Puutarhurit, miten pensaat saa pidettyä kurissa?
Pihani on kuin viidakko. Viime keväänä vedin yhden sireenin matalaksi, mutta nyt on se on taas jo kasvanut kaksimetriseksi ja rehevöitynyt entisestään. Haluaisin että se olisi pienempi...samoin käynyt muidenkin puskien kanssa.
Kommentit (9)
Minä palkkasin eläköityneen ylivääpelin, jolla oli aivan hirvittävän kova ääni. Tarvittaessa myös kovat otteet. Pysyy lapsetkin siinä samalla kurissa.
Kysy Ileltä. Se on kysellyt puutarhan kunnosta.
Olen sellainen ouutarhuri, joka istuttaa puutarhaansa kasveja, jotka kasvavat sen kokoisiksi kuin haluan niiden olevan. En siis istuta kolmi-nelimetrisiksi kasvavaa pensasta, kuten pihasyreeni paikalle, johon haluan vain metrisen pensaan. Jos haluan metriseksi kasvavan puskan, istutan siihen vaikka jonkun ruusuangervon taI onnenpensaan tai lumimarjan tai vastaavan, metriseksi kasvavan kasvin.
Suosittelen tätä menetelmää muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Olen sellainen ouutarhuri, joka istuttaa puutarhaansa kasveja, jotka kasvavat sen kokoisiksi kuin haluan niiden olevan. En siis istuta kolmi-nelimetrisiksi kasvavaa pensasta, kuten pihasyreeni paikalle, johon haluan vain metrisen pensaan. Jos haluan metriseksi kasvavan puskan, istutan siihen vaikka jonkun ruusuangervon taI onnenpensaan tai lumimarjan tai vastaavan, metriseksi kasvavan kasvin.
Suosittelen tätä menetelmää muillekin.
Tämä on niin totta, mutta nämä pensaat ja puskat ovat kaikki aiemman asukkaan istuttamia. Pensaiden kokonaan poistaminenkin on todella hankalaa, pitäisi melkein olla pikkuinen kaivuri :(
-ap
Juuresta poikki ja ahkeraa saksimista sitten kun vesoo uudestaan.
Niitä tulee leikata syksyllä tai keväällä, riippuen lajikkeesta. Ei ne itsekseen mitään kaunottaria ole