Imetys ja tiehyttukos? Apua?
Toisessa rinnassa rinnan päällä on iso kipeä patti, joka ei tyhjene imettämällä. Pari päivää sitten samassa kohdassa oli myös iso kipeä patti, ja piimäkokkare nännissä. Sain sen kuitenkin streriloidulla neulalla pois. Mutta nyt siinä ei näy mitään kokkaretta. Enkä saa pattia pois imettämällä, enkä pumppaamalla. Sattuu! Mikä neuvoksi?
Kommentit (26)
Lämmintä, tai pikemminkin kuumaa vettä johonkin astiaan, johon rintasi hyvin sopii. Minulla se oli joku litran hillopurkki. Riiputa rintaa siinä astiassa siten, että on alaspäin. Sen jälkeen sitten kaikki edellä mainitut lypsämiset ja imetykset.
Mulla tuli aikoinaan tukos, ja maito mätäni rintaan. Nousi kuume, ja rinta oli tosi kipeä. Edes kättä ei saanut nostettua. Kättärillä imivät neulalla mädän pois + antibioottikuuri päälle. Pariin otteeseen jouduin käymään neulattavana, sitten parani. Suosittelen että menet lääkäriin. Voit myös ensin kokeilla murskata kaalinlehtiä ja laittaa rintaliiviin tai maitorahkaa (tietty joku elmu-kelmu väiin ettei liivit sotkeenu) . Voi auttaa jollei oo päässyt liian pahaks.
Lämpimään suihkuun, jossa hierot nänninpäätä. Nänninpäätä voi puristella ja pyöritellä suihkussa. Mulla tämä auttoi pahimpiin tukoksiin aina. Vähän voi myös rapsuttaa nännin päätä. Usein vaiva voi tuntua muualla rinnassa esim. kuumotuksena.
Johannanomat kirjoitti:
Lämpimään suihkuun, jossa hierot nänninpäätä. Nänninpäätä voi puristella ja pyöritellä suihkussa. Mulla tämä auttoi pahimpiin tukoksiin aina. Vähän voi myös rapsuttaa nännin päätä. Usein vaiva voi tuntua muualla rinnassa esim. kuumotuksena.
Kyllä tukos voi olla syvemmälläkin kuin vain nänninpäässä...
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli aikoinaan tukos, ja maito mätäni rintaan. Nousi kuume, ja rinta oli tosi kipeä. Edes kättä ei saanut nostettua. Kättärillä imivät neulalla mädän pois + antibioottikuuri päälle. Pariin otteeseen jouduin käymään neulattavana, sitten parani. Suosittelen että menet lääkäriin. Voit myös ensin kokeilla murskata kaalinlehtiä ja laittaa rintaliiviin tai maitorahkaa (tietty joku elmu-kelmu väiin ettei liivit sotkeenu) . Voi auttaa jollei oo päässyt liian pahaks.
Ei se tukos välttämättä mene tulehdukseksi. Tulehduksen huomaa yleensä kuumeesta, kivusta, ihon punoituksesta. Pelkkä tukos ei ole yleensä vaarallinen ilman noita oireita.
Ja tarkastele vielä nänniä vaikka suurennuslasilla että onko piimäkokkaretta tukkeena. Purista nännin tyvestä niin että nännin pää ikään kuin leviää jolloin hieman piilossa olevat piimäkokkareet voivat tulla näkyviin. Tosin tuo kuumapullo voi auttaa piimäkokkareeseenkin.