus, koska asia ei taida olla niin yksinkertainen. En usein tissuttele enkä ryyppää asiaan liittyvien lieveilmiöiden takia. Mutta kun avaan kaljan ja juon sen melkein loppuun, niin tulee olo "ahaa, tällaiselta ehkä pitäis tuntua suuremman osan ajasta". siis tavallinen, tasainen, ihan tyytyväinen, rento olo.
Mietin, että mikä mulla sitten normaalisti on ilman alkoholia. Vähän ahdistusta, hermostuneisuutta, masentuneisuutta? En tunnista oikein kunnolla, mutta joku epämääräinen ikävä olo. Kannattaisiko ihan kokeilla jotain mielialalääkettä, että saisi tasaisen ja paremman olon arkeen? Liikunnat, ruokavaliot jne tiedän jo ja nukun hyvin.
Kommentit (27)
Katariina Sourihin sanoi eräässä haastattelussa että joi/juo itsensä normaaliksi.
Ei minulla kyllämasennuslääkkeet vaikuta samalla tavoin kuin alkoholi (pieni määrä). Ainakin venlafaxin ja seronil ovat auttaneet pahimpien masennusrotkojem tasoittamisessa pidemmällä ajalla, kun taas alkoholin nauttiminen tekee olon hetkellisesti rentoutuneemmaksi. Itsevarmuutta lisäävä vaikutus, jonka huomaa ainakin sellainen, joka ei normaalisti ole kovin varma itsestään.
Monen välittäjäaineen vajausta, etenkin Gaban. Tähän ei valitettavasti ole löytynyt mitään yleispätevää ratkaisua joka toimisi myös pitkällä aikavälillä, vähän aikaa voit tilannetta helpottaa alkoholilla tai rauhottavilla.
Ratkaisua ei minulla ole, mutta vertaistukea. Olen normaalisti ahdistunut ja epävarma ihminen, ja arjessa ne ovat ehtineet lamauttaakin jonkin verran.
Tunnistan itsestäni sen, että alkoholin käyttö alkaa olla ongelmakäytön puolella jo. Vaikken kerralla juo krapulaan asti, niin joka ilta tulee juotua 2-3 annosta. Mutta vaikeaa se on lopettaa, kun ainoastaan alkoholia juodessa on normaali ja ahdistukseton olo.
Ihan samaa olen miettinyt sen jälkeen kun otan bentson. Tulee sellainen ahaa-elämys, että "ai tältä normaaleista ihmisistä tuntuu koko ajan". Tulee rauhallinen, rento, peloton, itsevarma olo sosiaalisesti.
Tiedostan kuitenkin sen että mulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa taustalla.
Kyllä se kaava on jo keksitty, mutta sitä ei haluta antaa tavallisille ihmisille, jotka sitten eivät enää tanssisi auktoriteettien mukaan ja kapitalistinen globaali maailma romahtaisi. Ihmiset halutaan pitää tarkoituksella vitutuksessa ja sitten antaa palkkioksi pieniä määriä onnellisuutta eri muodoissa.